Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

E3 2012 - Diskussionstråd


Citerar Bankar:
Folk imponerades helt enkelt inte lika mycket som du?


Jag imponerades av Beyond, men The Last Of Us kändes lite för självspelande.
  • 0
Citerar Bankar:
Precis. "Imo".


Varför ifrågasätter du då någon annans åsikt utan att komma med konkreta anledningar till varför? Sony visade hardcoretitlar från några av industrins mest hyllade utvecklare. Att det bara skulle vara snäppet bättre än Microsofts Kinect-party framstår som oseriöst i mina ögon.

Citerar Aaandy:
Alla titlar som är för tunga för dagens konsoler går det ödet till mötes. Jag tror nästan att Watch Dogs kan gå åt samma håll.


Det märkliga är att konsolfolket köper dessa titlar och verkar inte klaga. Skyrim är kanske det mesta tydliga exempelet på detta.
Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
  • 0
Citerar Aaandy:
Jag imponerades av Beyond, men The Last Of Us kändes lite för självspelande.


Kände så själv.

Citerar ChrizZz:
Varför ifrågasätter du då någon annans åsikt utan att komma med konkreta anledningar till varför? Sony visade hardcoretitlar från några av industrins mest hyllade utvecklare. Att det bara skulle vara snäppet bättre än Microsofts Kinect-party framstår som oseriöst i mina ögon.


Jag ifrågasätter att Sony skulle vara överlägsna. Var de? The Last of Us och Beyond var väl två nya IP:s? Fanns det mer av värde?

Det förstnämnda var Uncharted i en annan miljö där det såg alldeles för självspelande ut, det andra var en interaktiv film, men ett koncept jag uppskattar till vis mån. Beyond var lovande. Vad mer hade Sony att erbjuda? Du får hemskt gärna upplysa mig.

Vad hände med Vita förresten? Jag antar att den dog.
"Bankar" : "Stor bakom datan, liten på gatan."
  • 0
Citerar ChrizZz:
Det märkliga är att konsolfolket köper dessa titlar och verkar inte klaga. Skyrim är kanske det mesta tydliga exempelet på detta.


Fast samtidigt, vad ska man göra? Har man inte råd med en bra dator kan man inte som spelnörd bara välja att hoppa över alla titlar. Då är konsol det enda valet. Problemet ligger egentligen i att tillverkare av konsoler vill ha dem så billiga som möjligt, och därför blir också komponenterna sämre. Sedan räcker det inte med en best heller, för då får den alla dåliga portar bara.
  • 0
Citerar Bankar:
Square Enix nya motor, Luminous Engine: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=UVX
0OUO9ptU


Grym motor men jag hoppas inte att de bibehåller designen från trailern till nästa FF spel, det såg ju inge vidare ut. Vill inte att FF goes mellanöstern.
"matematik är inget man förstår, det är någonting man vänjer sig vid"
  • 0
Citerar Bankar:
Vad hände med Vita förresten? Jag antar att den dog.


Jag tror då inte att en sidohistoria för Assassin's Creed III samt Call Of Duty: Black Ops II kommer rädda den. Det är synd att inte Sony tror på den, då blir det självklart att den inte klarar sig.

Citerar John_Peter:
Grym motor men jag hoppas inte att de bibehåller designen från trailern till nästa FF spel, det såg ju inge vidare ut. Vill inte att FF goes mellanöstern.


Efter Call Of Duty ska allting utspela sig i Mellanöstern! Se bara på Splinter Cell: Blacklist.
  • 0
Citerar Aaandy:
Jag tror då inte att en sidohistoria för Assassin's Creed III samt Call Of Duty: Black Ops II kommer rädda den. Det är synd att inte Sony tror på den, då blir det självklart att den inte klarar sig.


Nej, verkligen inte. Varför skulle jag vilja spela sämre versioner av befintliga spel (de släpps samtidigt) på en bärbar konsol som ger en sämre visuell upplevelse?
"Bankar" : "Stor bakom datan, liten på gatan."
  • 0
Citerar Bankar:
Nej, verkligen inte. Varför skulle jag vilja spela sämre versioner av befintliga spel (de släpps samtidigt) på en bärbar konsol som ger en sämre visuell upplevelse?


Roligt att ungefär samma scenario mötte oss på Nintendos presskonferens. Gamla titlar som är en aningen uppfräschade, men inte i närheten så mycket som de behöver vara för att locka nya köpare av dem.
  • 0
Citerar Aaandy:
Efter Call Of Duty ska allting utspela sig i Mellanöstern! Se bara på Splinter Cell: Blacklist.


Man tycker ju ändå att Square borde ha en annan målgrupp för FF än för dem som spelar COD...
"matematik är inget man förstår, det är någonting man vänjer sig vid"
  • 0
Citerar John_Peter:
Man tycker ju ändå att Square borde ha en annan målgrupp för FF än för dem som spelar COD...


Och den målgruppen köper inte tillräckligt många spel, tyvärr. Samma sak med Splinter Cell, i och med Conviction blev det ett actionspel, och med Blacklist verkar serien fortsätta i samma riktning. Även Dead Space och Crysis 3 verkar gå samma vägar.
  • 0
Citerar Aaandy:
Citerar John_Peter:Man tycker ju ändå att Square borde ha en annan målgrupp för FF än för dem som spelar COD...

Och den målgruppen köper inte tillräckligt många spel, tyvärr. Samma sak med Splinter Cell, i och med Conviction blev det ett actionspel, och med Blacklist verkar serien fortsätta i samma riktning. Även Dead Space och Crysis 3 verkar gå samma vägar.


Jo jag ser resonemanget bakom det, men funkar det verkligen? Har spel som CODifierats sålt bättre än tidigare?
"matematik är inget man förstår, det är någonting man vänjer sig vid"
  • 0
Citerar Aaandy:
Roligt att ungefär samma scenario mötte oss på Nintendos presskonferens. Gamla titlar som är en aningen uppfräschade, men inte i närheten så mycket som de behöver vara för att locka nya köpare av dem.


Precis. Det får man inte glömma heller.
"Bankar" : "Stor bakom datan, liten på gatan."
  • 0
Citerar John_Peter:
Jo jag ser resonemanget bakom det, men funkar det verkligen? Har spel som CODifierats sålt bättre än tidigare?


Det visas det inga siffror på, och detta är egentligen inget någon sagt rakt ut, bara någonting jag spånat ihop. Men det känns som en naturlig utveckling. Spel är till för att sälja, och de antar att ifall de gör sina mer lika en storsäljare gör de det automatiskt. Tråkiga actiontöntar (förlåt om någon tar illa upp) är de som köper de tråkiga actionspelen.
  • 0
Citerar John_Peter:
Jo jag ser resonemanget bakom det, men funkar det verkligen? Har spel som CODifierats sålt bättre än tidigare?


Splinter Cell sålde bättre än tidigare, Battlefield som blev mer likt CoD med trean sålde riktigt bra och även MoH sålde helt okej. För vissa har det lönat sig!
  • 0
Jag spelar inte så mkt fps så jag berörs inte av att alla fps nu kopierar från COD, men när det börjar gå över till RPG också så blir det oroväckande. Square har gjort mig extremt besviken denna generation, FXIII var ett mediokert spel men med superbt battle system, 13-2 är också okej men inget som lever upp till förväntningarna. Det enda som verkade göra det var Versus och det ser man inte röken av, och nu visar de en ny spelmotor som med designelement från nutida mellanöstern mixat med fantasy. Nej jag vill inte se maskerade män med kalashnikovs i FF.
"matematik är inget man förstår, det är någonting man vänjer sig vid"
  • 0
Citerar metroid_prime:
Splinter Cell sålde bättre än tidigare, Battlefield som blev mer likt CoD med trean sålde riktigt bra och även MoH sålde helt okej. För vissa har det lönat sig!


Frågan är dock om inte Battlefield hade sålt bra oavsett om det CoD:ifierats. Spelet fick trots allt motstå en hel del kritik för dess kampanj som var dess sämsta del. Den delen som var alldeles för lik CoD. Multiplayer, där DICE genomförde en del bisarra val, var ändå kärnan av spelet och något det prisats för.

Conviction vågar jag dock inte uttala mig om. Jag vet inte hur bra det sålde i förhållande till dess föregångare. Samma gäller för MoH.
"Bankar" : "Stor bakom datan, liten på gatan."
  • 0
Citerar Bankar:
Jag ifrågasätter att Sony skulle vara överlägsna. Var de? The Last of Us och Beyond var väl två nya IP:s? Fanns det mer av värde?


Beyond och The Last of Us var ju definitivt höjdpunkterna.
God of War och Playstation All-Stars lockar säkert målgrupper de också.

Frågan är väl snarare vad Microsoft bjöd på som anses likvärdigt? Halo 4, Forza och ett nytt Gears of War i all ära, men lite tröttsamt sett ur E3-synpunkt? Några "wow"-känslor kände jag inte där. Smartglass hade sina poänger.
http://psnprofiles.com/Jakkal_SWE
  • 0
Citerar Bankar:
The Last of Us och Beyond var väl två nya IP:s?


Och Playstation Allstars. En uppenbar kopia förvisso, men väl ansett folk bakom, så det är tveklöst en stor satsning. Så även om vi bara räknar två nya hardcore IP:s så är det betydligt mer än konkurrenterna.

Citerar Bankar:
Vad mer hade Sony att erbjuda?


God of War. För mig som rågillar serien.

Vad jag tycker ditt resonemang är knepigt är att Sony åtminstone fortfarande satsar på hardcorespel. Det gör inte Microsoft. Sen om de faller dig i smaken är en annan sak, det gör inte Sony nästan lika usla som MS.

Citerar Aaandy:
Fast samtidigt, vad ska man göra? Har man inte råd med en bra dator kan man inte som spelnörd bara välja att hoppa över alla titlar. Då är konsol det enda valet. Problemet ligger egentligen i att tillverkare av konsoler vill ha dem så billiga som möjligt, och därför blir också komponenterna sämre. Sedan räcker det inte med en best heller, för då får den alla dåliga portar bara.


Förstås. Mitt argument är dock ett helt annat. Vad jag finner märkligt är att vi (konsolspelarna) köper titlar som inte är väl anpassade på konsol. Konsolfolket köper PC-spel som dummas ner för att fungera på konsol istället för att spela spel som faktiskt är skapade efter konsolens styrkor. FPS-genren är det mest uppenbara exemplet. Eller varför köper PS3-ägarna laggiga, fula Skyrim som galningar medan inte en enda spelade Vanquish, ett pefekt utfört konsolspel? Visst, är inte samma genre, men det är lite skumt att vi helt verkar ignorera tanken på vad som faktiskt fungerar bra på ett visst format.
Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
  • 0
Citerar ChrizZz:
Har tidigare gjort samma sak själv, men jag hinner det en gnutta märkligt.


Det är märkligt, ja, och det är även av den anledningen jag sitter och spelar på en dator först och främst. Jag såg en jämförelse mellan Max Payn 3 på PC och Xbox 360, och jag kan för allt i världen inte förstå hur man kan spela det på konsol. Men det handlar nog fortfarande på den ekonomiska aspekten, har man ingen bra speldator, vill man inte hoppa över Skyrim. För det är ett bra spel!
  • 0
Citerar Aaandy:
Men det handlar nog fortfarande på den ekonomiska aspekten, har man ingen bra speldator, vill man inte hoppa över Skyrim. För det är ett bra spel!


Sen ska man ju inte underskatta "soffvärdet" som konsol har, även om det är fullt möjligt att koppla en PC till TV:n. Men alla är ju inte riktigt lika inbitna, och är man inte det så har man ju inga större krav på det tekniska/visuella och då duger ju en konsol som ändå får titlarna.
http://psnprofiles.com/Jakkal_SWE
  • 0
Citerar Bankar:
Frågan är dock om inte Battlefield hade sålt bra oavsett om det CoD:ifierats. Spelet fick trots allt motstå en hel del kritik för dess kampanj som var dess sämsta del. Den delen som var alldeles för lik CoD. Multiplayer, där DICE genomförde en del bisarra val, var ändå kärnan av spelet och något det prisats för.


Största skillnaden mellan BC2 och BF3 om vi bortser från det tekniska är att BF3 känns mer likt CoD i det mesta. Svårt att spekulera kring om BF3 hade sålt lika mycket utan codifieringen men med facit i hand kan vi säga att den gjorde det.



Citerar ChrizZz:
God of War. För mig som rågillar serien.


Jag älskade trean men det kändes som seriens klimax utan tvekan. Allt annat efter det känns tråkigt och på snudden till att man bara mjölkar det sista ur serien.
  • 0
Citerar Bankar:
Jag ifrågasätter att Sony skulle vara överlägsna. Var de? The Last of Us och Beyond var väl två nya IP:s? Fanns det mer av värde?

Det förstnämnda var Uncharted i en annan miljö där det såg alldeles för självspelande ut, det andra var en interaktiv film, men ett koncept jag uppskattar till vis mån. Beyond var lovande. Vad mer hade Sony att erbjuda? Du får hemskt gärna upplysa mig.


Fortfarande mer än Microsoft som dök upp på en mässa som ska handla om spel. Det vi fick se handlade typ inte om några riktiga exklusiviteter alls, det var Gears, Forza, Fable och Halo, precis som förra året. Inga nya stora spelserier utan det handlade mer om att vi kommer kunna porrsurfa med Xboxen och använda tablets och mobiler som en fjärrkontroll i princip.

Citerar ChrizZz:
Varför köper PS3 ägarna laggiga, fula Skyrim som galningar medan inte en enda spelade Vanquish, ett pefekt utfört konsolspel?


För att Vanquish kanske inte var så hemskt bra eller lockande till skillnad från Skyrim? Det borde väl inte vara så svårt att förstå?

Citerar Aaandy:
Efter Call Of Duty ska allting utspela sig i Mellanöstern! Se bara på Splinter Cell: Blacklist.


Vi har besökt mellanöstern i Splinter Cell-serien sedan långt innan Modern Warfare, så lägg ner det argumentet. Klaga istället på spelmekaniken.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Jakkal:
Sen ska man ju inte underskatta "soffvärdet" som konsol har, även om det är fullt möjligt att koppla en PC till TV:n. Men alla är ju inte riktigt lika inbitna, och är man inte det så har man ju inga större krav på det tekniska/visuella och då duger ju en konsol som ändå får titlarna.


Så sant som det är sagt. Jag tror det du säger är en stor anledning till att konsoler är så breda som de är idag. För att inte prata om det partyvärdet många spel har. Det kan nog på sitt egna lilla sätt generera några inköp också. Att göra ett stryptag då och då förändrar inte det.

Citerar Humanisten:
Vi har besökt mellanöstern i Splinter Cell-serien sedan långt innan Modern Warfare, så lägg ner det argumentet. Klaga istället på spelmekaniken.


Fast inte på detta sättet. Att smyga i Mellanöstern, okej, men att springa runt som en adrenalinstinn fåne är en annan sak. Jag ser kopplingarna till dagens alla actionspel klart och tydligt.
  • 0
På tal om inget, Playstation Plus!
I eftermiddag får vi LittleBigPlanet 2, Motorstorm Apocalypse och inFamous 2 gratis. De kommer förbli gratis det kommande året för alla med PS+, nya eller befintliga kunder.

Warhammer 40.000: Space Marine, Chime Super Deluxe och Virtua Fighter 5 är även de gratis fr.o.m. i eftermiddag.
http://psnprofiles.com/Jakkal_SWE
  • 0
Citerar metroid_prime:
Jag älskade trean men det kändes som seriens klimax utan tvekan. Allt annat efter det känns tråkigt och på snudden till att man bara mjölkar det sista ur serien.


Det hade varit intressantare med en annan form av spin-off faktiskt. En prequel lider av problemen att vi vet att Kratos inte kommer dö/misslyckas (även om såklart döden aldrig hindrat honom tidigare) och att det i princip är omöjligt att slå treans skala med slaktandet av gudar och så vidare.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!