Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Det här är tråden om böcker


Fick hem The Martian i veckan och har börjat läsa lite i den nu och den känns lovande! Det känns dock lite småskumt, nästan för modernt att författaren använder ordet ''Yay!'' ganska ofta. Kapitlen föreställer ju iofs astronautens egna anteckningar och det känns verkligt på det viset, jag själv använder ju det ordet av och an. Jag läser nog för få böcker nu för tiden och anmärker kanske därav extra tydligt på sådant.
Entering zero gravity
  • 0
I was there, the day Horus slew the Emperor...

Ifall du gillar Warhammer 40.000 världen och är intresserad till bakgrunden till varför Space Marines slås mot andra Space Marines och hur allt gick åt helvete är Horus Heresy böckerna mycket bra. Det är en pågående serie som berättar om vad som först var en gyllene tid för mänskligheten men som slutade i ett sju år långt inbördeskrig med triljoner människor döda, hela solsystem utplånade och en galax som för evigt skulle brinna i krig.

Böckerna utspelar sig tiotusen år innan Warhammer 40.000, i en tid då Kejsaren med sina söner ledde Det Stora Korståget och enade alla mänsklighetens världar till Imperiet. Det är en gyllene tid för människan som krossar allt motstånd de stöter på med sina genetiskt förbättrade Space Marines. Det är en tid då rädsla och vidskepelse byts mot Imperiets Sanning - att det inte finns några gudar och alla tempel och kyrkor i galaxen skall förstöras. Nya tekniska upptäckter sker hela tiden samtidigt son gammal förlorad teknologi hittas på de planeter som ständigt blir del av Imperiet.

I över tvåhundra år har korståget pågått och det känns som om slutet närmar sig. Men efter den enskilt största segern, då Ullanor-systemet har erövrats, meddelar Kejsaren att han nu måste återvända till jorden och att korståget skall ledas av favoriten bland hans söner, Horus Lupercal.

Men fröna för förräderi är reda sådda och Horus kommer allt närmare dagen då han måste välja mellan vara lojal mot fadern som ljugit eller svära trohet till de gudar som kan erbjuda så mycket mer.


Horus Rising, skriven av prisbelönta Dan Abnet, är den första boken i Horus Heresy serien och var utgivarens första bok att ta sig till toppen av New York Times Best Sellers. I flera månader låg boken på förstaplats bland de bästsäljande sci-fi böckerna och serien i sig har sålt i flera miljoner exemplar, med både långa och korta berättelser och välproducerade ljudböcker.

Just nu är Horus Rising gratis att ladda hem via iBooks: https://itunes.apple.com/us/book/horus-rising/id416072787?ls=1&
mt=1110lqaZ



‘It is the folly of men to believe that they are great players on the stage of history, that their actions might affect the grand procession that is the passage of time. It is an insulating conceit a powerful man might clasp tight to his bosom that he might sleep away the night, safe in the knowledge that, but for his presence, the world would not turn, the mountains would crumble and the seas dry up. But if the remembrance of history has taught us anything, it is that, in time, all things will pass. Unnumbered civilisations before ours are naught but dust and bones, and the greatest heroes of their age are forgotten legends. No man lives forever and even as memory fades, so too will any remembrance of him.
‘It is a universal truth and an unavoidable law that cannot be denied, despite the protestations of the vain, the arrogant and the tyrannical.
‘Horus was the exception.'
  • 0
Köpte Infinite Jest. Befinner mig på sida tjugo av tusennågonting. Snudd på läskigt hur lång den är, men så länge den är bra gör det mig ingenting. Vi får se. Kanske inte ens kommer förstå någonting.
  • 0
Gav Carrie av Stephen King en chans till. En relativt kort roman på runt 240 sidor som jag läste i ett pass. Tyckte bättre om formen än förra gången jag läste den och måste erkänna att brevromansformen faktiskt tillför ett lager som man annars hade gått miste om. Föredrar dock senare King med lätthet. Det märks att detta är en tidig roman.

Läser nu De ensamma av Håkan Nesser. Som de flesta deckare är den en del i serie, i vilken jag inte läst en enda föregående bok - men det verkar fungera ändå. Nesser har ett fantastiskt sätt att skriva på, vilken gör att jag faktiskt får tänka över mitt annars så strikta undvikande av deckargenren i stort.
  • 0
Citerar Homer S:
Föredrar dock senare King med lätthet.

Vad kan du rekommendera för böcker av King efter, säg, milleniumskiftet? Har nog bara läst Signal i det segmentet, och den kändes inte så originell. Ganska intressant ändock.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Läste klart De ensamma av Håkan Nesser. Är imponerad av denne författare. Ett språk som bara flyter, samtidigt som han skriver böcker som utelämnar det där pseudo-filosofiska mässandet som så många andra inte kan låta bli att peta in som för att ge böckerna någon form av berättigande som litteratur. Just den här boken kanske inte är något mer än en väldigt stabil deckare, men hantverket är imponerande.

Citerar Oxenstierna:
Vad kan du rekommendera för böcker av King efter, säg, milleniumskiftet? Har nog bara läst Signal i det segmentet, och den kändes inte så originell. Ganska intressant ändock.


Har Lisey's Story, Duma Key och 11/22/63 som favoriter, och det är väl de jag brukar rekommendera. Duma Key är väl den som är minst uppmärksammad kanske, ganska standard King-roman men jag fastnade för karaktärerna i den. Förstnämnda är Kings egen favorit av allt han skrivit, 11/22/63 mer kritikernas favorit. I slutändan är det väl ändå 11/22/63 som står ut som den starkaste boken.

Sen ska jag såklart nämna en annan bok som blev ganska uppmärksammad. Under The Dome bygger på samma premiss som The Simpsons-filmen, märkligt nog. King goes Lord of the Flies, skulle jag beskriva den som. Intressant och imponerande romanbygge, men jag saknade den där riktigt berörande känslomässiga sidan som har varit så typisk för King sedan han råkade ut för sin olycka. Tycker han förlorar den sidan när han försöker sig på att behandla många olika fokaliseringar.
  • 0
Blev klar med 1984 tidigt imorse.

...

...

Jag vet fan inte vad jag tycker.

Tar man lite hänsyn till att den är skriven i sviterna av andra världskriget och i skuggan av det kalla kriget, så får den en ytterligare dimension och ett allvarsamt djup - en samhällsbetraktelse med över sextio år på nacken som känns obehagligt aktuell på ett sätt, men som skönlitteratur och som roman är den verkligen gräsligt bedrövlig och eländig, fyfan. Blev helt trött i hela skallen under vissa partier.

Intensivt gråblek och väldigt, väldigt intressant bok med det vidrigaste och bästa slutstycket på länge. Vet inte om jag gillade den eller avskydde den eller bådadera delarna i stunder om vartannat. Den känns jävligt vass i och med att man ofrivilligt hänger med som person i svängarna mellan hopp och lycka ner till sorg och misär och blir sedermera lika uppgiven som Winston när vindarna vänder. Fantastiskt bra och fantastiskt bedrövlig bok på samma gång, men den svenska översättningen var förjävla rutten i vissa delar. Kaotiska formuleringar och alladeles för långa, snurriga utläggningar. Dåligt flow i berättandet.

Anyhow, en upplevelse som gav mig blodad tand. Finns det mer i samma dystopiska men ändå "rimliga" framtid - kanske med ett liiiiite större uns av romantik och hopp än 1984 - därute som är värda att dyka ner i? Är inte så vidare intresserad av sci-fi, andra planeter, universum eller andra civilisationer, utan mer en tillvaro på jorden i en parallell eller framtida historieutveckling.
  • 0
Citerar Moose:
Jag vet fan inte vad jag tycker.


En perfekt bok att referera all möjlig skit till är den i alla fall, eftersom den drar väldigt lite slutsatser och inte lämnar något egentligt budskap.

Själv fick jag blodad tand av Nesser-deckaren och gav mig på en Åsa Larsson jag haft i hyllan sen bokrean 2007... eller däromkring. Det blod som spillts heter den hur som helst, och medan Larsson inte är Nesser när det gäller rent flyt i både språk och genialitet i konstruerande av intrig så finns det andra kvaliteter. Två bra deckare i rad, who would have known.

Läste även om en av mina King-favoriter i Duma Key och även om jag i princip kom ihåg hela händelseförloppet glasklart trots att jag säkert läste den förra gången i samband med inköpet av föregående lästa bok, så var det skönt att det visade sig att den var precis lika bra som jag kom ihåg den. Borde nämnas bland hans bästa böcker, varje gång. Om det egentligen ser ut att vara en dussinbok ur den senare delen av hans författarskap, så är det faktiskt en bok där han får det mesta rätt.
  • 0
Jag köpte ett tjusigt (rå-rivet!) exemplar av Ett förslag, av den svenska mästerförfattaren Sven Lindqvist, förra våren. I den stod i stort sett att man skulle skriva biografiskt, så jag började skriva (och filma) ännu mer än vanligt under förra året. Då jag fortsatt har blivit jagad på gatan (bland filmerna), har jag inte vågat posta det mesta av texterna än. Boken blev liggande.

Däremot har jag läst ut Muscle av Sam Fussell, det är ett seriöst lästips till träningstokiga. Boken är förmodligen den enda om bodybuilding som är skriven på Oxford-engelska, det är alltså ett seriöst lästips överlag. Om jag har fel och det finns andra bra böcker om styrketräning än Muscle och Bänkpress (av Sven Lindqvist) så borde jag upptäcka det snart. Bänkpress läste jag första gången för nästan tjugo år sedan.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Patrick Rothfuss: in the name of the Wind för er som älskar fantasy!
Gamertag: WirreXx
  • 0
Önskade mig The Black Tower i julklapp, men tyvärr fanns den inte i stan. Så fick Salems Lot istället. Någon som läst?
  • 0
Salem's Lot är kanon. Kings andra publicerade, om jag inte minns fel. 'Modern tagning på Dracula i en småstad i New England', brukar den beskrivas som. En av karaktärerna ur den återkommer i The Dark Tower V: Wolves of the Calla, och Kings version av vampyrer i en senare bok, så den hör till en av de böcker med kopplingar till serien som är viktigast om man vill ha hela bilden.

Själv har jag precis läst Yngwie J. Malmsteen - Såsom i Himmelen, så ock på jorden, den inofficiella biografin av Anders Tengner. Ganska tragisk biografi i stort som också bjuder på rena gapskratt till vissa anekdoter. Ska bli intressant att ta del av den officiella biografin efter denna läsning, som knappast är något idoliserande porträtt. Tycker i stort att det är lite väl mycket som är nära inpå och negativt. I slutändan frågar jag mig vad den här boken vill få mig att tycka och tänka och istället för att ha läst en biografi känns det som om jag läst "Vad Anders Tengner tycker om Yngwie Malmsteen". Tumme ner.
  • 0
Då får jag bara börja läsa helt enkelt
  • 0
Någon som tagit sig igenom Les Miserable av Victor Hugo och har något att säga om den?
  • 0
detta är min favoritrad ifrån 50 shades of gray:

I feel the color in my cheeks rising again. I must be the color of the communist manifesto.
  • 0
Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist

Det är länge sedan jag läste en bok som gjorde mig så trött. Jag har inga problem med det absurda, inte alls - men denna bok är så fruktansvärt berövad på all berättarglöd att jag vill slänga ut den genom fönstret. Kings Under the Dome var ingen höjdare, och här kommer mellanmjölksversionen. Fyra husvagnar, ett surrealistiskt grönt fält och ett socialt experiment.

John Ajvide Lindqvist. Det såg så bra ut. Låt den rätte komma in var fullständigt briljant, Hanteringen av odöda åtminstone intressant och tänkvärd, men det var Människohamn som gjorde mig till ett fan på riktigt. Tyvärr imponerade aldrig Lilla Stjärna och jag hoppades på att nästa bok skulle hitta rätt igen.
  • 0
Citerar Tribe:
Brave New World - Aldous Huxley


läs den här boken, extremt mycket bra skit
  • 0
Snart inne på del 4, 5 och 6 av Dark Tower-storyn. Diggar det en så länge även om den andra delen var bara förvirrande.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
jag läser mo yans bok om ximen nao och hans sju liv och det är bra och rolig. den handlar om någon kines som reinkarneras till en hög med djur under efterspelet till den kinesiska revolutionen 1950. det har hittils varit två kapitel där han i form av en brunstig åsna letar upp ett åsnesto och som han har hett hett sex med. förutom åsnesex så ger den också en bild de negativa effekterna av maos kollektivisering och som förlängning av det även kommunism i allmänhet. jag känner mig lite förvånad öv er att en bok från kina som har så hård censur och strikta regler ändå är regeringskritisk.
  • 0
äre någon här som har läst Ved : allt om huggning, stapling och torkning - och vedeldningens själ av Lars Mytting? den var med på bokus.com rea och låter galet bra
  • 0
Citerar SPEL ÄR FARLIGT:
Ved : allt om huggning, stapling och torkning - och vedeldningens själ


Låter seriöst som en bok farsan skulle uppskatta. Han har fullt med suspekta titlar som. Bygg din egna rök samt hundra recept på rökt mat, Dra timmer med häst, eller 150 strömmingsrecept.
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
det låter som en bra bok det där. du får hälsa din fader ifrån mig, jag tror att han och jag skulle komma bra överrens
  • 0
He ate and drank the precious words,
His spirit grew robust;
He knew no more that he was poor,
Nor that his frame was dust.
He danced along the dingy days,
And this bequest of wings
Was but a book. What liberty
A loosened spirit brings!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!