Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Spela? Dåligt för en?


Jag satt och funderade här om dagen.

Man hör alltid från vissa att spela är dåligt för en.
Morsans tjat om att man förlorar kontrollen av verkligheten, och att man får fyrkantiga ögon.

Vad tycker ni? Är det verkligen så "dåligt för dig" att spela? Förstör du ditt liv? Eller lär du dig kanske någonting?

Berätta vad ni tycker är positivt och negativt med att spela!
  • 0
Hahaha, det där med fyrkantiga ögon trodde jag faktiskt på när jag var liten x)
  • 0
Smörkniv.
"This is good... Isn't it?"
  • 0
Förlorar kontrollen av verkligheten, kan hålla med till viss del men på den fronten tror jag böcker är värrre.
Åk i taxi homofil! http://www.homosaurus.se
  • 0
Vad är det här med "verkligheten" som ni talar om? Aldrig hört talas om!?
  • 0
Citerar korvkioscar:
man får fyrkantiga ögon.




Nej, detta är en myt för att skrämma barn att inte se på TV.

Men om man spelar för mycket är det ju farligt för hälsan. Sydkorean dog ju av hjärtfel när han hade kört Starcraft i 48h.

Att man tappar verkilgheten tror jag stämmer, men det gör man i filmer och böcker med. Sträckläs en fantasy bok/se sagan om ringen 1/2/3 så är man borta ett tag.

Själv har jag lärt mig sjukt mycket engelska, behövde knappt plugga det. Har träffat folk genom online och även av SP spel har man en community.
PS3 320GB, PSN: Asseroth / Win7 på gamingdautan
  • 0
Samma hysteriska trams som alltid, allt som är gott/trevligt/skönt/underhållande, har potentialen att vara beroendeframkallande och beroende som går för långt är naturligtvis negativt.

Att däremot välja att fokusera på just spel, känns bara löjligt.

Gaming is the new crack
http://www.fudzilla.com/content/view/18953/1/
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Lyssna inte på mamma
Fuck Yeah.
  • 0
Örru! Det är dåligt att spela..
Felstavningar skylles på Iphone, alkohol, droger, Aids, amputerade fingrar och Jan Guillou
  • 0
Var det inte nån text GR skrev om att nån hade kommit fram till att det är bra?
  • 0
Citerar Sony boj:
Citerar korvkioscar:man får fyrkantiga ögon.



Nej, detta är en myt för att skrämma barn att inte se på TV.

Men om man spelar för mycket är det ju farligt för hälsan. Sydkorean dog ju av hjärtfel när han hade kört Starcraft i 48h.

Att man tappar verkilgheten tror jag stämmer, men det gör man i filmer och böcker med. Sträckläs en fantasy bok/se sagan om ringen 1/2/3 så är man borta ett tag.

Själv har jag lärt mig sjukt mycket engelska, behövde knappt plugga det. Har träffat folk genom online och även av SP spel har man en community.


Det är så det ska vara
  • 0
Det finns väl både för och nackdelar med att spela. Du kan ju trots allt utveckla ett beroende av spel. Artiklar som hävdar att man kan dö utav att spel för länge är bara fåniga. Du har lika gärna kunnat kollapsa av att läsa en bok i 48 timmar. Hade det hjälpt att vara ute i 48 timmar istället för att sitta vid datorn den tiden? Knappast. Det finns inget som är bra i för stora mängder. Media blåser upp allt alldeles för mycket.
  • 0
Jag tror att spel är helt enkelt ett främmande medium för de äldre generationerna. Jag har för mig att det var detsamma när serietidningarna gjorde sitt intåg. Folk är helt enkelt skeptiska till saker som är nytt. Har vi inte hört talas om farlig strålning från mobiltelefoner? Det har ni säkert, men jag har aldrig sett någon fakta. Har någon sett en person med fyrkantiga ögon? Nja, trodde väl det.

Jag anser att spel är en konstform/medium precis som skrift, bild, ljud och film. Det har helt enkelt varit så att det inte har etablerat sig fullt ut ännu, och därför finns det viss misstro. Att spel med mycket inslag av våld och liknande finns har ju knappast hjälp dem att inse faktum. Att spel skulle vara fördummande och göra folk våldsamma har man hört, men sen måste man ju tänka på att mord och andra hemskheter dyker upp ständigt i våra liv. Hur många actionrullar finns det inte med våld och blod?

Att däremot spel skulle vara fängslande kan jag hålla fullt med om. En film är svår att göra längre än 2-3 timmar, medan man lätt kan hitta spel som man kan spela i flera hundra timmar. Att många populära spel involverar kontakt med andra personer eller utspridda sparpunkter gör att bromssträckan kan bli mycket längre. Sen finns det ju givetvis folk som tappar helt kontrollen.

Ja, ja. Ska jag fortsätta kan jag nog lika gärna göra ett blogg-inlägg, så jag lägger ner tills vidare.
  • 0
Citerar korvkioscar:
Jag satt och funderade här om dagen.

Man hör alltid från vissa att spela är dåligt för en.
Morsans tjat om att man förlorar kontrollen av verkligheten, och att man får fyrkantiga ögon.

Vad tycker ni? Är det verkligen så "dåligt för dig" att spela? Förstör du ditt liv? Eller lär du dig kanske någonting?

Berätta vad ni tycker är positivt och negativt med att spela!

Kan man kontrollera det hela så är det inga problem men det finns ju no-lifers som sitter 24/7 och jagar achievements och trophy's och glömmer bort verkligheten.
Arrrrrgggggg me fellow mateys, go now and seed ye plunder, for we shall never sink.
  • 0
Självklart kan spel vara dåligt för en.

Men till en viss gräns kan spel vara bra, försök finna den gränsen så slipper man oroa sig sen.

I början kan den audiovisuella stimulans som spel ger vara en väg till lycka. I och med det uppmuntras man att spendera sin tid på att lösa virtuella rumspussel och knyta kopplingar i sitt reaktionscentra. Eftersom spel är så abstraka, många gånger, tänjs även uppfattningsförmågan ut.

Nackdelen är att man förlorar en del av verkligheten, när minnet fylls av kanske "onödig" kunskap om stora banor, memorering av spelflöde i femtiotals olika spel som inte alls hjälper i verkligheten. Sinnet strävar ibland efter nya virtuella upplevelser (istället för livet i övrigt) och där nånstans lever man sitt eget liv lite mindre, och spelkaraktärers liv istället (bra eller dåligt?)

I slutändan når många spelare en gräns när spel inte har nåt mer att lära ut, och då kan det vara farligt att bli fast i gamla mönster där man försöker spela sig till upplevelser men har otroligt svårt att hitta dem, och slösar helt enkelt bort sin tid på slentrianupplevelser.
  • 0
Självklart inte.
  • 0
Det beror väl på hur han/hon hanterar sitt spelande?

Självdiscplin är nyckeln till ett hälsosamt spelande. självklart är det dåligt för småbarn som prioriterar xbox, ps, vad-de-nu-spelar... inte bra för synen heller...
Men annars så är det väl inte så dåligt för en..
Men det är ju vad jag tycker .
  • 0
  • Trog
  • Trog
Citerar Daydream Nation:
Vad är det här med "verkligheten" som ni talar om? Aldrig hört talas om!?


afk
I just dont know what went wrong
  • 0
Citerar korvkioscar:
Jag satt och funderade här om dagen.

Man hör alltid från vissa att spela är dåligt för en.
Morsans tjat om att man förlorar kontrollen av verkligheten, och att man får fyrkantiga ögon.

Vad tycker ni? Är det verkligen så "dåligt för dig" att spela? Förstör du ditt liv? Eller lär du dig kanske någonting?

Berätta vad ni tycker är positivt och negativt med att spela!


Skulle säga att det är bra att spela, man lär sig mycket från spel.
  • 0
Det är inge farligt med att spela, men det ska såklart som med allt annat göras med måtta. Det är ju uppenbart att det är dåligt att sitta inne och bara spela hela dagarna, men av helt andra anledningar än fyrkantiga ögon ;) (var också lite rädd för det när jag var liten)

För övrigt tyckte jag att DimJimmas inlägg här uppe var rätt intressant
  • 0
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.331216/valdsamma-datasp
el-kan-minska-stress


Såg den här artikeln och mindes då denna tråd, skönt att det kommer lite positiva studier som motvikt till "anti-spel hysterin" som blossar upp då och då.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Att spela i begränsade mängder är inte särskilt dåligt; faktiskt bra till vissa punkter. Däremot så är det lätt att dessa "begränsade mängder" inte alltid blir så begränsade. När spelandet övergår till beroende så har det gått för långt, därför är det faktiskt viktigt att man har föräldrar som säger stopp.

Man kan förlora så mycket på beroende; t.ex. kan man förlora det sociala umgänget, dygnsrytm och dåliga resultat i skolan. Har till viss del upplevt det själv, så jag vet.
Good judgment comes from experience, and often experience comes from bad judgment.
  • 0
DÖDSSPEL
Just sayin'
Innan du frågar om nån vet en bra dator, specificera budget, vad du ska ha den till, om det ska vara laptop eller stationärt. Sen kommer någom i Officiella Datortråden att länka ett bra paket.
  • 0
Spel ska anses som underhållning.
Och precis som andra underhållningar som film, poker, sport kan man bli beroende.

Personligen har spel gett mig betydligt fler kunskap än av att läsa böcker än film. I böcker och film är allt bestämt. I spel så styr det hela, vilket gör att man får fler förståelser över ekonomi, engelska och design.
Skolbetyg är som att bedöma folk efter utseendet.
  • 0
Spel > socialt liv
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!