Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Civilization V


Egentligen behöver du bara den senaste expansionen till Civilization IV och V. Alla funktioner från den tidigare expansionen läggs då till med undantag för civilisationer och scenarion.

Men jag håller med, Civilization 5 måste i princip spelas med expansionerna, framför allt då Brave New World då det erbjuder ett mycket bättre djup med handel och politik. Plus att AI:n är lite smartare.

Vi får hoppas att Civilization: Beyond Earth kommer kännas komplett när det släpps. För min del så blev det inte så mycket Civ 5 innan Gods and Kings kom ut då det helt enkelt inte var så roligt.
  • 0
Ett videoklipp på 10 minuter som ger bra information om hur Civilization: Beyond Earth och dess olika funktioner och faser fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=juLhkk7o5lQ


Bara tre veckor kvar innan vi kan spela det!
  • 0
Det här spelet om de blir så bra som det ser ut, kan bli mitt Goty i år. Det som är så farligt med dessa spel är att det är så svårt att sluta spela dom. Det ser riktigt bra ut på förhand, jag gillar de nya inslagen, föredrar att man använt Civ V som mall, då jag tycker både hexagoner, och att inte kunna stacka 4-40 enheter i samma ruta, är en bra utveckling för serien. Hoppas bara att Ain håller måttet vid släpp, det är mitt stora orosmoment eftersom det var just det i stor mån som verkligen var spelförstörande i vanilla Civ V plus dess prestanda problem.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Jag har stora förhoppningar på BE, men frågan är hur bra optimerat det är mot slutet. Även high-end datorer får de sista århundradena i Civ 5 att kännas sega medan man väntade på de andra civilisationerna om man spelar på en stor karta.


Patrikseve, har du testat nya Endless Legend? Mycket snyggt 4X spel i fantasymiljö och som utspelar sig i samma värld som 4X rymdspelet Endless Space och rogue like spelet Dungeon of the Endless.
  • 0
Idag tycker jag Civ 5 går bra även endgame, dock är kraven rätt höga på datorn.

Nej men kanske gör det, jag fann Endless Space lite sisådär, ok spel men inte så mycket mer, jag saknade djup. Endless Legend är ett kanske att jag plockar upp det, vi får helt enkelt se. Det har fått fina omdömen, och ser bra ut med en egen twist på 4x genren, och ser ut att ha de där lilla extra djupet som jag saknade i Endless Space. Striderna, diplomatin, och stadsbyggandet ser bättre ut än i deras tidigare spel.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Bara en vecka och två dagar kvar till Sid Meier's Civilization: Beyond Earth.
Medan vi väntar kan vi nu titta på introfilmen till spelet: https://www.youtube.com/watch?v=yEl9kI2Aluw
  • 0
Citerar Akahz:
Bara en vecka och två dagar kvar till Sid Meier's Civilization: Beyond Earth.
Medan vi väntar kan vi nu titta på introfilmen till spelet: https://www.youtube.com/watch?v=yEl9kI2Aluw


Hoppas jag får pengar i tid
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Bara en vecka kvar och jag har fortfarande inte köpt en datormackapär som klarar spelet? Nu blir jag upprörd!
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Hoppas det blir grymt!
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Bara en vecka kvar och jag har fortfarande inte köpt en datormackapär som klarar spelet? Nu blir jag upprörd!


Minimum krav:
Processor: Intel Core 2 Duo 1.8 GHz
Memory: 2 GB RAM
Graphics: 256 MB nVidia 8800 GT
OS: Windows Vista eller senare

Min laptop från 2007 klarar dom kraven, så jag tror nog att du ska kunna spela det på låga inställningar ifall din dator är 7 år gammal eller nyare.
  • 0
Det är därför det ser lite daterat ut ändå, men jag tror det är bra att man hittar balansen, Civ 5 var lite för systemtungt när det släpptes. Jag tror dock det berodde mer på optimering mm som många kanske minns hade spelet stora memory leaks mm, men det såg ju helt fantastiskt ut vid släpp. Det ger mig lite förhoppningar om att Beyond Earth flyter på kalasbra, är polerat vid släpp och kanske kommer ut i ett riktigt bra skick. Så att vi slipper vänta på expansioner att lösa problemen som lite grann var fallet med Civ5 (vanilla) och även lite grann Civ 4 faktiskt men inte i samma höga grad.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Har du ett så kraftigt beroende av Civilzation att du inte ens kan lämna hemmet, för du ska bara spela en till omgång?

Då har din räddning kommit! Civilization Revolution 2 finns nu till Android och låter dig ta med spelet vart du än går.

Priset är högt för att vara ett Android/iOS-spel, 140 kronor, men erbjuder ett djup som få andra spel på plattformarna kan erbjuda, plus att du får hela spelet på en gång, inga köp i appen.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.t2kgames.civre
v2
  • 0
Som jag fattat det så var Brave New World sista expansionen så frågan är, har ni några civilisationer som ni saknade?

Själv skulle jag velat se:
-Argentina med Eva Peron som ledare.
-Finland med General Mannerheim som ledare
-Kievriket
-Litauen
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
Citerar Center of this Universe:
Som jag fattat det så var Brave New World sista expansionen så frågan är, har ni några civilisationer som ni saknade?

Själv skulle jag velat se:
-Argentina med Eva Peron som ledare.
-Finland med General Mannerheim som ledare
-Kievriket
-Litauen


Finland och Litauen indeed.
Även Kanada, Tibet och Israel.
  • 0
Rising Tide heter tydligen den första expansionen som kommer itll Civilization Beyond Earth och kommer i höst.

Såg följande information på Eurogamer:
Rising Tide is the name of strategy game Civilization Beyond Earth's first expansion.

The expansion, in development at Civilization maker Firaxis, is due out on PC autumn 2015 priced £19.99.

Rising Tide lets you build floating settlements and access natural resources buried beneath the seas of the alien planet. This new aquatic gameplay increases the play space while introducing new alien beasts with unique abilities.

Meanwhile, the diplomacy system has been overhauled to give players more options and choices to make. You can invest in multiple Affinities to unlock hybrid Affinity units and upgrades for the first time.

There are four new factions you can play as, including the Al Falah, who are described as a group of nomad explorers descended from wealthy and resilient Middle Eastern states.

Civilization Beyond Earth launched in October 2014 and marked a departure for a series set primarily on Earth. Instead, you're part of an expedition sent to find a new home on an alien planet, which you must colonize.



Rock Paper Shotgun har en intervju med utvecklarna angående expansionen:
http://www.rockpapershotgun.com/2015/05/18/civilisation-beyond-
earth-expansion-release-date/
  • 0
Behövlig jag gillar inte riktigt hur innehållsfattiga basspelen ibland är från dem. Jag tror att Beyond Earth behöver 1-2 till för att komma till sin rätt även efter denna.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Jag har inte heller spelat så mycket, men det beror mycket på att spelet saknar en egen personlighet. Inga riktiga motiv att vinna, världen känns inte tillräckligt spännande och okänd. Det finns inte riktiga events, som förändrar spelet, inga stora hot från utomjordingarna, och de känns ofta rätt tråkiga och lite för få arter av dessa. Jag gillar dock de tre olika vägarna en faktion kan ta men det behövs mer personlighet, fler faktioner, events, lite mer unika till civilisationen aspekter. Två faktioner som väljer den mer mänskliga vi ska eradikera allt och behålla vår mänsklighet puristerna är för lika varandra. Där exempelvis Civilization serien har sina utseenden på enheter, städer som ser olika ut och lite speciella enheter saknar Beyond Earth mycket av detta. Spelet är bra, intressant koncept men det gör ingenting riktigt unikt som får mig att spela det regelbundet.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Jag håller med dig Patrikseve. Halvvägs in i min första Beyond Earth-match slutade jag och gick tillbaka till Brave New World och har inte gått tillbaka sedan dess. En expansion känns direkt nödvändig för att inte Beyond Earth ska falla i total glömska.
Cum cetera fallunt, ludere mortuus
Hade jag inte haft Civilization V: BNW så hade jag antagligen älskat Beyond Earth, men just nu så finns det inget som håller kvar mig i spelet som Civ tidigare gjort. Spelet är i desperat behov av expansioner och även om den här erbjuder den del behövs ännu mer.

Sedan att fantasyspelet Endless Legends kom ut ungefär samtidigt som hjälpte inte BE, då Endless Legends är roligare, har många unika inslag och även är snyggare.


Drömmen just nu vore att han som gjorde Fall From Heaven II-moden till Civilization IV får göra ett fristående FFH-spel baserat på Civ V/BE-motorn. Just nu jobbar han dock för Stardocks.
  • 0
Kan tipsa om att Civilization VI är gratis den här veckan på Epic Game Store.

Fastnade aldrig för spelet själv. Skulle tro att jag behöver expansionerna, men vill inte lägga ut 350+ kronor på dom för att se ifall det blir roligt först då. Jaja, få vänta till något super rea på dom om något år.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!