Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

JRPG vs RPG


Citerar metalknuckels:
Romancing SaGa, Tengai Makyo, Sakura Taisen, Dragon Force, Lufia, Live a Live, Ar Tonelico, alla Megami Tensei-delarna innan Persona 3.. Sedan finns ju Uncharted Horizons-spelen som alla är gjorda i Japan, men som utspelar sig i västvärlden och påminner mycket om WRPGn rent spelmässigt.


Se där, kände nästa inte igen en enda titel.

Citerar metalknuckels:
Största problemet för JRPGn är som bekant att de vägrar utveckla sig och gå vidare


Förutom Final Fantasy XIII då, som verkligen verkar vända uppochner på hela synen på JRPG. Får se om det håller.

Citerar metalknuckels:
tycker jag nästan har ett motsatt problem - de anpassar sig alltför mycket till mainstreamspelarna, och idag släpps det väl knappast något som är lika komplicerat som t.ex. Fallout (Möjligtvis Dragon Age).


Precis, Mass Effect 2 är ett ypperligt exempel på det. Att de två senaste Elder Scrolls-spelen är i first person ser jag också som ett nederlag. Dragon Age: Origins gjorde något som jag tycker fler borde göra; gick tillbaka till rötterna och tolkade det till en ny version, där borde fler följa. Varför göra om det som redan är perfekt? I och med Infinity Engine var allt redan på topp...

Citerar metalknuckels:
Tills motsatsen har bevisats tänker jag dra slutsatsen att det inte är vi som är okunniga, utan att det helt enkelt inte finns så mycket mer än det.


Klart det finns mer. Lionhead, och i viss mån Bethesda, Obsidian Entertainemt osv. Men det känns som om genren domineras av BioWare, och man får väl ändå säga att Blizzard även är med i fighten. WoW kanske inte passar i diskussionen, men Diablo-spelen har ju faktiskt ganska så stora RPG-inslag.

Citerar metalknuckels:
Är det så dåligt verkligen? Jag tyckte tvåan var väldigt bra också, men trean har jag inte testat.


Utan tvekan. Bethesda våldtog världens bästa spel och förolämpade alla som älskade ettan. Det mest irriterande är att så många gillar det, det är tydligt att många inte spelat föregångarna, och om de har gjort det och gillar trean ändå, ja då är det något som inte stämmer.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Förutom Final Fantasy XIII då, som verkligen verkar vända uppochner på hela synen på JRPG.

Till det negativa om jag får komma in här och säga så. De verkar ha dummat ner spelet väldigt för att passa en större publik. Men klart, får se mer när det kommit ut.

Tycker att JRPG ska luta sig mer åt västerländska RPG som då t.ex. Dragon Age i det faktum att de ska ge mer kontroll till spelaren. Som JRPG ser ut nu borde de heta JAdventure.
Pwnxorz
  • 0
"Eurogamer: What do you think of Japanese RPGs? Do they fit into your definition of RPGs, on the whole? Or are they just adventure games with random battles and depressed, gorgeous teenagers?

Chris Avellone: They're role-playing games as long as some choice you make causes some change in the environment, so not everyone has the same experience. Like, a character's attitude may change, or something. Chrono Trigger was clearly an RPG to me - one of the best ever, even. And the amount of choices and consequences you had in that game, like within the first hour, was just excellent. So if that falls under the umbrella of Japanese RPGs, which I'm guessing it would, then yes, they absolutely do."


http://www.eurogamer.net/articles/obsidians-chris-avellone-intervi
ew?page=1


- Skaparen av ett av världens bästa spel - Planescape: Torment - älskar ett annat av världens bästa spel. Och alla WRPG-puritaner ryser.

Citerar torbli79:
Bethesda våldtog världens bästa spel och förolämpade alla som älskade ettan. Det mest irriterande är att så många gillar det, det är tydligt att många inte spelat föregångarna, och om de har gjort det och gillar trean ändå, ja då är det något som inte stämmer.


Störtlöjligt. Bara för att vissa inte kan erkänna eller relatera till Bethesda's egen tolkning av Fallout-världen, gör det inte till ett potentiellt mindre imponerade spel i sig självt. Finns ingen anledning för att spelserier någonsin skall bestå när förändringen är det enda bestående. Än mindre så när det var tio år sedan sist och utvecklaren nu är en helt annan.

Själv älskade jag originalen av en anledning, jag älskar trean av en helt annan. Vad är det som behöver vara så svårt?

Vad jag däremot inte klarar av är alla dessa konservativa och traditionalistiska fans som på något lustigt sätt tror sig vara dem enda att verkligen förstå sig på en spelserie. Och följer inte det nya spelet de riktlinjer och upplägg som fansen älskar - så kommer det väldigt produktiva och analytiskt gångbara hatet fram.

Försök istället se på Fallout 3 för vad det är, vad som erbjuds, möjliggörs och innefattas, och döm inte efter era förväntningar av vad det "borde vara", och då enbart snävt fokusera på vad det inte är och vad det inte innehåller.

För vad är poängen?
Esike desike luntan tuntan.
  • 0
Citerar Silke Neryn:
Störtlöjligt. Bara för att vissa inte kan erkänna eller relatera till Bethesda's egen tolkning av Fallout-världen, gör det inte till ett potentiellt mindre imponerade spel i sig självt.


Men bara för att Bethesda gör en nytolkning betyder det inte att gamla fans kommer hålla med och gilla läget. Den väg de tog känns helt fel när det gäller Fallout för min del, och då det i princip är ett Oblivion i framtiden så känner man sig smått berövad. Visst får det vara nytt, men inte på det här viset.

Citerar Silke Neryn:
Vad är det som behöver vara så svårt?


För mig personligen kunde jag inte se något att älska i Fallout 3. Det är ett helt nytt sorts spel, tio år efter föregångarna. Men när jag inte får varken vibbar eller känslor som jag fick med de två första spelen, då har Bethesda misslyckats. Jag hade helt enkelt för höga förväntningar. Jag trodde att ännu ett toppspel skulle skapas, inte en hyfsad tolkning.

Citerar Silke Neryn:
- så kommer det väldigt produktiva och analytiskt gångbara hatet fram.


Men är det så värst konstigt? Jag är sjukt konservativ när det gäller sådana här saker, och jag fullkomligt avskyr förändring. Jag må ha grävt mig en grop där endast de gamla Fallout-spelen får plats, men det är inte så lätt att helt ändra på vad man tycker. Jag hatar inte för hatandets skull. Det finns, för mig, belägg.

Citerar Silke Neryn:
Försök istället se på ett spel som Fallout 3 för vad det är, vad som erbjuds, möjliggörs och innefattas, och döm inte efter era förväntningar av vad det "borde vara", och då enbart snävt fokusera på vad det inte är och vad det inte innehåller.


Och där har vi problemet. Jag hävdade tidigare, liksom nu, att arvet från föregångarna är för stort för att ignoreras. Det är tydligt att Bethesda försökt, men i min bok har de inte lyckats. Jag ser Fallout 3 för vad det är, i mina ögon. Och det är ett misslyckat försök.

När det gäller Chrono Trigger och andra, äldre JRPG:s så tycker jag att sådana spel ligger mer åt rollspel, medan dagens JRPG: tagit en annan väg, som inte riktigt stämmer in på min definition av vad ett rollspel ska vara. Om det sedan är bra eller dåligt låter jag vara osagt, okunnig som jag är när det kommer till JRPG.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Jag är sjukt konservativ när det gäller sådana här saker, och jag fullkomligt avskyr förändring.


Okej.
Esike desike luntan tuntan.
  • 0
  • Missing Avatar
  • M83
Eh, är jag ensam om att tycka att Fallout 3 var oväntat troget sina föregångare? Kan du gå in mer exakt på vad det är som är så hemskt med trean gentemot de tidigare installationerna? Det behåller ju andan och detaljer klockrent. Är det perspektivet som är den stora boven?
Jag tror du har blandat ihop pondus med rabies.
  • 0
Citerar torbli79:
Förutom Final Fantasy XIII då, som verkligen verkar vända uppochner på hela synen på JRPG.


Nä. På vilket sätt menar du i så fall? Att de gör det mindre till ett RPG än det någonsin varit?
  • 0
Citerar M83:
Är det perspektivet som är den stora boven?


Förmodligen, i alla fall för min del. Jag har alla spel som använder sig utav Infinity Engine, och det finns inga bättre spel. Sedan får jag som sagt inte den där känslan, men om det beror mer på Fallout 3 än mig vet jag inte. Och sedan kan jag bara inte blunda för det faktum att Fallout 3 är så otroligt likt Oblivion, när det gäller spelvärlden, buggarna, och även musiken.

Storyn håller inte för fem öre, röstskådespeleriet är lika uselt som i Oblivion, och det utspelar sig inte på östkusten. Som sagt, jag är sjukt konservativ, så det är inte så konstigt att jag inte gillar spelet.

Citerar Costae Cavea:
På vilket sätt menar du i så fall?


Som jag förstått det är spelet väldigt scriptat, inte så värst mycket frihet den första halvan. Sedan verkar striderna vara mer actionbetonade, kanske inte lika mycket taktik som i föregångarna. Men det här är bara vad jag läst mig till, jag har inte spelat spelet, och knappt dess föregångare.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Som jag förstått det är spelet väldigt scriptat, inte så värst mycket frihet den första halvan.


Synen på JRPG överlag är väl att det är väldigt scriptade och förutbestämda. I de flesta så finns det inga val o.s.v. Men i detta är spelet mer linjärt där det för det mesta enbart är raka gångar. Sen är det väldigt styrt i hur man levlar och så vilket också förstör.

Citerar torbli79:
Sedan verkar striderna vara mer actionbetonade, kanske inte lika mycket taktik som i föregångarna


Helt enkelt så måste du väl tänka snabbt också i det här och inte enbart tänka rätt. Men det finns JRPG med ännu mer action i striderna som t.ex. Star Ocean och Tales of Vesperia. Så där vänder det knappast upp och ner på något.
  • 0
Säger bara: inga val, stela animationer, pipiga rosahåriga fånprinsessor som är bluärghh "kawaii", spöa svampar och sjögräs med roliga hattar, RANDOM ENCOUNTERS!! Stereotyper, ingen character creation, noll questbook, svamliga dialoger..= Jrpg 😉

Tillagt 2014-12-11 12:38:
Äh försökte lägga till en smiley ;) på slutet
Til things are brighter, Im the man in black...
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!