Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Mass Effect 3 [SPOILERS]


Citerar Mr Smiley:
Måste man spela ifrån innan man attackerar Cerberus-basen eller hur funkar det?


Helst ja, verkar det som.
I bajs växer det bäst
  • 0
Citerar Perluck:
Helst ja, verkar det som.


Hm, känner verkligen inte för att spela igenom sista delen igen... O.o
Indecent exposure is fun.
  • 0
Spelet buggade ur så jag kunde inte skjuta sönder Destroy valet så jag kollade youtube istället. Mycket bättre nu men riktigt jobbigt att se min Shepard andas i slutet. Skulle viljat se något från den personen man valde att vara med men men. Såhär borde de varit från början, inga luckor nu. Fortfarande så tråkigt dock :< noooessss :< Min Tali!
  • 0
Har fortfarande svårt för Catalyst scnen men annars ett klart bättre slut. Sista farvälet med Tali och scenen när hon sätter Shepards namn på minnes stenen... Jag är för manlig för att gråta men nog kom det lite känslor i mig.
I'm Commander Shepard, and this is my favorite post on Gamereactor!
  • 0
EC har inte släppts till PC ännu -.-.
Men jag har sett flera av sluten på YouTube och jag tycker minsann om det mycket mer nu. Vad jag gillar mest är väl att man inte spränger hela universum till stoft oavsett av vad man väljer.
Ska avklara 2:an och sedan spela igenom 3:an igen för att på bästa sätt uppleva förändringarna och få ett riktigt avslut till mina utomjordiska polare.
''The eye reveals a time when dinosaurs roamed the earth and wandered the landscapes. It was a time when earth was controlled by circle of life and nature, not by mankind''
  • 0
Citerar Threedrake:
Jag är för manlig för att gråta men nog kom det lite känslor i mig.


Själv föll jag i tårar.. Vid ett av sluten.
I bajs växer det bäst
  • 0
Citerar Lizzarder:
Har fortfarande svårt för Catalyst scnen men annars ett klart bättre slut. Sista farvälet med Tali och scenen när hon sätter Shepards namn på minnes stenen... Jag är för manlig för att gråta men nog kom det lite känslor i mig.


Vad gjorde Tali? Vare bara minnesstenen? För det såg jag på youtube med Liara, antar att det bara är ombytta roller isf.
  • 0
Varför "måste" Joker och gänget sticka därifrån? Och med en Mass Relay av allt? De andra skeppen som ska till "mötesplatsen" hyper-speedar ju bara iväg. Jag förstår inte.

Var är Rachnis? Det största valet man gör i första spelet är som bortblåst.

Vad gör det för skillnad att Illusive Man har reaper-basen eller inte? Det största valet man gör i andra spelet är som bortblåst.

Varför måste en människa(och just Shepard) offra sig för att the Crucible ska fungera? Kunde de inte bara byggt in tre olika knappar i skiten?

Med tanke på destroy-slutet, varför åker ingen och kollar om Shepard lever eller inte? Det här gäller givetvis speciellt Normandy-gänget som bara åker iväg och antar att han/hon är död.

Saken är den att trots alla frågor slutet frambringat, både före och efter DLCn, så är slutet uppbyggt på ett sätt som förstör återspelningsvärdet i spelet. Att få tre(nu fyra) val i slutet, oavsett hur man tagit sig dit, gör att det är betydligt lättare att bara spela om slutet 2-3 gånger för att få reda på vad som händer istället för att spela om hela spelet. Speciellt då spelet ifråga dessutom är såpass linjärt som det är; bioware har ju i tredje spelet mer eller mindre fusionerat paragon och renegade Shepard samtidigt som det finns färre och mindre betydliga konversationsval under resans gång.

DLCn kan inte fixa det här, därför har jag heller inte räknat med den.
hånobing
  • 0
Själv såg jag EC som en generell förbättring av slutet även om jag inte kan förstå varför de absolut MÅSTE ha kvar Shepards eventuella överlevnad i slutet av "Destroy" valet... Det blev för mycket, att de måste jävlas med oss så...
Your health is low...
  • 0
Håller med om andnings scenen. De borde klippt bort det och låtit Shepard vara stendöd.
I'm Commander Shepard, and this is my favorite post on Gamereactor!
  • 0
Lol control ending var nästan exakt likadant som destroy ending. Shepards röst istället för Hacketts.. ser inte riktigt hur mina val utspelar sig i filmsekvenserna dock? ffs!!!!:<<<<<<<<

Fortfarande inget som får mig att vilja spela om för att få ett annat slut. Spelar gärna om för känslan och upplevelsen men känns inte som att jag kan påverka slutet de minsta. Bara hur de ter sig i 1an och 2an.
  • 0
Oj, vad blandade känslor jag känner nu. Orkade inte vänta tills DLC:n släpps på origin, så kollade precis igenom alla "nya" slut.

De tre vanliga sluten är fortfarande vansinnigt orimliga och jag blev förvånad över den ganska plötsliga och intensiva besvikelsen jag kände när eftertexterna rullade igen. Slutet, med musik och allt därtill, är nu så starkt förknippat med ångestkänslor för mig att jag har svårt att se att jag kommer att spela igenom serien igen inom en skälig framtid. Det känns en gnutta fånigt, faktiskt, att man bryr sig så mycket om ett spel - och det är en tanke jag ventilerat i tråden tidigare. Men det missnöje, den ångest jag känner nu är inget annat än ett kvitto på vilken helt underbar serie Mass Effect visat sig vara. Det smärtar verkligen att återigen tvingas se den värld som Bioware med fingertoppskänsla flitigt byggt upp under flera år, och som vi lärt oss att älska, misshandlas till oigenkännlighet på så kort tid.

Det enda slutet som föll mig i smaken är Refusal/reject. Gåshud. När Liara förklarar för nästa cycle att vi misslyckades, gud, blev alldeles rörd. Är väldigt svag för slut av den här karaktären, vilket givetvis ska sägas, men det är helt klart det "bästa" slutet för mig. Jag hade nog inte varit alltför missnöjd om det här hade varit originalslutet.

Det finns saker jag älskar ME3 för. Jag älskar exempelvis att det tar upp djupa frågor, filosofiska sådana, något jag tycker att alldeles för få spel gör i dagsläget. Mänsklighetens framtid, transhumanism, och existentiella frågor är alla ämnen som ligger mig varmt om hjärtat och att sådant faktiskt får utrymme i en "blockbuster" gör mig glad och hoppfull inför branschens framtid. Att slutet är så ogenomtänkt gör mig därför frustrerad å det grövsta. Det är i efterhand så tydligt att temat hade läskigt mycket potential och det är alltid lika tråkigt när sådant slarvas bort.

Jag älskar också utförandet av slutet. Inte innehållet, men presentationen. Det är verkligen tårdrypande vackert.

Nä, extended cut reparerar ett par läckor här och där, men precis som förväntat är de riktigt stora hålen i skrovet fortfarande kvar. Reject-slutet var ett välkommet alternativ i sörjan, eftersom att den tillåter mig undvika alla plotholes och irrationalism som RGB-sluten fullkomligt DRYPER av, men annars känns det här bara som spiken i kistan, och inget mer. Tråkigt, men sant.
  • 0
Citerar Draper:
Mänsklighetens framtid, transhumanism, och existentiella frågor är alla ämnen som ligger mig varmt om hjärtat


Du har spelat Deus Ex: Human Revolution? Där sköts det mycket bättre i min mening. I Mass Effect(3 i synnerhet) tas frågor upp men man försöker även svara på dem, på ett klumpigt vis som förstör känslan litet.
hånobing
  • 0
Draper.

Du har säkerligen skrivit detta dussintals gånger tidigare, men det är en omöjlighet för mig att finna vad jag söker. Du verkar, precis som jag, älska Mass Effect-spelen och universumet. Vad är det som jävlas mest med slutet enligt dig? Vad är det som är så ''ogenomtänkt'' och verkligen förstör det som serien har byggt upp?
Jag har givetvis mina egna tankar kring detta, eftersom jag håller Mass Effect 2 och 3 tillsammans som världens bästa spel (2 blir 1 så att säga), men är nyfiken på vad du tycker
''The eye reveals a time when dinosaurs roamed the earth and wandered the landscapes. It was a time when earth was controlled by circle of life and nature, not by mankind''
  • 0
Föredrar mest destroy slutet. Det är det alternativet som känns mest jordnära samt så gillar jag tanken på att den galaktiska civilisationen nu kan byggas upp utan något inflytande från någon högre makt.
Men andnings scenen känns som sagt onödig.
I'm Commander Shepard, and this is my favorite post on Gamereactor!
  • 0
Feta spoilers nedan....

Hmm, sett alla olika sluten nu. IMO är det polerat skit, aningen bättre men man känner fortfarande stanken. Control slutet var rätt coolt imo, de hade byggt upp det rätt bra ifall man jämför med originalet. Shepard blir "space Jesus" Man får även se hur reapers hjälper till att reparera allt som blivit förstört osv.

Destroy - Det bästa slutet enligt mig trots en samma breath scene i slutet. Men ifall man får det bästa röda slutet så hänger inte ens LI upp ens namn på tavlan och shepard överlever, man får tyvärr inte se någon reunion men jag kör en headcanon på det.

Synthesis - Vidrigaste slutet imo, känns bara fel och creepy, that is all.


Sluten var alltså bättre än originalen, men det säger inte mycket. Jag förväntade mig inte mycket utav EC och fick inte mycket utav den. Jag kommer inte att inhandla fler mass effect spel ifall det endast blir prequels, det kommer bara göra för "ont" att spela och lusten kommer försvinna kvickt när man vet hur tråkigt och dåligt slut som väntar längre fram.

Jag kommer aldrig att förhandsboka mer Bioware spel, kommer vänta på vad som skrivs på forum m.m. Känns som att Bioware är på väg att bli en vanlig spel tillverkare, tyvärr.

Nåja, kanske låter lite dramatiskt men så är fallet, mass effect var länge min favorit spelserie som tyvärr ändrats på senare tid.
  • 0
Förstår inte hur man kan förlora resten av serien ut i världsrymden p.g.a detta? Visst, slutet har sina brister, det tycker jag också, men minnena finns kvar från de ''goa tiderna'' och dessa återvänder jag gärna till för att få återuppleva. Man visste ju från början att det inte skulle bli något trevligt slut. Chansen att både Shepard och alla civilisationer skulle komma undan intakta var ju uppenbart.
''The eye reveals a time when dinosaurs roamed the earth and wandered the landscapes. It was a time when earth was controlled by circle of life and nature, not by mankind''
  • 0
Nån som tror ifall vi kommer få se mer spel i Mass Effect universumet? Är sjukt ledsen över att sagan är slut, vill inte att den ska göra det :/
  • 0
Citerar bullet:
Nån som tror ifall vi kommer få se mer spel i Mass Effect universumet?


Är väldigt säker på att det kommer något som utspelar sig innan det första spelet, lite som Gears of War: Judgement.
Det är lätt att bli en skitstövel.
  • 0
Citerar Valerin:
Citerar Draper:Mänsklighetens framtid, transhumanism, och existentiella frågor är alla ämnen som ligger mig varmt om hjärtat

Du har spelat Deus Ex: Human Revolution? Där sköts det mycket bättre i min mening. I Mass Effect(3 i synnerhet) tas frågor upp men man försöker även svara på dem, på ett klumpigt vis som förstör känslan litet.


Det har jag, men klarade aldrig det. Tiden gick åt annat, och spelet föll i glömska. Har youtube:at sluten vid något tillfälle dock, och jag gillade vad jag såg. Lite abrubt bara.

EDIT: se blogg.
  • 0
Citerar Brawl:
Är väldigt säker på att det kommer något som utspelar sig innan det första spelet, lite som Gears of War: Judgement.


Hoppas verkligen på ett, oavsett tid och plats
  • 0
Jag råkade välja Refusal först. Skulle ju bara skjuta ungen lite på skoj. D:
Garçon means boy.
  • 0
Nya control-slutet är mycket, mycket bättre än tidigare. Jag känner mig nöjd faktiskt, väldigt nöjd Förstår verkligen inte hur de tänkte tidigare, men nu har BioWare faktiskt gjort bra ifrån sig, tycker jag

Edit: Menade Destroy förstås
  • 0
Citerar Threedrake:
Förstår inte hur man kan förlora resten av serien ut i världsrymden p.g.a detta? Visst, slutet har sina brister, det tycker jag också, men minnena finns kvar från de ''goa tiderna'' och dessa återvänder jag gärna till för att få återuppleva. Man visste ju från början att det inte skulle bli något trevligt slut. Chansen att både Shepard och alla civilisationer skulle komma undan intakta var ju uppenbart.


Jag har spelat igenom både Mass Effect 1 och 2(i synnerhet) flera gånger, mycket på grund av seriens upplägg; du för över din karaktär och fortsätter din historia. Det tilltalar mig något oerhört och gav både första och andra spelet rejält med återspelningsvärde då man kände att man kunde forma litet olika karaktärer som i slutändan lovades få helt olika konsekvenser beroende på hur man agerat, vem man varit. Det sades samtidigt att serien i slutändan skulle grenas ut rent handlingsmässigt och att man på så vis till viss del skulle få forma sin egen historia.

När Mass Effect 3 då istället begränsar dina karaktärer till en och samma(den Shepard Bioware skapat) och fullständigt slänger konsekvenserna av dina handlingar ut genom fönstret, samt är fullständigt linjärt fram tills slutet som alla karaktärer(oavsett vad du gjort i föregående spel) når fram till, då förstör man både återspelningsvärde och känsla i föregående spel. Eftersom att de är sammanlänkade så ser man inte längre fram emot att spela en ny karaktär, då de alla i slutändan blir samma och når fram till samma punkt. Man ser inte längre fram emot att göra andra val, för att de inte längre spelar roll.

På det viset så gör Mass Effect 3 båda föregångarna till sämre spel, på grund av hur serien är uppbyggd. Och det är mycket tråkigt.
hånobing
  • 0
^ det Valerin skrev. Minnen kommer antagligen alltid att finnas kvar men jag försökte spela mass effect ( ettan) höll i tio minuter innan jag lade av. Finner inget glädje av spelserien längre. Värt att notera att jag lirat både 1:an och 2:an minst 5-7 ggr var innan ME3.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!