Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

CD, vinyl, mp3-spelare eller dator


Citerar MrOizo:
Kassettband är bra skit, fantastisk bas och oerhört behagligt ljud på alla sätt. Men mest blir det nog mp3-spelaren på grund av dess smidighet.


Speciellt när det är en gammalt dammigt band som nån spelat in en vinylskiva på. Min farsa drog igång ett gammalt band i bilen med nån skiva av Chris de Burgh på.

Tillagt 2008-03-09 23:29:
Citerar Wii-man:
Har du fortfarande vinylskivorna liggandes på golvet? schämmes


De ligger på faktiskt på golvet ja.
  • 0
Citerar Fauve:
Om du klarar av att höra skillnad mellan musik ifrån en dator och en skiva i en stereo så är jag imponerad


Det gör man inte i flac eller alac.
"MOO" because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Fauve:
Om du klarar av att höra skillnad mellan musik ifrån en dator och en skiva i en stereo så är jag imponerad


Skillnad mellan dator och vinyl, lätt! CD och dator beror helt på utrustningen.
mammoth massacre motherfuckers
  • 0
Men Flac tar så mycket plats
Though heavily outnumbered, our hero manages to take control over the turntables. Once more the groovy sounds of disco music is heard in the lil' big city!
  • 0
Citerar Arcane:
Skillnad mellan dator och vinyl, lätt! CD och dator beror helt på utrustningen.


Annars kan man ju rippa vinyl i flac på dator...

Tillagt 2008-03-09 23:35:
Citerar Wii-man:
Men Flac tar så mycket plats


Men det gör en skiva också... I min bokhylla.
"MOO" because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Freddas:
Annars kan man ju rippa vinyl i flac på dator...


Och? Det förstör ju ändå hela ljudbilden, hela poängen är att det är analogt.
mammoth massacre motherfuckers
  • 0
Citerar Arcane:
Och? Det förstör ju ändå hela ljudbilden, hela poängen är att det är analogt.


Jag tror det är mer psykiskt än vad du kan urskilja.
"MOO" because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Freddas:
Jag tror det är mer psykiskt än vad du kan urskilja.

Absolut inte.
Analogt ljud är alltid mer dynamiskt och biologiskt ljudande än den digitala motsvarigheten.

Som kan förstås lyssnar jag främst på vinyl, men därefter i datorn.
Endast för att det är så smidigt, och det faktum att stereon (med tillhörande skivspelare) befinner sig två våningar under rummet jag nu sitter i...
  • 0
Citerar Freddas:
Jag tror det är mer psykiskt än vad du kan urskilja.


Inte alls, det har en betydligt mjukare och rundare ljudbild än digitalt ljud och dessutom döljer det inte lika mycket vilket i sin tur gör det mycket mer levande, för att nämna några aspekter. Med andra ord blir det, precis som Don Pardo påpekade, mer dynamiskt.

Jag kan förstå att folk som sitter och fipplar med sina nedladdade mp3, flac och allt vad de heter inte förstår sig på det dock...
mammoth massacre motherfuckers
  • 0
Citerar Don Pardo:
Absolut inte.
Analogt ljud är alltid mer dynamiskt och biologiskt ljudande än den digitala motsvarigheten.


Jag har iofs aldrig riktigt jämfört skillnaden mellan vinyl och vinylrip... Däremot förstår jag inte riktigt vad du menar med "biologiskt" ljudande.

Tillagt 2008-03-09 23:53:
Citerar Arcane:
Inte alls, det har en betydligt mjukare och rundare ljudbild än digitalt ljud och dessutom döljer det inte lika mycket vilket i sin tur gör det mycket mer levande, för att nämna några aspekter. Med andra ord blir det, precis som Don Pardo påpekade, mer dynamiskt.


Det kan jag köpa...
"MOO" because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Freddas:
Jag har iofs aldrig riktigt jämfört skillnaden mellan vinyl och vinylrip... Däremot förstår jag inte riktigt vad du menar med "biologiskt" ljudande.

Med biologiskt menar jag ett organiskt och levande ljud, vilket är hur det låter.
Med en levande dynamik medföljer även den beryktade "analog-värmen" som så många analog-nördar prisar (mig själv inkluderat).
Med en större dynamisk räckvidd, förmåga till egenskapad rundgång och möjligheter till mer varierad ljudbild tycker jag att biologiskt är ett bra ord (även om "organiskt" skulle varit mer passande, såhär i retrospektiv).
  • 0
Citerar Don Pardo:
Med en levande dynamik medföljer även den beryktade "analog-värmen" som så många analog-nördar prisar (mig själv inkluderat).


Så du dokumentären Guldörat när den gick på svt i slutet av förra året?
  • 0
Citerar thording:
Så du dokumentären Guldörat när den gick på svt i slutet av förra året?

Nope!
Vad behandlade den?
  • 0
Citerar Don Pardo:
Nope!
Vad behandlade den?


Synd. Den handlade om ett gäng män som hade vigt hela sina liv åt ljud och ljudanläggningar. De hade lagt ut sjuka mängder pengar på sina hemmastereos och skivsamlingar. Jag blev alldeles varm i själen av att se folk vara så engagerade i något liknande.

I slutet tävlade två av dem om vem som hade bäst ljud.
  • 0
Citerar thording:
Synd. Den handlade om ett gäng män som hade vigt hela sina liv åt ljud och ljudanläggningar. De hade lagt ut sjuka mängder pengar på sina hemmastereos och skivsamlingar. Jag blev alldeles varm i själen av att se folk vara så engagerade i något liknande.

I slutet tävlade två av dem om vem som hade bäst ljud.

Låter helt klockrent!
Den måste jag få tag på.

*går ut och letar i skogen*
  • 0
Citerar Don Pardo:
Låter helt klockrent!
Den måste jag få tag på.

*går ut och letar i skogen*


Här kan du läsa lite och se korta klipp.
  • 0
Citerar thording:
Här kan du läsa lite och se korta klipp.

Tackar!
  • 0
Citerar Don Pardo:
Tackar!


Jag blir varm i hjärtat när jag ser att han gör rent sin anläggning med en dammvippa gjord av strutsfjädrar. Sen att en annan kille designat egna tröjor med texten "Carlsson - Probably the best sound in the world" är kärlek på riktigt.
  • 0
Citerar Arcane:
Skillnad mellan dator och vinyl, lätt! CD och dator beror helt på utrustningen.


Vinyl och dator kan nog jag höra skillnad på också för det mesta. Men jag tror nog det är mycket möjligt att göra en så pass bra kopia att det inte går att skilja på de två heller.

CD och dator har jag svårt att tro att någon kan med 100% säkerhet urskilja de två om de är kopplade till samma anläggning.

Jag kan köpa hela den där mysfaktorn och att man tycker det ser trevligare ut med de där stora svarta sakerna eller cd skivorna. Men jag tror ni torskar i ett väl utfört blindtest.
You are what you love, not what loves you.
  • 0
Citerar Fauve:
Om du klarar av att höra skillnad mellan musik ifrån en dator och en skiva i en stereo så är jag imponerad


Det klarar till och med jag. Och jag är knappast expert. Det krävs knappt öron för att skilja en dator och en bra stereoanläggning.
  • 0
Citerar marten1000:
Det klarar till och med jag. Och jag är knappast expert. Det krävs knappt öron för att skilja en dator och en bra stereoanläggning.


Jag är mer ute efter ett test där förstärkare och högtalare är det samma till båda. Skillnaden ska vara att musiken i ena fallet kommer ifrån en dator och i det andra fallet ifrån en CD-spelare.

Man ska inte underskatta sitt undermedvetna. Man tilldelar saker olika egenskaper beroende på vad ens andra sinnen säger. Jag var helt säker på att jag kunde urskilja coca cola och pepsi men när jag väl gjorde ett blind testa så smakade de likadant.

Citerar Don Pardo:
Nope!
Vad behandlade den?


http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=997297

Dokumentär om folk som försöker få till det bästa ljudet.
You are what you love, not what loves you.
  • 0
Citerar Fauve:
Man ska inte underskatta sitt undermedvetna. Man tilldelar saker olika egenskaper beroende på vad ens andra sinnen säger. Jag var helt säker på att jag kunde urskilja coca cola och pepsi men när jag väl gjorde ett blind testa så smakade de likadant.


Enligt mina sinnen är det rätt stor skillnad mellan Coca Cola och Pepsi, detsamma gäller för övrigt Plopp och Center.... I fallet som du tar upp, mellan dator och cd-spelare, beror det självklart på bitraten du på låtarna i datorn. Det är t.ex. rätt stor skillnad mellan musik som är kodad i 128kbps mot 320 kbps. (Appropå detta, är det någon som överhuvudtaget plågar sina öron med 128kbps?)
  • 0
1. Datorn
2. CD
3. Mobilen
  • 0
1. Datorn
2. Ipoden
3. Stereo
The right man when things go wrong
  • 0
1. iPoden genom stereon
2. mp3 i datorn
3. iPod "på språng"
4. cd i stereon
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!