Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

E3 2012 - Diskussionstråd


Citerar Jakkal:
Det tycker jag absolut. Men det är ju upp till var och en naturligtvis. Men man kommer ju inte ifrån att det är nya IP:s det är frågan om, och de väcker ju ett intresse som skapar nya begär och förväntningar, det är väl de flesta överens om. Hur mycket jag än gillar Uncharted så glädjer det mig att Naughty Dog valde att göra The Last of Us och inte ett Uncharted 4.

Att de baseras starkt på sina föregångare är ju sant i viss mån; en psykologisk thriller från Quanticdream och ett äventyrsspel (med survival-horror-inslag) från Naughty Dog. Men om man skulle skriva ner David Fincher för "ännu en thriller" eller Stephen King för ännu en skräckhistoria för att de gör "ännu en" inom ett likvärdigt segment så skulle världen bli ganska tråkig. Det är ju ändå nya produkter/upplevelser och premisser som lär beröra spelare på nya sätt, åtminstone för mig som PS3-spelare.

Xbox-lirarna är säkerligen överförtjusta med vad de får i Halo 4, Forza Horizon och Gears of War Judgement, men där kan man ju ändå snacka om torka vad innovation beträffar.


Sure, båda utspelar sig i en helt annan värld med nya karaktärer, men det ser helt enkelt ut att vara samma spel, med exakt samma gameplay. Nåväl, jag kanske är för kräsen och borde nog inte uttala mig mer om det tills jag får se mer från båda projekt. Alternativt invänta tills de släpps och prova spelen.

Mja, Halo 4 får väl förhoppningsvis genomgå en form av renässans. Horizon och Gears ser väl dock ut att vara lite av det samma. I synnerhet Gears.
"Bankar" : "Stor bakom datan, liten på gatan."
  • 0
Citerar Bankar:
I synnerhet Gears.


Och jag förstår inte varför! Valde de en ny studio för att de skulle göra exakt samma sak som tidigare? :/
  • 0
Vet inte om alla redan har sett, jag hade inte i alla fall. Dock värd att länkas igen, om nu så är fallet. IGN har en förlängd video av 'Deer Hunt' från Tomb Raider som Gametrailers först visade.

http://www.youtube.com/watch?v=yBt7m3aYZw0

Så peppad!
Saving the world at $11 an hour.
  • 0
Citerar Humanisten:
För att Vanquish kanske inte var så hemskt bra eller lockande till skillnad från Skyrim? Det borde väl inte vara så svårt att förstå?


Men... självklart inte. Poängen är att konsolspel inte längre säljer på konsol, utan det är PC-spel som säljer bra. Oavsett hur dålig konsolversionen är. Plattformsgenrens är död. FPS-genren dominerar totalt. Spelutbudet på konsol består mer och mer av nerdummade titlar och PC-genrer. Detta är en av anledningarna till att jag börjat snegla på PC. Spelutbudet är på många sätt identiskt, fast spelas mycket bättre på PC. Så har det inte varit tidigare. Se även på hur japanska knappt är en maktfaktor utanför Nintendos konsoler. Japanska spel är för det mesta 100 % uppbyggda för att spelas på konsol, men säljer inte.

Citerar Aaandy:
Men det handlar nog fortfarande på den ekonomiska aspekten, har man ingen bra speldator, vill man inte hoppa över Skyrim. För det är ett bra spel!


Ja, men kvalitativa titlar finns det oräkneliga som inte är kassa PC-portningar. Men de väljs bort. Min tanke är helt enkelt att just faktor om huruvida ett spel är byggt för konsol nästan aldrig är en faktor. PC-spelarna klagar på konsolportningar, men konsolspelarna klagar för sällan på PC-portningar.

Citerar Aaandy:
Valde de en ny studio för att de skulle göra exakt samma sak som tidigare? :/


Någon borde fråga Epic exakt den frågan. Mycket märkligt.
Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
  • 0
Citerar Aaandy:
Och jag förstår inte varför! Valde de en ny studio för att de skulle göra exakt samma sak som tidigare? :/


Ingen aning. Jag tröttnade på skiten redan efter Gears 2.
"Bankar" : "Stor bakom datan, liten på gatan."
  • 0
Citerar Bankar:
Mja, Halo 4 får väl förhoppningsvis genomgå en form av renässans. Horizon och Gears ser väl dock ut att vara lite av det samma. I synnerhet Gears.


Absolut, och de är ju också nya kapitel med nytt material även om det är etablerade serier. I början av debatten stod ju dock inte uppföljare så högt i kurs för värdet på presskonferenserna.

På tal om Microsoft, Cryteks nya exklusiva? Eller var det till nästa Xbox?
http://psnprofiles.com/Jakkal_SWE
  • 0
Citerar Aaandy:
Citerar Bankar:I synnerhet Gears.

Och jag förstår inte varför! Valde de en ny studio för att de skulle göra exakt samma sak som tidigare? :/


Epics mainteam lär väl flytta fokus och därför ger man spelet till People Can Fly. Håller igång serien som säljer bra samtidigt som utvecklaren får chansen att göra något nytt och bra.
  • 0
Citerar Aaandy:
Självklart jag också. Något i stil med release 2014 till nästa generation. Hade varit en suverän avslutning på det demo de visade.


Citerar Aaandy:
Det är lätt att glömma bort allt annat som bitter PC-spelare, vilket jag själv gjorde.


Citerar ChrizZz:
Poängen är att konsolspel inte längre säljer på konsol, utan det är PC-spel som säljer bra. Oavsett hur dålig konsolversionen är. Plattformsgenrens är död.


Så... Rollspel som Skyrim är bara PC-spel? Låter lite väl mycket som dryg elitism.

Citerar ChrizZz:
och PC-genrer


Som..? Så konsoler ska inte få ha rollspel?

Citerar ChrizZz:
Japanska spel är för det mesta 100 % uppbyggda för att spelas på konsol, men säljer inte.


Det är delvis på grund av en kulturell barriär. Japanska konsolspel säljer i Japan.

Tillagt 2012-06-06 13:36:
Citerar Jakkal:
På tal om Microsoft, Cryteks nya exklusiva? Eller var det till nästa Xbox?


En del påstår faktiskt att Ryse har flyttats fram till nästa generation
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Som..? Så konsoler ska inte få ha rollspel?


Om PC spelarna får bestämma så tillhör alla core genrer PC

Enda genren som ärligt talat är mycket bättre är RTS och arena shooters.
  • 0
Citerar Jakkal:
Absolut, och de är ju också nya kapitel med nytt material även om det är etablerade serier. I början av debatten stod ju dock inte uppföljare så högt i kurs för värdet på presskonferenserna.

På tal om Microsoft, Cryteks nya exklusiva? Eller var det till nästa Xbox?


Mm.

Ja, vad hände med Ryse?
"Bankar" : "Stor bakom datan, liten på gatan."
  • 0
Någon som vet när Nintendo visar sitt 3ds event idag ?
  • 0
Citerar dinskugga:
Någon som vet när Nintendo visar sitt 3ds event idag ?


03:00 i natt om jag inte minns fel.
  • 0
Citerar metroid_prime:
Om PC spelarna får bestämma så tillhör alla core genrer PC


Sant, och allt hade varit som ARMA också där allt är överdrivet komplicerat med en knapp för varje liten grej över hela tangentbordet och liknande.

Citerar metroid_prime:
Enda genren som ärligt talat är mycket bättre är RTS och arena shooters.


Mjo, det är typ det.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Bankar:
Ja, vad hände med Ryse?


Det skulle väl släppas nästa generation istället. Har jag för mig.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Humanisten:
Så... Rollspel som Skyrim är bara PC-spel? Låter lite väl mycket som dryg elitism.


Nej, jag tycker bara det är tråkigt att de som spelar på konsol inte visar sitt missnöje med dåligt uppdaterade spel mer. De som spelar på PC klagar över när ett spel är dåligt optimerat, och därför köper de inte det, samma sak verkar tyvärr inte gälla för konsolerna. Särskilt då många väljer att vifta bort det med att de är gamla.

Citerar metroid_prime:
Om PC spelarna får bestämma så tillhör alla core genrer PC


Nja, för mig handlar det snarare att det tekniska inte får någon framfart på grund av konsolerna. Många som spelar på konsol nöjer sig med att till exempel Max Payne 3 ser ut som ett paket müsli eller att Skyrims texturer är som tagna ur en bilderbok gjord av barn.
  • 0
Citerar Aaandy:
ånga som spelar på konsol nöjer sig med att till exempel Max Payne 3 ser ut som ett paket müsli


Det var ju ett bra spel rent tekniskt till konsol.

Citerar Aaandy:
De som spelar på PC klagar över när ett spel är dåligt optimerat


Jag har hört många Ps3-spelare klaga också.

Citerar Aaandy:
och därför köper de inte det


Lustigt att man kan veta att det inte är bra optimerat utan att köpa det. Kan det ha något att göra med att PC-spelare piratar som sjutton?

Citerar Aaandy:
Nej, jag tycker bara det är tråkigt att de som spelar på konsol inte visar sitt missnöje med dåligt uppdaterade spel mer.


Jag tycker att det är tråkigt när PC-spelare endast bryr sig om grafik och antalet knappar man nyttjar på tangentbordet.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Aaandy:
Jag tror vi alla kan vara överens om att det inte kommer något särskilt innovativt så här i slutet av en generation. Watch Dogs verkade dock något åt rätt håll!


Watch Dogs är avsedd för nästa generation!
'Carefree Wherever You May Be...Don't Trust Your Wives With John Terry'
  • 0
Citerar ToScA-:
Watch Dogs är avsedd för nästa generation!


Va? Alla säger olika hela tiden O.o
Indecent exposure is fun.
  • 0
Citerar ToScA-:
Watch Dogs är avsedd för nästa generation!


Är det bekräftat då?
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Är det bekräftat då?


Yves Guillemot på Ubisoft har sagt att det kommer till PC, Xbox 360 och PS3.
http://psnprofiles.com/Jakkal_SWE
  • 0
Citerar metroid_prime:
Om PC spelarna får bestämma så tillhör alla core genrer PC


Ja. All your genres are belong to us.
Fuck yeah!
  • 0
Citerar Jakkal:
Yves Guillemot på Ubisoft har sagt att det kommer till PC, Xbox 360 och PS3.


Ja, jag tänkte väl det.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Humanisten:
Det var ju ett bra spel rent tekniskt till konsol.


Jämfört med vad? Konsolernas hårdvara är utdaterad vid det här laget. Vi kommer ingenstans och det beror på att konsolerna inte orkar med längre.

Citerar Humanisten:
Jag har hört många Ps3-spelare klaga också.


Det är sant. Jag spelar dock inte något på Playstation 3, så kan inte relatera till det.

Citerar Humanisten:
Lustigt att man kan veta att det inte är bra optimerat utan att köpa det. Kan det ha något att göra med att PC-spelare piratar som sjutton?


Eller också för att utvecklaren sagt att spelet kommer vara en direkt konsolport. Det händer som tur är inte så ofta längre. GTA IV för PC är dock ett exempel, där man i recensioner kunde läsa om hur pass dåligt jobb Rockstar gjort.

Citerar Humanisten:
Jag tycker att det är tråkigt när PC-spelare endast bryr sig om grafik och antalet knappar man nyttjar på tangentbordet.


Grafik och antalet knappar? Jag pratar om allt som inte hör spelmekaniken till. Bilduppdatering kommer aldrig hamna i centrum hos konsolspel då det istället satsas på meningslösa grafikmotorer som inte ger någon direkt skillnad i slutändan. Hade dagens spel varit lite mindre grafiskt belastade hade de också kunnat köras i 60 bildrutor per sekund.
  • 0
Citerar Bankar:
Sure, båda utspelar sig i en helt annan värld med nya karaktärer, men det ser helt enkelt ut att vara samma spel, med exakt samma gameplay.


mmhm, vad gör "ny IP" om det egentligen inte är någonting "nytt"? Saknades en del wow-faktor och känsla av 'fräscht!' för mig, tyvärr.

Tycker fortfarande att Sony gjorde bättre ifrån sig än MS - mestadels för att jag har tröttnat på Halo/Gears/Forza/Fable-kvartetten så att det är nästan löjligt. Men fortfarande bara marginellt bättre imo.

Dock behöver Microsoft nya, intressanta och innovativa core-titlar (läs: Kinect undanbedes) så att det skriker om det. Det är dock svårt för Microsoft att ta det steget och den satsningen när Xbox 360 numera säljer som aldrig förr, mycket tack vare kinect. Men till nästa generation så måste fan mycket nytt dyka upp från deras sida; ser fruktansvärt tråkigt ut annars.

Numera är 360 principiellt död för mig..

Tillagt 2012-06-06 14:50:
Citerar Jakkal:
Citerar Sideshow95:Är det bekräftat då?

Yves Guillemot på Ubisoft har sagt att det kommer till PC, Xbox 360 och PS3.


åhfan, jag läste annat i förrgår (inofficiell källa). Det känns ändå som att det spelet lär släppas om först 1-2 år, lite märkligt om det inte dyker upp primärt i nästa generations konsoler då det ser mycket krävande ut.
'Carefree Wherever You May Be...Don't Trust Your Wives With John Terry'
  • 0
Citerar Aaandy:
Eller också för att utvecklaren sagt att spelet kommer vara en direkt konsolport. Det händer som tur är inte så ofta längre. GTA IV för PC är dock ett exempel, där man i recensioner kunde läsa om hur pass dåligt jobb Rockstar gjort.


Nehe du, GTA IV fungerar utmärkt till PC.

Köpte dock spelet cirka två år efter release så det kan ju ha kommit en och annan patch..
God is a concept by which we measure our pain
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!