Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Playstation 4 - Officiell tråd


Nu när vi vet att Microsoft vill stoppa begagnade spel, hur tror ni då utvecklarna till ps4 väljer att göra? Sony har ju redan sagt att det är utvecklarna val.
Vart än vägarna bär, jag längtar alltid hem till gullmarsplan
  • 0
Citerar putterman:
Nu när vi vet att Microsoft vill stoppa begagnade spel, hur tror ni då utvecklarna till ps4 väljer att göra? Sony har ju redan sagt att det är utvecklarna val.


Tror att de största kommer göra det... Kanske.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Tror att de största kommer göra det... Kanske.



Hoppas inte
Vart än vägarna bär, jag längtar alltid hem till gullmarsplan
  • 0
Citerar putterman:
Nu när vi vet att Microsoft vill stoppa begagnade spel...


Gissar att det är därför EA tar bort sina onlinepass.

Citerar putterman:
...hur tror ni då utvecklarna till ps4 väljer att göra? Sony har ju redan sagt att det är utvecklarna val.


Gissar att det blir likadant där, i varje fall EA's titlar.
"Who's the more foolish...the fool or the fool who follows him?" - Ben Kenobi
  • 0
Citerar T-Boy:
Gissar att det blir likadant där, i varje fall EA's titlar.


Tråkigt om det ska stoppas. Köper rätt mycket begagnat. EA:s titlar köper jag dock aldrig begagnade (köper bara FIFA) eftersom jag velat spela online. Så det är lugnt med just dom
Vart än vägarna bär, jag längtar alltid hem till gullmarsplan
  • 0
Citerar putterman:
Nu när vi vet att Microsoft vill stoppa begagnade spel, hur tror ni då utvecklarna till ps4 väljer att göra? Sony har ju redan sagt att det är utvecklarna val.


Det är en standard att konsoler som PS2 och PS3 har möjligheter till att spela gamla spel. Jag, menar varför har alla konsolutvecklare så mycket emot klassikerna?
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar AG Jati:
Citerar putterman:Nu när vi vet att Microsoft vill stoppa begagnade spel, hur tror ni då utvecklarna till ps4 väljer att göra? Sony har ju redan sagt att det är utvecklarna val.

Det är en standard att konsoler som PS2 och PS3 har möjligheter till att spela gamla spel. Jag, menar varför har alla konsolutvecklare så mycket emot klassikerna?


Fast nu syftade vi mest till begagnade PS4-pel. Köpa spel från tradera, blocket, begagnat på gamestop osv.
Vart än vägarna bär, jag längtar alltid hem till gullmarsplan
  • 0
Citerar putterman:
http://loading.se/images/63/69/cc7ef818735328debb43ce07a56b59
f2.jpg


Så, låter som att de tänker lansera den i Europa i år.


"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
http://imgur.com/6ATT0EM

Så jävla.. klockrent
It is the mind that really creates the body. It is the mind that makes you work out those 4-5 hours a day. It is the mind that visualises what the body want to look like as the finished product. - Arnold Schwarzenegger
  • 0
http://feber.se/spel/art/272919/playstation_4_kommer_2013/

Man kan alltid hoppas att det är tillräckligt bevisat då!

Citerar Danny 217:
http://imgur.com/6ATT0EM

Så jävla.. klockrent


Haha, faktiskt. Sedan vet vi inte vad mer Sony planerat för Playstation 4. De har ju inte svarat på särskilt många pressfrågor.
  • 0
PS4 lär ju släppas i år vilket lär bli helt sjukt nice, hoppas det kommer ett par coola spel samtidigt också.
i'll Be Back
  • 0
Under Champions League-finalen stod det också 2013 så det är mer eller mindre spikat nu.
@skogtastic på Twitter. Skribent på http://spelmolnet.se/
  • 0
Jag vill djävulskt gärna återvända till Sonys trygga famn. Xbox One verkar ju sinnessjukt bashad på såhär i kölvattnet efter presentationen och jag vill bara lira TV-spel i ärlighetens namn; kom igen nu Sony.

Uppdatera en sömning jävel: När får vi se mer av PS4?
  • 0
Citerar Moose:
När får vi se mer av PS4?


10 Juni klockan 03:00.
@skogtastic på Twitter. Skribent på http://spelmolnet.se/
  • 0
Alla som piratkopierar får skylla sig själva när de blir tvungna att betala för sina spel. Jag tycker det är bra att piratkopieringen förhindras på något vis, så att spel säljs ännu mer än vad de faktiskt gör. De blir ännu mer teknik i utvecklade. Så farligt är det inte att man på något vis måste bekräfta att man köpt spelet, man kan alltid lira på en polares konto om man nu har lånat sig ett ex. Begagnat försvinner nog. Fast så trist är det ju inte, om man tänker värdet i det stora helheten så slutar spelaffärer och andra återförsäljare ta pengar från de som egentligen skulle ha landat i företagets ficka till en vidare utveckling till ännu bättre grejer vi kan konsumera. Lär bli en hel del välproducerade spel i framtiden med andra ord. Och det är ljust.

Tillagt 2013-05-28 04:34:
Citerar Moose:
Jag vill djävulskt gärna återvända till Sonys trygga famn. Xbox One verkar ju sinnessjukt bashad på såhär i kölvattnet efter presentationen och jag vill bara lira TV-spel i ärlighetens namn; kom igen nu Sony.

Uppdatera en sömning jävel: När får vi se mer av PS4?

Efter att ha varit trogen till Xbox 360 i tidigare generation (långa vägar, lirade 2-3 spel på PS3an) vill jag ändå säga att det nog blir PS4 denna gång.

Lite överdrivet är det ju, Xbox One kommer fokusera på spelande självklart. Men dennes media är bara utvecklad, och därav ligger fokusen på den i pressnationen. Hur mycket annat nytt kan det vara? Förutom uppdaterad hårdvara. Tja...

Men jag väntar till spelen kommer, de kommer nog att avgöra det mesta för mig. Jag tvivlar på att PS4 inte är dubbelt så kraftig denna gång också.
Priset för mig är oviktigt.
Det är spelen som kommer spela roll...
  • 0
Citerar Knaan:
Alla som piratkopierar får skylla sig själva när de blir tvungna att betala för sina spel. Jag tycker det är bra att piratkopieringen förhindras på något vis, så att spel säljs ännu mer än vad de faktiskt gör.


Piratkopiering till konsol är inte så hemskt stort. Det existerar, men inte i brutala mängder som till PC och skulle inte påverka försäljningen så extremt mycket.
Och sedan, om piraterna lyckas knäcka/chippa sina nya Xbox Ones eller Ps4:or så har det löst jack shit och det är bara lojala kunder som straffas.

Citerar Knaan:
Så farligt är det inte att man på något vis måste bekräfta att man köpt spelet, man kan alltid lira på en polares konto om man nu har lånat sig ett ex.


Okej... men hur ska jag spela om min polare har laddat ner mitt konto? För jag kan ju inte använda det samtidigt, för då skulle man kunna till exempel dela ett konto med typ tio vänner. Vad händer om jag ska låna ut ett rollspel som kan ta upp mot 50 timmar att klara? Ska jag sitta hemma och bara lurka i ett antal speldagar i väntan på att kompisen klarat det så jag kan ladda ner mitt konto igen? Det är sjukt opraktiskt och ogenomtänkt.

Och hur lång tid tar det att ladda ner ett konto? Det tar redan nu ett antal minuter att ladda ner nästan oberoende av uppkoppling, speciellt när det ska laddas ner data för ett flera år gammalt konto och achivements på cirka 50 000+ i gamerscore.

Citerar Knaan:
Begagnat försvinner nog. Fast så trist är det ju inte, om man tänker värdet i det stora helheten så slutar spelaffärer och andra återförsäljare ta pengar från de som egentligen skulle ha landat i företagets ficka till en vidare utveckling till ännu bättre grejer vi kan konsumera. Lär bli en hel del välproducerade spel i framtiden med andra ord. Och det är ljust.


Det leder till monopol och ingen direkt frihet som kund. Vet du varför spelbutiker har sin begagnathandel? För att tjäna in pengarna. Deras vinstmarginal per sålt, nytt exemplar är nästan mikroskopisk. Bara några enstaka dollar per exemplar, utan 60 dollar. De gör det för att kunna ha råd att distribuera spel och liknande till kunder.

Jag köper sällan begagnat och byter sällan in, men jag uppskattar att det finns en möjlighet. Det ger mig fler möjligheter att kunna införskaffa eller bestämma över mitt bibliotek av spel. Som när jag ville ha L.A. Noire. Hade inte råd just då, men Game hade en sweet deal där jag kunde skala av stora delar av priset, på ett nytt exemplar, om jag bytte in mitt Killzone 3. Jag bytte in ett mediokert spel som jag inte tyckte var så hemskt roligt för att få råd att köpa ett nytt. Det är awesome att en sådan möjlighet finns för kunder. På så sätt fick jag möjligheten att ge pengar till en utgivare tack vare inbyteshandeln.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Och hur lång tid tar det att ladda ner ett konto? Det tar redan nu ett antal minuter att ladda ner nästan oberoende av uppkoppling, speciellt när det ska laddas ner data för ett flera år gammalt konto och achivements på cirka 50 000+ i gamerscore.

Behöver inte ta någon tid alls, förutom att man loggar in på kontot. Och därav bekräftar att man lånar det.
Citerar Humanisten:
Det leder till monopol och ingen direkt frihet som kund. Vet du varför spelbutiker har sin begagnathandel? För att tjäna in pengarna. Deras vinstmarginal per sålt, nytt exemplar är nästan mikroskopisk. Bara några enstaka dollar per exemplar, utan 60 dollar. De gör det för att kunna ha råd att distribuera spel och liknande till kunder.


För mig är spelbutiker inte viktigt, som kund kan jag beställa mina spel.
Men absolut och för fattiga är det bra att möjligheten finns, så att de också får spela.

Hade inte piratkopieringen varit så stor som den är så hade dessa saker aldrig skett. Det blir lite jobbigare och krånglare för dig som gamer. Men det får man ta nu med tanke på att piratkopieringen blivit så fruktansvärt stor. En värld där valmöjlighet och allt går ihop fungerar inte, tyvärr. Piraterna återstår. Tyvärr.
Citerar Humanisten:
Det är awesome att en sådan möjlighet finns för kunder. På så sätt fick jag möjligheten att ge pengar till en utgivare tack vare inbyteshandeln.


Ja, det är det. Men eftersom vi lever i en tid där alla vill ha allt gratis, alltså piratkopiering, där alla tror att det inte kommer ha några följder, men såhär är det. Försök se det ljusa i det hela istället för att vara skeptiskt mot det, du vet varför det utvecklas som det blir och vilka det är som har sett till att det blir så.

Tillagt 2013-05-28 16:17:
Citerar Humanisten:
Piratkopiering till konsol är inte så hemskt stort. Det existerar, men inte i brutala mängder som till PC och skulle inte påverka försäljningen så extremt mycket.

Men då kanske man kanske laddar ner spelet till PC än att istället köpa det till konsol om man inte chippar konsolen. Jag tror inte bara det är PC-gamer som laddar ner, utan snarare konsol gamers som tycker att dom vill testa spelet först innan dom köper det till konsolen och sen blir det inte mycket mer med det. Alltså förloras ändå en stor del av försäljningen. Att dom försöker förhindra alla möjliga piratkopieringar är bättre för utvecklingen.

Tillagt 2013-05-28 16:47:
Citerar Knaan:
Jag tvivlar på att PS4 inte är dubbelt så kraftig denna gång också.


http://www.gamereactor.se/nyheter/107171/Xbox+One+mer+kraft
full+%E4n+PS4+-+enligt+Microsoft/



Hm...?
  • 0
Citerar Knaan:
Behöver inte ta någon tid alls, förutom att man loggar in på kontot. Och därav bekräftar att man lånar det.


Hur ska det fungera att det inte tar tid att ladda ner ett konto? Det gör man nu liksom. Det måste ju synkroniseras på något sätt och om min kompis spelar så kan ju jag fortfarande inte spela över huvud taget.

Citerar Knaan:
Hade inte piratkopieringen varit så stor som den är så hade dessa saker aldrig skett.


Den är många gånger större på PC, inte på konsol.
Vet du varför det sker? För att om konsoltillverkare och utgivare tar bort konkurrensen via monopol så kan de sätta sina priser hur de vill utan att behöva tävla mot någon annan.

Om vi tar EA, att de slutat ha sina spel på Steam, var det för att kunna sätta priser mer rättvist? Reglera sina produkter och så vidare? Nope, de gjorde det för att själva kunna ta vilka priser de ville för sina spel, för ingen annan kunde erbjuda bättre deals digitalt. Det är därför de har mage att ta 600 spänn för PC-spel i Origin, för att de själva kan kräva det.

Det handlar inte om ett "måste". De stora utgivarna gör inte saker endast reaktionärt.

Citerar Knaan:
Det blir lite jobbigare och krånglare för dig som gamer. Men det får man ta nu med tanke på att piratkopieringen blivit så fruktansvärt stor. Din värld där valmöjlighet och allt går ihop fungerar inte, tyvärr. Piraterna återstår. Tyvärr.


Det blir mycket krångligare och mycket mer begränsande. Och som sagt, konsolpiratande är INTE ett så enormt problem som du tycks tro, för att modifiera sin konsol eller dess OS tar nämligen tid och jobb, något de flesta inte känner är värt det. Det är skillnaden mellan PC och konsol, konsol är mer möda, medan på PC är det busenkelt och snabbt.

Citerar Knaan:
Ja, det är det. Men eftersom vi lever i en tid där alla vill ha allt gratis,


Alla vill ha allt gratis? Vad dillar du om? Det handlar inte om att alla vill ha gratis, snarare om att alla vill ha allt. Om de ville ha saker gratis skulle de inte köpt konsoler från första början.

Citerar Knaan:
men såhär är det. Försök se det ljusa i det hela istället för att vara skeptiskt mot det, du vet varför det utvecklas som det blir och vilka det är som har sett till att det blir så.


Det finns inget ljus i att vi som är trogna kunder blir straffade för något som inte ens är ett enormt problem. Det finns nästan 80 miljoner Xboxar där ute. Nästan 80 miljoner Ps3:or. Tror verkligen att en majoritet av dessa är modifierade och konstant laddar ner piratade spel?

Och jag vet varför det utvecklas som det gör, till skillnad från dig. Det handlar inte om att vi pushar företagen till desperata handlingar, utan de pushar oss och testar hur mycket de kan komma undan med, inget annat.

Citerar Knaan:
Men då kanske man kanske laddar ner spelet till PC än att istället köpa det till konsol om man inte chippar konsolen.


Det där argumentet går emot din egen ställning i diskussionen. Om de enkelt kan gå över till att pirata spelet på PC om de inte kan köra det på till exempel Xbox 360, då löser i sig inte Xbox One ett dyft om folk ändå bara behöver gå över till PC. PC är snabbare, enklare och billigare att använda om man piratar. Om något så kanske folk, enligt din logik, börja att bara ladda ner PC-versionerna och nöja sig med det istället för att köpa Xbox One eller Ps4-spel.

Citerar Knaan:
utan snarare konsol gamers som tycker att dom vill testa spelet först innan dom köper det till konsolen och sen blir det inte mycket mer med det. Alltså förloras ändå en stor del av försäljningen. Att dom försöker förhindra alla möjliga piratkopieringar är bättre för utvecklingen.


Nej, för vi har sett den här grejen på PC i åratal. Vet du vilken metod som än så länge bekämpar piratkopiering bäst? Det är inte DRM, inte Day one DLC eller liknande, utan det är bra deals och tjänster. Steam vinner inte på grund av sin egna DRM, om vi tittar på Piratebay så ligger vartenda Steam-spel på den sidan redan första dagen, utan det är bra deals och spel som är bra som vinner, inte att man straffar kunderna som faktiskt köper spelen.

Ju mer hinder man sätter framför en spelare och hans/hennes spel, desto bättre tjänst erbjuder piraterna tyvärr. Vill man spela Ubisofts DRM-spel medan de har serverunderhåll? Tough luck... förutom för piraten som kan sitta och spela hur mycket han vill.

Så att införa DRM eller ta bort våra friheter med produkter vi själva köper löser ingenting egentligen, speciellt inte på konsol då det troligen handlar om att man få tillbaka några tusen eller kanske några hundratisen exemplar. Det skulle fortfarande inte rädda till exempel Electronic Arts överdrivna spelbudgetar eller Square Enix brist på realistiska förväntningar.

Gör lite research innan du sväljer det EA, Microsoft eller liknande säger. Ordna en friare marknad, hantera budgetar och gör bra produkter som folk faktiskt vill ha. Gör det lätt för kunder och utvecklare. Det är en bra deal och är mer långsiktig.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Piratkopieringen blir större, och även om den idag inte är ett stort problem så kommer det utvecklas till ett sådant. Det kan göra det, vi kan komma att bli begränsade till storföretag. Jag förstör din oro i beröving på frihet i din egen produkt du har köpt.
Men jag förstår även att företagen vill tjäna pengar, det är därför du har en produkt att köpa. De vill att du ska bli beroende utav deras produkter och konsumera mera. Bra eller inte? Så är det, ljuset är att vi får bättre grejer när förfrågan är större.
Oavsett om piratkopieringen inte är ett problem i sig och att de fortfarande tjänar pengar så kan jag ändå förstå att de vill stoppa det som sker. De förlorar ändå mycket.

Jag vet inte om jag tycker det är så bra och "ljust" egentligen, och önskar att pirater inte hade funnits.
  • 0
Citerar Knaan:
Oavsett om piratkopieringen inte är ett problem i sig och att de fortfarande tjänar pengar så kan jag ändå förstå att de vill stoppa det som sker. De förlorar ändå mycket.


Det finns bättre sätt att bekämpa det på. DRM är inte ett bättre sätt, det är ett sätt att få total kontroll, inte uppmana oss till att bli trogna kunder.

Citerar Knaan:
Piratkopieringen blir större, och även om den idag inte är ett stort problem så kommer det utvecklas till ett sådant. Det kan göra det, vi kan komma att bli begränsade till storföretag. Jag förstör din oro i beröving på frihet i din egen produkt du har köpt.


Men om vi säger att de knäcker Xbox One inom... två år. Det är inte omöjligt då vi inte vet hur lätt man kan ta sig in i den. Maskinen har tre operativsystem varav ett är windowsbaserat och har inte direkt en främmande arkitektur. Knäcks det är vi på EXAKT samma ställe som nu, fast vi har förlorat flera av de fördelar vi trogna kunder hade.

Då vinner piraterna och vi förlorar.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Finns inget positivt med att blockera begagnat alls. INGENTING.
Vart än vägarna bär, jag längtar alltid hem till gullmarsplan
  • 0
Citerar putterman:
Finns inget positivt med att blockera begagnat alls. INGENTING.

Klart det finns det, annars hade det inte inte införts.

http://www.youtube.com/watch?v=2G_f8YBy39M
Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
  • 0
Jag säger bara - Om dom tar bort chansen att spela begagnade spel då får dom f*n sänka priserna till PC nivån.. inte en chans att jag köper ett spel som grafikmässigt är sämre för ett högre pris.
I don't like it, and i don't have to like it, i just have to deal with it...
  • 0
Citerar ChrizZz:
Klart det finns det, annars hade det inte inte införts.

http://www.youtube.com/watch?v=2G_f8YBy39M


Mjo, för vi vet att utgivarna baaaaaaraaa gör saker som är gynnar även oss kunder.

Dessutom så är multiplayerargumentet egentligen felaktigt och hans argument kretsar mera om att spel är ett unikt tingest som ska kringgå all form av allmän lag angående köp och försäljning.
När vi väl går över till all digital så ser jag inga problem med att det försvinner, men när det gäller spelen vi faktiskt köper och får i handen så ska dessa inte vara juridiska undantag, hur mycket jag än vill stödja spelindustrin och i princip aldrig köper begagnat (kan röra gamla spel vars försäljning inte längre räknas) så är ett fysiskt spel fortfarande en fysisk vara jag köpt och enligt lag får göra vad jag vill med i princip (förutom kopiera såklart).

Här är en annan syn på begagnade spel, från en journalist inom industrin.
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/jimquisition/7370-W
hen-The-Starscreams-Kill-Used-Games


http://www.escapistmagazine.com/videos/view/jimquisition/4720-U
sed-Games-Have-A-Right-To-Exist
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!