Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

The Legend Of Zelda: Skyward Sword


Har nu varvat Skyward Sword, det tog 50 timmar. OTROLIGT underbart äventyr! Men det var väntat, Zelda är den enda spelserien som för med sig magi på detta sättet och får mig att känna mig som ett barn igen och glömma allt allvar som vuxenlivet för med sig.

Måste säga att svårighetsgraden var den högsta sedan 8-bits eran, och en del av bossarna gav mig för en gångs skull utmaning, sista boss var as jobbig. Första gången någonsin som jag dör på en boss i ett 3D Zelda (flera gånger här faktiskt).

Vill inte spoila någonting för er, så jag väntar ett tag med att prata storymässiga detaljer. Men diskuterar gärna med spoilerskydd
  • 0
Citerar Masked monk:
Men sen har vi fått reda på att spelet använder IR-sensorn men bara för att hålla kontrollen i shack, inte för nån styrning. Den hjälper till att hålla reda på i vilken position kontrollen är. Så om ni har ett rum som har ljuskällor som kan störa, eller om ni spelar på dagen med sol som studsar överallt. Så kan det vara ert problem.

Detta kan mycket väl vara orsaken. När Wii Sports Resort kom så spelade jag mest i vardagsrummet, och där kunde detta ske. IR-grejen från själva kontrollen kunde också "studsa" på olika saker, så som fönster, så när man pekade kontrollen mot en viss del av ett fönster trodde spelet att jag höll kontrollen rakt.

Nu spelar jag mest i mitt egna rum och här är det inga problem alls. För mig fungerar kontrollen ypperligt, och jag verkligen älskar att slippa känna sig handikappad med en jävla knapp där varje slag blir exakt likadant!
  • 0
Citerar Danne92e:
jag verkligen älskar att slippa känna sig handikappad med en jävla knapp där varje slag blir exakt likadant!

Nu lider man istället av att när man i bosstrider vill göra ett horisontellt slag så gör man istället ett snett slag.

Finns fördelar och nackdelar med bägge. Men jag stör mig enbart på Skyward Sword kontroller i bosstriderna mot "ni vet vem".
"Our place in the world, should it be as small as we stand, or as large as we desire?" / Talor (från Mouse Guard!)
  • 0
Men gud vart är mina Limited Editions!?
Fick ett sms från Posten där det stod att CDON skickat spelet den 18:de jag trodde verkligen att det skulle komma på måndag men inte, det skulle vara tragiskt om Amazon skulle vara snabbare och jag får spelet imorron
"Det finns dagar då Fantomen lämnar djungeln och åker in till stan för att hämta senaste numret av Gamereactor" (Gammalt Djungelordspåk)
  • 0
Klarade precis av det. Nu är det väl 5 år tills nästa äventyr...
  • 0
Har fått lite Wind Waker-vibbar vilket bara känns magiskt. Om detta fortsätter så toppar det snart Dark Souls som årets spel. Tänker inte ta ut något i förskott dock då jag blev oerhört besviken på TP även fast det är ett bra spel.
Gamer FL <3
  • 0
  • Too
  • Too
Måste bara inflika att jag gillar det nya sättet att spara på. Förvisso, man kan inte spara när man vill men eftersom statyerna man använder för att spara i princip finns överallt går det verkligen ingen nöd på mig. Dessutom får man börja precis vid den statyn när man sedan startar spelet igen. Detta möjliggör ju till exempel att man kan sluta spela mitt i ett tempel vilket jag har undvikit i tidigare Zelda-spel eftersom man då fått börja vid templets ingång.
"I didn't lose, I just didn't have good enough weapons."
  • 0
Citerar dinskugga:
Jag tycker det är väldigt kul att du inte ens har spelat det själv och uttala dig ganska friskt om detta och igenom att citera andra.

du kanske ska spela först och sen uttala dig om kontrollen.

...

Citerar ZikkNixx:
Har nu varvat Skyward Sword, det tog 50 timmar.

Lät lite... Men vissa kan inte kosten att spela långsamt.

Citerar Danne92e:
Klarade precis av det.

Redan!? Hur mycket har ni spelat eller? Sånna här spel tar flera veckor för mig. Beror väl på vad man har för tid att använda.
May the ki be with you...
  • 0
Citerar Masked monk:
Redan!? Hur mycket har ni spelat eller? Sånna här spel tar flera veckor för mig. Beror väl på vad man har för tid att använda.

Jag klarade det idag. Men då har jag spelet 48h. Beror väl enbart på hur långa spelpass man har.
"Our place in the world, should it be as small as we stand, or as large as we desire?" / Talor (från Mouse Guard!)
  • 0
Dom sa att tiden skulle vara på 50-100 timmar. TP skulle vara 75-100, och det stämmde. Jag gjorde och klarade inte av allt och klarade det på 73, så Eiji Aonuma ljög inte. (fattar inte hur ni kan klara sånna här spel på så kort tid)

P.S Inget Zelda idag heller. T_T
May the ki be with you...
  • 0
Är det bara jag som får typ agro utbrott på spindelnäten ?

1. när man väl dragit sig loss ur dem så studsar dem på en igen innan man hinner flytta sig
2. ett enda litet fjuttigt spindelnäts del fångar en (och dem små partierna går knappt att hugga av ( man får ofta vifta som en idiot )
3. dem återkommer när man lämnat rummet
  • 0
Citerar Masked monk:
Citerar ZikkNixx:
Har nu varvat Skyward Sword, det tog 50 timmar.

Citerar Masked monk:
Lät lite... Men vissa kan inte kosten att spela långsamt.

Redan!? Hur mycket har ni spelat eller? Sånna här spel tar flera veckor för mig. Beror väl på vad man har för tid att använda.


50 timmar är inte lite, det är lagom, helt perfekt faktiskt (med tanke på att dagens spel brukar ligga runt 5-15 timmar). Jag kanske inte längre kan konsten att spela "långsamt" men när det kommer till Zelda så NJUTER JAG FULLSTÄNDIGT och stressar knappast igenom någonting. Jag har undersökt, gjort alla sidouppdrag, uppgraderat allt och fått i princip allt i spelet, utom alla piece of hearts (har 16-17 hjärtan av 20), utan guide. Men saken är den att jag är tyvärr inte längre 10år som jag var när OoT kom ut, där kunde man konsten att spela långsamt för man ville "leka" i spelet, tex tog det mig över en månad att klara Forest temple för jag tog mig tid till att leka runt och utforska i spelet istället.

Slutsats: Hade jätte gärna varit barn igen och haft den mentaliteten att spela ändlöst fler timmar och månader med ett spel jag redan klarat av, men tyvärr tappar man det sinnet.
  • 0
Citerar Masked monk:
P.S Inget Zelda idag heller. T_T

Nä. ): Kanske imorgon.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Gametrailers har lagt ut ett gäng klipp när orkestern lirar musiken från spelet, helt fantastiskt, alltid lika skoj att höra musiken samtidigt som man tittar på dem:

http://www.gametrailers.com/video/ballad-of-zelda-25th/724288

Ett av klippen...

Tillagt: Zelda main theme, Ståpälsen!!!
  • 0
Citerar Avolion:
Njuter ni ens av att spela förbi SS så snabbt, ska inte ett sådant spel ödslas längre tid för att riktigt avnjutas?


tycker inte 50 timmar är slött för dem som klarat spelet på det.

Känns som vissa här inne har väldigt diffus tiduppfattning
  • 0
Citerar Masked monk:
Redan!? Hur mycket har ni spelat eller? Sånna här spel tar flera veckor för mig. Beror väl på vad man har för tid att använda.

Jag har haft väldigt, väldigt mycket tid för mitt spelande.
  • 0
Fixade de återstående hjärtbitarna och de sista fördemålen. Nu har jag alla hjärtan och alla föremål i spelet. 100% med andra ord. tog mig ca 48h. Otroligt bra spel!
"Our place in the world, should it be as small as we stand, or as large as we desire?" / Talor (från Mouse Guard!)
  • 0
Citerar Avolion:
Njuter ni ens av att spela förbi SS så snabbt, ska inte ett sådant spel ödslas längre tid för att riktigt avnjutas?


Läste du ens mitt inlägg?!
  • 0
Citerar Avolion:
Njuter ni ens av att spela förbi SS så snabbt, ska inte ett sådant spel ödslas längre tid för att riktigt avnjutas?

50h är lång tid för ett spel. Vilket som helst. Jag har ingen känsla av att jag sprungit förbi saker (jag har tagit allt) men som ZikkiNixx säger så har jag ingen egentlig lust att "leka runt" i ett Zelda spel. Öppna-världs-spel är mycket roligare i den fronten. GTA, RDR, eller Just Cause är spel som inbjuder mer till rent "lekande" och "testade" i och med deras öppenhet. Zelda är trots allt ett mer "slutet" spel.
"Our place in the world, should it be as small as we stand, or as large as we desire?" / Talor (från Mouse Guard!)
  • 0
Hur snabbt man spelar är upp till var person och man ska inte behöva dömas av någon för att någon tycker man spelar för långsamt eller för snabbt. Vissa insuper atmosfär genom att undersöka varenda jäkla detalj i ett spel och för vissa blir det tråkigt och gör en för mätt på spelet. För mig beror det på helt vad det är för typ av spel och om jag njuter av stämningen. Varför slöa igenom ett spel som har tråkig design och halvbra musik liksom.
Gamer FL <3
  • 0
Citerar ZikkNixx:
50 timmar är inte lite, det är lagom...

Ne inte lite, men 100 timmar är gött som fan. Så kanske är 75 lagom. Är helt absurt och idiotiskt att vissa spel är kortare än 10 timmar. Dom borde skämmas. Enda spelen för mig som kommer undan med kort tid är Mirror's edge och Portal (2) eftersom dom är speciella.

Citerar ZikkNixx:
men tyvärr tappar man det sinnet.

Det sinnet? Kan jag inte förstå alls. Enda man tappar är tid...

Citerar Ridley:
Nä. ): Kanske imorgon.

JA! Jag fick det! Eller... typ. Jag har det på posten, får hämta det imorgon. Wiiie! ^^
May the ki be with you...
  • 0
Citerar Masked monk:
Ne inte lite, men 100 timmar är gött som fan. Så kanske är 75 lagom. Är helt absurt och idiotiskt att vissa spel är kortare än 10 timmar. Dom borde skämmas. Enda spelen för mig som kommer undan med kort tid är Mirror's edge och Portal (2) eftersom dom är speciella.


Jag håller med om att allt under 10 timmar är patetiskt, speciellt för dem som inte har råd med kanske ett spel i kvartalet.
När det kommer till ett spel som Zelda så ska det vara ett ett långt episkt äventyr, det håller jag med om, och 50 timmar är som sagt mycket för mig. Sedan beror det väl helt och hållet också på om man lyckas fastna någonstans i spelet, på tex ett puzzel eller en fiende. Nu gjorde jag inte det i detta spelet, iaf inte märkvärdigt.

Citerar Masked monk:
Det sinnet? Kan jag inte förstå alls. Enda man tappar är tid...^^


Det jag menade är att jag inte längre brukar spela ett spel på samma sparfil som jag redan klarat av efter att ha gjort allt, eller i princip allt i spelet (bortser från fightingspel och sportspel), men att starta en ny spelsession i Zelda kommer jag garanterat göra så småningom. För att vara lite mer specifik med vad jag menar med det "sinnet/mentaliteten" jag skrev om kan jag ta ett exempel: När man är barn så kan man ofta utan problem se om en och samma film om och om igen, flertal gånger på en och samma dag i flera veckors tid utan att tröttna... Det kan man inte längre, iaf inte utan att få gallfebern. Om någon annan vid vuxen ålder fortfarande har det här "sinnet" kvar så avundas jag denna personen oerhört mycket.
  • 0
Citerar Masked monk:
JA! Jag fick det! Eller... typ. Jag har det på posten, får hämta det imorgon. Wiiie! ^^

Jag hade en extra snäll brevbärare som tog sig det extra besväret att öppna tömningsluckan på brevlådan och stoppa in det den vägen! Så jag har det!

Har inte spelat än. Men det blir ikväll.

Enda minuset so far är att omslaget är den här varianten med extra stor åldersmärkning, och det var inte heller guldigt som man sett på vissa bilder utan tryckt på vanligt papper. ):
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
ZikkNixx - Hmm. Har lite svårt att förstå vad du menar men. Anledningen till att jag inte spelar om spel och ser om filmer så ofta som förut har bara med tid att göra. Jag skulle kunna se skitbra filmer många gånger om. Så jag antar att jag har detta "sinne" kvar. O.o Jag är 24 år btw.

Citerar Ridley:
Jag hade en extra snäll brevbärare som tog sig det extra besväret att öppna tömningsluckan på brevlådan och stoppa in det den vägen!

You bastard! Min luckjävel är för liten, men inte om man öppnar allt som brevbäraren kan göra.

Länken funkade inte.

Fan, hur länge har Maxi uppe?!

Tillagt 2011-11-24 19:06:
Till 22! Då drar jag dit innan det och hämtar det! Men bara för att jag ska slippa det imorgon. Så svåååårt att låta bli det då men har så mycket att göra idag så får vänta!
May the ki be with you...
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!