Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Mass Effect 3 [SPOILERS]


Citerar metroid_prime:
Bibeln hade samma plothole så det kan nog funka för BW ändå


Sant.. A wizard did it
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar metroid_prime:
Vad tycker du om spelet rent allmänt, du var rätt så lyrisk innan?


Tar upp svagheterna med spelet:

* Slutet kunde gett aningen mer "closure", det hade inte skadat.

* Ungjäveln i Sheps drömmar kan ta sig, drömsekvenserna kändes sjukt krystade och onödiga eftersom man aldrig började bry sig om honom.

* Mängden auto-dialog var störande.

* Hade hellre sett att man fick välja huruvida man ville satsa på att förgöra eller kontrollera Reapers.

* Hade velat se fler olika slut baserat på vad man gjort i de tidigare spelen.

* Aningen för få "riktiga" dialoger med crewmates på Normandy. Det fanns ett par stycken med EDI och Garrus som jag tyckte var intressanta, men inte var de många inte.

* Inte tillräckligt många intressanta karaktärer. Garrus var jag nöjd med, hans roll i trilogin avslutade allting perfekt. EDIs personlighetsutveckling tyckte jag om, tyvärr var de ju bara tvungna att slänga henne i en stereotypiskt sexig kropp. Legion var inte med särskilt länge, men dialogerna och handlingarna var nog för att jag skulle vara nöjd. Illusive Man var intressant och härlig att beskåda som vanligt, det kan jag inte ta ifrån dem. Problemet var ju då att utöver de jag nämnde fanns det verkligen inga karaktärer jag minns för deras roll i 3:an (Mordin är ett semi-undantag, det var delvis hans roll i 2:an och hans död i 3:an som fick mig att minnas honom).

* Några av spelets set pieces fick mig att vilja slå sönder något.

Fast jag kan inte förneka att actionsekvenserna var riktigt bra, karaktärsutvecklingen (gameplaymässigt) har förbättrats, musiken var bättre än förväntat (Humanisten hade väl rätt på den här punkten, får jag erkänna), handlingen drevs framåt på ett hyfsat sätt, jag fick uppleva en del hisnande ögonblick jag aldrig kommer glömma och spelet passade in riktigt bra som den avslutande delen i en trilogi.

Tillagt 2012-04-13 00:18:
Ju mer jag tänker på det, detso mer hatar jag slutet.

Tillagt 2012-04-13 00:26:
Nu hatar jag det av hela mitt hjärta.
  • 0
^ Det är så det funkar. Ju mer man tänker på det desto mer deppig blir man.

Jag funderar på att skita i extended cut och helt enkelt begrava ME (Åtminstone 3an) för alltid.

Fick en redigt sur smak i munnen av slutet. Samt Talis foto. Seriöst BW.
  • 0
Citerar Saigon:
Ju mer jag tänker på det, detso mer hatar jag slutet.


Jag har tänkt på det i flera veckor... I'm full of hate

Citerar Saigon:
(Humanisten hade väl rätt på den här punkten, får jag erkänna)


Ibland lyckas jag
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Saigon:
*text


Tyckte personligen att spelet var rätt så svagt på delar som BW tidigare visat att dom är bra. Ska jag vara brutalt ärlig tycker jag inte ens att trean var i samma klass som tidigare spel. Ettan och tvåan var "instant classics" medan trean kommer för mig i bästa fall att bli bortglömd, annars lär det nog kommas ihåg som det spelet med dåligt slut.

Citerar Encyclopedia Salesman:
^ Det är så det funkar. Ju mer man tänker på det desto mer deppig blir man.

Jag funderar på att skita i extended cut och helt enkelt begrava ME (Åtminstone 3an) för alltid.

Fick en redigt sur smak i munnen av slutet. Samt Talis foto. Seriöst BW.


Man kan inte ta tillbaka det man redan sett. Upplevelsen är avklarad och nu i efterhand kan man inte göra något för att ändra på det. Jag tror att många kommer att känna samma tomhet även efter att dom har sett extended cut.

Mest deppig blir man när man tänker tillbaka på alla minnen man har med serien och hur allting avslutades på det sättet som det gjorde.
  • 0
Citerar Humanisten:
Jag har tänkt på det i flera veckor... I'm full of hate


Har börjat fundera på hur i helsefyr Bioware kunde komma på ett sånt kasst slut. Känns som EA var där och kletade med ett spikat releasedatum.

Citerar Humanisten:
Ibland lyckas jag


Bli inte kaxig nu.

Citerar metroid_prime:
Tyckte personligen att spelet var rätt så svagt på delar som BW tidigare visat att dom är bra. Ska jag vara brutalt ärlig tycker jag inte ens att trean var i samma klass som tidigare spel. Ettan och tvåan var "instant classics" medan trean kommer för mig i bästa fall att bli bortglömd, annars lär det nog kommas ihåg som det spelet med dåligt slut.


Om man ser spelet för sig självt skulle jag säga att det är jämbördigt med 1:an och 2:an, fast på olika sätt. Det är först när man betygsätter allting som en trilogi som alla spelen höjs upp en aning i mina ögon.

Citerar metroid_prime:
Man kan inte ta tillbaka det man redan sett. Upplevelsen är avklarad och nu i efterhand kan man inte göra något för att ändra på det. Jag tror att många kommer att känna samma tomhet även efter att dom har sett extended cut.


Jo, är rädd att det kommer bli så för mig med.

Citerar metroid_prime:
Mest deppig blir man när man tänker tillbaka på alla minnen man har med serien och hur allting avslutades på det sättet som det gjorde.


Nu vet du hur jag känt mig ang. Halo-serien de senaste åren. Har iaf lite hopp om kampanjen i H4, men multiplayern känns helt förlorad.
  • 0
Citerar metroid_prime:
Ettan och tvåan var "instant classics" medan trean kommer för mig i bästa fall att bli bortglömd, annars lär det nog kommas ihåg som det spelet med dåligt slut.


Jag hade hållit med dig om det inte vore för att vissa saker var så otroligt starka. Jag älskade att umgås med vissa karaktärer, som Garrus på Citadel. Den scenen älskade jag i princip över allt annat. Sedan så var Tuchanka och Rannoch otroligt väl genomförda för det mesta och med bra insatser från älskade karaktärer. Och ibland var atmosfären så tät att man kunde luta sig mot den. Resten kunde jag typ glömma eller brydde mig inte extremt mycket om.

Förutom Palavens måne förstås, men det är för att jag fortfarande undrar hur man kunde andas på den

Tillagt 2012-04-13 01:41:
Citerar Saigon:
Har börjat fundera på hur i helsefyr Bioware kunde komma på ett sånt kasst slut. Känns som EA var där och kletade med ett spikat releasedatum.


Jag har ställt mig själv samma fråga... Det känns nästan som att dom förstår serien mindre än fansen om man dömer efter slutet.

Citerar Saigon:
Bli inte kaxig nu.


Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Jag älskade att umgås med vissa karaktärer, som Garrus på Citadel. Den scenen älskade jag i princip över allt annat.


+ samtalet man hade med honom om Mordin. Det var i såna stunder man verkligen insåg vilken sjuhelvetes karaktär han är.
  • 0
Citerar Saigon:
+ samtalet man hade med honom om Mordin. Det var i såna stunder man verkligen insåg vilken sjuhelvetes karaktär han är.


Indeed. Han är nog den Bioware-karaktär jag gillar mest av alla.
Man har verkligen fått lära känna honom under dessa fem år och inte har någon anledning att ogilla honom. Vi har i princip växt upp med honom från när vi lärde känna den nästan hetsiga Turianen hos C-Sec som bara fann regler som ett hinder till Mass Effect 3 då han var vår kamrat som stod vid ens sida oavsett vad.

Tills Bioware ansåg att han tydligen är en fegis som flyr på Normandy och lämnar Shepard i sticket bara sådär
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Bleeeeeh vad tråkigt det är när 25minuter sänker ett helhetsintryck på en hel trilogi. Det blir ju inte bättre med tiden heller . Känner nog mer "hat" nu än vad jag gjorde för två veckor sedan.

Satt och tänkte köra igenom spelet igen med femshep denna gången men det kändes bara så .... poänglöst på nått sätt.
  • 0
Citerar Astro nut:
Jag störde mig dock på logiska luckor så som att Normandy flyr en av explosionerna i slutet. Men det kanske förklaras i extended grejen?


Jo håller med, jag läste ett läckt manus på det nya slutet som dock anses vara fejk men den tog ändå upp ett sceniro. Eftersom att stridshettan i rymden blev för mycket att hantera blev Normandy tvungen att förbereda sig för avfärd. Hur dina squadmates kom till skeppet beror tydligen på att eftersom att hela styrkan vid "citadel strålen" förintades så flydde dem tillbaka.

Även om denna "läcka" säkerligen inte är sanning så känns det ändå som om det vore det riktiga tillslut...
I bajs växer det bäst
  • 0
Garrus Did You Survive The Reaper Laser When We Walked towards the Citadel Laser I'm Begging For Ya
I'm Commander Shepard And Mass Effect series are the best games ever!
  • 0
Citerar Perluck:
Jo håller med, jag läste ett läckt manus på det nya slutet som dock anses vara fejk men den tog ändå upp ett sceniro. Eftersom att stridshettan i rymden blev för mycket att hantera blev Normandy tvungen att förbereda sig för avfärd. Hur dina squadmates kom till skeppet beror tydligen på att eftersom att hela styrkan vid "citadel strålen" förintades så flydde dem tillbaka.

Även om denna "läcka" säkerligen inte är sanning så känns det ändå som om det vore det riktiga tillslut...


Meh... Om det är det riktiga så är Bioware en skål med tånaglar
Det finns ingen anledning att dom skulle fly liksom. Det var the fight of all fights och det finns ingenstans att gömma sig så det är att slåss till döden eller segra som är deras alternativ... Inte sticka bara sådär. Och karaktärer som Javik eller Garrus skulle aldrig lämna ens sida (den ena på grund av hat mot Reapers och den andra på grund av lojalitet). Det är den delen av slutet Bioware nästan måste lägga mest tid på att förklara då det är... Den helt klart mest osannolika delen av slutet, även jämfört med Space Magic eller Retard Reapers.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Meh... Om det är det riktiga så är Bioware en skål med tånaglar
Det finns ingen anledning att dom skulle fly liksom. Det var the fight of all fights och det finns ingenstans att gömma sig så det är att slåss till döden eller segra som är deras alternativ... Inte sticka bara sådär. Och karaktärer som Javik eller Garrus skulle aldrig lämna ens sida (den ena på grund av hat mot Reapers och den andra på grund av lojalitet). Det är den delen av slutet Bioware nästan måste lägga mest tid på att förklara då det är... Den helt klart mest osannolika delen av slutet, även jämfört med Space Magic eller Retard Reapers.


Det är egentligen det enda som jag stör mig på i slutet. Jag kan köpa scenerna där Normandy kraschlandar, där Shepard tar sitt andetag och där den gamle mannen berättar historien om hur Reapers besegrades. Jag tycker till och med att hela momentet med Godchild (eller catalyst) är riktigt vackert, om än något trångsynt berättat.

Men att Normandy plötsligt flyr gör INGEN SENSE ALLS och det är tråkigt som faen.
Skjut mig
  • 0
Citerar Humanisten:
Jag hade hållit med dig om det inte vore för att vissa saker var så otroligt starka. Jag älskade att umgås med vissa karaktärer, som Garrus på Citadel. Den scenen älskade jag i princip över allt annat. Sedan så var Tuchanka och Rannoch otroligt väl genomförda för det mesta och med bra insatser från älskade karaktärer. Och ibland var atmosfären så tät att man kunde luta sig mot den. Resten kunde jag typ glömma eller brydde mig inte extremt mycket om.

Förutom Palavens måne förstås, men det är för att jag fortfarande undrar hur man kunde andas på den


Garrus delar var riktigt bra, det kan jag inte neka. Men ettan och tvåan hade fler sekvenser som liknar dessa samt att dessa sekvenser var mycket bättre. En av mina favorit stunder under trilogin är när man bootar upp Legion för första gången. Samtalet man hade med honom var helt otroligt välgjort. För lite fokus på sånt.

När det kommer till själva planeterna kände jag inte alls av atmosfären faktiskt. Det kändes som krig och att allting höll på att kollapsa men man fick som spelare inte alls ta in "kulturen" på planeten. Det hela kunde sammanfattas med "nu slåss jag på en grön planet, nu slåss jag på en blå planet". Jag hade velat gå runt lite på planeterna och prata med andra. I tvåan var det till exempel väldigt tydligt för mig hur Tuchanka verkligen höll på att blöda, samma känsla fick jag inte riktigt av trean. Jag måste dock absolut spela genom det igen innan jag verkligen kan ge mina sista ord.



Citerar Humanisten:
Indeed. Han är nog den Bioware-karaktär jag gillar mest av alla.
Man har verkligen fått lära känna honom under dessa fem år och inte har någon anledning att ogilla honom. Vi har i princip växt upp med honom från när vi lärde känna den nästan hetsiga Turianen hos C-Sec som bara fann regler som ett hinder till Mass Effect 3 då han var vår kamrat som stod vid ens sida oavsett vad.

Tills Bioware ansåg att han tydligen är en fegis som flyr på Normandy och lämnar Shepard i sticket bara sådär


Jag kände alltid typ av Garrus var lite av min Shepards efterträdare. Han som skulle ta över skeppet efter att jag var borta. Det blir så tydligt hur han växt enormt mycket sen första spelet.
  • 0
Citerar Humanisten:
Tills Bioware ansåg att han tydligen är en fegis som flyr på Normandy och lämnar Shepard i sticket bara sådär


Ärligt talat vill jag inte döma Garrus förrän vi fick veta exakt vad som hände.

Tillagt 2012-04-13 14:37:
Citerar metroid_prime:
När det kommer till själva planeterna kände jag inte alls av atmosfären faktiskt. Det kändes som krig och att allting höll på att kollapsa men man fick som spelare inte alls ta in "kulturen" på planeten. Det hela kunde sammanfattas med "nu slåss jag på en grön planet, nu slåss jag på en blå planet". Jag hade velat gå runt lite på planeterna och prata med andra. I tvåan var det till exempel väldigt tydligt för mig hur Tuchanka verkligen höll på att blöda, samma känsla fick jag inte riktigt av trean. Jag måste dock absolut spela genom det igen innan jag verkligen kan ge mina sista ord.


Kanske inte så mycket tid över att utforska kultur osv när allt organiskt liv i galaxen hotas av undergång
  • 0
Citerar Saigon:
Kanske inte så mycket tid över att utforska kultur osv när allt organiskt liv i galaxen hotas av undergång


Men bara att kunna gå runt på en refugee camp eller något liknande!
  • 0
Citerar Humanisten:
Förutom Palavens måne förstås, men det är för att jag fortfarande undrar hur man kunde andas på den


Tror jag läste någonstans (antagligen in-game) att man satt upp en barriär med andningsbar luft. En av alla militära hemligheter Palaven har.

Citerar metroid_prime:
När det kommer till själva planeterna kände jag inte alls av atmosfären faktiskt. Det kändes som krig och att allting höll på att kollapsa men man fick som spelare inte alls ta in "kulturen" på planeten. Det hela kunde sammanfattas med "nu slåss jag på en grön planet, nu slåss jag på en blå planet". Jag hade velat gå runt lite på planeterna och prata med andra. I tvåan var det till exempel väldigt tydligt för mig hur Tuchanka verkligen höll på att blöda, samma känsla fick jag inte riktigt av trean. Jag måste dock absolut spela genom det igen innan jag verkligen kan ge mina sista ord.


Makes sense with in the story. Inte mycket tid över mitt i brinnande krig.
Men med det sagt så betyder det inte att det inte är synd att man inte kunde göra mer utforskning. Särskilt när det kom till Sur'Kesh och Thessia.
Tuchanka hade man redan satt sin fot på i tvåan och, som du säger, visste om situationen där och vilket hopp genophage botemedlet innebar.
Rannoch gjorde inte heller så mycket för egen del. Det var en del uppdrag där och man kände till mycket av dess historia tack vare Tali.
Palaven var i kaos och att landa där hade varit en för stor risk.

Men det var synd att första gången man fick besöka Salarians och Asaris hemplaneter så var det kaos och under kort tid.
Får mig även att tänka på en artikel jag läste i Level där de varit på besök hos Bioware. Där sa man till reportern att man skulle få besöka flera lugna ställen på planeterna (jorden också!) för att se att det fanns fredliga ställen kvar som skulle bidra till motivationen att rädda galaxen. Kommer inte ihåg att jag sprang på något sådant ställe. Sur'Kesh anfölls av Cerberus, så där åkte den freden. Citadellet anfölls också, likaså Eden Prime och Horizon.

Det enda stället med fred var Rannoch och det var först efter man löst Quarian/Geth situationen och då kunde man inte återvända.
"People assume that time is a strict progression of cause to effect, but *actually* from a non-linear, non-subjective viewpoint - it's more like a big ball of wibbly wobbly... time-y wimey... stuff."
  • 0
Många som säger att det inte fanns plats för någon lugn plats där man bara kunde "hänga" men det håller jag inte alls med om. Tydligen fanns det tid och plats för sånt i slutet av spelet på jorden men inte på andra planeter som angreps senare och stod mot mycket bättre.
  • 0
Citerar metroid_prime:
Många som säger att det inte fanns plats för någon lugn plats där man bara kunde "hänga" men det håller jag inte alls med om. Tydligen fanns det tid och plats för sånt i slutet av spelet på jorden men inte på andra planeter som angreps senare och stod mot mycket bättre.


Det var i och för sig den sista återhämtningen innan det slutgiltliga anfallet. But I see your point, och håller även med. Ett par lugna stunder hade bidragit med mer.
"People assume that time is a strict progression of cause to effect, but *actually* from a non-linear, non-subjective viewpoint - it's more like a big ball of wibbly wobbly... time-y wimey... stuff."
  • 0
Vill bara göra ett inlägg. Har nämligen klarat spelet nu när det gick att importera ansikten gjorde i ME1.

Slutet är riktigt jäkla dunderbra! jag satt och gaspade efter andan och är otroligt nöjd med hur det hela slutade. Visst blev det inte precis som jag hade tänkt men lyckligt blev det trots allt. (valde synthesis)
  • 0
Citerar -iLight:
Slutet är riktigt jäkla dunderbra! jag satt och gaspade efter andan och är otroligt nöjd med hur det hela slutade. Visst blev det inte precis som jag hade tänkt men lyckligt blev det trots allt. (valde synthesis)


Trevligt

Innan du läser igenom alla andras åsikter om varför vi inte gillar det kan du väl skriva lite mer om vad du tycker gör slutet så bra.
Det finns en risk att ju mer du läser om det, ju mer kommer du ogilla slutet. Började själv som smått kluven till slutet, men efter att ha läst mer och mer är jag riktigt missnöjd.
"People assume that time is a strict progression of cause to effect, but *actually* from a non-linear, non-subjective viewpoint - it's more like a big ball of wibbly wobbly... time-y wimey... stuff."
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!