Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Rykte: Nästa Xbox ska stoppa begagnat


  • Ree
  • Ree
Ett rätt elakt rykte dök upp på internet idag. Ett som menade att Xbox "720" kommer förhindra begagnade spel från att öht. starta på konsolen. Hur det ska fungera säger man inte, men jag bedömer ändå ryktet att vara rätt pålitligt. Även om det kanske inte blir av så är det ändå i den här riktningen man gått de senaste åren, med Steam och online/PSN pass och allt vad det heter.

http://www.computerandvideogames.com/333433/xbox-720-will-su
pport-blu-ray-might-not-play-used-games-report/


Vad tycker ni? Personligen skulle jag bli helt vettvillig och börja citera bibelverser samtidigt som jag drar mitt svärd och attackerar Microsofts lokala anställda om det här skulle bli av.
  • 0
Borta.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Det är väl i sånna fall om de inför cd-key på spelen, men om spelarna själva hade accepterat/gillat detta är en annan fråga. Om spelarna sjävla inte gillar systemet så kommer de köpa sin konsol från en annan tillverkare som inte kör på samma system och vips så är xbox ute ur leken så det kommer att bli svårt.
  • 0
Jag tycker det faller in i linjen med att ingen idag äger sina spel, skulle inte alls vara speciellt förvånad om det här händer.
Bring everyone. Evvvvvvveryyyyyyoneeeeee !
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Shagge:
Om spelarna sjävla inte gillar systemet så kommer de köpa sin konsol från en annan tillverkare som inte kör på samma system och vips så är xbox ute ur leken så det kommer att bli svårt.

Problemet är bara att Sony kan göra exakt samma sak om de vill, och "vips" så har man bara Nintendo att välja på, vilket -inte- är ett alternativ för mig iaf.

Jag vet inte om jag är i minoritet, men jag gillar inte att inte kunna sälja mina spel. Jag ogillar starkt Steams tillvägagångssätt, även om de kompenserar genom att ha låga priser, samt att jag avskyr online pass med hela min själ. Jag vill att det ska vara som förut. Köpte man ett PS2-spel kunde man låna ut det, och den personen kunde spela det online om han ville.

Tycker det är sjukt att man inte ska kunna köpa gamla spel som inte säljs i butiker längre. Snacka om att förstöra både begagnatmarknaden och att förstöra hela upplevelsen med att samla spel.
  • 0
Citerar Ree:
Problemet är bara att Sony kan göra exakt samma sak om de vill, och "vips" så har man bara Nintendo att välja på, vilket -inte- är ett alternativ för mig iaf.


Så känner jag med. Börjar MS kommer Activision och EA, THQ att vilja att Sony och Nintendo också gör samma sak.

Det känns mer okej med cd nycklar på PC då spelen är ofta billiga tex vid reor på steam/gamersgate
PS3 320GB, PSN: Asseroth / Win7 på gamingdautan
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Sony boj:
Det känns mer okej med cd nycklar på PC då spelen är ofta billiga tex vid reor på steam/gamersgate

Fast jag skulle inte kalla det CD-nycklar, då de tillät att man sålde spelet till någon annan. Det är närmare en form av online pass, där hela spelet knyts till ett konto för all framtid. CD-nycklar förhindrade bara 2 eller flera personer från att vara uppkopplad mot en server samtidigt.
  • 0
Så grymt svinigt av microsoft isåfall..
I got holes in my shoes, I play the down payment blues
  • 0
Det blir väl som Steam? Har inget problem med det.
  • 0
Själklart är det Microsoft det handlar om.
Jag minns tiden jag älskade Microsoft, älskade Halo och allt som kom till Krysslådan.

Nu?

Nu avskyr jag dem, de har övergivit den riktiga gamingpubliken och rent utav pissar ut skitspel till sitt värdelösa kinect (som jag ägt och avskytt).
Nä, Halospelen är bra, Gears spelen är kung.
Men vafan, det är i princip de enda exlusiva spel som är riktigt bra.
Alan Wake är också kungligt.
Ett av världens bästa spel förmodligen.
Men fan vad de har blivit casual, alldeles för mycket.
Att köpa ett Ps3 kan vara det bästa jag gjort.

Hursomhelst, om microsoft gör detta så kommer säkert alla andra göra samma sak.

Tillagt 2012-01-26 00:42:
Usch, vad fanboyig jag lät.

Jag tokdiggar båda konsolerna!

Men jag gillar inte Microsoft!

(Om nu någon skulle få för sig att jag hatar xbox).
Yoko Ono är en asiat. Asiater är folk från asien. -Lurkman
  • 0
Citerar sammiboii:
Jag minns tiden jag älskade Microsoft, älskade Halo och allt som kom till Krysslådan.


Jag känner precis tvärt om , ogillade Microsoft redan då dom tog Halo som var tänkt att komma till PC då dom köpte upp Bungie. Att dom släppte det lång lång efter hjälper inte. Off topic but whatever.
Bring everyone. Evvvvvvveryyyyyyoneeeeee !
  • 0
Om det isåfall skulle betyda att prisskillnaden mellan PC vs Konsol på spel blir lika (att konsolpriserna sänks) så kan det väl gå ann, annars så riktigt illa (då prisskillnaderna kan vara rättså stora, allt från 100kr till 300kr om det är collector).
History will be kind to me, because I intend to write it
  • 0
Citerar Axelorio:
Om det isåfall skulle betyda att prisskillnaden mellan PC vs Konsol på spel blir lika (att konsolpriserna sänks) så kan det väl gå ann, annars så riktigt illa (då prisskillnaderna kan vara rättså stora, allt från 100kr till 300kr om det är collector).


Kommer inte hända. PC spel tappar i pris snabbare, med steam och onlinereor.
Att nya spel är 100kr dyrare har med en licensavgift som alla 3 konsoltillverkare tar ut, den kommer nog inte att försvinna.
PS3 320GB, PSN: Asseroth / Win7 på gamingdautan
  • 0
Skulle inte förvåna mig helt om Microsoft planerar detta. Likadant att de ska försöka stänga ute möjligheten att installera Linux på ARM baserade datorer med Windows 8. Microsoft är helt enkelt ett företag med monopol metoder.
  • 0
Det är knappast Microsoft som vill detta allra mest, utan utgivarna som förlorar multum på att Gamestop säljer deras spel flera gånger utan att de (utgivarna/utvecklarna) får ett öre av det. Spel idag kostar ofta minst 10 ggr mer att utveckla idag än vad de gjorde för 10 år sedan, ändå så är priserna desamma. Eller jämför med under NES-tiden när spelen utvecklades för struntsummor och kostade ändå 700 kr. Med inflation så är spelen alltså billigare idag än för 20 år sedan. Trots att de idag utvecklas av hundratals personer.

Vill vi ha kvar begagnathandeln så lär vi höja priserna rejält. Annars kommer inte ekonomin gå ihop när utvecklingen fortsätter.
Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar ChrizZz:
Det är knap

Jag föstår inte dom där argumenten. Hur menar du att de förlorar på begagnatmarknaden? Spel säljer bättre än någonsin förut, och de får intäkter för varje sålt spel. Att spelet säljs flera gånger om påverkar knappast den inkomsten.

Om spel är för dyra att utveckla så är det inte heller begagnatmarknadens fel. Nej, jag tror att det argumentet kommer från giriga affärsmän på t.ex. EA, som ser en möjlighet att på ett gnidigt sätt påverka spelförsäljningen genom att attackera begagnatmarknaden. Jag har då aldrig sett någon statistik eller några som helst bevis på hur mycket begagnatmarknaden påverkar intäkterna.
  • 0
Händer detta blir det bojkott på konsolen, tack och hej.
  • 0
Personligen kunde jag inte bry mig mindre eftersom att jag hatar begagnade spel. Vill jag ha ett spel så köper jag hellre en ny kopia inplastad. Känslan av det kompenserar priset.
  • 0
Citerar Ree:
Jag föstår inte dom där argumenten. Hur menar du att de förlorar på begagnatmarknaden? Spel säljer bättre än någonsin förut, och de får intäkter för varje sålt spel. Att spelet säljs flera gånger om påverkar knappast den inkomsten.

Om det inte gick att köpa ett begangat spel för 299 så skulle de köpa spelet nytt för 599, skillnaden är att då får spelskaparen också en del av pengarna. Ett begangat spel ger ju endast pengar till spelbutiken.
Innan du frågar om nån vet en bra dator, specificera budget, vad du ska ha den till, om det ska vara laptop eller stationärt. Sen kommer någom i Officiella Datortråden att länka ett bra paket.
  • 0
Citerar TB the gr8 n3rd:
Citerar Ree:Jag föstår inte dom där argumenten. Hur menar du att de förlorar på begagnatmarknaden? Spel säljer bättre än någonsin förut, och de får intäkter för varje sålt spel. Att spelet säljs flera gånger om påverkar knappast den inkomsten.
Om det inte gick att köpa ett begangat spel för 299 så skulle de köpa spelet nytt för 599, skillnaden är att då får spelskaparen också en del av pengarna. Ett begangat spel ger ju endast pengar till spelbutiken.


Men de har ju redan tatt betalt för spelet en gång och det ganska ordentligt..
I got holes in my shoes, I play the down payment blues
  • 0
Citerar Ree:
Jag föstår inte dom där argumenten. Hur menar du att de förlorar på begagnatmarknaden? Spel säljer bättre än någonsin förut, och de får intäkter för varje sålt spel. Att spelet säljs flera gånger om påverkar knappast den inkomsten.


Det är väl tämligen uppenbart? En massa människor köper deras spel begagnat så pengarna går till butiken och inte till utgivaren. Spel säljer förvisso bättre nu än tidigare, men inte ens i närheten tillräckligt mycket för att det ska täcka de hutlösa utvecklingskostnaderna.

Citerar Ree:
Om spel är för dyra att utveckla så är det inte heller begagnatmarknadens fel. Nej, jag tror att det argumentet kommer från giriga affärsmän på t.ex. EA, som ser en möjlighet att på ett gnidigt sätt påverka spelförsäljningen genom att attackera begagnatmarknaden. Jag har då aldrig sett någon statistik eller några som helst bevis på hur mycket begagnatmarknaden påverkar intäkterna.


Så det är en slump att alla inblandade aktörer vill ha bort begagnatmarknaden? Gamestop tjänade 2 miljader dollar på begagnade spel 2010. De pengnarna hade kunnat göra sinnessjukt mycket mer nytta om de kom tillbaka till spelindustrin och inte till Gamestops djupa fickor.

Återigen så verkar folk leva i en bild av att spelindustrin är rena guldgruvan, när sanningen är den motsatta.

Citerar Mcgeady:
Men de har ju redan tatt betalt för spelet en gång och det ganska ordentligt..


Ganska ordentligt? Utgivarna/utvecklarna får mindre betalt idag än för 20 år sedan trots att de lagt 100 ggr mer på att utveckla det.
Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
  • 0
Tror nog att fler kommer att klaga på att man inte kan låna ett spel av polaren (för det lär ju bli resultatet) än på att det inte går att köpa begagnat.

Vad det gäller att få tag i äldre spel så är det ju inte direkt svårt att lösa. Det är ju bara att de ser till att de går att köpa allt äldre på Marketplace. Redan idag kan du ju köpa en hel del spel där (visserligen till ett ganska högt pris).
  • 0
Citerar ChrizZz:
Ganska ordentligt? Utgivarna/utvecklarna får mindre betalt idag än för 20 år sedan trots att de lagt 100 ggr mer på att utveckla det.


600-700 är ganska saftigt, och då vill man strypa det enda lagliga sättet att få spel till bra priser? Snacka om att främja piratmarknaden...
I got holes in my shoes, I play the down payment blues
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar ChrizZz:
Det är väl tämligen uppenbart? En massa människor köper deras spel begagnat så pengarna går till butiken och inte till utgivaren. Spel säljer förvisso bättre nu än tidigare, men inte ens i närheten tillräckligt mycket för att det ska täcka de hutlösa utvecklingskostnaderna.


Vad spelar det för roll om ett annat företag tjänar pengar på att sälja spel begagnat? Det finns ingen annan bransch i hela världen som klagar på begagnatmarknaden såsom TV-spelsbranschen. Det är absurt att klaga på t.ex. Gamestop då de bara gör affärer precis som alla andra.

Det är inte heller Gamestops fel att spel kostar en massa att utveckla, eller att "the returns" är mindre idag än för 20 år sen. De är ett företag precis som vilket annat, som byggts upp från botten. Jag förstår öht. inte denna favorisering av just TV-spelsföretag framför företag som Gamestop. Jag är glad för alla företag det går bra för.

Gamestop skadar inte spelindustrin, är poängen. Inte mer än begagnatmarknaden skadar vilken annan marknad som helst, iaf.
  • 0
Citerar Mcgeady:
Men de har ju redan tatt betalt för spelet en gång och det ganska ordentligt..

Not rly, filmer är överprisade som fan dock 2h nöje för 150kr? Spel som ger en 20-40h (i genomsnitt?) nöjje för 600kr är vettigt prissatta.


Eller så kör man PC där releasepriset alltid ligger runt 400-450:- :3

Tillagt 2012-01-26 13:28:
Citerar Ree:
Vad spelar det för roll om ett annat företag tjänar pengar på att sälja spel begagnat? Det finns ingen annan bransch i hela världen som klagar på begagnatmarknaden såsom TV-spelsbranschen. Det är absurt att klaga på t.ex. Gamestop då de bara gör affärer precis som alla andra.

Därför att Gamestop inte tillverkar nya spel...

Precis som att pirater snor pengar från speltillverkarna snor Gamestop pengar från speltillverkarna.

* Om man köper ett spel nytt går mesta pengarna till dem som gjorde spelet.

* Tankar du ett spel går inga pengar till speltillverkaren utan till den som äger nedladdningssidan (reklam)

* Köper du ett spel begagnat går inga pengar till speltillverkaren utan till den som du köpte spelet av.

Köpte alla begagnat skulle det inte bli nya spel precis som om alla tankade.
Is dat simple.
Innan du frågar om nån vet en bra dator, specificera budget, vad du ska ha den till, om det ska vara laptop eller stationärt. Sen kommer någom i Officiella Datortråden att länka ett bra paket.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!