Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Baldur's Gate


Lite off-topic, men hur står sig Dragon Age mot BG? Har ju lirat mycket BG den senaste tiden (precis påbörjat BG2) och såg att Dragon Age är 70% off på Steam.
  • 0
Citerar Wrench:
Lite off-topic, men hur står sig Dragon Age mot BG? Har ju lirat mycket BG den senaste tiden (precis påbörjat BG2) och såg att Dragon Age är 70% off på Steam.


Ska du köpa det så ska det vara till dator. Okej spel, hade kul med det när det kom. Inte i närheten av BG, men fortfarande bra, lätt värt det billiga priset.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
För oss vanliga dödliga så är det fortfarande oklart om vad som hände, men att utvecklingen av BG2EE är igång är i alla fall nu ett faktum.

Le awesome!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Såg just på Droidgamers att Baldur's Gate II: Enhanced Edition (inklusive Throne of Bhaal expansionen) släpps till Android den 15:e November. Jag antar att spelet släpps samtidigt till PC och iOS.

http://www.droidgamers.com/index.php/game-news/android-game
-news/6690-baldur-s-gate-2-enhanced-edition-announced-coming-n
ovember-15th-to-android
  • 0
Citerar Akahz:
Såg just på Droidgamers att Baldur's Gate II: Enhanced Edition (inklusive Throne of Bhaal expansionen) släpps till Android den 15:e November.


Toppen! "350,000 new words of content and new areas, låter verkligen lockande. Deras första släpp var ju klart mycket välgjort, enda kritiken som riktats mot det (vad jag läst) är att BG1 med tillräckligt många bra mods installerade, fortfarande kan upplevas som lite överlägset BG1EE.

Skit samma, jag kommer utan minsta tvekan köpa det här.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Gött, då har jag tid på mig att lira klart BGEE. Har verkligen inte mycket kvar nu, men jag försöker krama ur 100 %. Det jag funderar på nu är om jag ska importera mitt party till BG2EE, är inte riktigt säker än. Tror det vore roligare att köra helt nya, okända karaktärer i tvåan. Förutom Minsc såklart!

Lite musik för att komma i stämning: http://www.youtube.com/watch?v=pS32GlvalTY
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Hittade manualen till Baldur's Gate II idag. Soundtracket började genast spela i mitt huvud. Jesus.

Får ta mig i kragen och spela igenom BGEE här nu under de kommande månaderna så att jag är redo tills tvåan släpps på nytt.
To Dare is To Do
  • 0
Baldur's Gate II: Shadows of Amn Enhanced Edition (inkl. Throne of Bhaal) släpps nu på fredag till PC! Perfekta spelet över julen!

Och jag som inte ens har hunnit spela klart ettan...
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Baldur's Gate II: Shadows of Amn Enhanced Edition (inkl. Throne of Bhaal) släpps nu på fredag till PC! Perfekta spelet över julen!

Och jag som inte ens har hunnit spela klart ettan...


Samma här... Det har helt enkelt varit så många spel som jag inte redan spelat som har fått förtur, så jag har bara hunnit med ett 10-tal timmar med BGBEE.

Fast kanske är det bara bra, nu har ju just "BGEE 1.2 patchen" släppts, med över 300 bugfixar & en rad nya features: Jag gillar särskilt de transparenta inslagen i user interface.

http://forum.baldursgate.com/discussion/22810/game-update-v1-2
-0
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar Mort2:
Fast kanske är det bara bra, nu har ju just "BGEE 1.2 patchen" släppts, med över 300 bugfixar & en rad nya features: Jag gillar särskilt de transparenta inslagen i user interface.


Ja, det ska bli spännande att se förändringarna. Är dock för tillfället mer sugen på BG2EE, bästa fantasy-CRPG out there. Kommer heller inte importera min nuvarande karaktär då jag vill testa nytt. Blir dock att spela som god första rundan, som vanligt.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Äntligen! Så har jag tagit mig i kragen och börjat spela BG på allvar. (bättre sent än aldrig) 27 timmar hittills och ett gäng som just nu består av:

Neesa/Wild Mage
Rasheed/ Monk
Dor-il Khan/Blackguard
Imoen/Thief
Branwen/Cleric
Jag Själv/ Wild Mage....

Jag vill så klart testa dom nya karaktärerna, fast det var dumt av mig att inte tänka på att en av dom var just "Wild Mage". Skulle nog ha valt en thief-build eller cleric åt min egen karaktär istället.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar Mort2:
Äntligen! Så har jag tagit mig i kragen och börjat spela BG på allvar. (bättre sent än aldrig) 27 timmar hittills och ett gäng som just nu består av:

Neesa/Wild Mage
Rasheed/ Monk
Dor-il Khan/Blackguard
Imoen/Thief
Branwen/Cleric
Jag Själv/ Wild Mage....

Jag vill så klart testa dom nya karaktärerna, fast det var dumt av mig att inte tänka på att en av dom var just "Wild Mage". Skulle nog ha valt en thief-build eller cleric åt min egen karaktär istället.


Haha, nästan som en flashback för min del! Jag spelar nämligen Wild Mage (visste inte att Neera var det), plockade upp Rasheed, Imoen och Branwen! Dumpade dock Rasheed, kör nu med Neera, Minsc, Imoen, Branwen, Kivan och någon jag glömt (my god, det var på tok för länge sedan jag lirade!).

Valde att inte testa Dor-il Khan då jag (alltid) spelar god. En annan gång!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Haha, nästan som en flashback för min del! Jag spelar nämligen Wild Mage (visste inte att Neera var det), plockade upp Rasheed, Imoen och Branwen! Dumpade dock Rasheed,


Ja, "Wild Mage" är en kul class att spela. Dels att bygga upp sin "magic tome" med massvis med intressanta spells och sen slumpfaktorn som spelar in i wild magic.

Jag skulle också gärna dumpa Rasheed...jag har aldrig lyckats få ut mycket vettigt av en "Monk". Minns att jag spelade IcewindDale II med en monk som jag nästan hade maxade stats på, lik förbaskat var han den som oftast fick stor-smörj & behövde återupplivas efter striden.

Fast jag vill inte dumpa honom innan jag spelat igenom hans personliga quest (jag utgår från att det finns en)

Citerar torbli79:
kör nu med Neera, Minsc, Imoen, Branwen, Kivan och någon jag glömt (my god, det var på tok för länge sedan jag lirade!).

Valde att inte testa Dor-il Khan då jag (alltid) spelar god. En annan gång!


Jäpp, spelar alltid god också. Jag tänkte försöka med Khan så länge som det går (eller tills hans associerade quest är färdig), då byter jag honom mot Minsc. Bra att du påminde mig om Kivan, jag vill definitivt ha en bra long-distance shooter i gänget. Jag önskar bara att det fanns flera bra alternativa "Healers & Lockpickers" att välja på i BG.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar Mort2:
Jag önskar bara att det fanns flera bra alternativa "Healers & Lockpickers" att välja på i BG.


Jadu, som du säger så är det nog smartast att göra sin egen karaktär åt det hållet, annars är det kärvt.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Äntligen, efter mycket lång väntan är äntligen Baldur's Gate: Enhanced Edition ute till Android.
Priset är 75 kronor och länken är https://play.google.com/store/apps/details?id=com.beamdog.baldu
rsgateenhancededition&hl=en

Det går även att inuti spelet köpa följande:
* Brothers Lost: Lend your aid to Rasaad yn Bashir, the Sun Soul monk, as he scours the Cloud Peaks in search of his lost brother.
* Neera and the Red Wizards: Save the wild mage Neera from the cruel machinations of Thay's dreaded Red Wizards.
* Path of the Bloodied: Join the blackguard Dorn Il-Khan in taking revenge against those who betrayed him in Luskan.
* Gallery of Heroes: Reimagine your character with eleven never-before-seen character portraits from acclaimed Icewind Dale artist Jason Manley!
* New professionally recorded voice sets to choose from to further customize your character.


https://play.google.com/store/apps/details?id=com.beamdog.baldu
rsgateenhancededition&hl=en
  • 0
Citerar Akahz:
Äntligen, efter mycket lång väntan är äntligen Baldur's Gate: Enhanced Edition ute till Android.


Bra jobbat av dem, det tog verkligen lång tid och var kantat av en hel del strul. Nu kan fler njuta av briljansen!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Icewind Dale: Enhanced Edition till PC och Linux har nu fått ett releasedatum, den 30:e Oktober. Det finns ännu inget datum för när spelet kommer till Android och iOS (osäker på hur det är med Windows Phone).

The enhanced port includes six expanded quests restoring cut content, new items and spells, cross-platform multiplayer, a casual difficulty mode and more. It follows similar, successful treatments of Baldur's Gate and its sequel.
  • 0
Citerar Akahz:
Icewind Dale: Enhanced Edition till PC och Linux har nu fått ett releasedatum, den 30:e Oktober.


Det känns verkligen toppen! Ända sen de först utannonserade ID:EE (jag tror det var i sep
tember), så har jag praktiskt taget dagligen skrivit in "ICEWIND" i sök-fältet på steam och ibland har jag tagit mig tiden att också plöja igenom hela listan på "upcoming titles" bara för att vara på den säkra sidan.

Även om ID-spelen inte var lika bra som BG-spelen, så innebär det också att dom spelen har jag spelat mycket mindre och dom är inte alls lika färska i minnet vad handling & miljöer beträffar. Till skillnad från BG-spelen så har jag ej heller moddat ID-spelen till en nivå som närmast är "Enhanced Edition".

Allt som allt, så lär det bli ett köp så fort som spelet listas på steam! Jag håller också tummarna för att det snabbt ska bli möjligt att använda en "Living Complanion"-modd till ID:EE, så att man kan få någon följeslagare med egen dialog & personlighet i stil med BG-npc:s.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar Mort2:
Även om ID-spelen inte var lika bra som BG-spelen


Sant, men jag kände ofta (var ett tag sedan jag spelade det) att fokuset var lite annorlunda. Mer action, mer "fart", högre tempo etc. Självklart lika svårt och oförlåtande som ett AD&D-spel ska vara, men ändå tydligt annorlunda från BG-serien.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Vad skulle rekommenderas för någon som gillade Fallout 1 - 2 och Arcanum för ett bra tag sedan men nu vill ha lite kortare spelsessioner (tänk shadowrun return eller Banner Saga) och söker något till Android, är det BG eller IWD som gäller?
Rökning förkortar dit liv och skratt förlänger det. Men vad händer om du är en skrattande rökare?
  • 0
Citerar Singing_Scorpion:
Vad skulle rekommenderas för någon som gillade Fallout 1 - 2 och Arcanum för ett bra tag sedan men nu vill ha lite kortare spelsessioner (tänk shadowrun return eller Banner Saga) och söker något till Android, är det BG eller IWD som gäller?


Inget av dem är direkt lämpat för "korta" spelsessioner. Samma grund, klassisk AD&D, du har inget att förlora oavsett val. Är du ovan vid Forgotten Realms och spelmekaniken så rekommenderar jag dock Baldur's Gate i första hand, Icewind Dale kan vara lite mer oförlåtande mot nybörjare. Eller, köp båda!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar Singing_Scorpion:
Vad skulle rekommenderas för någon som gillade Fallout 1 - 2 och Arcanum för ett bra tag sedan men nu vill ha lite kortare spelsessioner (tänk shadowrun return eller Banner Saga) och söker något till Android, är det BG eller IWD som gäller?


Kanske XCOM: Enemy Within vore något att kolla in?
Jag gillar textäventyren från Tin Man Games. De är som de gamla härliga soloäventyren från slutet av 80- och början av 90-talet.
https://play.google.com/store/apps/developer?id=Tin+Man+Games

På tal om soloäventyr, nu finns en nyversion av Ensamma Vargen till Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bulkypix.lonew
olf


Slutligen kan jag rekommendera appen DosBox Turbo. Det är en emulator som låter dig köra DOS och Windowsspel på din Androidplatta eller telefon. Då kan du lägga in en del klassiska rollspel som inte finns till Andorid. Just nu är det rea på programmet:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fishstix.dosbox


Ifall du vill ha något att spela på datorn tycker jag att du ska köpa de två nya rollspelen Wasteland 2 och Divinity: Original Sin. Påminner kraftigt om Fallout och Baldur's Gate i spelstil.
  • 0
Citerar torbli79:
... Eller, köp båda!

Tror jag får helt enkelt göra det, ca 100 kr per spel är inte gigantisk förlust. Tänkte mest att IWD vore enklare att köra ett par uppdrag i då det inte är lika inriktad på berättelse.

Citerar Akahz:
Kanske XCOM: Enemy Within vore något att kolla in?
Jag gillar textäventyren från Tin Man Games. De är som de gamla härliga soloäventyren från slutet av 80- och början av 90-talet.
https://play.google.com/store/apps/developer?id=Tin+Man+Games

På tal om soloäventyr, nu finns en nyversion av Ensamma Vargen till Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bulkypix.lonew
olf


Slutligen kan jag rekommendera appen DosBox Turbo. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fishstix.dosbox

Ifall du vill ha något att spela på datorn tycker jag att du ska köpa de två nya rollspelen Wasteland 2 och Divinity: Original Sin. Påminner kraftigt om Fallout och Baldur's Gate i spelstil.


XCOM funkar inte dessvärre, får spana in lone wolf senare.

DosBox o dyl är jag lite tveksam till, testade Chrono Trigger till Android och kontrollen var inte direkt behaglig. Vissa spel ska spelas bäst med en riktig kontrol eller kb+m, tänkte därför även fråga om Android versioner av BG o IWD funkade bra med touch.

D : OS är på min (lilla) lista av spel att spela (tillsammans med Witcher serien, Inquisitor, Anachronox, Darkland, Legend of Grimrock 2, Dark Souls 2, Shadowgate...och kanske köra igenom mass effects när inget annat finns kvar) men är tveksam till Wasteland 2. Läst på rpgcodex att spelet är mest strid utan att för den delen vara särskilt bra på det, kanske bäst att vänta tills de gör lite förbättringar (som med Shadowrun Return efter Dragonfall och Directors Cut). Samma sak verkar gälla för nyligen släpta Dead State.

PS: Inlägget kändes lite offtopic, vore bra med en stor RPG tråd där alla de mindre kända (nya och gamla) rpg kan diskuteras.
Rökning förkortar dit liv och skratt förlänger det. Men vad händer om du är en skrattande rökare?
  • 0
Citerar Singing_Scorpion:
men är tveksam till Wasteland 2


Tror du kan lita på Fargo, av det jag hört/läst så bör det passa även oss gamla CRPG-fantaster. Men det finns, som du säger, en hel del annat att lira, så ingen stress.

Citerar Singing_Scorpion:
PS: Inlägget kändes lite offtopic, vore bra med en stor RPG tråd där alla de mindre kända (nya och gamla) rpg kan diskuteras.


Äh, ditt inlägg handlade ju om BG, no worries!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Tror du kan lita på Fargo, av det jag hört/läst så bör det passa även oss gamla CRPG-fantaster. Men det finns, som du säger, en hel del annat att lira, så ingen stress.


Självklart, tveksam handlade snarare sagt om spelet skulle köpas nu eller vänta på en gog/humblebundle rea. Är spelet bra så får man se till att kompensera för ens snålhet (SRR köptes på rea, upptäckte hur kul det är (returns som en kort, linjär äventyr; dragonfall mer som crpg) så inhandlades det även till android) genom att köpa till flera plattformar eller stödja deras nästa projekt.

Citerar torbli79:
Äh, ditt inlägg handlade ju om BG, no worries!


Och på tal om något som inte är BG men hör till Beamdog och deras EE: är det någon som vet om de har några planer på att göra Torment EE? Vore onekligen kul att uppleva mästerverk som jag har missat och få en färdigfixat version (GoG har ju originalet annars).
Rökning förkortar dit liv och skratt förlänger det. Men vad händer om du är en skrattande rökare?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!