Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Xbox One - Officiell tråd


  • Andy
  • Andy
Citerar Humanisten:
Tydligen ska TV-funktionen fungera bättre än spelfunktionen (om man bor i USA och använda den) då den tydligen inte krävde internet nu.

Med den logiken kan ju X1:an lika gärna vara en blu-ray-spelare med en alternativ spelfunktion.



Citerar Humanisten:
Nej, kallas idioti om man gör det fel.

Enligt dig, ja.
  • 0
Citerar Andy:
Med den logiken kan ju X1:an lika gärna vara en blu-ray-spelare med en alternativ spelfunktion.


Faktiskt. Ser du inte problemet?

Citerar Andy:
Enligt dig, ja.


*kopplar bort playstation 3 från wifin och spelar Uncharted utan internet*

Framtiden är underbar, eller hur?
Eller nej, framtiden är en begränsad dystopi.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
  • Andy
  • Andy
Citerar Humanisten:
Faktiskt. Ser du inte problemet?

Så om jag förstått dig rätt, så skall funktionen som fungerar bäst få avgöra om hur man ska kategorisera saker. Så om Sony väljer en liknande lösning så har de inte släppt en spelkonsol utan istället en blu-ray-spelare med spelfunktion?

Citerar Humanisten:
*kopplar bort playstation 3 från wifin och spelar Uncharted utan internet*

Framtiden är underbar, eller hur?
Eller nej, framtiden är en begränsad dystopi.

På gott och ont. Men det är ju ingen som tvingar dig att byta ut din PS3a till en X1.
  • 0
Citerar Andy:
På gott och ont. Men det är ju ingen som tvingar dig att byta ut din PS3a till en X1.


Men det är principen och att folk kallar detta för "utveckling". Utvecklingsstört är det snarare.
Jag vill egentligen ha alla format nu den kommande generationen, men jag vill samtidigt inte stödja att man inte får äga det man köper fysiskt eller att man inte får spela var eller hur man vill beroende på ens levnadssituation.

Citerar Andy:
Så om jag förstått dig rätt, så skall funktionen som fungerar bäst få avgöra om hur man ska kategorisera saker. Så om Sony väljer en liknande lösning så har de inte släppt en spelkonsol utan istället en blu-ray-spelare med spelfunktion?


Ja, sedan beror det på produktens natur. En telefon kanske inte kan nyttja sin huvudsakliga funktion utan täckning så att man endast kan spela Angry Birds på den istället för att ringa morsan, men det är för att den funktionen i grunden är byggt på ett sådant sätt. Att spela till exempel enspelarspel är inte en självklar grej att tvinga ha uppkopplat på en konsol.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Det här är helt åt helvete. Vet inte varför Microsoft tänker med röven.

Sony måste fan vara smarta nu och bara säga att de absolut inte tänker blockera begagnade spel. Då har de redan vunnit.
Vart än vägarna bär, jag längtar alltid hem till gullmarsplan
  • 0
Ja, Sony har varit riktigt smarta. De har inte bara varit smarta genom att nästan inte prata någonting om DRM och liknande, medan Microsoft svarar fel och allmänt får sig själva att se helt efterblivna ut i intervjuer.

Och de är smarta nu, för nu när de vet hur sådant här blir mottaget kan de relativt enkelt ändra lite på det de tänkt säga för att få hyllningar. Som putterman säger så behöver väl Sony mer eller mindre bara säga att man inte kommer blockera begagnade spel för att vinna.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar putterman:
Sony måste fan vara smarta nu och bara säga att de absolut inte tänker blockera begagnade spel. Då har de redan vunnit.


Jag vågar fan inte hoppas på det :/ kan det verkligen bli så att beggade spel är OK på ps4 men inte xbox? Hm, jag är tveksam. Det vore förstås fantastiskt men jag tror inte att det blir så.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Jag vågar fan inte hoppas på det :/ kan det verkligen bli så att beggade spel är OK på ps4 men inte xbox? Hm, jag är tveksam. Det vore förstås fantastiskt men jag tror inte att det blir så.


Jag tror väl att det blir som Sony redan sagt. Att utgivarna får bestämma. Detta kommer ju leda till att EA, Ubisoft, Activision osv. garanterat blockerar sina, medan Naughty Dog, Santa Monica osv. kanske inte gör det.

Den som lever får se.
Vart än vägarna bär, jag längtar alltid hem till gullmarsplan
  • 0
Sony får ju iallafall en mass gratis pr av det här, så länge de inte introducerar något liknande på E3.
"Who the hell do you think I am?"
  • 0
  • Andy
  • Andy
Citerar Humanisten:
Men det är principen och att folk kallar detta för "utveckling". Utvecklingsstört är det snarare.
Jag vill egentligen ha alla format nu den kommande generationen, men jag vill samtidigt inte stödja att man inte får äga det man köper fysiskt eller att man inte får spela var eller hur man vill beroende på ens levnadssituation.

Jag har ständig uppkoppling och köper aldrig begagnade spel vilket innebär att jag inte påverkas i någon större utsträckning. Men jag har trots allt förståelse för dom som drabbas hårdare.

Men man måste ju även se detta från företagens perspektiv, om man nu vill få en förståelse om varför man väljer sådana här lösningar. Handeln av begagnade spel gynnar endast spelbutikerna och konsumenterna men inte utgivarna eller utvecklarna. Återförsäljaren kan ju sälja ett spel flera gånger om utan att utvecklarna/utgivarna får ta del av "vinsten". Vilket resulterar i att man måste hitta andra lösningar för att antingen begränsa återförsäljarens position eller genom att hitta andra lösningar för att tjänar mer pengar. Syftet är ju trots allt att tillfredsställa sina aktieägare - i form av vinst.
Sen kan jag ju tycka att just Microsofts lösning drabbar oss konsumenter lite för hårt.
  • 0
Vila i frid konsoilgaming.
'Carefree Wherever You May Be...Don't Trust Your Wives With John Terry'
  • 0
Citerar Andy:
Handeln av begagnade spel gynnar endast spelbutikerna och konsumenterna men inte utgivarna eller utvecklarna. Återförsäljaren kan ju sälja ett spel flera gånger om utan att utvecklarna/utgivarna får ta del av "vinsten". Vilket resulterar i att man måste hitta andra lösningar för att antingen begränsa återförsäljarens position eller genom att hitta andra lösningar för att tjänar mer pengar. Syftet är ju trots allt att tillfredsställa sina aktieägare - i form av vinst.


Fast, ag kommer inte ha råd att köpa lika många NYA spel nu när jag inte får sälja såna spel jag inte vill ha
Vart än vägarna bär, jag längtar alltid hem till gullmarsplan
  • 0
Citerar Humanisten:
http://www.nowgamer.com/features/1955108/xbox_one_its_for_pu
blishers_not_for_you.html


"But if you're going to defend Xbox One, think about exactly what it is that you're defending.

You're defending the right of publishers to kill games ownership.

You're defending the right for publishers to dictate to you how and when you play your games.

You're defending the right for publishers to dictate prices rather than the market.

You're defending the right for next-gen to be more restrictive and prohibitive than this gen."

Indecent exposure is fun.
  • 0
Smiley: Jag är så förbluffad över hur många det är som inte bryr sig om sådant.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Varför reagerar inte "speljournalister" på det här? De enda jag sett som har sagt emot är oberoende Youtubers och liknande. Speljournalister med Geoff Keighley och Gametrailers i spetsen säger inget kritiskt överhuvudtaget. De bara rapporterar om nyheter, som de ändå vrider på för att måla konsolen i så glada färger som möjligt. Speljournalister ska väl stå på konsumenternas sida och våga kritisera de storas beslut, inte bara dansa efter deras pipa.
"Who the hell do you think I am?"
  • 0
Citerar Humanisten:
Smiley: Jag är så förbluffad över hur många det är som inte bryr sig om sådant.


Mitt problem är att man ej verkar kunna låna ut spel och så. Sedan bryr jag mig inte så mycket. Saker förändras.

Men när jag köper nästa generation så blir det nog PS4.
  • 0
  • Andy
  • Andy
Citerar Humanisten:
Smiley: Jag är så förbluffad över hur många det är som inte bryr sig om sådant.

Alla har olika preferenser helt enkelt.
  • 0
Citerar Andy:
Alla har olika preferenser helt enkelt.


Vissa bryr sig inte helt enkelt. eller bara glömmer bort vårat ursprung.
konsumenträttigheter eller kvalité är något vi alla ska bry oss om, speciellt när det gäller en hobby som är så pass viktig för vissa av oss.

Citerar Lurkman:
Mitt problem är att man ej verkar kunna låna ut spel och så. Sedan bryr jag mig inte så mycket. Saker förändras.


Saker ska inte behöva förändras till det sämre utan en god anledni

ng. Detta är inte en god anledning.
Citerar ZchmeKko:
Varför reagerar inte "speljournalister" på det här? De enda jag sett som har sagt emot är oberoende Youtubers och liknande. Speljournalister med Geoff Keighley och Gametrailers i spetsen säger inget kritiskt överhuvudtaget. De bara rapporterar om nyheter, som de ändå vrider på för att måla konsolen i så glada färger som möjligt. Speljournalister ska väl stå på konsumenternas sida och våga kritisera de storas beslut, inte bara dansa efter deras pipa.


Men de står för nära varandra nu för tiden.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar ZchmeKko:
Varför reagerar inte "speljournalister" på det här? De enda jag sett som har sagt emot är oberoende Youtubers och liknande. Speljournalister med Geoff Keighley och Gametrailers i spetsen säger inget kritiskt överhuvudtaget. De bara rapporterar om nyheter, som de ändå vrider på för att måla konsolen i så glada färger som möjligt. Speljournalister ska väl stå på konsumenternas sida och våga kritisera de storas beslut, inte bara dansa efter deras pipa.


Kolla på Annoyed Gamer på Gametrailers. Där går Marcus Beer hårt åt Microsoft. Har även så gjort i Gametrailers show Invisible Walls. Gillar honom starkt, för övrigt. Både roliga och har oftast vettiga saker att säga.
  • 0
  • Andy
  • Andy
Citerar Humanisten:
Vissa bryr sig inte helt enkelt.

Så kan man också säga det. Men som tidigare sagt, ingen tvingar dig att köpa X1 - så rösta med plånboken.
  • 0
Citerar Andy:
Så kan man också säga det. Men som tidigare sagt, ingen tvingar dig att köpa X1 - så rösta med plånboken.


Något alla egentligen borde göra, för om den säljer bra så uppmuntrar det andra att göra samma sak.

Citerar Lennon:
Kolla på Annoyed Gamer på Gametrailers. Där går Marcus Beer hårt åt Microsoft. Har även så gjort i Gametrailers show Invisible Walls. Gillar honom starkt, för övrigt. Både roliga och har oftast vettiga saker att säga.


Annoyed Gamed och Jim Sterling (Jimquisition på Escapist) är väldigt bra exempel på journalister som ifrågasätter det utgivare och konsoltillverkare hittar på. Betydligt mer än Mäki som försvarar detta utan invändningar.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!