Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Playzone.se polisanmäls!


Citerar Reqo:
Vänta, fanns det personer som faktiskt trodde på att det var en seriös affär?
Fierce is the spirit of her waters - She creates us - Flows in us - The fool who dare enslave her beware, she wash his life away // -Native Grubb Proverb-
  • 0
Citerar Artillery Force:
Citerar Reqo:Vänta, fanns det personer som faktiskt trodde på att det var en seriös affär?
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar BurningWeazel:
Ja, eftersom de har varit seriösa de senaste 5 åren..

Tillagt 2009-03-09 17:36:
och har levererat varor tidigare utan problem.
This is Weazel News
  • 0
Eller så kollar man upp butiken eftersom de helt plötsligt tar bort alternativet att betala med faktura samt säljer prylar för under inköps-priset.
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Artillery Force:
Citerar Reqo:Vänta, fanns det personer som faktiskt trodde på att det var en seriös affär?


Hade nog gått på det utan några större problem. Är det en välkänd sida som verkar seriös så ringer inga varningsklockor. Däremot så köper jag aldrig någonting mot förskottsbetalning.
Also known as Pennywise the dancing clown
  • 0
Det är lätt att vara efterklok.
Vik hädan, troll.
  • 0
Jag citerar vad jag skrev för 8 dagar sedan i Xbox 360-tråden.

Citerar Zenith_J_Coke:
Jag tycker sidan känns väldigt mycket "Teknikboom.se", som bl.a. hade en helsidesannons i PC Gamer. Grymt låga priser, men givetvis var hela sidan en scam som bara lurade folk på pengar utan att skicka varor.
Noterade även att Playzone säljer ett paket med 80Gb PS3 och Singstar Abba för 2990:-, långt under rekommenderat butikspris.

[EDIT]
Jag kollade upp betalningsalternativen på Playzone-sidan, och precis som fallet var med Teknikboom.se så kan man inte betala med faktura (d.v.s. man får en faktura samtidigt som varan) utan man måste betala innan man får varan. Jag rekommenderar ingen att handla där om ni inte har någon information som jag inte har som motbevisar teorin om att det är en scam-sida.

Jag skriver med bold för att uppmärksamma fler om detta.

VÄRT ATT VETA OM PLAYZONE.SE
Läs ovan.

Om någon har handlat från hemsidan nyligen och vet att de är schyssta, rätta mig gärna.

[EDIT 2]
Jag noterade även detta från deras hemsida.

Citerar Playzones hemsida:
» PLAYZONE EUROPE
• Verksamheten i Playzone Europe AB drivs under namnet Playzone med butik i centrala Kalmar och via Internet.
Ny ägare 2009-02-12
12 februari 2009 fick Playzone Europe AB en ny ägare, styrelse och VD. Ny ägare och VD är Arvid Karlsson.


Något är onekligen skumt, tycker jag.
Kanske handlar det hela om att de försöker sälja ut sitt lager från butiken de redan har, men varför skulle de göra det?
Den kan ju knappast stängas om de ska öppna ännu en butik 1 april, eller?

Jag skulle då i alla fall inte våga handla därifrån.

Jag kommer osökt att tänka på Kameraexperten.se
En sida som hade bra rykte och nöjda kunder, men som helt plötsligt slutade skicka varorna folk beställde, vilket slutade med varningsflagg för butiken både på Pricerunner och Prisjakt.
Heinz Ketchup
  • 0
Ser ingen anledning i att kolla upp butiken då de har varit seriösa tidigare. Att de tagit bort faktura-alternativet hade jag ingen aning om (om de nu ens har gjort det, finns väldigt många åsikter/påståenden kring det), då jag inte kan komma ihåg precis alla detaljer om alla företag.

Sen angående priset tycker jag inte det är så himla otroligt, speciellt inte PS3n. 2000 kr för en xbox + 5 spel lät väldigt billigt men 2990 kr för en PS3 är inte i mina ögon helt omöjligt, då man enligt prisjakt kan få en PS3 för 3745kr. Enligt många är 2990 kr ca 1000 kr under inköpspriset. Det låter lite konstigt..Skulle alltså Webhallen, Elgiganten o.s.v. antingen gå i förlust eller känna oerhört lite för varje PS3?

Säger som Lotus, det är lätt att vara efterklok.
This is Weazel News
  • 0
Citerar BurningWeazel:
Skulle alltså Webhallen, Elgiganten o.s.v. antingen gå i förlust eller känna oerhört lite för varje PS3?

Ja. Butiker tjänar i princip ingenting på att sälja konsoler. Det är spelen som drar in pengar.

Tillagt 2009-03-09 18:22:
Citerar BurningWeazel:
Säger som Lotus, det är lätt att vara efterklok.

Jag varnade för affären för 8 dagar sedan. Jag kallar det att vara klok i tid, inte efterklok.

Hur som helst, det är självklart att många blir lurade när butiken i fråga har skött sig tidigare och jag hoppas att du får dina pengar tillbaka.
Heinz Ketchup
  • 0
Självklart, det var jättebra att du varnade och att du gjorde det snabbt också! Själv hann jag inte se varningen då jag beställde en PS3 på lördagen, men ändå. Bra att du var snabb.

Det som från början fick mig att skriva var just:

Citerar Zenith_J_Coke:
Citerar Artillery Force:Citerar Reqo:Vänta, fanns det personer som faktiskt trodde på att det var en seriös affär?


Känns inte speciellt nödvändigt eller konstruktivt. Då jag är jävligt lättprovocerad när jag har gjort "fel", så är det svårt att låta bli att vara tyst.

Tillagt 2009-03-09 18:32:
Däremot kan jag nog hålla med om det när man talar om personer som trots varningarna ändå beställde varor.
This is Weazel News
  • 0
Citerar BurningWeazel:
Det som från början fick mig att skriva var just:

Citerar Zenith_J_Coke:Citerar Artillery Force:Citerar Reqo:Vänta, fanns det personer som faktiskt trodde på att det var en seriös affär?

Känns inte speciellt nödvändigt eller konstruktivt. Då jag är jävligt lättprovocerad när jag har gjort "fel", så är det svårt att låta bli att vara tyst.


Jag förstår. Ber om ursäkt för min onödiga kommentar, det var dumt gjort av mig.
Heinz Ketchup
  • 0
  • Jra
  • Jra
Usch, dess internetbedrägerier förstör för hela marknaden. Det är saker som dessa som får mina redan halvparanoida föräldrar att inte vilja inhandla något över internet!
Bra, men inte perfekt.
  • 0
"För bra för att vara sant..."
Använd er utav den meningen nästa gång.
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
Alltså, den nya ägarens kontaktuppgifter stod på hemsidan? Den gamla ägaren visste vem den nya var? Hur hade den nya ägaren planerat att komma undan med pengarna?
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Jra:
Usch, dess internetbedrägerier förstör för hela marknaden. Det är saker som dessa som får mina redan halvparanoida föräldrar att inte vilja inhandla något över internet!
Felstavningar skylles på Iphone, alkohol, droger, Aids, amputerade fingrar och Jan Guillou
  • 0
Citerar Hydra:
Alltså, den nya ägarens kontaktuppgifter stod på hemsidan? Den gamla ägaren visste vem den nya var? Hur hade den nya ägaren planerat att komma undan med pengarna?


Om vi förutsätter att det stod korrekta kontaktuppgifter finns det ett enkelt svar. Han kan ha blivit anlitad av någon annan att driva denna scam. Person X med falskt ID får fullmakt att hantera butikens konton och går helt enkelt och plockar ut stålarna kontant medan ägaren om han har otur får böter eller möjligen spendera lite tid på kåken (det är inte helt lätt att bevisa uppsåt). Den unge ägaren hade uppenbarligen vissa narkotikabekymmer så "10 000kr nu, 20 000kr efteråt" kan han absolut ha fallit för.

Eller så är ägaren en påtänd drömmare som hört talas om den här typen av scam och bestämde sig för att försöka.
Hur du kritiserar spel smart, lektion 1: http://www.gamereactor.se/blog/heinzharald/70929/
  • 0
Citerar HeinzHarald:
Om vi förutsätter att det stod korrekta kontaktuppgifter finns det ett enkelt svar. Han kan ha blivit anlitad av någon annan att driva denna scam.


Det är vad jag också tror, att ägaren bara är en s.k "målvakt". Kanske är det till och med så att det är samme person som låg bakom kameraexpertens "scam" (finns väldigt många likheter men det kan också vara så att någon har kopierat denna rätt av) .
  • 0
Citerar Jack of all trades:
Citerar HeinzHarald:
Det är vad jag också tror, att ägaren bara är en s.k "målvakt". Kanske är det till och med så att det är samme person som låg bakom kameraexpertens "scam" (finns väldigt många likheter men det kan också vara så att någon har kopierat denna rätt av) .

Hur fungerar det där "målvakteriet" egentligen?
Jag menar. Som ägare av butiken är han ju skyldig. Eller vet han inte ens om att han är målvakt? ^^

Edit:
Såg nu att Wikipedia hade en ganska bra förklaring:
"En målvakt kallas, inom juridik, en person som för en relativt liten ersättning låter sig skrivas som VD, styrelsemedlem eller liknande i ett företag med oärligt uppsåt. Det kan exempelvis vara ett företag som planeras att tömmas på tillgångar och gå i konkurs med stora skulder. Det kan också vara en person som tar på sig saker den inte gjort, till exempel en minderårig som inte kan straffas för brott i samma utsträckning som den myndiga personen som begått brottet.

Målvakten är oftast en person som redan har straffat ut sig från samhället i stort och har litet eller inget att ytterligare förlora på att gå i personlig konkurs eller liknande."
Sällan hostar hackspetten.
  • 0
Nu hänger jag med på noterna. Smart!
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
När datorbutiken jag jobbade i togs över av patrask visade det sig senare att målvakten var en uteliggare ifrån Helsingborg (vi träffade aldrig nye ägaren, bara dennes "ombud" som f.ö. lyckades komma undan med ett antal hundra tusen i kontanter samt ett gäng varor).
Hur du kritiserar spel smart, lektion 1: http://www.gamereactor.se/blog/heinzharald/70929/
  • 0
Bor i staden.. Känns som ff:s guld har smutsats ner..
Men en sak jag tyckte var bra:
Media markt finns här nu. Och de har lägstaprisgaranti så en ps3:a kostade 2290 kr!! Men du har svikit oss alla playzone...
  • 0
Jo, det var väldigt bra för alla som bor i närheten att Media Markt sänkte priset ...Där har du ett jäkla bra fynd!
This is Weazel News
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!