Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Civilization V


Citerar Baxter:
När släpps de?


Midsommarafton, 22 juni.
I changed by not changing at all
  • 0
Just nu är Civilization 5 helt gratis att spela. Bara att ladda hem via Steam och sedan testa under helgen.

Spelet i sig, plus all nuvarande DLC, har under den här perioden 75% rabatt på ordinarie pris, så spelet kostar nu inte ens 100kr.
  • 0
Citerar Tatanka_Iyotake:
Där kan ni bland annat höra hur Kungen låter...


Främling, välkommen till snökonungens rike! Jag är Gustav Adolf. Medlem av den aktade Vasaätten.

  • 0
Kommer denna expansion bli tillgänglig för oss Mac-ägare? Annars bli jag lite arg...
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Kommer denna expansion bli tillgänglig för oss Mac-ägare? Annars bli jag lite arg...


Ja, den finns till både Windows och Mac.
  • 0
Expansionen släpps inatt en timme efter midnatt på Steam. Fan vad förväntansfull jag är i dagsläget.
Livet är som en tärning, det bästa man kan få är sex.
  • 0
  • Ahl
  • Ahl
Pepp! Kunna spela både som Sverige och med kelterna, fantastiskt! Och religionsystemet verkar hur grymt som helst.

Synd bara att GR inte recenserar. FZ var dock positiva - http://www.fz.se/artiklar/recension/20120619/sid-meiers-civilizatio
n-v-gods-kings


Citerar Amroth:
Främling, välkommen till snökonungens rike! Jag är Gustav Adolf. Medlem av den aktade Vasaätten.

Fantastiskt
  • 0
Citerar aroon:
Ja, den finns till både Windows och Mac.


Skönt att höra. Blir till att erövra världen med den svenska fanan nu under sommaren.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Sveriges bakgrundsmusik med Du Gamla, Du Fria inbäddad!

http://www.youtube.com/watch?v=oOuGIDfr24g

Jag är taggad som fan på att få skapa ett svenskt imperium, men tyvärr får jag inte spelet förrän nästa vecka.
  • 0
Om Ni skyndar Er kan Ni köpa Gods and Kings för ynka 96 kronor på http://www.g2play.net/store/

Normalt kostar det 165 kronor hos dom, men nu har de en special rea som slutar klockan 17:00

Det man får är en inscannad bild på en CD-nyckel som man aktiverar i Steam.
  • 0
Citerar Akahz:
Om Ni skyndar Er kan Ni köpa Gods and Kings för ynka 96 kronor på http://www.g2play.net/store/

Normalt kostar det 165 kronor hos dom, men nu har de en special rea som slutar klockan 17:00

Det man får är en inscannad bild på en CD-nyckel som man aktiverar i Steam.


Inhandlat!

Tillägg kl. 18.20: Vad är det för sida egentligen? Tycker den verkar lite skum. Har fått mail från dem där de frågar om min IP-adress, om jag använder proxy server eller något samt var jag befinner mig. Svarade, och då undrar det varför det i deras data står att jag befinner mig någon annanstans.

Kanske avbeställer och inväntar Steam Summer Sale som jag räknar med.

Tillägg kl. 18.48: Nu vill de även att jag ska ta en bild på en identifikationshanding. De säger att det är för att jag inte ska lura dem (hur nu det ska gå till). Vad är detta för firma egentligen?
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Låter konstigt. Själv har jag inte haft några problem de gånger jag handlat hos dom (betalade med PayPal då det get extra säkerhet) och det senaste jag köpte var just Gods & Kings för ungefär en vecka sedan.

Jag förstår att de vill vara försiktiga och allt det, framför allt med nya kunder då de säkert råkat ut för problem förut, men att fråga om ID är löjligt.

Vad det är för typ av firma så är det en som säljer just CD nycklar till Steam, Origin och liknande, ibland för riktigt låga priser.
Som sagt, jag har aldrig haft problem med dom, och innan jag handlade där första gången kollade jag upp vad andra hade skrivit och det var positiva saker. Men att kräva bild på ID tycker jag är att gå för långt, man ska inte ge bort för mycket information online.
  • 0
Jag håller med. Med tanke på att jag betalade med kort så vet jag inte ens vad de var så rädda för. Men nu har jag koden i alla fall och spelet laddas ner i Steam as we speak.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Bra att allt löste sig. Blev lite billigare än att köpa den direkt på Steam för 300kr.
Och nu när du är kund som bevisat vem du är så kan du nog utan problem handla av dom i framtiden om de har andra trevliga erbjudanden.

Ha det så skoj i Gods & Kings, tänk bara på att många mods har inte hunnit uppdateras till expansionen än.
  • 0
HEj Gott folk!

jag är kass när det gäller spel. köpte mitt livs andra spel härom dagen.
Civilization V. mitt problem är att jag inte fått det att funka.

jag installerade och följde allt som sades. men när jag startar spelet så blinkar det till en svart ruta och som sedan försvinner. inget mer händer. vad klan detta bero på? datorn är inte någon gammal och har goot om prestanda.

Antivirusprogrammet varnade för nånting så jag stängde av det. funkade ändå inte. hehe så jag installerade om Windows som är Xp men det funkar ändå inte.
jag kommer in på Steam men när jag klickar på "spela Civilization V" så händer inget.

bågot tips på vad det kan vara. Jag kör på Direct X v9 men ska väl räcka?
  • 0
Från Steams Civ forum: http://forums.steampowered.com/forums/forumdisplay.php?f=221

Exit Steam entirely.

Browse to your Civilization V installation folder (Usually C:\Program\Steam\Steamapps\common\sid meier's civilization v\)

Run the following installers:

...\Steamapps\Common\sid meier's civilization v\VCRedist\vcredist_x86.exe
...\Steamapps\Common\sid meier's civilization v\DirectX\DXSetup.exe

Reboot your computer and test any issues again

Om du fortfarande har problem:

If you are running in Windows XP, take the following steps:
1) Exit Steam.
2) Go to the "Start" menu, select "Run", type "regedit" and click "OK".
3) Navigate to the following registry key: HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\VALVE
(görs lättast via SÖK funtionen i regedit)
4) Right click and select "Permissions"
5) Check the "Allow" boxes for "Admin" and "System" for both "Full control" and "Read".




Några andra tips som jag kan komma på:
1: Har du uppdaterat Windows XP till Service Pack 3? Se till att köra Windows Update och få allt installerat!!!!!!!!!!!!!

2: Kanske är det så att ditt grafikkort har problem med spelet. Se till att du har de senaste drivrutinerna från tillverkarens hemsida (AMD/ATI eller Nvidia)

3: Ett klassiskt och mycket irriterande problem med många spel är att när de startar försöker de gå online för att koppla upp sig mot tillverkarens server. Då kan antivirus och brandväggen stoppa detta och spelet låser sig medan det väntar på att något ska hända.
Det här brukar man kunna fixa genom att trycka ALT plus TAB tangenten och gå till skrivbordet igen och sedan svara på antivirus/brandväggens fråga om vad man vill göra. GODKÄNN programmet så det kan komma ut på nätet.
Går inte ALT-TAB så måste man ibland använda CTRL-ALT-DELETE och i menyn välja Aktivitetshanteraren/Task Manager.

4: När spelet startar, se till att du väljer DirectX 9 versionen.

PC Gaming Wiki har lösningar på så gott som alla problem till PC spel. Gör en sökning på CIvilization V och se vad som står för Windows XP.
http://pcgamingwiki.com/wiki/Home



Hjälper inte detta, be någon bekant komma över och hjälpa dig. Kan vara något som spökar i bakgrunden.
  • 0
Känner inte att detta grymma gems enda tråd ska behöva stå oläst, oskriven, hatad av alla, gömt för de som inte ska ha behörighet. Är det någon som har haft problem med G&K på så sätt att det, typ, buggar "sönder" när man erövrar städer, tar ancient ruins och möter nya stadsstater?
Låt oss ta ett universumbad
  • 0
För mig har spelet blivit efterblivet när jag tar över städer (har dock inte senaste expansionen). Mina arbetare inom ett visst område slutar arbeta med sina projekt efter varje runda och måste påminnas varje gång.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
För mig har spelet blivit efterblivet när jag tar över städer (har dock inte senaste expansionen). Mina arbetare inom ett visst område slutar arbeta med sina projekt efter varje runda och måste påminnas varje gång.


Det där är sjukt irriterande. Har märkt att det sker (oftast) när fiendesoldater är i närheten, så spelet alertar en om att fiendesoldater är i närheten av ens byggare så erövring av dem undviks... Men finns ju ingen som helst fakta bakom det, kan ju bero på något annat.
Låt oss ta ett universumbad
  • 0
Civ V är givetvis fantastiskt, på alla vis. Särskilt med G&K, men jag stör mig också rejält på AI:n. Inte bara på egna workers, utan kanske mest på motståndarna. Som nyss. Kör en archipelago-karta där spanjorfanskapen byggde Sevilla på min hemma-ö (där jag hade två städer, med framtida planer på 3-4 till). Vilken provokation liksom! Nå. Tre kompositbågar, en warrior, en trireme, två spearmen och en general senare var Sevilla min. Under krigets gång hade Isabella visat enorm feghet genom att försöka förhandla fram fred och ge mig klena gåvor. Jag vägrade ju.

Men vad hände efter kriget? Jo, den stackars tanten erbjuder mig Barcelona, en av hennes endast två städer, för att vi ska mäkla fred. Jag var annars ganska klar med krigandet och hade glatt skrivit fred för typ en lyxvara och lite småslantar.

Det är så störande att det enda sättet som spelets svårighetsgrader blir utmanande på är genom orättvisa fördelar, snarare än bra AI. Fast det är klart...det är givetvis skitsvårt att skriva bra AI.
  • 0
Citerar Ængel:
Det där är sjukt irriterande. Har märkt att det sker (oftast) när fiendesoldater är i närheten, så spelet alertar en om att fiendesoldater är i närheten av ens byggare så erövring av dem undviks... Men finns ju ingen som helst fakta bakom det, kan ju bero på något annat.


Att workers blir alertade när fiender är i närheten är så det ska vara, fast mina lägger av hela tiden om de är i närheten av en övertagen stad, då har jag ändå utrotat alla fiender på min ö och liknande. Så det är något med just städer man erövrar som blir fel.

Får börja rasera städer istället för att integrera dessa i mitt rike.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Att workers blir alertade när fiender är i närheten är så det ska vara, fast mina lägger av hela tiden om de är i närheten av en övertagen stad, då har jag ändå utrotat alla fiender på min ö och liknande. Så det är något med just städer man erövrar som blir fel.

Får börja rasera städer istället för att integrera dessa i mitt rike.


Ah okej, jo men har erfarenheter av det också, men tror det försvann i och med G&K, men så mycket annat har tillkommit som är rena buggar, tror jag...

Bland annat att när man är i krig (senast mot Frankrike och Österrike) så förklaras det utan skäl och förklaring fred, trots att jag aldrig gått med på det. Riktigt irriterande när man håller på att ta över Salzburg och alla soldaterna poppas ut ur deras gränser. Krigföring verkar alltigenom värdelöst just nu, dels på grund av det och att annexerade/puppetade städer inte ger någon extra unhappiness fören man har stängt av spelet och startar upp det igen. Hade 40 happiness som Etiopien, när jag startar det nästa gång har jag 72 unhappiness...
Låt oss ta ett universumbad
  • 0
Fan, älskar Civ V. Det är mitt första Civ faktiskt. Är inne på min första riktiga omgång nu(ca 400turns). Den första va på "play now" men det blev för lätt i slutet, typ runda 400 som Japan, så jag stängde av då det enda jag gjorde var att vänta på science etc.

Spelar som Inca folket nu. Har endast 4 städer medans Alexander och hans Grekland har typ 20 eller något sådant. Jag tänkte först köra fult ut på culture. Sen blev det lite av både culture och science. Nu kör jag stenhårt på science och trycker ut scientists som ger mig stora boosts mer gratis research. Det har gått bra hitills och jag har en armé som iaf kan försvara sig någorlunda tillsammans med fullt uppgraderade murar etc. Riktigt kul och spännande nu.

Tänkte på en sak, om man vill spela kulturellt är det inte bra att expandera samt kriga samtidigt då? Alexander som har tagit över sjukt mycket har gått om mig markant i kultur :/

Kommer köpa G&K när det kommer på sale nästa gång. Det verkar nice med Religion '^'

För övrigt så går tiden alldeles för fort i just detta spel. 6 timmar flyger förbi. Och det är svårt att sluta
  • 0
Viktigt angående kultur är att kostnaden per policy stiger för varje ny stad.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!