Svenska
nyaste
Atrás

Halo

Diskutera allt som handlar om Halo: spelen, filmerna och serierna. sponsrat av Microsoft

Halo: Reach - Spoilerfritt!


Citerar properskillz:
aaah, varför tu när det finns zb?


Indeed alltså, 343i är ju lika sega som Bungie när det kommer till vettiga ändringar. Känns som att dom gör säkert så här för att varje månad ha något lite att ändra på. Så nästa månad bör i stort sätt alla listor ha 85% bloom, varpå lagom till när Halo4 är ute så har alla listor ZB och spelet blir dött iom Halo4.

Edit
Svar postat av BS angel från 343i ang varför så få ändringar

There's only so much we can do each month. We have a path we're following, but we have to traverse it a few steps at a time.


Japp som ser ut som att lagom till Halo4 så bör Reach ha dom ordentliga MM inställningarna
Monitor Audio Silver RS6
  • 0
Citerar Sparda:
Citerar properskillz:
aaah, varför tu när det finns zb?


Indeed alltså, 343i är ju lika sega som Bungie när det kommer till vettiga ändringar. Känns som att dom gör säkert så här för att varje månad ha något lite att ändra på. Så nästa månad bör i stort sätt alla listor ha 85% bloom, varpå lagom till när Halo4 är ute så har alla listor ZB och spelet blir dött iom Halo4.

Edit
Svar postat av BS angel från 343i ang varför så få ändringar

There's only so much we can do each month. We have a path we're following, but we have to traverse it a few steps at a time.


Japp som ser ut som att lagom till Halo4 så bör Reach ha dom ordentliga MM inställningarna


verkar inte mycket bättre.

det är som med rankingsystemet i mlg. dom sa att det är försent i reach's livscykel nu att införa ranking.

iofs vill jag inte ha ranking i mlg, jag vill bara ha vettiga matchningar. 1+1+1+1vs4 = förbjudet

vet dock att det finns många därute som vill se mlg-listan rankad. det är lite fult på nåt sätt att säga till dom människorna att det är försent för att "fixa" det... jag menar, dom fick ju spelet ett år efter release - borde det inte vara försent för no-bloom och allt sånt då också?

jag kan få känslan lite att dom började snacka om allt tu-skit bara för att promota anniversary bättre.
typ "vi lyssnar på allt ni har att säga om halo, så ni borde ju köpa detta.. som sagt, ni kan lita på oss - vi fixar allt"

sen när spelet är skeppat och inte behöver säljas längre så är det försent i spelets livscykel för att ändra på något. eeeh.... ?
Min musik https://youtu.be/rULvgOTHRVU
  • 0
Citerar properskillz:
sen när spelet är skeppat och inte behöver säljas längre så är det försent i spelets livscykel för att ändra på något. eeeh.... ?


Ingenting kan ju vara försent med dagens standard egentligen. Men det är som du säger med 4vs1+1+1+1 i mlg är ju inte bra, men hur ska man göra när så få spelar redan och lägga till party restricktions på MLG funkar inte riktig med så få spelare. Dock tycker man att är det över 1000 så borde det automatisk bli party restrictions. Men visserligen så ligger Squad och MLG på nästan samma antalet online och Squad har party restrictions.
Bort med onödiga spellistor mm så lär folk testa andra saker och kanske rent av gillar det dom testar.
Monitor Audio Silver RS6
  • 0
det är inte bra för någon, hur casual listan än är.

inget to4 vill gå in och äga utan motstånd, och ingen lonewolf vill möta ett to4
Min musik https://youtu.be/rULvgOTHRVU
  • 0
Älskar halo reach verkligen, just nu har jag dött om och om igen på banan där man ska stänga ner det andra fiende vapnet .. kommer fiender från alla möjliga håll, känns omöjligt.. har gått så lätt fram tills detta, i am not happy
Deppresion är bara ilska utan entusiasm
  • 0
Har tagit en ganska lång paus från reach lirandet på sistone, men nu ska jag dra på stenhårt igen och börja lira oftare! Begriper inte varför jag spelar det så sällan, för det är ju som vi vet ett sjukt kul lir! Önskar bara att jag hade anniversary packet, kommer definitivt att köpa det i framtiden, fast då tillsammans med Halo: combat evolved anniversary. Förresten, var anniversary packet ett bra tillägg?
''The reality is no match for the Legend.'' - Solid Snake
  • 0
Jag klarade av banan jag fastna på förut, känner mig stolt. Sedan gick det lätt en bra bit igen nu har jag dock fastnat igen på en jävulsk bana med envisa fiender och dåligt med ammo.. hate when that happens! Som nämnts ovanför mig ska även jag köpa anniversary snart. Halo är sjukt kul spel, bättre än alla färglösa krigs simulatorer, mycket roligare att slåss mot monster och sånt shit. Tummen upp igen!
Deppresion är bara ilska utan entusiasm
  • 0
Jag längtar alltid tillbaka till Halo Reach multiplayer efter en lång paus. Egentligen föredrar jag Halo 3 alla gånger, men det är så dött där.
  • 0
Citerar Th3 End:
Jag längtar alltid tillbaka till Halo Reach multiplayer efter en lång paus. Egentligen föredrar jag Halo 3 alla gånger, men det är så dött där.


reach utan bloom och sprint tycker jag klår halo 3 vilken dag som helst. hoppas verkligen att halo 4 kan släppas bra så att man inte måste vänta på tu's och skit.
Min musik https://youtu.be/rULvgOTHRVU
  • 0
Citerar properskillz:
Citerar Th3 End:
Jag längtar alltid tillbaka till Halo Reach multiplayer efter en lång paus. Egentligen föredrar jag Halo 3 alla gånger, men det är så dött där.


reach utan bloom och sprint tycker jag klår halo 3 vilken dag som helst. hoppas verkligen att halo 4 kan släppas bra så att man inte måste vänta på tu's och skit.


Känns jättekonstigt med bloom när man har spelar gears ett tag. Just sprint ser jag dock inte problemet med? Finns powerups som rubbar balansen ännu mer.

Tillagt 2012-01-15 14:00:
Citerar Th3 End:
Jag längtar alltid tillbaka till Halo Reach multiplayer efter en lång paus. Egentligen föredrar jag Halo 3 alla gånger, men det är så dött där.


Spelade Halo 3 för någon vecka sedan. Alla sög.
  • 0
Citerar Lurkman:
Känns jättekonstigt med bloom när man har spelar gears ett tag. Just sprint ser jag dock inte problemet med? Finns powerups som rubbar balansen ännu mer.


jag tyckte det kändes jättekonstigt med bloom fast att man spelade 10 timmar om dagen ett tag... det har bara alltid vart så himla fel i halo. och frustrerande framförallt när man kunde dö utan att det var ens eget fel.

visst finns det powerups som är tusen gånger värre än sprint. typ bubbelsköldar, armorlock, camo... men jag spelar ju nästan bara mlg, så där börjar ju alla med sprint och när 8 snubbar springer rundor som idioter så märker man verkligen många problem.

speciellt i kombination med bloomen.

eller problem och problem. problemet är ju mest att spelet blir så fruktansvärt långsamt. ibland överlever man fast att man gör tokigt stora misstag i positionering. just positionering tappade ju sin roll ganska mycket också eftersom bloom/sprint-combon var så sjukt förlåtande.

hela den senaste säsongen av mlg blev ju också aptråkig att titta på. det kan bli lite intressant ibland om nån plockar upp en sniper eller nåt... men för det mesta ser det bara jobbigt ut.. "ja, här sitter jag och tittar på Roy - en av världens bästa spelare... och han behöver lägga av 10 skott för att sätta en 5-shot" ... wow va imponerad jag blir

det är ju inte snyggt att titta på. framförallt inte 1vs1-dueller.
halo är ändå ett lagspel, så man ska i så stor utsträckning som möjligt undvika att slåss 1vs1 - men när det väl händer då borde ju bästa killen vinna. det ska liksom inte vara skrapa lott varje gång man går in 1vs1. den bäste spelaren ska ju komma ut levande, inte han som hade tur med bloomen.

casual kanske det är ett hur bra spel som helst egentligen, men jag tänker aldrig i dom banorna eftersom jag vill ha ut något annat från spelet.

jag vill bli duktigare och känna att jag lär mig. men halo reach är ju så raka motsatsen till allt vad kompetativt heter. iom bloomen så kunde man ju bara bli "så" bra. man kom till en viss punkt, å då berättade spelet "nu är du så bra som man kan bli. ingen kan bli bättre än så här - nu får du helt enkelt låta spelet avgöra resten"

sen dom tog bort bloom är det jag som bestämmer hur duktig jag är.
om jag skjuter 5 skott och inte får en 5-shot, ja då är det för att jag var kass och missade inte för att 99% av mitt sikte var på motståndaren, 1% utanför och spelet tänkte "haha, hade det inte vart roligt om skottet hade kommit på den enda procenten av hans sikte som är utanför"

och det är så det ska vara. man ska styra spelet, spelet ska inte styra en.
Min musik https://youtu.be/rULvgOTHRVU
  • 0
Håller med, men risken är väl att vapen som DMR skulle bli för bra utan bloom, man skulle kanske behöva ersätta den mer battle rifle.
Det jag stör mig mest på med bloom är att pistolen blir värdelös i många lägen, det är ett bra vapen i sig men en stor del av dess övertag i range gentemot assault rifle försvinner när skotten missar slumpmässigt.
  • 0
Citerar Lurkman:
Håller med, men risken är väl att vapen som DMR skulle bli för bra utan bloom, man skulle kanske behöva ersätta den mer battle rifle.
Det jag stör mig mest på med bloom är att pistolen blir värdelös i många lägen, det är ett bra vapen i sig men en stor del av dess övertag i range gentemot assault rifle försvinner när skotten missar slumpmässigt.


ser inte alls att den risken finns.

halo reach utan bloom är ju helt perfekt. dmr'n känns balanaserad mot snipern som annars är alldeles för enkel.. pistolen fyller också sin roll helt plötsligt när bloomen är borta. snabbare killtimes men begränsat magasin... perfekt.
Min musik https://youtu.be/rULvgOTHRVU
  • 0
Ser att det finns ett anniversary-läge. Hur fungerar det? Aktiveras det när man köpt map-packet, och är det nya regler etc (inga powerups eller bloom)?
  • 0
hehe jag älskar halo för andra fps spel skulle eftertexterna rullat förbi för längesedan men i detta underbara spel blir det nya banor hela tiden
Deppresion är bara ilska utan entusiasm
  • 0
Citerar Lurkman:
Ser att det finns ett anniversary-läge. Hur fungerar det? Aktiveras det när man köpt map-packet, och är det nya regler etc (inga powerups eller bloom)?


anniversary-läget är väl egentligen precis som resten av halo.... nästan.
det låses upp när man köper dlc-banorna, eftersom det bara är de nya banorna som spelas i playlisten.

en annan grej som skiljer sig är att om man i voten väljer "anniversary"-typer så finns 3-shot pistolen med i mixen.

väljer man något som inte heter "anniversary" så är det vanlig halo som gäller.

grejen är att det kom ut en titeluppdatering i november som fixar spelet... och detta har inte särskilt mycket med anniversary att göra.

jag vet inte om exakt alla listor är uppdaterade, men jag är ganska så säker på att dom ändrat ALLT till titel uppdaterings-inställningar.

detta innebär 85% bloom och bleed-through i skölden (att du kan slå ihjäl någon fast att hans sköld inte är helt nere).

i praktiken innebär detta att i alla listor som är uppdaterade (jag är inte säker på att de ändrat precis alla listor.. men team slayer, team doubles, arena, squad, multiteam, rumble pit är alla så vitt jag vet ändrade.) så spelar man med mindre bloom, ett melee-system som inte är helt åt helvete trasigt.. och kanske bäst av allt - en 4-shot pistol!

i och med att sköldarna blöder igenom på hälsan så har pistolen blivit en 4-shot (det kan hända att dom ändrat skademodellen i pistolen för att den ska vara 4-shot också). dmr är fortfarande 5-shot.

sen har vi ju MLG-listan som är HELT UTAN bloom. man startar UTAN sprint. just nu finns Evade och Jetpack kvar som pickups på banorna, men det råder ganska stort konsensus inom communityn att evade MÅSTE bort. den är alldeles för OP utan sprint som start.

de flesta är överens om att jetpacken ska stanna. den blir ju en mycket viktigare powerup i och med att inte alla har sprint.

sen finns där en lista också som heter TU ZB slayer (Title update, zero bloom slayer). Där spelar man precis som i gamla reach - fast utan bloom. dvs du väljer loadout som vanligt - men slipper bloom.

en ganska viktig grej som tål att påpekas är också att i titel uppdateringen så nerfade man armor lock.

innan kunde man vara i armor lock tills den tog slut, medan om du går in i armor lock nu så drainar skadan din energi.

dvs om du går in i armor lock och det sprängs en granat, så kommer du åka ut ur armor lock igen.
det innebär typ att du kan använda armor lock för att skydda dig mot explosioner och annan skada - men du kan INTE använda armor lock som ett "get out of jail free-card" när du är one shot.

är du one shot och lockar, så kommer du dö. inget mer sitta och stirra i en halvtimme som en jävla lysande fåne medan man baitar dit sina kompisar.



ja, blev en ganska lång rant det där.

kort sammanfattat så kan man säga så här; Halo: Reach utan bloom och utan sprint känns inte bara som ett halo spel, det sparkar skiten ur halo 3 och går tillbaka till det som gjorde halo så jävla bra från första början.



jag måste dock säga att man TYVÄRR nog kommer behålla 5-shoten inom MLG. det går nämligen att göra dmr till 4-shot och då plötsligt börjar spelet påminna om någon slags mix mellan halo: ce och halo 2.

halo: ce var ju så jäkla skönt eftersom 3-shoten var så snabb att vem som helst kunde straffa vem som helst, varifrån som helst, om han gjorde ett misstag.
sprang man öppet cross map, så blev man dödad - för pistolen hade den makten.

i halo 2 så slöade man ju upp killtimesen lite. jag personligen föredrar nog halo 2 över ce.. för det hade fortfarande tillräckligt snabba killtimes för att man som individ kunde straffa andra dumma individer.. samtidigt var killtimesen lite längre än i CE, vilket gav en mer lag-betoning eftersom man inte längre själv var kapabel att avsluta folk cross map 100% längre...... det var snarare typ 90%

jag tycker att halo 2 hade precis den perfekta mixen mellan individuell skill och teamwork, för där fanns ingen riktig skillcap inbyggd i spelet...

halo reach med 4-shot dmr får mig att känna den känslan igen... att man som individ bara kan gå loss riktigt brutalt

det är skitbra med 5-shot också... speciellt om man jämför med vad dom utgick ifrån.

bloom-aa-halo sög verkligen hästballe. så om du inte provat det på ett tag rekommenderar jag dig verkligen att hoppa in i mixen och ge det ett försök utan bloom.

jag tror inte att man behöver DLC för att spela i TU ZB slayer... i mlg behöver man definitivt inte DLC.... resten är som sagt 85%... det är tusen gånger bättre än det gamla. men när man vet att det finns no bloom så förstår jag bara inte poängen med att ha det i vissa listor



jaja, det har gått en hel rant sen jag skrev att detta var en rant... så dubbelrant på det. haha
Min musik https://youtu.be/rULvgOTHRVU
  • 0
Aha, det är det som är TU alltså. Förstod inte vad det innebar innan; var inte heller tillräckligt uppmärksam för att märka skillnaden. Körde det dock i BTB på den där stora banan fylld med fordon, så kände inte direkt av 4-shot pistolen när jag mejade ner folk med en ghost. :p

Låter riktigt bra iallafall, allt det där. Vore trevligt om man kunde välja något med regler som motsvarade MLG direkt från menyn.
  • 0
Citerar Lurkman:
Vore trevligt om man kunde välja något med regler som motsvarade MLG direkt från menyn.


Det hade vart riktigt nice.

Man kan ju inte förvänta sig att spelet ska skeppas med MLG-regler, för det tar tid att testa inställningar och komma fram till vilka som är bäst - men om nu 343 jobbar med MLG för att göra Halo 4 bättre, som det sägs.... så hoppas jag i alla fall på att spelet skeppas med ett någorlunda kompetativt alternativ.

Det kommer ju inte motsvara typ Halo 4 MLG version 6 eller nåt... men ändå något kompetativt att utgå ifrån dag ett, så att man inte behöver såsa rundor i massa sociala listor.

Dom har ju jobbat vidare på Halo: Reach-motorn i H4 ju. Gjort optimeringar och så dock, men med samma grundläggande motor i bakgrunden borde spelen kunna bete sig ungefär likadant.... så dom borde bara kunna kolla på "vad är kompetativt nu?" och mer eller mindre klippa och klistra det.

blev lite Halo 4-ot... men ja det är ju uppenbarligen försent för att halo: reach ska skeppas med kompetativa inställningar rakt från menyerna
Min musik https://youtu.be/rULvgOTHRVU
  • 0
Citerar properskillz:
Dom har ju jobbat vidare på Halo: Reach-motorn i H4 ju. Gjort optimeringar och så dock, men med samma grundläggande motor i bakgrunden borde spelen kunna bete sig ungefär likadant.... så dom borde bara kunna kolla på "vad är kompetativt nu?" och mer eller mindre klippa och klistra det.

blev lite Halo 4-ot... men ja det är ju uppenbarligen försent för att halo: reach ska skeppas med kompetativa inställningar rakt från menyerna


Jävligt intressant hur Halo 3 kommer bli öht, förväntar mig att mp:n kommer skilja sig en del gentemot tidigare delar.
  • 0
Citerar Lurkman:
Citerar properskillz:
Dom har ju jobbat vidare på Halo: Reach-motorn i H4 ju. Gjort optimeringar och så dock, men med samma grundläggande motor i bakgrunden borde spelen kunna bete sig ungefär likadant.... så dom borde bara kunna kolla på "vad är kompetativt nu?" och mer eller mindre klippa och klistra det.

blev lite Halo 4-ot... men ja det är ju uppenbarligen försent för att halo: reach ska skeppas med kompetativa inställningar rakt från menyerna


Jävligt intressant hur Halo 3 kommer bli öht, förväntar mig att mp:n kommer skilja sig en del gentemot tidigare delar.


jag både tror och hoppas att dom kommer gå närmare den kärnan som utgör halo. dom har bara glidit längre och längre ifrån nu med först h3 och sen hr... h4 måste tillbaka i rätt riktning för att rädda serien.
Min musik https://youtu.be/rULvgOTHRVU
  • 0
Citerar properskillz:
ingen som kan rendera klipp?


Jag kan rendera om du behöver i framtiden. Jag har HD PVR!
  • 0
Citerar Ultras:
Citerar properskillz:
ingen som kan rendera klipp?


Jag kan rendera om du behöver i framtiden. Jag har HD PVR!


jaså. låter väldigt intressant. har egentligen en hel uppsjö med klipp som jag skulle vilja rendera till ett montage.
frågan är bara om man pallar rota fram och klippa ut och sånt... typ allt jag har är ju sparat i hela matcher
Min musik https://youtu.be/rULvgOTHRVU
  • 0
Citerar Lurkman:
Spelade Halo 3 för någon vecka sedan. Alla sög.


Yes det gör dem. Vill dock ändå spela Halo 3 mer (fast har inte Guld och Internet till boxen för övrigt just nu) men det är väl dött. Allt är dött. Halo är bra nära dött. Jävla Black ops och MW2 skit...
Och Reach crap de hade i början...
"Charizard är så jävla ond."
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!