Svenska
nyaste
Atrás

Halo

Diskutera allt som handlar om Halo: spelen, filmerna och serierna. sponsrat av Microsoft

Halo: Combat Evolved Anniversary


Citerar properskillz:
får inga direkt nostalgiska känslor av att spela en kampanj. håller med att man lika gärna kan plocka fram orginalet igen då..

alla episka händelser och nostalgi-moments kommer ju från multiplayern.

spelade inte igenom halo:ce-kampanjen förrän ett bra tag efter att halo 2 hade släppts. liven var nere nån/några dagar och jag drog igenom både 1an och 2an eftersom jag hade tråkigt.

är det förresten någon som vet om fordonen kommer vara som i reach (det räcker att man träffar dom för att döda dom) eller om man måste börja sikta som ett pro igen för att sänka en ghost?

vet faktiskt inte om det var så redan i halo:ce iofs. spelade alltid utan bilar typ. men i halo 2 hade ju varje fordon en weakspot när man skulle sänka dom.


det är något jag stör mig på nå sjukt i Reach. man tål ju fan lika mycket till fots som när man sitter i en scorpion. skilldnaden är att man blir träffad c.a 1000ggr lättare i en scorpion.
"There will be anoher time"
  • 0
Citerar properskillz:
får inga direkt nostalgiska känslor av att spela en kampanj


Det fanns en tid då kampanjen var minst lika viktig som multiplayern Det här med CE är lite speciellt för mig, det var det första fps-spelet jag verkligen lärde känna och jag kommer aldrig att glömma den episka känslan som genomsyrade hela spelet.

Tillagt 2011-07-08 00:27:
Citerar Spel_nörd:
det är något jag stör mig på nå sjukt i Reach. man tål ju fan lika mycket till fots som när man sitter i en scorpion. skilldnaden är att man blir träffad c.a 1000ggr lättare i en scorpion.


Om man sitter i en scorpion är man ju skyddad av pansaret. Förutom luckan över huvudet då som är den svaga punkten.
"Har du någon gång blivit förälskad i en sten?"
  • 0
orginalet finns ju att ta hem på live för en hundring och på tradera kan man få ett ex för en 10 =)
"There will be anoher time"
  • 0
Citerar MrFUBAR:
Citerar properskillz:
får inga direkt nostalgiska känslor av att spela en kampanj


Det fanns en tid då kampanjen var minst lika viktig som multiplayern Det här med CE är lite speciellt för mig, det var det första fps-spelet jag lärde känna och jag kommer aldrig att glömma den episka känslan som genomsyrade hela spelet.


halo är ju typ en av de sista skjutarna jag kom i kontakt med, så har inte alls samma nostalgi där.

jag började spela fps nån gång i slutet av 80-talet. sen när doom kom (93?) så började jag hardcore:a multiplayer stenhårt.
när quake och unreal utannonserade att dom skulle sluta göra singelplayer och bara satsa på mp så var det typ det smartaste jag någonsin hört en spelutvecklare säga.

känns som att halo kom så långt efter storhetstiden som jag ser det. vad halo däremot vann på var att deras införande av sköldsystemet så som det fungerar idag bara är rakt igenom genialiskt.

tidigare skjutare lät ju en bli hur op som helst om man bara hade kartkontroll. framförallt quake är ett spel som jag älskar så sjukt mycket för att man blir så jäkla belönad av att flyga rundor på banan i 180 knyck och time:a powerups.
speciellt i quake är det ju också så att det finns ingen gräns för hur duktig man kan bli

så var det i de gamla halospelen också. men sen halo 3 har bungie försökt göra allt som bara står i deras makt för att låta spelet cap:a hur bra man faktiskt får bli.

det är ganska tråkigt, för i halo:ce och 2 fanns där så stora skillgap mellan proffsen. men i halo 3 och reach är alla som spelar kompetativt mer eller mindre exakt lika bra - nämligen så bra som man får vara för spelet.

så det är bara teamwork som räknas. och visst teamwork är ju och ska också vara extremt viktigt i ett lagspel - men det borde lämnas mer utrymme för individuell skill.

tror det hade hjälpt extremt mycket om man bara plockat bort bloomen. för alla kan faktiskt inte alltid göra en perfekt 5-shot på alla avstånd när man spammar dmr'n.
låt dom som kan det få göra det med andra ord.

det skapade ett fedestort skillgap i halo 2. halo 3 hade delar av det, men spreaden förstörde det alltid på avstånd.

man borde ju jobba på att plocka bort irritationsmoment från spelet. att inte kulorna alltid träffar där man siktar är ett stort irritationsmoment. ett mycket större irritationsmoment än att folk som inte kan spela spawnar och dör direkt.

det borde ju vara upp till dom att lära sig spela, istället för att man dummar ner spelet så att dom ska komma undan ibland på randomelementet. det är ju inte direkt så att det räddar dom heller, bara fördröjer deras död ett par sekunder.

Tillagt 2011-07-08 01:05:
Citerar MrFUBAR:
Om man sitter i en scorpion är man ju skyddad av pansaret. Förutom luckan över huvudet då som är den svaga punkten.


i de gamla halospelen gick man ju för hs:et på föraren för att det var det snabbaste sättet att döda han.
i reach gör man det bara för att det är det snyggaste, medan det egentligen är skit samma vad man gör.
Min musik https://youtu.be/rULvgOTHRVU
  • 0
Well, har sagt det förut och säger det igen. Jag är hur som helst sugen på spelet, nya banor till Reach skadar inte men från början ville jag ha CE's egna multiplayer. Det skulle ju dock inte funka atm, då ingen skulle spela Reach. Inte för att jag skulle sörja så mycket men Bunge/343i och Microsoft skulle ju det i alla fall. Hoppas också de ger oss Forge möjligheter på de nya banorna, eller helt enkelt en ny Forge World! Sandbox remake med lite extra föremål skulle inte skada!
"Charizard är så jävla ond."
  • 0
Citerar properskillz:
det borde ju vara upp till dom att lära sig spela, istället för att man dummar ner spelet så att dom ska komma undan ibland på randomelementet. det är ju inte direkt så att det räddar dom heller, bara fördröjer deras död ett par sekunder.


Jag förstår din poäng och jag håller med. Förut var man tvungen att lära sig spelet den hårda vägen, nu introducerar dem massor med random-element för att noobsen på snabbast möjliga sätt ska få en chans att göra bra ifrån sig. Vilket är väldigt synd då detta i längden fördummar spelaren och låter turen ha en större del i spelet än skills. Och detta gör väl också spelet tråkigare? Det känns ju bra mycket mer tillfredsställande att döda någon för att man helt enkelt är bättre än den andre än att det är turen som avgör.
"Har du någon gång blivit förälskad i en sten?"
  • 0
Håller även jag med om att det är mer kärvande och skönt att lära sig den hårda vägen, då känner man ju verkligen att man är bra på spelet. Vet inte hur mycket jag satt med CoD4 på PC eller med en Xbox kontroll överhuvudtaget innan jag förstod det och nu kan jag ju njuta av att jag vet att jag kan.

Ge oss ett riktigt Halo i Halo 4.
"Charizard är så jävla ond."
  • 0
Citerar Spel_nörd:
Frågan är ju hur kul det egentligen är att spela ett 10 år gammalt spel. Det man ansåg som episkt då är inte fullt så spännande idag. Man har ju liksom blivit bortskämd med att döda Scarabs och dylikt i senare delar, att då få möta 2 hunters på sin höjd känns inte så upphetsande.


Spelmekaniken håller än idag, det kan jag lova dig.

Citerar properskillz:
är det förresten någon som vet om fordonen kommer vara som i reach (det räcker att man träffar dom för att döda dom) eller om man måste börja sikta som ett pro igen för att sänka en ghost?


I kampanj lär det vara som på den gamla goda tiden, i MP lär det vara som Halo: Skit.
  • 0
Kampanjen är ju det man ser framemot! Fast jag vill gärna ha alla Reach banor, även om jag får hålla med er om att Reach inte är det bästa spelet direkt!
"Charizard är så jävla ond."
  • 0
Citerar The LOL object:
Kampanjen är ju det man ser framemot! Fast jag vill gärna ha alla Reach banor, även om jag får hålla med er om att Reach inte är det bästa spelet direkt!


jag tycker inte att reach är dåligt alls, men det går ju liksom inte att jämföra det med CE. därför känns det bara sorgligt för min del att dom väljer att göra om den sämsta delen av CE (kampanjen) och inte den bästa.

där är ju många som tjatat på att det ska komma en CE eller 2-remake i hur många år som helst nu, och när det väl kommer så är det bara på låtsas
Min musik https://youtu.be/rULvgOTHRVU
  • 0
Kanske blir så att Halo 4 multiplayer blir mer som CE / Halo 2 dagarna!?
"Charizard är så jävla ond."
  • 0
Lirade precis igenom en bana i co-op med min brorsa och tog en match Slayer mot honom. Underbart spel, blir lite ledsen när jag tänker på hur mycket sämre H3 och H kit är.
  • 0
Halo 3 är väl ändå bra, inte för att jag spelade det först -09 då jag köpte mitt 360 men i alla fall, Halo 3 är mitt favoritspel fast då har jag inte spelat hela CE eller Halo 2. Får spela ut Halo 2 idag då, tror inte det är så mycket kvar.
"Charizard är så jävla ond."
  • 0
Citerar The LOL object:
fast då har jag inte spelat hela CE eller Halo 2.


What the...
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Bara delar tyvärr, har inte ens CE
"Charizard är så jävla ond."
  • 0
Citerar properskillz:
jag tycker inte att reach är dåligt alls, men det går ju liksom inte att jämföra det med CE.


Jag måste ifrågasätta det här lite: Varför skulle inte Reach vara jämförbart med Halo: CE? Det må finnas många som överskattar Reach, men det finns minst lika många (om inte fler) som klankar ner på det på tok för mycket. I min bok kan man onekligen jämföra de två, och själv tycker jag nog att de båda är på samma nivå.

Jag är dock också lite ledsen över att de inte valde att använda sig av CE's multiplayer, men kan bli riktigt bra även med Reach. Det största problemet med Reach multiplayer var, enligt mig, banorna. Något som antagligen kommer att lösa sig i Anniversary!
How can I help you, king Dedede?
  • 0
Håller med dig om att Reach innehöll svaga banor, mina favoriter är remakes (Asylum - Reflection - Hemorrhage) och sen gillar jag även Boardwalk, resten är lite sådär, men just Sword Base som folk alltid vill spela är knappast en favorit
"Charizard är så jävla ond."
  • 0
I could not agree more! Sword Base har varit en tagg i tassen sedan tidernas begynnelse. >.<

Ska bli riktigt skönt att få mysa med alla gamla klassiker från CE igen! <3

Jag måste dock ge creds till Powerhouse, det är nog den enda "nya" banan i Reach som jag anser är riktigt bra.
How can I help you, king Dedede?
  • 0
Citerar Kundtjänst:
Ska bli riktigt skönt att få mysa med alla gamla klassiker från CE igen! <3

Jajjebox! Såvitt jag förstått det är det dock inte bara banor från Ce, utan även från 2 och 3.

Sedan har de ju sagt att Firefight-banan ska bli något "som vi aldrig sett förut". Jag undrar vad exakt det ska betyda? ... Fordonsstrider som helt och hållet dominerar? Flood?
There will always be people that say mean words because you are different. But there are many more people that do not judge a person based on how they look, or where they came from. Those are the people whose words truly matter.
  • 0
Citerar Tom 2mat:
Sedan har de ju sagt att Firefight-banan ska bli något "som vi aldrig sett förut". Jag undrar vad exakt det ska betyda? ... Fordonsstrider som helt och hållet dominerar? Flood?


Gärna både och!
How can I help you, king Dedede?
  • 0
Citerar Kundtjänst:
Citerar properskillz:
jag tycker inte att reach är dåligt alls, men det går ju liksom inte att jämföra det med CE.


Jag måste ifrågasätta det här lite: Varför skulle inte Reach vara jämförbart med Halo: CE? Det må finnas många som överskattar Reach, men det finns minst lika många (om inte fler) som klankar ner på det på tok för mycket. I min bok kan man onekligen jämföra de två, och själv tycker jag nog att de båda är på samma nivå.

Jag är dock också lite ledsen över att de inte valde att använda sig av CE's multiplayer, men kan bli riktigt bra även med Reach. Det största problemet med Reach multiplayer var, enligt mig, banorna. Något som antagligen kommer att lösa sig i Anniversary!


för att när man drar igång CE's multiplayer så har man ett riktigt maxat spel. när man kör igång reach så både känner man och tänker man "detta är bra, MEN..."
reach behöver en titeluppdatering för det första, men det verkar det ju som att vi får nu trots allt. bättre sent än aldrig

och sen behöver det ju banor också. fler bra banor.
Min musik https://youtu.be/rULvgOTHRVU
  • 0
Citerar The LOL object:
Halo 3 är väl ändå bra, inte för att jag spelade det först -09 då jag köpte mitt 360 men i alla fall, Halo 3 är mitt favoritspel fast då har jag inte spelat hela CE eller Halo 2. Får spela ut Halo 2 idag då, tror inte det är så mycket kvar.


CE och H2 är bättre än H3 på alla sätt och vis. Visst saknas Forge och Theater, men med tanke på hur mycket bättre kampanj och flerspelarläget är stör det mig inte.

Citerar Kundtjänst:
Ska bli riktigt skönt att få mysa med alla gamla klassiker från CE igen! <3


"alla gamla klassiker" ska egentligen vara "7 gamla banor från CE och H2" eftersom 343i inte orkar göra ett ordentligt jobb.
  • 0
Är det samma killar som knåpat ihop Tempest och Highlands? Tycker nämligen att den sistnämnda är flera snäpp fulare. Sky-boxen ser ut som skit, vattnet är fult renderat och texturerna ser överlag sämre ut.
"There will be anoher time"
  • 0
Tror Firefight banan kommer vara stor, hoppas på fordon!
Men skulle det vara H2 banor också?
"Charizard är så jävla ond."
  • 0
Citerar The LOL object:
Tror Firefight banan kommer vara stor, hoppas på fordon!
Men skulle det vara H2 banor också?


Jo, om jag minns rätt ska de 7 omgjorda banorna inkludera en H2-bana.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!