Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

GR medlemmar, har ni gjort några spel?


Anledningen till att jag frågar är att jag fixar lite med ett (väldigt enkelt) spel och jag skulle behöva lite tips. Det största hotet mot att det ska bli klart är väl att jag helt enkelt tappar lusten eller ger upp för att det är för svårt.

Så, jag undrar lite såhär:
Vad gjorde du för spel?
Hur gjorde du? Språk, framework, motor osv.
Blev det klart?
Får man prova?
Vilka problem stötte du på under utvecklingen och hur löste du dom?
Var du ensam? Om inte hur många var ni och hur koordinerade ni ert arbete?


Ja ni fattar. Om ni har några andra råd så får ni gärna skriva dom här. Har man erfarenheter från andra projekt än spel är dom såklart välkomna också.
Mod, om det finns en sån här tråd redan så hittade jag den inte. Feel free att hänvisa mig rätt annars.
  • 0
Nej, tyvärr men är väldigt intresserad av att göra ett. För ett tag sen hade jag stora planer på ett eget Pokémon med hjälp av Advance map och annat. Hade faktiskt kommit långt i planering med mera, men tröttna när jag insåg att jag aldrig skulle kunna rita upp mina egengjorda Pokémon's utseende på datorn
Har dock haft fler idéer men vi får se hur de blir med dem

Hoppas hursomhelst det går bra med ditt spel
"Charizard är så jävla ond."
  • 0
  • mamz
  • mamz
Nej, men jag ska utbilda mig till spelutvecklare
  • 0
@The LOL object
Intressant! Du kanske borde försöka igen, men med något lite enklare än ett nytt pokémon. Snake verkar till exempel vara lite av en klassiker att göra själv. Angående det där med ritandet, du kanske borde köpa en wacom board?

Jodå, det går framåt för mig. Jag skulle inte kalla det spel ännu. Progress is slooow.

@mamz
Soft! Funderar också lite i dom banorna, men är verkligen inte motiverad att plugga vidare just nu.
  • 0
Själv är jag med och utvecklar ett GR-spel tillsammans med Ridley, Reqo, Mr Clint, mfl andra inblandade. Det är ett väldigt ambitiöst projekt där vi vill göra den ultimata spelupplevelsen för inbitna GR-fans. Majoriteten av dina frågor kan få svar genom att läsa mer om spelet och dess utveckling i denna grupp (du är mycket välkommen att vara med i gruppen också):

http://www.gamereactor.se/grupper/921/

Men för att svara lite kort, kan jag säga så här:

Att utveckla ett spel är tidskrävande (beroende på hur stort det är) och man måste vara beredd på att offra en del tid om du har tillräckligt stora ambitioner. Vårt spel har exempelvis varit i utveckling sedan två år tillbaka och vi arbetar ännu på den (faktiskt!), om än inte i direkt raketfart. Mycket annat kommer i vägen, såsom jobb, studier, etc.

Men jag kan i alla fall säga att det, trots den långa utvecklingstiden, är sjukt roligt att jobba på det och jag spricker av väntan inför den slutgiltiga premiären. Kommer minst sagt bli en del av Gamereactor-historia.
André Lamartine / Gamereactor
  • 0
@MovieFreak
Kul att ni fortfarande håller igång ert, minst sagt, storslagna projekt. Ska kila bort och läsa lite i gruppens trådar. kanske ställa några frågor i FAQen också.
Utvecklingstiden känns väl egentligen oviktig, sålänge ni blir nöjda. Det tar ju den tid det tar. Det ska väl inte bli Mäkiska Spelet Förever, but you get my point. Ingen deadline.
Eller har ni det?

Det är verkligen tidskrävande. Går du tillbaka och Gör om något av materialet du bidrar med? Eller 'markerar' du det som färdigt och går på nästa?
  • 0
Vi har deadlines, men dessvärre överskrider vissa den *host*RIDLEY*host*, så spelet blir klart när... ja, när det blir klart, helt enkelt. Vi lovar att ge er ett trovärdigt släpp-datum när vi väl börjar närma oss slutet av produktionen.

Som manusförfattare, tittar jag mest tillbaka på det jag har skrivit/de andra har skrivit och försöker reda ut vad som kan göras bättre/vad som kan ändras/vad som kan klippas bort. Eftersom det är ett så storytungt spel, vill jag finslipa det så gott det går, så jag kommer att ta upp samtliga förslag till Reqo & co. under sommaren.

Jag har skrivit 400-500 sidor av manuset, men "markerar" det inte som 100 %färdigt, utan ser det mer som en stabil storygrund att stå på och som man kan finslipa och ändra till bästa, möjliga berättelse. Det händer att våra idéer krockar med varandra och då kan det bli snårigt med så många olika intriger, vilket är anledningen till att jag ofta återkommer till berättelsen och ser efter vad som kan göras bättre.
André Lamartine / Gamereactor
  • 0
4-500 sidor manus O.O

Är för övrigt själv intresserad av att göra spel och kommer antagligen läsa spelutveckling nästa år då jag går ut gymnasiet.
History will be kind to me, because I intend to write it
  • 0
Jag har spanat in en ritplatta under lång tid, så om en sådan införskaffas kommer såklart projektet ta ny fart!
"Charizard är så jävla ond."
  • 0
Vad gjorde du för spel?

Jag har (tillsammans med andra) gjort flera spel, men de som är värda att nämnas är:
Crumb - ett actionspel med rollspelsinfluenser där du spelar en myra som ska äta smulor. Det gjordes i Torque Game maker som är ett otroligt bra program för kompletta nybörjare. Det blev klart, men som en kul grej och finns inte tillgängligt för allmänheten. Vi var 3 st som gjorde det. Min roll var kodare/designer.

Karma Blade - ett fäktningsspel som styrs med Wiimote. Det skrevs huvudsakligen i C++ och gjordes i en färdig motor som heter Ogre. Här var vi ca 6 personer, det blev inte helt klart och finns inte tillgängligt för allmänheten. Min roll var kodare/designer.

Team Assault - Baptism of Fire - Turordningsbaserad strategi i WW2-miljö. Tänk Jagged Assault ungefär. Min första kommersiella titel gjord av ett riktigt företag (Zeal game studios A . Släpps via utgivaren Slitherines hemsida nu i sommar. Köp! Skrivet i C++ med helt egna tools, vi var ca 12 st och jag har jobbat som level designer.

2 nya stora titlar som jag inte får prata om - Jag jobbar som game designer/level designer. Mer än så kan jag inte säga än.

Samt ett oräkneligt antal små busspel som vi producerat under några timmar eller dagar för skojs skull. Oftast gjorda i C#. Antalet medverkande har varierat om ofast har vi vart 3-4 st.

Angående problem och hur vi löste dem så har det vart fööööööör många för att nämnas. Men PM:a gärna om ni undrar något specifikt, jag är av hjälpsam natur.

Ursäkta stavfel, jag är lite full.
  • 0
  • Trog
  • Trog
Jobbar lite i programmet Blender, där man bl.a kan göra spel. Har ännu inte testat den delen av programmet än. Men det vore inte svårt att göra en enkel modell som kunde springa runt i den här världen jag har gjort (som fortfarande är under uppbyggnad)
I just dont know what went wrong
  • 0
Skulle vilja prova på ett RTS, fast e simplare variant såklart, men med LAN-funktion.
Och Pokémon idéen är inte nerlagt, men skjuten på tiden tills jag får prova göra minst 50 Sprites och programmering, för att veta om det går eller inte.
"Charizard är så jävla ond."
  • 0
Citerar mamz:
Nej, men jag ska utbilda mig till spelutvecklare


Det vill jag också, men jag valde att gå bygg programmet istället... Ska tjäna lite snabba pengar i Norge några år, sedan ska jag på något sätt bli en spelutvecklare

On-topic, nej jag har aldrig gjort ett eget spel. Hoppade av "Media-fördjupningen" innan vi kom så långt pga en ur dålig lärare... men jag skulle vilja lära mig att göra små egna spel, simpla, såklart
Panophobia: Fear of everything. - Might as well commit suicide then... No wait, I'm afraid of death!
  • 0
Jag och två kompisar utvecklade ett spel vid namn Magic Submarine Commando som projektarbete förra året. Det var faktiskt jäkligt kul Vi programmerade i C# med XNA, och gjorde all design i MS Paint (awesomeness). Spelet låg ute för nedladdning ett tag, men det var rätt dåligt med nedladdningar, så det plockades ner från sidan. Pallar nog inte lägga upp det igen, eftersom det bara är deprimerande när ingen laddar ner det ^^
Länk till vår Facebook-sida: http://www.facebook.com/HAJTech

Övrigt har jag runt 20 st påbörjade projekt i min Visual Studio mapp som aldrig kommer bli klara. Senaste är Dual Pong Duel Extreme som jag började jobba på igår. Spelidén är dock så sjukt tråkig att jag troligtvis kommer lägga ner projektet i eftermiddag
  • 0
Jag har gjorde tre nämnvärda spel under min (numera avbrutna) civilingengörsutbildning inom spel och programvaru-teknik.

Ett ganska taskigt spel där man ska klicka på bomber som flyger omkring över skärmen. Komplett med ljudeffekter, men info om ammo osv. skrevs ut i konsolen. Gjordes helt själv i C++ med hjälp av HGE. Inga större problem.

En golfsimulator i två dimensioner, tillsammans med en annan kille i klassen. Väldigt fult, men det var ett projekt i spelfysik så det viktiga var att all fysik var totalt realistisk (vilket den var). HGE här också. Inga problem.

Till sist, Ninja'd. Ett tvådimensionellt plattforms-pussel-spel där man var tvungen att bygga sin egen bana till målet. Roligt och genomarbetat. Gjordes i C++ med hjälp av mediebiblioteket SFML, i en grupp på fyra personer. Själv stod jag för all fysik, mestadels kollisioner, men fick göra lite av varje när det behövdes. Här var det mer problem. Kollisionsfysik i c++ är inte superenkelt. Med mina kassa programmeringskunskaper + min goda problemlösningsförmåga blev det ett par hundra rader av if, switch och for, men jag fick det att fungera helt smärtfritt till sist.

Lite off-topic: Om du vill utbilda dig till spelutvecklare, se till att du verkligen tycker att programmering är jätteroligt. Det ska helst vara det roligaste du vet och det du spenderar det mesta av din fritid med. Jag började en utbildning med ett enormt spel-intresse, men ett lågt intresse för programmering. Det fungerade inte alls. Jag är dock helt säker på att man kommer ha grymt kul om man verkligen älskar programmering. Jag såg flera personer i klassen som hade jättekul och lärde sig massor.
Mr. Rubik, Mr. Rubik...
  • 0
Tja fick nyligen en ritplata av kusinen senas det så blir jag allt mer sugen på att göra spel.

Men vet inte var man ska börja har hör massor om C++ men det låter sjukt ju
men om nån skulle vilja göra ett spel men suger på att rita så kan gjärna hjälpa till.
Om du var japan skulle du heta fail-san -Fåntöme
  • 0
Citerar Mr epic:
Tja fick nyligen en ritplata av kusinen senas det så blir jag allt mer sugen på att göra spel.

Men vet inte var man ska börja har hör massor om C++ men det låter sjukt ju
men om nån skulle vilja göra ett spel men suger på att rita så kan gjärna hjälpa till.


Kan ju säga att försöka göra ett spel i c++ kommer vara ganska begränsande
  • 0
I don't understand mr freeman
Om du var japan skulle du heta fail-san -Fåntöme
  • 0
-Först sätter ni er ned och spawnar på vad ni vill göra för typ av projekt.

-Skriv ned allt i ett designdokument (finns säkert mallar på nätet), viktigt att även tänka ut vad för mjukvara ni ska använda.

-Dela upp roller och olika ansvarsområden bland projektets medlemmar. Beror på hur många ni är, men det vanligaste man har är: producent, designer, grafiker, programmerare och eventuellt ljudtekniker/musikansvarig. Har man flera personer i samma kategori är det alltid en bra ide att ha en lead.

-Planera och sätt upp målstolpar/deadlines (dvs om ni faktiskt vill bli färdiga med spelet.) Detta innebär att ni i princip identifierar allt content (funktioner, modeller, texturer, ljud osv) som ska vara med i spelet och uppskattar hur lång tid det kommer ta att skapa det. Prioritera allt content efter vad som är viktigast (duh).

-Det är nu ni börjar med den faktiska produktionen av ert spel, allt innan har bara varit pre-production. Följ planeringen. Det är er producent och leads som ansvarar för att alla gör vad dem ska och inte hamnar efter i planeringen. Ett tips är att kontinuerlig uppdatera er content-lista och bockar av allt som är gjort, antecknar vem som har gjort det och hur många arbetstimmar det tog. Ha även resultatet i åtanke. Detta hjälper en att få koll på hur snabbt olika personer tar för olika uppgifter. Ändra planeringen och flytta om arbetsuppgifter om du exempelvis upptäcker att någon annan än gör vissa uppgifter snabbare eller med bättre resultat.
En producent/leads arbete är till större del administrativt, det handlar väldigt mycket om att optimera resursanvändning. Ge dessa poster till folk som har allmänt god kunskap på området i fråga, är ansvarsfull och som är beredd att vara "the bad guy" emellanåt.

-I övrigt handlar det till stor del om hur väl man kan sin sak. Att öka ens individuella färdigheter som grafiker/programmerar/designer/w/ kommer med arbetet. Titta på hur kollegor bär sig åt, titta på hur pro's bär sig åt, läs på på internet, träna.
Om ni är kassa så blir ert spel kasst.

-När ni är färdiga med ett projekt så bör ni såklart reflektera över hur det gick. Med största sannolikhet kommer ni ha lärt er en hel del sedan ni startade projektet, saker som ni ska ha i åtanke till nästa projekt.


Själv pluggar jag förresten spelutveckling på högskola och har jobbat på två små spelprojekt. Det första var ett 2D-spel gjort i torque 2D med 5 andra personer. Det andra var ett 3D-spel gjort med Unity med samma grupp plus ytterligare två pers. På båda projekten jobbade jag som lead art och designer. Inget av spelen har ännu blivit publicerade, Något som vi fortfarande jobbar på.
Punkterna som jag radade upp ovan är sånt som jag har "learned by doing", vilket i min mening är den bästa metoden för att lära sig.
Krax.
  • 0
Hoho. Har snart kodat klart hela rasket,får vänta tills jag kommer hem.
Finns inte.
  • 0
Skulle va spännande att utveckla ett rätt så enkel spel med en eller flera medlemar i Gamereactor communit



dublibay: tack för att du dela med dig dina kunskaper gör det mycket klarare om jag är intresserad på det här med utveckla ett spel.
Om du var japan skulle du heta fail-san -Fåntöme
  • 0
  • Trog
  • Trog
Citerar Mr epic:
Skulle va spännande att utveckla ett rätt så enkel spel med en eller flera medlemar i Gamereactor communit


Ja, faktiskt.
I just dont know what went wrong
  • 0
Citerar Mr epic:
Skulle va spännande att utveckla ett rätt så enkel spel med en eller flera medlemar i Gamereactor communit


Jag är på!
  • 0
Citerar Porkchopussy:
Citerar Mr epic kulle va spännande att utveckla ett rätt så enkel spel med en eller flera medlemar i Gamereactor communit

Jag är på!
jag är med
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!