Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Civilization V


Kl. 02:00 unlockas det på Steam. Ni kan pre-loada spelet redan nu dock.
'Prepare for unforeseen consequences'
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Al Za3eem:
Kl. 02:00 unlockas det på Steam. Ni kan pre-loada spelet redan nu dock.


Såg det nu, fast fan vad Steam har bökat för mig ikväll. Blir att spela inatt eller i morgon då.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
  • zxcz
  • zxcz
Det jäkla spelet går inte att spela online, försökte i en tim. Sedan gav jag upp. Måste säga att StarCraft är ju tusen gånger bättre med att koppla upp en online, tar ju bara två min max.
  • 0
Årets hittills kanske bästa spel, utan tvekan.
"Then our aims aline."
  • 0
Jag är verkligen kluven till om jag vill köpa det här. Alla recensioner hyllar det, men tittar man på diverse forum verkar Civ-fans tycka det är rent ut sagt uselt. Är som sagt skeptisk. Hoppas att det är en liten högljudd grupp som tycker så, men på Civfanatics (största Civforumet) har jag nog läst tio hattrådar bara idag. Någon som har en åsikt?
  • 0
Citerar Paer86:
Jag är verkligen kluven till om jag vill köpa det här. Alla recensioner hyllar det, men tittar man på diverse forum verkar Civ-fans tycka det är rent ut sagt uselt. Är som sagt skeptisk. Hoppas att det är en liten högljudd grupp som tycker så, men på Civfanatics (största Civforumet) har jag nog läst tio hattrådar bara idag. Någon som har en åsikt?


Jag tycker än så länge att det är riktigt bra. Fastnade aldrig riktigt för fyran men femman innehåller några välkomna förändringar vilka gör det roligare att spela. Den främsta av dessa tycker jag är att man numera inte kan ställa mer än en soldat på varje ruta och att det istället finns distansvapen, t ex katapulter och bågskyttar. Detta gör att striderna blir sjukt mycket mer engagerande än i förrut efterssom det verkligen spelar in hur du ställer upp din armé och hur du bygger upp den. Jämför detta med de tidigare delarna där du för det mesta bara smäller ihop din armé till en stor hög och sen anfaller tills den tar slut.

Ai:n är än så länge helt okej, olika ledare har helt olika stil, och datorerna spelar aktivt och anfaller gärna. Däremot gör de ibland märkliga val; jag intog en mindre egyptisk stad och turen efter erbjöd farao fred och gav bort alla sina städer och hela sin skattkammare..

Hinner inte skriva så mycket mer för jag ska upp tidigt i morgon och borde egentligen lagt mig för länge sen, men det är ett sjukt beroendeframkallande spel
Though heavily outnumbered, our hero manages to take control over the turntables. Once more the groovy sounds of disco music is heard in the lil' big city!
  • 0
Citerar zxcz:
Det jäkla spelet går inte att spela online, försökte i en tim. Sedan gav jag upp. Måste säga att StarCraft är ju tusen gånger bättre med att koppla upp en online, tar ju bara två min max.


Eh det är Civilization, vem spelar detta online med random folk?
'Prepare for unforeseen consequences'
  • 0
Citerar Al Za3eem:
Eh det är Civilization, vem spelar detta online med random folk?


Av nån anledning har de plockat bort hotseat-läget Eller fanns det ett hotseat-läge i de förra delarna? jag kommer inte riktigt ihåg..
Though heavily outnumbered, our hero manages to take control over the turntables. Once more the groovy sounds of disco music is heard in the lil' big city!
  • 0
Jag tycker att den millitära aspekten om man jämför med CIV IV är rejält förbättrad i CIV V. Det märks att man hämtat inspiration från Civilization Revolution.

Det negativa är först och främst att den diplomatiska delen har dummats ner rejält. I CIV IV hade man ett +/- system så man visste exakt hur mycket en nation gillade en eller hatade en. Det är som bortblåst nu. Sen har man tagit bort religionen vilket är riktigt synd det var väldigt roligt att föra religion krig mot andra länder i CIV IV. Ökade ens religion/kultur tog man land från motståndaren osv. Det märker jag inte av här. Det är också väldigt svårt att avgöra hur de andra länderna förhåller sig till varandra och vilka som är i krig med varandra.....

Sen går allting mycket segare i CIV V. Om man vill ha en stad som ska kunna producera i någorlunda takt måste man ha den vid en massa berg så man kan öka sin produktion. Min huvudstad nivå 15 tar 7 turns på sig att tillverka en simpel enhet det är rent för drygt!

Jag är också kluven till detta spelet. Den millitära biten är grymt bra tyvärr på bekostnaden av att diplomatin har dummats ner rejält.

Hoppas där kommer mods i framtiden så man kan få det efter som man själv vill ha det förtillfället ger jag det 8/10 fortfarande ett väldigt bra strategispel men det fattas mycket djup i det.
  • 0
Citerar Mange Maräng:
Citerar Al Za3eem:
Eh det är Civilization, vem spelar detta online med random folk?


Av nån anledning har de plockat bort hotseat-läget Eller fanns det ett hotseat-läge i de förra delarna? jag kommer inte riktigt ihåg..


Jepp, du kunde köra hotseat i alla dem tidigare delarna och det är synd att det inte går i femman än, det kommer senare i patch.

Tillagt 2010-09-28 12:32:
Citerar Dark urban:
Sen går allting mycket segare i CIV V. Om man vill ha en stad som ska kunna producera i någorlunda takt måste man ha den vid en massa berg så man kan öka sin produktion. Min huvudstad nivå 15 tar 7 turns på sig att tillverka en simpel enhet det är rent för drygt!


Det är bara att pumpa production då. Finns ju många social policies som boostar.
'Prepare for unforeseen consequences'
  • 0
Jo men sen krockar dom med andra policies man vill ha... Vad tycker du om diplomatin då? Den känns ungefär som i Civ Rev ganska värdelös. Antingen är man i fred eller så krigar man. Jämfört med CIV IV är diplomatin i V väldigt dålig anser jag.

Finns det något ställe där man kan se hur de olika länderna förhåller sig till varandra vilka som är i krig osv? Jag hittar inte det någonstans.

EDIT: Hittade nu en sida där man ser diplomatiska relationer.
  • 0
För mig kvittar det faktiskt att religionen är bortplockad, men så fastnade jag aldrig eller satte mig riktigt in i Civ IV.
Though heavily outnumbered, our hero manages to take control over the turntables. Once more the groovy sounds of disco music is heard in the lil' big city!
  • 0
Jag tyckte religionen var väldigt rolig i CIV IV. Om man ville kunde man bygga en massa olika grejer som ökade religionen vilket i sin tur ledde till att man tog mark från sitt grannland.

Det jag stör mig mest på i CIV V är som sagt diplomatin. Jag var med Grekerna i ett krig mot Kina, Araberna och Frankrike. Sen tog min pakt slut med Grekerna och vips var jag Grekernas värsta fiende..... Så då kunde jag utan problem byta sida och ta ner Grekerna istället.

Med andra ord känns inte diplomatin ett dugg trovärdig i detta. Nu är detta min åsikt och det finns säkert andra som inte håller med mig.
  • 0
Citerar Dark urban:
Jag tyckte religionen var väldigt rolig i CIV IV. Om man ville kunde man bygga en massa olika grejer som ökade religionen vilket i sin tur ledde till att man tog mark från sitt grannland.

Det jag stör mig mest på i CIV V är som sagt diplomatin. Jag var med Grekerna i ett krig mot Kina, Araberna och Frankrike. Sen tog min pakt slut med Grekerna och vips var jag Grekernas värsta fiende..... Så då kunde jag utan problem byta sida och ta ner Grekerna istället.

Med andra ord känns inte diplomatin ett dugg trovärdig i detta. Nu är detta min åsikt och det finns säkert andra som inte håller med mig.


Det är väl AI problem inte problem med diplomatin. Det kommer väl fler tweakningar samt mods senare.
'Prepare for unforeseen consequences'
  • 0
Hu konverterar man kartor från fyran till femman? Saknar Europa kartan.
You called down the Thunder, now reap the whirlwind.
  • 0
  • I
  • I
Det här spelet är sjukt bra. Timmarna bara försvinner när man spelar det...
Ad finem ambulo.
  • 0
Är det någon här som kan rekommendera en riktigt bra mod till Civilization 5?

Till Civilization IV spelade jag moden Fall From Heaven II mer än originalet. Älskade allt med den moden. Tyvärr kommer inte FFH III till Civ V (hmm, mycket romerska siffror här) då utvecklaren saknade pengar till det och sedan blev anställd av Stardock för att jobba på en expansion till deras spel Elemental: War of Magic.


Så min fråga är väl egentligen om någon vet om en mod till Civ 5 som är lika ambitiös och cool som Fall From Heaven II moden är?
Kanske en fantasy mod, eller en sci-fi eller vad som helst...
  • 0
Såg just att Gameloft (Dungeon Hunter, Sacred Odyssey: Rise of Ayden, N.O.V.A, Let's Golf) jobbar på en version av Civilization V till mobiler. Spelet kommer släppas under andra halvan av 2011. Här är det som står på deras hemsida:

Sid Meier's Civilization® V: The Mobile Game : The worldwide strategy game phenomenon is coming to feature phones! Based on the award-winning and best-selling franchise from 2K Games and Firaxis Games, become ruler of the world by establishing and leading a civilization from the dawn of man into the space age. Wage war, conduct diplomacy, discover new technologies, go head-to-head with some of history's greatest leaders and build the most powerful empire the world has ever known.
  • 0
2K har just utannonserat en expansion till Civilization V (ej ett litet DLC som de tidigare tilläggen som kommit ut) som kommer ut "sent under våren 2012"

Den kommer heta Gods & Kings och återinföra religion (som du utvecklar själv) och spionage. Här är det info jag hittat:


The Return of Religion: A first for Civilization V, players seek out Faith, choosing a Pantheon of the Gods and creating Great Prophets to found and spread their customised religion across the world.

Enhanced Diplomacy and Espionage: Establish embassies at foreign courts for closer ties or clandestine operations. As the religions of the world start settling in and the world moves into the Renaissance, spies can be unlocked to establish surveillance of foreign cities, steal advanced technologies from your strongest competitors, or garner influence with City-States through election rigging, or even a coup.

Expanded Epic Game: The core game experience has been greatly expanded with the addition of new technologies, 27 new units, 13 new buildings and nine new Wonders.

New Civilizations and Leaders: The expansion features nine new civilizations including Carthage, the Netherlands, the Celts and the Mayans, each with unique traits, units and buildings. Gods & Kings also adds nine new leaders including William I, Prince of Orange, Boudicca and Pacal the Great.

World Domination: The fight for world domination is more dynamic than ever. Gods & Kings features a reworked combat system and AI that places more emphasis on a balanced army composition. Additionally, the navy is now split into two different ship types, melee and ranged, making coastal cities vulnerable to a surprise naval attack.

City-States: Two new city-state types have been added, Mercantile and Religious, adding new gameplay to a greatly expanded quest system to further the narrative of the game and making diplomatic victories more challenging.

New Game Scenarios: Three new scenarios let gamers experience the medieval period, the fall of Rome, and embark on a new adventure in Empires of the Smoky Skies, a Victorian science-fiction scenario.


Available in "late spring 2012".
  • 0
Gods & Kings ser riktigt bra ut.
  • 0
Citerar Xel:
Kom igen. Gissa.


Det är krigarlandet Sverige
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
  • Xel
  • Xel
Vet inte om du gissade eller inte, men YES BOX!

http://forums.civfanatics.com/showthread.php?p=11438177#post1
1438177


Sveriges Unique Ability är, så klart, Nobel Prize, som har något med Great People och statsstaterna att göra.

De unika enheterna är Karolinerna samt de beridna Hakkapeliitta

http://en.wikipedia.org/wiki/Caroleans

http://en.wikipedia.org/wiki/Hakkapeliitta

Så. Tungt.
  • 0
Citerar Xel:
Vet inte om du gissade eller inte


Visste det sedan tidigare. Ville bara få uttrycka stor glädje över det eminenta valet av spelbara civilisationer.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Holy hell! Sverige!

När släpps de?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!