Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Det här är tråden om böcker


Citerar Viktor:
Har den engelska varianten stående i bokhyllan, och jag längtar efter att ta mig an den.


Åh, jag orkar inte med feta gamla böcker på engelska. Försökte mig på David Copperfield, men stötte gång på gång på formuleringar och ord som jag inte kunde begripa.
  • 0
Citerar Lurkman:
Åh, jag orkar inte med feta gamla böcker på engelska. Försökte mig på David Copperfield, men stötte gång på gång på formuleringar och ord som jag inte kunde begripa.


Haha, det är ju ändå Dickens. Kan tänka mig att Ulysses är en bra bit värre.
  • 0
Citerar Homer S:
Haha, det är ju ändå Dickens. Kan tänka mig att Ulysses är en bra bit värre.


Ulysses är redan helkonstig som den är. Vilken röra!
  • 0
Läste precis ut Maus, fyfan, jag grät nästan på slutet.
Lider inte längre för konsten, jag bara lider
  • 0
Citerar Dufwan:
Läste precis ut Maus, fyfan, jag grät nästan på slutet.


Maus är så jävla bra. Sättet Spiegelman skildrar relationen till sin far är egentligen det som berörde mig mest, även om skildringarna av kriget också är väldigt gripande. Jag började verkligen förstå lite vilken effekt Andra Världskriget haft på människor, inte bara de som var med/levde då utan också deras barn, som i Maus.
  • 0
Citerar Fakil:
. Sättet Spiegelman skildrar relationen till sin far är egentligen det som berörde mig mest, även om skildringarna av kriget också är väldigt gripande.


Säger detsamma. Sättet att skildrar relationer överlag var helt fantastiskt. Anja, Richieu, tja alla, även om de inte får långa textramsor av förklaringar så får man en mycket klar bild av hur varje karaktär förhåller sig till varandra.
Lider inte längre för konsten, jag bara lider
  • 0
Tips på några bra post-apokalyptiska böcker? Jag läser för närvarande Metro 2033 och sen blir det Vägen. Men efter det vet jag inte.
Hallowed Be Thy Name
  • 0
Citerar Hallowed:
Tips på några bra post-apokalyptiska böcker? Jag läser för närvarande Metro 2033 och sen blir det Vägen. Men efter det vet jag inte.


Stephen Kings The Stand. Läste den förra sommaren.
  • 0
Ska snart dra igång med Orwells 1984. Ska bli spännande då jag länge tänkt läsa den, men som vanligt gör man inte slag i saken. Väntar den med posten nästa vecka.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Läste nyligen om The Drawing of the Three, del 2 i Stephen Kings fantastiska The Dark Tower-serie... och den var ännu bättre än vad jag mindes den som, vilket känns helt vansinnigt. Har läst halva The Wastelands också, och känner samma sak för den. Satan vilken bra serie.
  • 0
Läste precis ut Moment 22 av Joseph Heller. Ny favoritbok, helt klart. Boken tar verkligen svart humor och krigets, byråkratin och själva livets absurditet till nya nivåer.
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
Tomheten är stor efter att Ursula Kroeber Le Guins jättefina The Dispossessed tog slut.

Den förtjänar så mycket mer än att bara nämnas som hastigast men nu är jag lite för apatisk och det är ju alltid något.
Esike desike luntan tuntan.
  • 0
Citerar mygga_med_stil:
Läste precis ut Moment 22 av Joseph Heller. Ny favoritbok, helt klart. Boken tar verkligen svart humor och krigets, byråkratin och själva livets absurditet till nya nivåer.


Håller på att läsa den just nu, gillar starkt än så länge. Riktigt skön humor.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Silke Neryn:
Tomheten är stor efter att Ursula Kroeber Le Guins jättefina The Dispossessed tog slut.

Den förtjänar så mycket mer än att bara nämnas som hastigast men nu är jag lite för apatisk och det är ju alltid något.

Funderar på att beställa hem den tillsammans med The Forever War.
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
Äcklet av Sartre var väldigt bra. Ger mig på Idioten nu. Älskar de fina nyutgåvorna av de klassiska böckerna (de utgåvorna med klassiker-stämplen) <3.
  • 0
Dvärgen av Pär Lagerkvist var jag och lånade på biblioteket idag. Verkar riktigt intressant. Har någon annan läst den?
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Bara jag som tycker att Huxleys Brave New World målar upp en trovärdigare framtidsbild än Orwells 1984? Att befolkningen kontrolleras av lättillgänglig eskapism, lust och kortvariga nöjen känns mer och mer relevant än kontroll genom tyranni och censur.
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
Citerar mygga_med_stil:
Bara jag som tycker att Huxleys Brave New World målar upp en trovärdigare framtidsbild än Orwells 1984? Att befolkningen kontrolleras av lättillgänglig eskapism, lust och kortvariga nöjen känns mer och mer relevant än kontroll genom tyranni och censur.


Jag har tyvärr inte läst Brave New World (måste ta och göra det snart) men jag kan bara säga att det jag älskar så med 1984 inte direkt är att just det scenariot som målas upp i boken skulle vara speciellt trovärdigt. Jag uppskattar snarare att de olika delarna för sig av en tänkt diktatur (som i boken så perfekt passar ihop) målas upp på ett sådant skickligt sätt att man kan dra paralleller mellan dem och verkligheten/historien. I boken är det ju ett riktigt mardrömsscenario där precis allting i samhället gått så illa som överhuvudtaget möjligt och därmed kanske inte direkt realistisk. Men jag har som sagt inte läst Brave New World. Med det sagt så känns det du räknade upp absolut väldigt relevant i dagens samhälle.
  • 0
Läser ju Litteraturvetenskap A på universitetet så det blir inte så mycket eget läsande, men bet tag i Sartres Äcklet innan det tunga kom igång i skolan och ska försöka ta den under tiden med.
It's poetry. The poetry of War.
  • 0
Har inte läst en bok få snart ett år. Behöver ta tag i det och läsa lite mer; Någon som kan säga vad de tycker om den här:
http://www.bokus.com/bok/9789185625864/illusionen-om-gud/

Tack på förhand.
60% of the Time, It Works Every Time.
  • 0
Citerar pBEAR:
Har inte läst en bok få snart ett år. Behöver ta tag i det och läsa lite mer; Någon som kan säga vad de tycker om den här:
http://www.bokus.com/bok/9789185625864/illusionen-om-gud/

Tack på förhand.


En helt fantastisk bok som var en riktig ögonöppnare för mig och som alla borde läsa.
  • 0
Citerar Fakil:
En helt fantastisk bok som var en riktig ögonöppnare för mig och som alla borde läsa.


Ögonöppnare har jag aldrig behövt bara mer och mer kunskap inom ämnet. Men blir kanske ett köp, eventuellt köper jag hans bok om evolutionsteorin också.
60% of the Time, It Works Every Time.
  • 0
Jag har någon sorts rutin, varje sommar läser jag alltid Liftarens Guide Till Galaxen, som för övrigt är den bästa boken jag någonsin läst, Pestens Tid (The Stand) av Stephen King brukar också smyga med varje sommar, då det känns alldeles fantastiskt att ligga på altanen och läsa bok.

World War Z har jag också läst några gånger. Fantastisk jävla bok.
Som post-apokalypstfantast tar jag gärna emot tips på böcker med det temat
WARNING, Erwin Schrödinger will kill you like a cat in a box... Maybe...
  • 0
Dissade rean och gick till ett antikvariat. Hittade en otroligt fint band av Anna Karenina från 70-talet, i nyskick. Köpte alla tre delar, 120 kr blev det. Fyndfyndfyndfynd.
  • 0
Fick hem två böcker av Chomsky tillsammans med Orwells Animal Farm idag. Kan varmt rekommendera den här versionen om någon letar efter en trevlig version av den. Härlig pärm utan massa sladdriga avtagbara pappersomslag med en introduktion av Cristopher Hitchens med lite bakgrundsfakta. Tyvärr finns inte Orwells egna förord med, där han förklarar att satiren på Sovjetunionen till stor del skulle kunna tillämpas på hans eget England, men det verkar (föga förvånande) mer eller mindre omöjligt att hitta.
Vik hädan, troll.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!