Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Resident Evil 5


Jag som fullkomligt älskade fyran hoppades inte på något annat än att femman skulle bli Resident Evil 4,5. Det skulle faktiskt inte rört mig i ryggen, jag skulle bara varit glad. Dock är det två saker jag inte gillar med femman av vad jag spelat än så länge. Den första grejen jag vill skjuta är nämnligen Sheeva. Jag vill spela ensam helt utan någon mänsklig (eller omänsklig för den delen) medspelare. Det finns väl egentligen inte mycket mer att tillägga annat än att jag gillar co-op i andra spel, men inte i Resident Evil.

Det andra ogenomtänka är själva skjutandet. Det nya systemet för att bära föremål tycker jag om, även om jag samtidigt gillade fyrans stora väskor så är det väldigt skönt att kunna byta vapen och annat in-game. Dock vill jag inte byta till några vapen, då de helt förlorat all känsla. Det känns ärligt talat som om jag skjuter med ärtor på afrikanerna. Till skillnad ifrån fyran där i stort sett alla vapen fyllde en funktion och verkligen kändes när de avfyrdes verkar femmans demo utlova något helt annat.

Hypen dog lite, men jag hoppas att den kommer tillbaka efter några fler genomspelningar. Som det ser ut nu tänker jag dock inte köpa Resident Evil 5 så fort det kommer ut, utan jag väntar. Tänker tröstspela Resident Evil 4 på PC med min 360-kontroll istället. Om det inte vore för Wii Edition så är detta den ultimata kontrollen till ett av mina favoritspel.
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
Citerar Hydra:
Förstår inte alls detta. Det kryllar av hyfsat identiska uppföljare till en hel drös hyfsade spel, dessa får ingen kritik för det. RE5 har fått sjukt mycket kritik för att det liknar 4:an, trots att 4:an är ett av världens bästa spel. Wtf?


Ja, det finns många spel som är väldigt lika sina föregångare. Jag är inte sådan (som många är) som tror att bara för att en serie går från en generation till en annan så ska den utvecklas väligt mycket, men detta tycker jag är under all kritik. Jag tänker inte säga att spelet i skutändan kommer falla på detta, men för tillfället så är jag inte imponerad. Rörelser, fiender, miljöer, spelmekanik, allt andades Resident Evil 4 lång väg.
Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
  • 0
Citerar Reqo:
Vad är meningen med en uppföljare om man tar med allt bra och allt dåligt från föregångaren?


De få dåliga sakerna som fanns i 4:an är ingenting som man kan bedöma om de finns i femman eller inte bara utifrån demot imo. Sedan så var 4:an nästan helt perfekt.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Reqo:
Ofc.


Bra. Då blir alla glada.

Citerar Reqo:
Lyssna från 1.25


Will do.
This is your life, doesn't get any better than this...
  • 0
Citerar metroid_prime:
Det som är riktigt bra med Sheva är att Capcom inte lagt gigantiska bröst på henne för att folk ska tycka om henne.

Jo håller med. Hon är snygg på ett smakfullt sätt.

Citerar Ezekeel:
Jag hoppas verkligen att det kommer vara valfritt isåfall.

I annat fall är det ju bara att låta bli att gå medan man skjuter

Citerar Hydra:
Förstår inte alls detta. Det kryllar av uppföljare till en hel drös hyfsade spel, dessa får ingen kritik för det. RE5 har fått sjukt mycket kritik för att det liknar 4:an, trots att det är ett av världens bästa spel. Wtf?

En uppföljare på något som redan är bra gör ju inte så mycket om det kommer ett par. Men kontrollen i RE4 känns lite gammal och onödigt bökig i dagsläget och att inte försöka uppgradera den tycker jag är något man kan klaga på. Sen behöver ju inte alla hålla med men det är ju rätt uppenbart att många irriterar sig på denna detalj.

Definitionen på en bra spelkontroll för mig är att den inte ska märkas av. Det ska inte vara någon bökig inlärningskurva utan bara att plocka upp, kolla igenom knapparna en gång och sen bara att köra.
You are what you love, not what loves you.
  • 0
Styrningen är under all kritik. Det var godtagbart i 4:an (även om den sög redan då) eftersom så mycket annat var så otroligt bra (jämfört med tidigare delar) men nu får de skärpa sig. Resten av spelet är säkert jättebra precis som i 4:an.

Chris är ju liksom ingen handikappad reumatiker på 80 år.
Let me burn you let me burn you let me burn you down. Let me burn you let me burn you let me burn you down. Let me let me let me. BURN YOU DOWN.
  • 0
Citerar PumpkinEater:
Chris är ju liksom ingen handikappad reumatiker på 80 år.


Iofs så drar han ju runt på ett par armar så ju lär väga som ett tjog 80 åringar...
Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
  • 0
Förstår inte vad alla tjatar om egentligen. Det finns "Gears"-kontrollen och det finns den klassiska, alla får vad de vill ha.

Det vi alla borde fokusera på är att få spelet bannat överallt i hela världen för att det är rasistiskt!

We own your fucking dreams!
  • 0
Citerar Fauve:
I annat fall är det ju bara att låta bli att gå medan man skjuter


Haha, det går ju inte. Även om man desperat trycker på styrspaken så ska det inte hjälpa!
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Hydra:
Haha, det går ju inte. Även om man desperat trycker på styrspaken så ska det inte hjälpa!


Det är så all panik skapades i 4:an när man var omringad av 7 stycken galningar i svarta rockar. Där står man helt panikslagen med endast 6 skott kvar i pistolen och har ingenstans att ta vägen, helt awesome var det.
We own your fucking dreams!
  • 0
Citerar sirjohnnyking:
Det är så all panik skapades i 4:an när man var omringad av 7 stycken galningar i svarta rockar. Där står man helt panikslagen med endast 6 skott kvar i pistolen och har ingenstans att ta vägen, helt awesome var det.


Ja.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar sirjohnnyking:
Där står man helt panikslagen med endast 6 skott kvar i pistolen och har ingenstans att ta vägen, helt awesome var det.


Var ju därför du aldrig klarade spelet .
Awesomeness would ensue.
  • 0
Efter lite mer spelande kommer man in i att stå still när man skjuter, fortfarande helt störd känsla förstås, men det är överkomligt. Det jag inte kan acceptera är att man måste stå still när man reloadar, det strider mot varenda rimlighetslag jag kan komma på.

Nevertheless, jag kommer köra Run & Gun.
Det lät bra i huvudet innan jag skrev det..
  • 0
Resident Evil 5 är ju helt mentalt missbildat... Man kan liksom inte ens gå med en j*vla kniv i handen utan man måste stå och vänta in dem smarta zombierna som bär på redskap som dem attackerar en med.. Och sen när blev zombiesar smarta så dem kunde hålla i något som en armborst med en eld pil på... Ne asså Resident Evil är ju vrängt så det ryker om det. Jag har lärt mig i afrika att om man dödar en person får man 100 guld eller ammonition till sitt vapen. LYCKAT!!
Kilikokoo
  • 0
<quote>

Blu-rayskivor går i många fall inte tillräckligt snabbt att läsa av då de snurrar långsammare. Så på det sättet är inte Blu-ray optimaly för spel. I och för sig har jag inga problem med installation. Gör ju det frivilligt på Xboxen.</quote>

jo.. men 5GB!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 0
Citerar FastTT:
Man kan liksom inte ens gå med en j*vla kniv i handen utan man måste stå och vänta in dem smarta zombierna som bär på redskap som dem attackerar en med.


Kniven är INTE till för att anfalla springande fiender. Du ska ha sönder lådor och anfalla försvarslösa (liggande, andra sidan fönster osv) fiender.

Citerar FastTT:
Och sen när blev zombiesar smarta så dem kunde hålla i något som en armborst med en eld pil på


De är inga zombies...
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar DunderKlumpen:
Var ju därför du aldrig klarade spelet


Jag klarade det.
We own your fucking dreams!
  • 0
Tyckte det kändes sådär och det inte bara för att antalet svarta minimerats. Vapnen saknar känsla och den där bruden var bara tråkig - dels för att hon var ivägen, dels för att hon plockade ut dem man själv ville döda och dels för att man måste slösa healthpacks på henne. Det är säkert roligare om man spelar två, men det gör jag väldigt sällan.

Kan dock inte påstå att jag bryr mig nämnvärt. Visst var 4:an grymt kul, men jag har inte haft några högre förväntningar på 5:an. Dessutom finns det massvis med intressanta spel och då är det snarare positivt att man slipper lägga till en titel till på inköpslistan nu när tiden inte räcker till.

Men det kan mycket väl vara så att det är ett toppenlir. Det har hänt både en och två gånger att jag inte imponerats av ett demo och sedan älskat den slutgiltiga produkten när jag väl kommit in i det.
  • 0
Citerar Hydra:
Kniven är INTE till för att anfalla springande fiender. Du ska ha sönder lådor och anfalla försvarslösa (liggande, andra sidan fönster osv) fiender.


Det är som att ge spelaren en BFG-9000 som endast kan ta sönder kartonger.
Mathias Holmberg / Gamereactor
  • 0
Citerar Reqo:
Det är som att ge spelaren en BFG-9000 som endast kan ta sönder kartonger.


Nej. Ammo var ganska dyrbart i RE4. Kniven används helt enkelt som ett redskap för att spara ammo när det gick. Skjuta sönder alla lådor, skjuta på liggande fiender osv hade wastat på tok för mycket ammo i längden.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Hydra:
Citerar Reqo et är som att ge spelaren en BFG-9000 som endast kan ta sönder kartonger.

Nej. Ammo var ganska dyrbart i RE4. Kniven används helt enkelt som ett redskap för att spara ammo när det gick. Skjuta sönder alla lådor, skjuta på liggande fiender osv hade wastat på tok för mycket ammo i längden.


Nu säger du emot dig själv. Varför inte spara ammo genom att döda fiender som kommer springandes mot en?
Mathias Holmberg / Gamereactor
  • 0
Citerar Reqo:
Nu säger du emot dig själv. Varför inte spara ammo genom att döda fiender som kommer springandes mot en?


Men kolla, fiender som omringar dig, springer mot dig osv ska du skjuta på. Det är därför du har vapen. Har du lite ammo så ska du känna dig stressad över att du inte kan slakta alla fiender. Känna dig tvingad att fixa en öppning och springa för tillfället. Hade kniven varit ett bra närstridsvapen hade hela den poängen försvunnit. För att spara ammo i situationer där vapnen är överflödiga eller där man ändå inte få panik pga ammo-brist, där ska kniven användas.

Och nej, jag säger inte mot mig själv.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Hydra:
Men kolla, fiender som omringar dig, springer mot dig osv ska du skjuta på. Det är därför du har vapen. Har du lite ammo så ska du känna dig stressad över att du inte kan slakta alla fiender. Känna dig tvingad att fixa en öppning och springa för tillfället. Hade kniven varit ett bra närstridsvapen hade hela den poängen försvunnit. För att spara ammo i situationer där vapnen är överflödiga eller där man ändå inte få panik pga ammo-brist, där ska kniven användas.


Men bara för att kniven går att använda som närstridsvapen behöver det väl inte betyda att det blir värsta supervapnet som dödar alla fiender runt sig med en enda knapptryckning?
twitter.com/nicklas_holm | twitter.com/spelpodcast
  • 0
Finns faktiskt väääldigt många spel som löst det problemet på ett mycket snyggare sätt än i RE5...
Det lät bra i huvudet innan jag skrev det..
  • 0
Citerar Nicklas Holm:
Men bara för att kniven går att använda som närstridsvapen behöver det väl inte betyda att det blir värsta supervapnet som dödar alla fiender runt sig med en enda knapptryckning?


Det är därför den är som den är nu. Väldigt dålig, men den går att använda om man verkligen måste. Kan hålla med om att ifall man hade kunnat gå långsamt samtidigt så hade inte balansen i spelet direkt förstörts om man säger så, men med tanke på hur dålig kniven ändå måste vara för att få den effekten jag sa, så tror jag inte direkt att det hade blivit någon enorm skillnad. Så länge kniven är dålig i närstrid är jag nöjd.

Tillagt 2009-02-03 00:03:
Citerar The Sheriff:
Finns faktiskt väääldigt många spel som löst det problemet på ett mycket snyggare sätt än i RE5...


Jag fortfarande inte spelat ett enda spel någonsin som stressat upp mig lika mycket som RE4. Inte någonsin.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!