Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Amnesia: The Dark Descent


Amnesia: The Dark Descent är ett svenskutvecklat spel av skaparna till skräckspelserien Penumbra.

http://www.amnesiagame.com/#main

Har själv inte kört den serien men hört att den ska vara väldigt bra, och att detta spel är desto läskigare. Personligen är jag föga förvånad, Amnesia är galet läskigt.
Det finns vad jag vet ytterst få spel på marknaden som bygger på psykisk skräck, vilket Amnesia i högst grad gör.
Om man säger så här, jag kan inte direkt säga att jag tittar på skräckfilmer utan att bli rädd, men jag kallar mig inte speciellt lättskrämd. Men Amnesia... Början av spelet... Jag fick total hjärtklappning utan att det knappt ens hände något.
Att jag dessutom satt och körde mitt i natten och det var kolsvart i mitt rum och hög volym i hörlurarna ökade effekten också såklart.
Men att ett spel som Amnesia som har så otroligt få monster utan bygger mer på den psykiska skräcken istället för många monster.
De använder otroligt många småeffekter när det gäller ljudet att man blir galen av det... Smådetaljer överallt...
Och att spelet dessutom är utvecklat av endast 4-5 personer finner jag riktigt imponerande, 4-5 pers gör ett spel som än så länge håller en otroligt hög kvalité, och ett återspelningsvärde som bara den eftersom monstren inte är på samma ställen överhuvudtaget.
Hade hört en kompis prata om ett ställe där man träffade på ett monster för första gången, och han hade gått på samma ställen som mig. Men icke, jag stötte på ett monster tidigare än vad han hade gjort, skrämt halvt vettet ur mig att se den stå två-tre meter bakom mig...

Att det dessutom kommer en level editor gör inte saken sämre heller.
Det som dessutom förhöjer effekten av skräck desto mer är det faktum att man INTE kan SLÅSS. Du får barrikera dörrar och gömma dig i skåp när du flyr från monster... Att försöka kasta stenar mot fienden tror jag inte funkar så effektivt, dock aldrig testat själv xD

Se till att spoiler varna ordentligt ifall ni nämner läskiga delar!

Kostar dessutom endast 120kr via steam och finns självklart demo!
History will be kind to me, because I intend to write it
  • 0
Jag spelade demot, en bit iaf, och det gladde mig att de har lyckats behålla känslan från Black Plauge.
Gamers may debate what is a "feature" and what is a "bug", but to programmers the difference is obvious. A "bug" is a feature you can revert, while a "feature" is a bug you can't fix.
  • 0
Körde inte så mycket av demot men det riktiga spelet är riktigt mycket större känsla.
History will be kind to me, because I intend to write it
  • 0
  • Exeo
  • Exeo
När kommer recensionen på detta spel tror ni?
Ja, jag äter fisk.
  • 0
Har just klarat detta underbara spel. Verkligen något som alla borde spela och jag hoppas det dyker upp en recension i gamereactor även om det inte är något pang-pang spel. Med tanke på att det är svenskt och hur bra det är så förtjänar det alla uppmärksamhet det kan få.
Världens överlägset bästa spel alla kategorier heter Outcast
  • 0
  • Vebe
  • Vebe
Citerar outcast:
... och jag hoppas det dyker upp en recension i gamereactor...


Jag vet att GR sa, i ett brevsvar, att de skulle recensera spelet. Risken finns väl att det inte är så högprioriterat i och med att det är ett indie-spel. Har själv köpt Amnesia, har dock inte hunnit spela så långt, men jag är tidvis vettskrämd och glömmer nästan att andas. Jag kan inte komma ihåg när ett spel gjorde mig så illa till mods senast.
"We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity, and it was not meant that we should voyage far.." - H.P. Lovecraft
  • 0
Citerar Vebe:
Citerar outcast:... och jag hoppas det dyker upp en recension i gamereactor...

Jag vet att GR sa, i ett brevsvar, att de skulle recensera spelet. Risken finns väl att det inte är så högprioriterat i och med att det är ett indie-spel. Har själv köpt Amnesia, har dock inte hunnit spela så långt, men jag är tidvis vettskrämd och glömmer nästan att andas. Jag kan inte komma ihåg när ett spel gjorde mig så illa till mods senast.


Ohh, då får man väl bara vänta på att den ska komma. Var starkt besviken på fz:s recension som gav den 2 av 5... Och påstod att spelet inte var läskigt... Undrar vad det var för recensent egentligen, antingen någon som inte var lättskrämd överhuvudtaget eller någon som bara spelade det för att de var tvungna att spela det och inte gjorde såsom skaparna sa, att leva sig in i spelet och inte klara det för att man måste klara det ^^
History will be kind to me, because I intend to write it
  • 0
Citerar Axelorio:
Ohh, då får man väl bara vänta på att den ska komma. Var starkt besviken på fz:s recension som gav den 2 av 5... Och påstod att spelet inte var läskigt... Undrar vad det var för recensent egentligen, antingen någon som inte var lättskrämd överhuvudtaget eller någon som bara spelade det för att de var tvungna att spela det och inte gjorde såsom skaparna sa, att leva sig in i spelet och inte klara det för att man måste klara det ^^


Låter som nått pucko som spelat för mycked "CoD", detta spel ska verkligen inte springas igenom. Var inne på FZ men hittade ingen recension? Det ligger för övrigt på 90.07% i snittbetyg på Gamerankings så inte för att det spelar så stor roll iförsej.
Världens överlägset bästa spel alla kategorier heter Outcast
  • 0
  • Vebe
  • Vebe
Citerar Axelorio:
http://www.fz.se/artiklar/spel/20100907/amnesia-the-dark-descent


Heh, det är inte bara GRs skribenter som får löpa gatlopp om de tycker "fel" i en recension. Och ja, enligt mig så är spelet absolut värt mer än 2/5.
"We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity, and it was not meant that we should voyage far.." - H.P. Lovecraft
  • 0
köpte det igår, och lirade lite i ett mörkt rum på natten med hörlurar.

kan säga att jag har aldrig varit så rädd för knädjupt vatten förut.
Ett spel är inte Next-Gen förrens det har Realtime Shadows, ps. jag diggar verkligen inte nya GR.
  • 0
kom till ett ställe nu och träffade på en fiende, men jag hade ingenstans att springa o gömma mig på =/
Ett spel är inte Next-Gen förrens det har Realtime Shadows, ps. jag diggar verkligen inte nya GR.
  • 0
Förhandsbokade spelet samma dag som det blev möjligt. Klarade ut det för ett par dagar sen och det var precis lika episkt som jag förväntat mig.
  • 0
hur många timmar tog det innan du klarade det?
Ett spel är inte Next-Gen förrens det har Realtime Shadows, ps. jag diggar verkligen inte nya GR.
  • 0
Cirka 10.
  • 0
Spelade i ungefär 10 minuter, klarade seriöst inte mera, det var sjukt läskigt.
-Utter- Harr! That Tickle's Me Wooden Leg!
  • 0
Citerar utter666:
Spelade i ungefär 10 minuter, klarade seriöst inte mera, det var sjukt läskigt.


Håll ut! Tänk dig att du var i Daniels ställe, då skulle du inte kunna stänga av.
  • 0
Älskade verkligen Penumbra spelen, det här ska inhandlas så fort man får chansen.
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
Spelar spelet 1 timma i taget.
Ett spel är inte Next-Gen förrens det har Realtime Shadows, ps. jag diggar verkligen inte nya GR.
  • 0
Tyckte Condemned var läskigt. Nu får det se sig slaget. Amnesia är det läskigaste spelet jag någonsin spelat. Som en blandning av Penumbra och Eternal Darkness. När man ska springa genom den vattenfyllda källaren. Huuh, ryser av bara tanken. Aldrig någonsin har jag känt en sån panik och varit så rädd i ett spel!
If you try to fail but succeed, what have you done then?
  • 0
Amnesia kan nu köpas genom mobilen för oss som inte har kreditkort, 60 spänn kostar det. Köpte äntligen mitt exemplar idag.
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
Brutalt obehagligt spel. Har kört 10 minuter, och kommer inte att spela det en sekund till... herregud.
  • 0
Citerar Parrot:
Brutalt obehagligt spel. Har kört 10 minuter, och kommer inte att spela det en sekund till... herregud.


Jag rekommenderar dig att bita ihop och prova igen. Detta låter nog barnsligt, men Penumbra kurerade min rädsla för mörkret.
  • 0
Citerar Garone:
Citerar Parrot:
Brutalt obehagligt spel. Har kört 10 minuter, och kommer inte att spela det en sekund till... herregud.


Jag rekommenderar dig att bita ihop och prova igen. Detta låter nog barnsligt, men Penumbra kurerade min rädsla för mörkret.


haha, har testat lite till igen. Det gick klart bättre dagstid... problemet är väl att jag inte känner mig manad att fortsätta, därför blev det inte mer än en halvtimme nyss. Får väl se hur det blir med det här, plus dock till att det inte är de klassiska skräckmiljöerna med lik, kistor, zombies och annat äckligt skit. Känns lite mer psykiskt påfrestande här.
  • 0
efter 12 timmars totalt spelande klarade jag det.
Ett spel är inte Next-Gen förrens det har Realtime Shadows, ps. jag diggar verkligen inte nya GR.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!