Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Civilization V


Det är lite trist att datorn är så sjukt dålig på Archipelagobanorna, vilket är de jag tycker är roligast.
  • 0
Citerar Christofer Olsson:
Viktigt angående kultur är att kostnaden per policy stiger för varje ny stad.


Ja iofs. Hur spelar ni kulturellt då?

Jag gillar mer att bygga saker än att kriga tror jag.
  • 0
Citerar Nizyo:
Jag gillar mer att bygga saker än att kriga tror jag.


Jag föredrar att gå vetenskaps vägen, utveckla tekniken till fullo.
Kriga har jag aldrig tyckt om på Civ 5 eller 4:an, tycker inte det är intressant nog. Kanske är därför som jag får smisk senare in i spelet då jag aldrig hittar en balans på välutvecklat samhälle och militärisk stormakt.

Spanien eller Montezuma är PAIN IN THE skjärt.
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Funderar på att skaffa Gods and Kings, hur fungerar det om jag har vanliga Civ5 på Steam men köper expansionen någon annanstans? Blir det en annan genväg att köra med, eller kan jag starta genom Steam eller hur blir det?
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Kanutus:
Spanien eller Montezuma är PAIN IN THE skjärt.


Montezuma är galen. Den som jag dock avskyr mest och ser som otroligt lömskt är Catherine, Ryssland. Först vill hon vara vän, sen går han all out krig mot mig de förbannade svinet. Samma båda omgångarna, she is not to be trusted.

Citerar Humanisten:
underar på att skaffa Gods and Kings, hur fungerar det om jag har vanliga Civ5 på Steam men köper expansionen någon annanstans? Blir det en annan genväg att köra med, eller kan jag starta genom Steam eller hur blir det?

Såg att de finns för 99kr att ladda ner från Elgiganten. Ska ringa och höra om dem mailar koden nu på direkten isf. Man får väl en kod som man använder i steam efter att ha googlat snabbt. Stämmer det?

Tillagt 2013-01-19 12:02:
Ringde och kollade. Får koden direkt + aktiverar i steam.
Fett nice! Ska köpa när jag är klar med mitt nuvarande game.
Bara jag som tycker det är spännande när man träffar nya ledare på ett nystartat game?
  • 0
Själv brukar jag satsa på religion för att bli stormrik.

Dock tycker jag att de mest totalitära formerna/inriktningarna av religion borde ha större positiva effekter för regenten (mig) men negativ effekt på utveckling (science).
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
JAg tycker Djenghis är värst, då han oundvikligen ska kriga mot mig. Jag vill ju tjäna pengar, har inte räd att dalta med honom.
  • 0
Tack vare den här trådens aktivitet de senaste dagarna har jag återupptagit historieskrivandet.

Tycker dock att guld har en alltför vital roll. Nästan varenda spelomgång slutar med att jag likt en girig bankir inkasserar en massa guld och sedan köper upp världen.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Tycker dock att guld har en alltför vital roll.


Cash is king, eller vad säger man?
Riktigt fint när man börjar bygga banker etc, stock exchange. Sjukt glad att jag hittade detta spelet. Köpte de 3 timmar innan vinter rean tog slut
  • 0
Citerar Nizyo:
Såg att de finns för 99kr att ladda ner från Elgiganten. Ska ringa och höra om dem mailar koden nu på direkten isf. Man får väl en kod som man använder i steam efter att ha googlat snabbt. Stämmer det?


Okej, så då får man bara en Steam-nyckel i mailen?

Tillagt 2013-01-19 16:12:
Jag hatar Isabella i Civ5. För hon verkar alltid, i alla fall när jaq kör, snäll och vänlig i början bara för att sedan försöka överta en även om jag varit världens gosigaste allierade. Nu kör jag alltid direkt etnisk rensning på alla spanjorer om de är tillräckligt nära när jag kör ett game.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
etnisk rensning


Lmfao.

Japp, köpte det för en stund sedan. Har redan installerat det, gick snabbt 3,3/mbs. 900mb~.

Fattar inte riktigt anledning till att dem denouncar mig ibland. Sen började alla klaga på att jag var "puny" dvs liten och ynklig. Skrattar bäst som skrattar sist. Jag forskar på som fan.
  • 0
Citerar Nizyo:
Catherine, Ryssland

Citerar Humanisten:
Isabella

Citerar Humanisten:
etnisk rensning



You said it.

Fick lite tidigare idag en kulturell vinst med Harald Blåtand, utrotade dock Julius Ceasar och Montezuma på vägen dit. Fast jag hade en ganska stor "cancersvulst" om man nu får uttrycka sej på sådant vis:

Gustav Adolf och han blev överkörd direkt så jag tog han då under mina GIGANTISKA yxblad och bar honom till seger med endast Uppsala kvar. Han stred tappert när jag gav bort en trupp minutemen, då han var i classical age (Ja han var så långt efter).
Efter mitt "skänk från ovan" så slutade Etiopeerna och Montezuma invadera honom, kanske för att jag också hade stationerat ut en annan Minutemen trupp vid sidan av Birka, hans näst sista stad, tyvärr så slutade jag titta efter honom i 5 rundor och då tog AIn tillfället i akt och erövrade Sveriges sista stad/by men Adolf var ganska slug ändå. Tydligen hade han skaffat sej en Settler-grupp skyddade av mina gamla minutemen och etablerat Uppsala JÄMTE mitt enorma rike...

När listan av alla ledare som var bäst/sämst dök upp så låg Jag först och sist kom Svensken fast att han höll hela linan ut
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Fan Kanutus, det låter riktigt episkt! Du förklarade krig mot dem som stred mot han då och hjälpte han eller förstår jag det fel?

Vilken svårighetsgrad kör ni på? Började mitt andra och första riktiga game (efter en 400 runda på "Play now, chieftain(easy eller very easy) på Normal. Betydligt mer utmanande än Chieftain och jag känner mig nöjd hitills.
  • 0
Tycker att Ghandi är en lömst jävel! Han är jämt med när jag spelar, är skittrevlig i början och vill ha öppna gränser och liknande. För att sedan köra kniven i ryggen på en när det passar honom.

Annars tycker jag att femman är otroligt tidskrävande jämfört med fyran, vilket kan bero på att min dator inte är den bästa. Jag kan köra en snabb omgång på Civ IV på kanske två timmar medan en omgång Civ V knappast körs klart på en kväll/natt.

Är det någon mer än jag som går buggiga skuggor när ni har workboats? Som ser ut som helsvarta, kantiga polygoner som sträcker sig över hela skärmen från att de är byggda tills dess att de läger sig och arbetar?
  • 0
En omgång håller på i flera dagar för mig fan. Är jag långsam? Säkert 24+h på den nuvarande.

Skiter oftast i open boarders då det inte spelar någon roll, endast om jag vinner på det.
  • 0
Citerar Nizyo:
Du förklarade krig mot dem som stred mot han då och hjälpte han eller förstår jag det fel?


Jag vet inte riktigt själv vad som hände faktiskt, hade 2 minutmen grupper över efter att ha utforskat hela världen (ungefär) och upptäckte att Sverige satt i skiten riktigt duktigt.
Det jag gjorde var att ställa de 2 grupperna innanför en Birkas gränser och vänta på om de skulle anfalla, tyvärr så gjorde dem inte det. Då gav jag bort en grupp till Sverige och sprang efter barbarer med den andra, vilket senare ledde till att Sverige smög iväg med min gåva och en settler för att skapa Uppsala. Men man kan säga att jag var som EUs snabbinsats armé och "höll freden".
Men ja det var ganska häftigt att man kunde kasta om verkligheten och se hur Sverige kunde ha varit

Citerar Nizyo:
Vilken svårighetsgrad kör ni på?


Lirar på normal, med Epic som tid så att det ska flyta på bra men ändå känna att man spelar Länge, fast just den omgången med Harald Blåtand (Sveriges beskyddare) tog mej cirka 4 timmar.

Plus att jag fick Vatikan staten och Jerusalem till att ha Asatron
Eller min egna variant av den, haha.

Citerar Nizyo:
En omgång håller på i flera dagar för mig fan.


Det är vad jag kallar omgång!
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Herrejesus vilket bra spel.. är så glad att jag köpte det under Steams vinterrea.
Det är ett av de bästa köpen jag gjort där!

Min nuvarande omgång har hållit på i flera dagar.. Sitter och gråter av spelglädje under varje runda.


Den nuvarande ''matchen'' valde jag att försöka vinna genom krig och förstörelse efter att Egypten högg mig i ryggen efter typ 100 rundor. Inte så smart move av snubben då jag intog hela hans land med alla städer på 20 rundor.. Ha!

Sen när jag var på typ runda 200 har alla ledare denouncat mig. Men jag gråter inga floder då jag har en äckligt stor armé, finns inte ett land som har någon chans.. Muhahah
  • 0
Citerar AtastyCookie:
Herrejesus vilket bra spel.. är så glad att jag köpte det under Steams vinterrea.
Det är ett av de bästa köpen jag gjort där!


This x10000

Citerar Kanutus:
Det är vad jag kallar omgång!


Men 4 timmar vafan, hurdå? Hur många rundor? Om man väljer forskning / kultur tar det väl typ 400 rundor minst eller? Jag kör på standard game time. Ni som spelar långsammare, vad är skillnaden typ?
  • 0
Jag var la uppe i 400+ rundor och fick extremt mycket nya teknologier i början av ruiner och världsunder som min huvudstad byggde.

Jag var så långt fram i tiden före alla de andra staterna så de hade ingen chans, sista rundan innan jag vann, så drog jag 2 nukes på Etiopiens huvudstad
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Nizyo:
Men 4 timmar vafan, hurdå? Hur många rundor? Om man väljer forskning / kultur tar det väl typ 400 rundor minst eller? Jag kör på standard game time. Ni som spelar långsammare, vad är skillnaden typ?


Jag spelar standard time, svårighetsgrad normal (prince, har jag för mig) och delar världen med 8 andra nationer och 16 city-states. Tar nog 10-15h att spela igenom lite beroende på vilken strategi jag begagnar. Men jag är generellt saktfärdig när det kommer till spel, och min 2,5 år gamla Macbook blir perverst seg efter sisådär 300 rundor, så slutskedet tar lite extra tid.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Nu blev jag sugen på att börja en ny omgång och rikta in mig på Science.

Först måste jag dock skriva en reflektionsuppgift till kursen jag går.
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Vilka civilizationer kör ni med då? Brukar själv köra Egypten eller Ryssland. Ska snart skaff G&K och då blir det Kelterna för hela slanten.
  • 0
Citerar Setzer Silver:
Vilka civilizationer kör ni med då? Brukar själv köra Egypten eller Ryssland. Ska snart skaff G&K och då blir det Kelterna för hela slanten.


Min första runda blev Japan då jag körde "Play Now". Min nuvarande runda kör jag Da One And Only INCAS. Tror dock jag kommer förlora då jag är ruskigt nära år 2050. Jäkla skit, så nära på att bygga sista delen av rymdskeppet.
  • 0
  • mamz
  • mamz
Attilla är den värsta ledaren. Fyfan vilken äcklig civilisation.
  • 0
Citerar Setzer Silver:
Vilka civilizationer kör ni med då?


Förra omgången körde jag - Kina.
Denna kör jag - U.S.A.


Fan, blev klar med min första omgång inatt..(Har startat en omgång tidigare för att lära mig grunderna. Men slutade efter 200 rundor) Jag kom ur kriget som ensam vinnare!
Jag körde med max antal spelare och när jag tillslut vann med Science så fanns det bara 3 andra civilisationer kvar.. Resten massakrerades av undertecknad.

Jag var en helt sinnesjuk stormakt.. Ägde en bra bit över 50 % av allt landområde, höll på med Förenta Nationerna projektet, äckligt överlägsen armé, låg i Future Era medans bara 2 motståndare låg i Modern Era.. Sen att jag fick 2000 guld varje runda och hade typ 90 happiness gjorde inte saken tråkigare!

Slutade på 408 rundor och 17 timmar played
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!