Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Civilization V


Citerar Setzer Silver:
Jag förlorade stort...
Blev precis utslagen

Jag är den store förloraren, hade jag inte allierat mig som den lilla schlynan jag är så hade jag inte haft ett piss att säga till om. Spelade helt fel och fick kasst med resources. Jag sög.
Men det var kul endå, i 4-5 timmar. Sen ville jag dö.
Vore roligt om man kunde få så att det går ännu snabbare. Så jobbigt att vänta 1 min varje gång efter 5 timmar. Plus att man oftast inte kan spela så länge.

Chrile såg ut att vara på väg mot vinst men sen kom det raporter om lite produktion? Oroväckande för hans vansinniga blodtörst.

Cooki var på väg mot en kulturell seger men jag tvivlar på att tiden hade räckt till men det är något som bara civilisations gudarna kan veta.

Tack för en god match i alla fall!
  • 0
Det där var riktigt kul. Höjdpunkten var naturligtvis när jag slog Atastycoookie och Nizyos ondskefulla pakt mot mig i spillror genom att skjuta sönder halva deras arméer på några få rundor, utan att själv förlora en enda enhet. Rocket artillery, bombers och machine guns mot crossbowmen, gatling guns och något enstaka artillery

Mot slutet var jag stor dominant, medan Atastycookie hade 4/5 avklarade kulturträd. Min produktion skiftades då över till rymdraketer och nukes, men hur det hela slutade fick vi aldrig veta. Klockan var 02.25 eller något liknande och det hade aldrig funkat att spela klart. Misstänker dock att han hade fått svårt att hinna med Utopia Project

Angående tiden så...under det storskaliga krigandet var det omöjligt att hålla sig under 60 sekunder. Men även långt tidigare så kunde tiden bli knapp viktiga rundor, när man kanske hade byggt klart tre saker, samt skulle bygga ut sin religion.

Så även om 20 sekunder fungerar för 90% av rundorna före år 1500 så blir det kris med under 60 i resterande 10%.
  • 0
Jag vill gärna spela ett stort parti med 1-2 medspelare på en hög svårighetsgrad mot AI där man fortsätter spelet efter avslutat session någon annan gång.
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Du vill alltså spela 12timmar Vi körde 6½ igår. För min egen del blev det tråkigt tidigt då jag snabbt tappade mark, kanske efter 4h. Då ändrade jag om till betjänt istället och bosatte mig på den andra världshalvan.

Kul var det iaf. Men lite mer action tidigare hade varit roligt. Kul att alla tog random civ också, blir mer spännande så imo. Fan är sugen på att lira lite SP nu
  • 0
Jag ser inget alternativt. Det går inte att spela Civ och skita i att flytta trupper eller bygga i städerna. Men man kan ju som sagt spara och fortsätta en annan dag. Och just det, random civs var kul.
  • 0
Random civs är kul, tills man blir indien
On the internet, nobody knows you´re a dog
  • 0
Måste säga att det var riktigt kul igår trots att Christofer sköt sönder min totalt underlägsna armé på ett fåtal rundor...

Trodde jag hade vinsten ett tag.. Låg på 500+ kultur, 50+ happiness, 100 guld och 400+ science varje runda. Tills jag beslutade mig för att ta över Setzer's område.. Byggde upp en stor armé, körde över hans units och städer lätt som en plätt.

Efter hans område var övertaget hade kulturen sjunkit, happinessen likaså och jag gick minus i guldet. Jag och Nizyo beslutade oss snabbt för att ta över Christofers område och krossa hans förhoppningsvis patetiska lilla armé.. Den tanken slogs i spillror så fort jag hade skeppat över till hans land och strandsatt min första unit..

Hans jävla units var 2 jävla ''levlar'' högre!! Jag hade kanoner och riflemens, han hade modernt artilleri(eller vad den heter) och moderna fotsoldater! Förnedringen var total... Jag grät mig genom förintelsen av min underlägsna armé, drömmen om världsherravälde försvann samtidigt som mina stolta soldater..

Men mitt land var ändå nöjt med mitt styre.. Låg på 80+ happiness, 550+ kultur, 150+ guld och 500 science varje runda.. Märkte att jag bara hade 4 delar kvar i sista Policyn kvar tills Utopi-projektet, Började bygga atombomber och skapa en majestätisk flotta. Började känna vittringen av vinst igen..

Sen blev vi för trötta och gick och la oss..



Tror dock Christofer hade vunnit tillslut. Fast jag hade nog varit ganska nära mitt med Utopi-projekt får man ju hoppas..
  • 0
Min taktik igår var att gå mot en kulturell seger och jag ville därför ha ett lågt antal städer. Tyvärr blev de tre första rätt dåliga med dåliga tillgångar (två hästar som bäst), jag var sedan tvungen att bygga en fjärde stad längre ifrån för att försäkra mig om en tillgång till järn. Den staden drog ner mig rejält då den aldrig kopplades ihop med min huvudstad.

Sen tyckte jag att det gick hyffsat för mig halvägs fram till mitt slut. Det var då ni drog i från mig på teknologin, tog alla wonders, vilket gjorde mina engineers värdelösa.

Jag har aldrig fokuserat på tech, utan det brukar sköta sig själv när jag kör solo. Men igår hade inte jag ens kommit till den industriella era när Chrille gick in i den moderna och ni andra låg inte långt efter... Hur gjorde ni för att få ett sånt försprång?
  • 0
Jag missade gårdagens batalj, tyvärr. Men kul att det verkar ha varit en bra match.
  • 0
Citerar Christofer Olsson:
Jag ser inget alternativt. Det går inte att spela Civ och skita i att flytta trupper eller bygga i städerna. Men man kan ju som sagt spara och fortsätta en annan dag. Och just det, random civs var kul.


Jag tänker mer att man får planera i förväg och det är säkert möjligt desto mer man kan om spelet och vad man ska bygga härnäst. Jag kan t.ex sitta och glo i 3 minuter på vilken byggnad jag ska bygga men det är för att jag inte är säker än.

Late-game så tar det givetvis mer tid.
  • 0
Hittade hit efter att ha läst Chrilles blogg. Detta låter väldigt intressant, jag började spela Civ 5 (Gods and Kings + alla enskilda DLC's) för ungefär en vecka sedan så är absolut inte bra på det, men skulle vara kul att spela lite online med er om ni ska köra fler gånger. Detta är mitt första Civ spel, och den enda erfarenheten av strategispel jag har sedan tidigare är Sc2 Bronze-league Men det verkar väldigt kul och intressant ännu.

Har mestadels kollat på youtube videor om nybörjarknep och hur spelet fungerar när jag inte lägger tid på universitetsstudier, tycker att ingame tutorialen är extremt förvirrande.
  • 0
Ingame tutorialen är ganska värdelös ja.
On the internet, nobody knows you´re a dog
  • 0
Ja Stängde av den och körde "Play Now". Lärde mig väldigt mycket på en runda.
  • 0
Någon som hört ett rykte om nästa expansion?
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Bara lite smått. "New world" eller något har jag hört talas om.
  • 0
Senaste informationen om Brave New World
Expansionen kommer handla om framför all kultur och diplomati:

Key features include:

New Civilizations, Units and Buildings: The expansion features nine new civilizations, each with unique traits, units, buildings and all-new leaders, including Casimir III of Poland.

New Culture Victory: Spread your culture across the globe, dominating all other cultures. Create masterpieces with Great Artists, Writers, and Musicians that are placed in key buildings across your empire, like Museums, Opera Houses and even the Great Library.

Use Archaeologists to investigate sites of ancient battles and city ruins for priceless cultural artifacts. Become the first civilization with a majority influence in all other civilizations to achieve a Culture Victory, becoming the envy of the world.

World Congress:The importance of diplomacy is intensified and city-state alliances are more important than ever. Change the diplomatic landscape through a new World Congress that votes on critical issues like implementing trade sanctions against rogue nations, limiting resource usage, designating host cities for the World Games and the use of nuclear weapons. Game-changing resolutions, vote trading, intrigue, and a new lead into the Diplomatic Victory ensures that the end of the game will be more dynamic than ever before.

International Trade Routes: Build your cities into hubs of international trade by land and sea, creating great wealth and prosperity for your people, while also spreading religion, cultural influence, and science. The number of trade routes increases through the advancement of economics and technologies, the creation of wonders and the unique abilities of your civilization. Will you connect to a closer city for a lower payoff and a safer route, choose a longer route with more risk for the bigger payoff, or perhaps point your trade route inward, sending vitally important food and production to the far corners of your own empire?

New Wonders: Eight new Wonders are introduced, including the Parthenon, Broadway, the Uffizi, and more.

New Game Scenarios: Two new scenarios let gamers fight the "War Between the States" and embark on the epic Scramble for Africa. Fight the American Civil War from either the Union or Confederate side, as you focus on the critical action in the Eastern theatre of operations between the capital cities of Richmond and Washington. In "Scramble for Africa", the great colonial powers of the world are racing to explore the Dark Continent and extend their reach into its interior. Search for great natural wonders in the heart of Africa, as you explore a dynamically-generated continent each time you play.



Tillagt:
Nyheten här på Gamereactor: http://www.gamereactor.se/nyheter/95701/Andra+Civilization+V-e
xpansionen/
  • 0
Skulle just skriva det



Låter helt underbart
On the internet, nobody knows you´re a dog
  • 0
Wow har bara läst hälften av det du citerade men det låter magiskt. Har inte spelat på ett tag. Tror jag spelade för mycket på en gång. Får kanske lira på "quick" även om jag inte vill det för pallar inte att varje game jag spelar ska ta 24timmar. Så tråkigt när man rusar förbi tidsepoker.
  • 0
PCGamesN har en kort förhandstitt på den kommande Brave New World expansionen: http://www.pcgamesn.com/futures-bright-looking-ahead-civilization
-5-brave-new-world


Rock Paper Shotgun har även de en förhandstitt:
http://www.rockpapershotgun.com/2013/04/12/impressions-civ-v-b
rave-new-world/
  • 0
Mitt Civ V krashar hela tiden efter 10-20 minuter och det kommer fram ett popup där det står något i stil med DX11 render failed to load, eller något liknande. Finns det något sätt att fixa detta?
  • 0
Kollat runt lite, men hittar inget
  • 0
Citerar swemarzipan:
Mitt Civ V krashar hela tiden efter 10-20 minuter och det kommer fram ett popup där det står något i stil med DX11 render failed to load, eller något liknande. Finns det något sätt att fixa detta?


Prova högerklicka på civ 5 i steam sen properties sen local files och sist Verify Integrity of game cache
  • 0
Du kör Windows 7 eller 8 va? Om du använder Windows XP har du inte DirectX 11.
Civilization V kan även spelas i DirectX 9 när man startar det, så testa den versionen lite snabbt.
  • 0
Citerar McEdif:
Citerar swemarzipan:Mitt Civ V krashar hela tiden efter 10-20 minuter och det kommer fram ett popup där det står något i stil med DX11 render failed to load, eller något liknande. Finns det något sätt att fixa detta?

Prova högerklicka på civ 5 i steam sen properties sen local files och sist Verify Integrity of game cache

Har redan gjort det. Funkade dock längre men krashade ändå.

Citerar Akahz:
Du kör Windows 7 eller 8 va? Om du använder Windows XP har du inte DirectX 11.
Civilization V kan även spelas i DirectX 9 när man startar det, så testa den versionen lite snabbt.


Använder W8. Ska testa Dx9.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!