Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

The Elder Scrolls IV: Oblivion


PC-versionen kostar ju inte så värst mycket (99 kr på CDON) men jag gillar spelet till konsol.
"Who's the more foolish...the fool or the fool who follows him?" - Ben Kenobi
  • 0
..
I don't like it, and i don't have to like it, i just have to deal with it...
  • 0
Citerar kahuna:
En intervju med todd.. säkert inte ny för några av er men för mig var den det (och förhoppningsvis) för fler =) http://www.youtube.com/watch?v=db-o_HrpC-0&feature=related


Passar nog bätre i tråden om Skyrim, detta vara Oblivion vet du.
Any experiment that leaves a crater, is a successful experiment.
  • 0
jo jag såg att jag valde fel tråd =)
I don't like it, and i don't have to like it, i just have to deal with it...
  • 0
Tjena. Jag är riktigt sugen på att köpa Skyrim i höst, och vill nu värma upp med Oblivion. Det skulle bra om ni kunde svara på några frågor som jag behöver få svar på. Here goes..

Vad mer än grafiken är nu för tiden daterad?
Vad finns det för fördelar som gör spelet köpvärt, nu, 5 år senare?
Vad finns det för nackdelar som gör att jag inte ska köpa spelet, nu, 5 år senare?
Jonte aka vettu
  • 0
Citerar jontevettu:
Vad mer än grafiken är nu för tiden daterad?


Röstskådespeleriet. Det är numera ganska undermåligt, men det kan man överleva. Samma sak med delar av AIn och en del reaktioner.

Citerar jontevettu:
Vad finns det för fördelar som gör spelet köpvärt, nu, 5 år senare?


Ganska långt, mycket att hitta, ganska kreativt. Skön design, RIKTIGT rolig expansion (Shivering Isles), en ganska bra mängd med quests, ganska gott om action, ganska gott om tänk, ganska okej frihet med att skräddarsy sin karaktär, bra (men tjatig) musik, stabila kontroller och liknande.

Citerar jontevettu:
Vad finns det för nackdelar som gör att jag inte ska köpa spelet, nu, 5 år senare?


Buggigt till och från, grafiska svagheter vad gäller animationer och märkbart knepig bilduppdatering, clusterfuck-strider till och från, typ inga riktiga konsekvenser, jag kunde med en karaktär bli chef över ALLA guilds i spelet, väldigt lite rollspelspill och micromanagement, väldigt lite riktigt djup i rollspelssystemet, röstskådespeleriet för alla utanför storyn i princip. Ibland lite tråkigt och klumpigt interface.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Så till en följd fråga; Tycker du att jag ska köpa det?
Jonte aka vettu
  • 0
Citerar jontevettu:
Så till en följd fråga; Tycker du att jag ska köpa det?


Till vilket format isf?
"Dagon är en fin pojk."
  • 0
P C.
Another Kind Of Hero
  • 0
Citerar Calle92:
P C.


Precis vad jag tänkte säga. Till PC är det ett klart köp, till konsol tycker jag dock han kan lägga pengarna på annat i väntan på Skyrim.
"Dagon är en fin pojk."
  • 0
Det gäller faktiskt PS3. Är galet sugen nu!
Jonte aka vettu
  • 0
Citerar jontevettu:
Det gäller faktiskt PS3. Är galet sugen nu!


Ah. ^^
Då man inte kommer kunna göra spelet bättre med mods så är jag mer skeptisk till ett köp. Fortfarande bra spel dock, ifall man kan se bort från animationernas och grafikens ålderdom. Du kommer helt klart få ett spelbart spel som håller åtminstone fem gånger längre än vad spel brukar idag.
"Dagon är en fin pojk."
  • 0
Citerar jontevettu:
Så till en följd fråga; Tycker du att jag ska köpa det?


Mjovisst.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar jontevettu:
Vad mer än grafiken är nu för tiden daterad?


Grafiken är absolut inte dålig, även om spelet har ett par år på nacken.

Citerar jontevettu:
Vad finns det för fördelar som gör spelet köpvärt, nu, 5 år senare?


Du kan hitta ett av världens bästa spel någonsin för en femtilapp eller billigare.

Citerar jontevettu:
Vad finns det för nackdelar som gör att jag inte ska köpa spelet, nu, 5 år senare?


Den enda nackdelen är att du kanske inte hinner spela av dig innan Skyrim släpps.

Citerar jontevettu:
Det gäller faktiskt PS3. Är galet sugen nu!


Undvik konsolerna, skaffa till PC. Spelet blir så otroligt mycket bättre med moddar.
Any experiment that leaves a crater, is a successful experiment.
  • 0
Citerar Mysko-Munken:
Undvik konsolerna, skaffa till PC. Spelet blir så otroligt mycket bättre med moddar.


Citerar Mysko-Munken:
Du kan hitta ett av världens bästa spel någonsin för en femtilapp eller billigare.


Jag finner alltid dessa två saker som många säger ytterst motsägelsefulla på ett roande sätt. För hur kan det vara så bra spel om det tydligen måste moddas för att kunna avnjutas? Det är lite som att säga "min farmors kladdkaka är världsbäst... men bara om jag och några andra ändrar om receptet".
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Det är inte så mycket ändra, det är mer att lägga till saker. Utan moddar är det ett av världens bästa spel någonsin, men varför nöja sig med det när man kan modda och få det ändå bättre?

Min farmors kladdkaka är världsbäst... Men med grädde blir den ännu godare.
Any experiment that leaves a crater, is a successful experiment.
  • 0
Har just plockat upp detta. Och ser helt klart potentialen i spelet. Har bara spelat en liten bit ännu.. (läs: kommit ut ur fängelsehålan och åkt in en gång till plus hittat en grotta)
Interface gränssnittet är helt sjukt dåligt måste jag säga, å varför är musen så jävla sölig i menyer??
Vilka moddar är måsten? Kör på steam goty versionen.
  • 0
Citerar joary639:
Vilka moddar är måsten?


Unofficial Oblivion Patch är viktigast, by far. Sedan finns det diverse moddar som gör spelet betydligt snyggare och som ändrar... ja, allt du kan tänka dig. Men börja med den redan nämnda.

http://www.uesp.net/wiki/Tes4Mod:Unofficial_Oblivion_Patch
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
Skriver här för första gången. Har precis skaffat det till Pc genom steam och sitter här förtvivlad eftersom jag inte får skiten att fungera! Kvittar om jag kör med moddar eller utan moddar, ändrar grafikinställningar, uppdaterar drivrutin eller vad som helst. Spelet kraschar direkt efter att jag kommit ur kloakerna i början. Ibland kan jag spela lite längre typ några minuter för att sen krascha.

Har spelat hundratalstimmar på 360 men tänkte nu att jag skulle upptäcka oblivion med moddar osv. Dessa moddar har jag:

Francesco's Leveled creatures-items mod 4.5b
Btmod
Lighterarrows
No psychic guards
Natural environments
Watertexture mod

Någon här som vet vad felet kan bero på?
  • 0
Citerar vicente:
Skriver här för första gången. Har precis skaffat det till Pc genom steam och sitter här förtvivlad eftersom jag inte får skiten att fungera! Kvittar om jag kör med moddar eller utan moddar, ändrar grafikinställningar, uppdaterar drivrutin eller vad som helst. Spelet kraschar direkt efter att jag kommit ur kloakerna i början. Ibland kan jag spela lite längre typ några minuter för att sen krascha.

Har spelat hundratalstimmar på 360 men tänkte nu att jag skulle upptäcka oblivion med moddar osv. Dessa moddar har jag:

Francesco's Leveled creatures-items mod 4.5b
Btmod
Lighterarrows
No psychic guards
Natural environments
Watertexture mod

Någon här som vet vad felet kan bero på?


Bara för att kolla, har du testa med helt vanilla? Dvs. ren installation. Ifall inte, ta bort spelet helt och installera igen.
"Dagon är en fin pojk."
  • 0
Funkade fint på ren installation, testade mig fram och kollade min load order i BOSS. var några moddar som jag hade lagt i fel ordning. Dock kan jag nu tex bara köra huvuddelen av Fransescos mod. Enligt BOSS så behövs det fixas saker med bash men jag har inte fått det programmet att funka oteknisk som jag är

Tack för svaret!
  • 0
Citerar vicente:
Funkade fint på ren installation, testade mig fram och kollade min load order i BOSS. var några moddar som jag hade lagt i fel ordning. Dock kan jag nu tex bara köra huvuddelen av Fransescos mod. Enligt BOSS så behövs det fixas saker med bash men jag har inte fått det programmet att funka oteknisk som jag är

Tack för svaret!


Inga problem! Ett tips är att bara installera en stor mod i taget. Samt läsa Readme filer noga för vanligtvis brukar det stå ifall de bråkar med andra kända/populära moddar samt var i ordningen som just den modden bör laddas.

Sedan är det inte bara viktigt i vilken ordning som de laddas, utan även i vilken ordning man installerar dem/lägger in filerna i Data mappen.
Läs readme filer samt info sidor om alla moddar samt googla runt lite/läs kommentarer så får man de mesta att funka till slut.

Själv har jag under två års spelande på PC lyckats få ihop en fin samling, för mig, livsviktiga moddar. Som jag hittat precis rätt ordning som de ska installeras och laddas för att de ska funka (nästan) perfekt med varandra!
"Dagon är en fin pojk."
  • 0
Hur funkar soul gems!? Har flera grand men kan bara få dem att få lesser eller petty level. Krabbor har ju till och med för stora själar! Är grand dessutom den stösta, för en människosjäl är ju för stor för den.
Vad är det för mening att äta om man ändå har sylt på?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!