Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

PSP2


Citerar Costae Cavea:
Så de ska skrota stylus till 3DS?


Grejen med 3DS är att den har två skärmar och knappar. Det har inte smartphones.

Förresten tycker inte jag det är överdrivet stor skillnad i grafik mellan PSP2 och 3DS:

http://img225.imageshack.us/img225/2052/mgsv.jpg

Känns inte som skillnaden mellan DS och PSP. Och 3D-effekten är ju också grafik vilket gör 3DS-spelen snyggare.
  • 0
Citerar Tobbebobbe:
Förresten tycker inte jag det är överdrivet stor skillnad i grafik mellan PSP2 och 3DS:


Hur kan man inte tycka det? Pixlarna sprudlar ju om 3DS-versionen till vänster. Kantutjämningen är ju också fruktansvärt pinsam.

Citerar Tobbebobbe:
Och 3D-effekten är ju också grafik vilket gör 3DS-spelen snyggare.


Och på vad grundar du det uttalandet? Du har testat 3DS-spel?
  • 0
Citerar Tobbebobbe:
Grejen med 3DS är att den har två skärmar och knappar. Det har inte smartphones.


Nej, men de har större skärm, så sak samma.
  • 0
Citerar Aaandy:
Hur kan man inte tycka det? Pixlarna sprudlar ju om 3DS-versionen till vänster. Kantutjämningen är ju också fruktansvärt pinsam.


Ja eller hur. Nu låter du lite som Neogaf-folket som sitter och jämför enskilda pixlar på Baynonetta 360/Ps3. De flesta kommer knappast att se skillnad alls om inte skillnaden är större än så där.
  • 0
PSP2 lockar mig.
  • 0
Citerar Tobbebobbe:
Ja eller hur. Nu låter du lite som Neogaf-folket som sitter och jämför enskilda pixlar på Baynonetta 360/Ps3. De flesta kommer knappast att se skillnad alls om inte skillnaden är större än så där.


Jag må låta som dem, men mellan de där två bilderna är det så enormt stor skillnad att jag inte vet vad jag ska göra. 3DS kommer säkert att ha okej grafik när det kommer till spel med grafikstil som Super Mario och dylikt, men att den skulle slå denna best (PSP2) i spel som Metal Gear Solid tror jag inte en sekund på.

Fast, alla tycker olika, och kanske ska lämna det där så inte tråden blir ett krig om vilket av de nya bärbara konsolerna som har bäst grafik.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Nej, men de har större skärm, så sak samma.


Jag tror du missuppfattar. Pa en smartphone som bara använder pekskärm som kontrollmetod kommer dina fingrar att sjunka in i grafiken. 3DS har en separat skärm för 3D vilket eliminerar problemet.

Tillagt 2011-01-27 18:39:
Citerar Aaandy:
men mellan de där två bilderna är det så enormt stor skillnad


OK. Vad tycker ni andra, är det "enormt stor skillnad"? Det kanske bara jag som är halvbind?
  • 0
Citerar Tobbebobbe:
Pa en smartphone som bara använder pekskärm som kontrollmetod kommer dina fingrar att sjunka in i grafiken. 3DS har en separat skärm för 3D vilket eliminerar problemet.


Huruvida det är ett problem eller ej vet vi inte. Det blir ju en 3D-effekt på den del av skärmen som inte täcks av fingrar.

Citerar Tobbebobbe:
OK. Vad tycker ni andra, är det "enormt stor skillnad"? Det kanske bara jag som är halvbind


Det är skillnad helt klart. 3DS har hemska jaggies på inte så avancerade spel medan PSP2 nästan klarar PS3-spel. Så jo, skillnaden är rätt stor.

Citerar Tobbebobbe:
Nu låter du lite som Neogaf-folket som sitter och jämför enskilda pixlar på Baynonetta 360/Ps3


Haha, kul att du tar det mest extrema exempel på en hemsk portning där.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Det är skillnad helt klart. 3DS har hemska jaggies på inte så avancerade spel medan PSP2 nästan klarar PS3-spel.

Huh?!
http://twitter.com/DasErdbeer |
  • 0
Citerar Das Erdbeerkuchen:
Huh


Har du inte sett när de portat MGS4? Finns någon video eller screens på det.
  • 0
Citerar Tobbebobbe:
Vad tycker ni andra, är det "enormt stor skillnad"?


Det är "enormt stor skillnad", ja.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Huruvida det är ett problem eller ej vet vi inte. Det blir ju en 3D-effekt på den del av skärmen som inte täcks av fingrar.


Du vet inte hur 3D fungerar? Man kan inte bestämma "en del" av skärmen som visar 3D. Skulle man spela 3D på en iPhone skulle fingrarna blandas med grafiken eftersom du hela tiden måste ha fingrarna på skärmen för att spela.

Citerar Costae Cavea:
Det är skillnad helt klart. 3DS har hemska jaggies på inte så avancerade spel medan PSP2 nästan klarar PS3-spel. Så jo, skillnaden är rätt stor.


Citerar aroon:
Det är "enormt stor skillnad", ja.


Ja där ser man. Enormt stor skillnad alltså på något som nästan ser likadant ut. Är det snöblindhet eller sitter ni med förstoringsglaset?

Det här är enormt stor skillnad för mig:

http://img691.imageshack.us/img691/9758/ridge.jpg

Jag är ledsen, men hur ni för MGS-bilden till enorm skillnad övergår mitt förstånd. Det handlar om en aning kornigare bild, som de flesta normala människor knappt skulle se någon skillnad på.

Neogaf 2.
  • 0
Citerar Tobbebobbe:
något som nästan ser likadant


Men det gör det inte.

Citerar Tobbebobbe:
Man kan inte bestämma "en del" av skärmen som visar 3D. Skulle man spela 3D på en iPhone skulle fingrarna blandas med grafiken eftersom du hela tiden måste ha fingrarna på skärmen för att spela.


Du förstår inte vad jag skriver. Jag tror att du förstorar problemet och att ens fingertoppar inte skulle förstöra effekten så mycket som du tror.
  • 0
Citerar Tobbebobbe:
Enormt stor skillnad alltså på något som nästan ser likadant ut.


Jag rekommenderar glasögon.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Men det gör det inte.


Citerar aroon:
Jag rekommenderar glasögon.


En ytterst subjektiv åsikt uppenbarligen. Jag sitter inte och detaljstuderar stillbilder på samma sätt som ni gör. Om forumfreaks ser en stillbild tar man fram luppen och kollar huruvida axelremmarna är lite småkantiga eller inte. Sånt ser inte vanligt folk.

Citerar Costae Cavea:
Du förstår inte vad jag skriver. Jag tror att du förstorar problemet och att ens fingertoppar inte skulle förstöra effekten så mycket som du tror.


Om du har spelat SFIV på iPhone vet du att fingrarna täcker upp en stor del av skärmen. Är skärmen i 3D kommer detta medföra att fingrarna flyter in i grafiken.

Som sagt, det fungerar rent teoretiskt, men det skulle se förjävligt ut.
  • 0
Fasiken, hoppas den vita kommer hit ;0 Otroligt stilren.
  • 0
Är onekligen riktigt sugen på ett PSP2. Men hur kommer spelen funka, är det som till psp GO där man laddar ner dem eller får man ett "fysiskt" exemplar? Vill äga alla mina spel fysiskt, hatar att behöva ladda ner spelen.
  • 0
Jag gillar tanken att ha en touchpad på baksidan av PSP2.
  • 0
Äre bara jag eller är PSP2 inte så imponerande? PS3portable är namnet.
  • 0
Åter on topic då. Det är kul att Sony med sin bärbara enhet till skillnad från Nintendo satsar på grafiken istället för den senaste flugan. Däremot vet jag inte om det kommer att löna sig. Sen är jag less på de dubbla skärmarna, de är knappast något nytt.

Citerar Th3 End:
Jag gillar tanken att ha en touchpad på baksidan av PSP2.


Jo, kul att de testar en sån grej. Hoppas bara att de implementerar det bra också.
  • 0
Citerar smartjag33:
Tror inte på det här, alls. PSP var lika hypad när den var ny och vi vet ju hur det gick för den. Det är ingen som helst skillnad på de två, förutom att PSP2 har ännu fläskigare grafik. Något som beviseligen inte säljer lika bra som en dum gimmick (touchskärm/3D).


Håller med helt. Och idag är klimatet för bärbart spelande betydligt hårdare än när första PSP släpptes.

Med det sagt så älskar jag att Sony kör sitt race med att släppa så avancerad hårdvara som möjligt, men känns som att det låtsas som att de senaste årens revolution för bärbart spelande inte ägt rum.


Citerar Tobbebobbe:
En ytterst subjektiv åsikt uppenbarligen. Jag sitter inte och detaljstuderar stillbilder på samma sätt som ni gör. Om forumfreaks ser en stillbild tar man fram luppen och kollar huruvida axelremmarna är lite småkantiga eller inte. Sånt ser inte vanligt folk.


Det är ju subjektivt huruvida man bryr sig om det eller inte, men att det är skillnad är rätt tydligt på MGS-bilden du postade högre upp. Snakes öra på PSP2 ser ut som ett öra, Snakes öra på 3DS ser det ut som att någon klippt ut med en dålig sax.
twitter.com/nicklas_holm | twitter.com/spelpodcast
  • 0
Citerar Xanderz:
Är onekligen riktigt sugen på ett PSP2. Men hur kommer spelen funka, är det som till psp GO där man laddar ner dem eller får man ett "fysiskt" exemplar? Vill äga alla mina spel fysiskt, hatar att behöva ladda ner spelen.


kommer finnas båda alterenativen.
PSN:Kivi95
  • 0
Citerar kiviboy:
men att det är skillnad är rätt tydligt på MGS-bilden du postade högre upp.


Jag tycker också det är skillnad, men inte enorm skillnad. Enorm skillnad är det på Ridge Racer-jämförelsen jag postade. Att folk detaljstuderar öron, axelremmar och blodådrar är ju rätt intressant i sig, senaste gången jag spelade sitter inte jag och spanar in hur många polygoner Snakes öra är uppbyggt av. Det är skillnad, men enligt min subjektiva åsikt är skillnaden så pass liten att man inte tänker på den såvida man inte letar efter skillnader.

Tillagt 2011-01-28 16:13:
Citerar Costae Cavea:
Det är kul att Sony med sin bärbara enhet till skillnad från Nintendo satsar på grafiken istället för den senaste flugan.


3D är inte grafik då? Och grafik är lika mycket "fluga" som pekskärm, det handlar bara om yta.

Pekplatta på baksidan däremot, DET är något som faktiskt kan påverka gameplayet.
  • 0
Citerar Tobbebobbe:
Jag tycker också det är skillnad, men inte enorm skillnad. Enorm skillnad är det på Ridge Racer-jämförelsen jag postade. Att folk detaljstuderar öron, axelremmar och blodådrar är ju rätt intressant i sig, senaste gången jag spelade sitter inte jag och spanar in hur många polygoner Snakes öra är uppbyggt av. Det är skillnad, men enligt min subjektiva åsikt är skillnaden så pass liten att man inte tänker på den såvida man inte letar efter skillnader.


Det ena örat är kantigt (och nu var det ju inte bara örat som var kantigt, men tog det som exempel) och det andra örat är inte kantigt. Det är klart man inte behöver detaljstudera något för att notera det.
twitter.com/nicklas_holm | twitter.com/spelpodcast
  • 0
Citerar Nicklas Holm:
Det ena örat är kantigt (och nu var det ju inte bara örat som var kantigt, men tog det som exempel) och det andra örat är inte kantigt. Det är klart man inte behöver detaljstudera något för att notera det.


Som sagt, skillnad men inte stor skillnad. Tycker man att det där är enorm skillnad så är man en grafikhora utan dess like som hör hemma på neogaf.

Min poäng från början var också att skillnaden mellan DS och PSP är betydligt större än mellan 3DS och PSP2. Vilket min Ridge Racer-jämförelse visar bra.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!