Svenska
nyaste
Atrás

Halo

Diskutera allt som handlar om Halo: spelen, filmerna och serierna. sponsrat av Microsoft

Halo 4 Spoilertråden


Jag tänkte att jag skapar en spoilertråd så vi slipper spoiler-markera allt i den officiella tråden.

Jag går direkt på sak genom att säga det största minuset med Campign och det är att Cortana dör. Jag kan inte beskriva hur ledsen och besviken jag blev över det. Det är så otroligt förfärligt och ruttet. Det känns också som att jag är den enda som verkligen bryr mig om detta.

För min del så har Cortana varit lika mycket Halo som Master Chief. Hon har liksom varit min baby ( ) och jag har aldrig kunnat föreställa mig ett Halo utan henne men nu ska man tydligen spela Halo 5 och 6 utan henne. Vem ska ta hennes plats?

Förutom att Cortana dog så var fyran ganska bra, dock en aning kort. Därefter tycker jag även att hela mötet mellan Master Chief och människorna var var ganska tam. Med tanke på att Master Chief var borta i flera år och alla trodde att de var döda så förväntade man sig lite mer "chock" och "jubel" från människorna.

Lite synd att man aldrig fick spela på någon Halo-planet den här gången heller. Jag ska nog spela igenom det igen på Legendary så får vi se vad jag tycker efter den andra spelningen.

Vad tyckte ni?
The fuzz is here!
  • 0
Jag har ganska mycket att diskutera, men har inte riktigt tid att göra det just nu. Ska bara skriva av mig litegranna:

Jag tycker det var modigt av 343i att slita bort en av huvudkaraktärerna i slutet av spelet, och det gjorde hela resan mycket mer episk för min del. För att vara ärlig misstänkte jag rätt snart att det inte skulle sluta väl för Cortana, hela hennes relation med John trappas upp på ett sätt som inte kunde sluta annat än som det gjorde. Jag har precis som du, byggt upp en relation med hennes karaktär under de här tio åren.

Dock tycker jag att berättarknep som dessa är extremt starka och gör historien mindre förutsägbar(trots att jag misstänkte att det skulle hända .) Jag tror även att det är nödvändigt för att bygga upp den "mörkare stämning" som den femte delen i serien ska anamma.

Sammanfattningsvis: Jag tycker de gjorde rätt i att göra sig av med Cortana, det gav historien det avslut den behövde (trots allt handlade Halo 4 om Chief och Cortana, Didact kändes tyvärr bara som en ursäkt för att skapa en fiende att kämpa mot, mer om det senare). Samtidigt är jag rätt säker på att de kommer introducera henne igen, men jag vill inte att det sker direkt i nästa del för då skulle den emotionella koppling som förstärktes så väl i denna del gå förlorad. Istället hoppas jag att hon introduceras i femmans andra hälft (TIDIGAST) och helst att hennes potentiella räddning är en av de delarna som utgör nästa dels slut.
The Cole Train runs on whole grain baby! WHOOO
  • 0
Jag tror inte hon försvinner helt om jag ska vara ärlig. (Eller har de gått ut med att hon verkligen är borta?)

Jag tror att hon dyker upp igen, goes McGyver eller nånting.

Annars tyckte jag spelet var bra! Jag gillar hur de har utvecklat Master Chief och Cortanas karaktärer. Soundtracket var nice och bandesignen var väldigt trevlig!

Vissa saker jag blir lite besviken på är t.ex. att de nya vapnena inte är tillräckligt.....fantasifulla. Det finns liksom inget direkt speciellt med dem. Ta bara Suppresor och Light rifle.

En annan sak är fienderna, visst jag tyckte om möta promethans men hade gärna sett lite fler olika sorter av dem. Och jag tyckte covenant har blivit lite fördummade... de duckar inte undan lika ofta (Ibland när man kör rakt mot dem med ett fordon brukar de bara huka och låta sig bli påkörda.) Och de är inte lika aggresiva.

Citerar baathen:
Sammanfattningsvis: Jag tycker de gjorde rätt i att göra sig av med Cortana, det gav historien det avslut den behövde (trots allt handlade Halo 4 om Chief och Cortana, Didact kändes tyvärr bara som en ursäkt för att skapa en fiende att kämpa mot, mer om det senare). Samtidigt är jag rätt säker på att de kommer introducera henne igen, men jag vill inte att det sker direkt i nästa del för då skulle den emotionella koppling som förstärktes så väl i denna del gå förlorad. Istället hoppas jag att hon introduceras i femmans andra hälft (TIDIGAST) och helst att hennes potentiella räddning är en av de delarna som utgör nästa dels slut.


Jag tycker faktiskt om att de använder The Didact som huvudskurk. Först trodde jag att den "urgamla fienden" skulle vara nån jättetråkig som helt enkelt bara ville ta över universum eller liknande. Istället använder de sig av lore från tidigare spel, böcker och annan media och skapa en skurk vars anledning till att vara bad guy är lite djupare.
Tar du hand om jorden så tar den hand om dig.
  • 0
Jag tror inte det är det sista vi ser av Didact eller Cortana i det här spelet och hur mycket vi änn hatar dom så kommer nog the flood tillbaka i nästa del. Älskade att dom tog upp så mycket bakgrundshistoria från människo-forunner krigen också.
"Spartans never die, they just CHILL untill you need them again"
  • 0
Citerar Oddesey:
Istället använder de sig av lore från tidigare spel, böcker och annan media och skapa en skurk vars anledning till att vara bad guy är lite djupare.


Jag har läst alla böckerna och vet vem Didact är. Det är lite därför jag blev besviken på hur extremt enkelspårig han var som person, han betedde sig inte alls som i boken. Förhoppningsvis får vi lite mer information om varför han gick från att respektera människorna som värdiga, om än extremt farliga, fiender till den extrema rashataren han är i spelet i den sista boken i Forerunner-trilogin. Förhoppningsvis får vi också veta om det är Ur-Didact eller Bornstellar-Didact som faktiskt är med i spelet. Terminalerna gav oss lite mer information, men jag tycker fortfarande att Didact inte riktigt är den han porträtteras som i böckerna.

Jag tyckte bara att hela "Didact vaknar, aktiverar sitt gigantiska rymdskepp, hämtar ett massförstörelsevapen och beger sig till Jorden för att utrota mänskligheten"-biten gick lite väl fort fram. Cortana/Chief-historien är dock guld värd och jag förstår att det var den dem ville fokusera på.
The Cole Train runs on whole grain baby! WHOOO
  • 0
Citerar baathen:
Citerar Oddesey:
Istället använder de sig av lore från tidigare spel, böcker och annan media och skapa en skurk vars anledning till att vara bad guy är lite djupare.


Jag har läst alla böckerna och vet vem Didact är. Det är lite därför jag blev besviken på hur extremt enkelspårig han var som person, han betedde sig inte alls som i boken. Förhoppningsvis får vi lite mer information om varför han gick från att respektera människorna som värdiga, om än extremt farliga, fiender till den extrema rashataren han är i spelet i den sista boken i Forerunner-trilogin. Förhoppningsvis får vi också veta om det är Ur-Didact eller Bornstellar-Didact som faktiskt är med i spelet. Terminalerna gav oss lite mer information, men jag tycker fortfarande att Didact inte riktigt är den han porträtteras som i böckerna.

Jag tyckte bara att hela "Didact vaknar, aktiverar sitt gigantiska rymdskepp, hämtar ett massförstörelsevapen och beger sig till Jorden för att utrota mänskligheten"-biten gick lite väl fort fram. Cortana/Chief-historien är dock guld värd och jag förstår att det var den dem ville fokusera på.


Jag har inte läst de böcker där Didact är med. Jag har läst det mesta om honom i olika wikipedior osv. Så jag kan faktiskt inte tycka till om hur han borde bete sig och så. Dock så förstår jag ändå lite hans tankesätt. För det första: Han har suttit inspärrade i en cryptum ett bra tag, inte konstigt om han är allmänt förbannad ;) För det andra: Han tar titeln "The mantle" väldigt seriöst och enligt honom själv förtjänar inte människorna den titeln när han ser att de inte lyckats besegra de "barbariska" Covenants. Vilket gör honom riktigt vredgad då de inte tagit väl hand om äran att bära "the mantle", därför vill han ta tillbaka titeln till de som är enligt honom de rättmätiga ägarna alltså Forerunners. Och för att göra detta måste han eliminera den mänskliga rasen. Lite så har jag förstått det som och jag kan tänka mig in lite i hans tankesätt och jag gillar den deillusionera hybriska syn han har på saker och ting. Dock så håller jag med om att allt gick lite för snabbt. Att redan första spelet gå "all out" på jorden.
Tar du hand om jorden så tar den hand om dig.
  • 0
För er som inte har något emot teorier om hur Halo skall fortsätta föreslår jag att ni följer Halo Follower på Youtube. Han spekulerar i allt kring att Dicact fortfarande lever, att Cortana kommer tillbaka trots allt, att Kelly och Linda samt Fred (Blue Team) dyker upp och en massa, massa annat.
  • 0
Citerar AlvamillioN:
För er som inte har något emot teorier om hur Halo skall fortsätta föreslår jag att ni följer Halo Follower på Youtube. Han spekulerar i allt kring att Dicact fortfarande lever, att Cortana kommer tillbaka trots allt, att Kelly och Linda samt Fred (Blue Team) dyker upp och en massa, massa annat.


Fast tycker han spoilar för mycket. Kommer förmodligen titta så lite som möjligt på Halo 5 kampanjen, för då kommer jag få en bättre upplevelse
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!