Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Högskoleprovet


Citerar Denari:
Ska bli spännande att se när de lägger ut facit sen.


Verkar som om inte servrarna orkar riktigt. Om du kommer in kan du ju posta facit.
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
  • 0
Det kändes lättare än vad jag trodde, men jag antar att jag inte borde vara för självsäker nu innan jag har ett hum om hur det gick. Jäkligt trött är jag dock, och nöjd över att ha gjort det.
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
Såg nu att SVT var vänliga nog att posta den på sin sida: Facit till Högskoleprovet VT09
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
  • 0
Tyckte att statistikdelen var enklast.
Arrrrrgggggg me fellow mateys, go now and seed ye plunder, for we shall never sink.
  • 0
Svenska och engelska läsförståelserna var faktiskt riktigt svåra.
  • 0
Citerar The_gunners:
Tyckte att statistikdelen var enklast.


NOG var klart lättast om du frågar mig.

Kan säga att lustigt nog så gick det sämst på ORD som var det som har gått bäst när jag testat på internet. Tror dock att det beror på att jag körde utan tidsfrist då.

Har rättat allt nu och fick 86/122p vilket väl är godkänt för att vara första gången. Dock är det lite deprimerande när man räknar på det och finner att man hade 29,5% fel. Oacceptabelt.
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
  • 0
Citerar Silky:
NOG var klart lättast om du frågar mig.


Den var ju assvår. Höll på att sjunka genom stolen när man blev tvungen att göra den två gånger.

Engelskan och ordförståelsen var det som - inte helt oväntat - gick bäst för mig.

Fick sammanlagt 85/122. Jag är nöjd.
"The genius of the hole: no matter how much time you spend climbing out, you can still fall back down in an instant."
  • 0
Citerar Silky:
86/122p


Vad blir det för poängsiffra på det?
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
Fick 1,7 i år (enligt förra årets rättningsmall), så förra årets resultat på 1,8 står kvar...

Citerar Livlig:
Vad blir det för poängsiffra på det?


1,4 tror jag.
:3
  • 0
Citerar Zebaroth:
1,4 tror jag.


Sidan för förra årets normering fungerar inte för mig, men jag fick 80/128p. 62,5 % rätt med andra ord, och för att inte ha tränat eller ens sett ett högskoleprov känner jag mig ganska nöjd. Om fyra veckor får jag veta hur många härliga poäng jag får, och om ett år gör jag det igen.
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
88/122, 1.4 med förra årets normeringstabell alltså (1.5 med en från 1999). Fruktansvärt besviken allvarligt talat, även om man kanske inte borde vara det. Mnn jag blev så fruktansvärt frustrerad på ORD delen, och finner den helt malplacé eftersom att den till största del handlar om ren och skär kunskap, till skillnad från resten delarna där man löser problem och svarar på frågor genom att tyda information som man blir matad med. Att det sedan är mer eller mindre onödigt att kunna specifika ovanliga ord i teknologins ålder, där svar på sådana saker endast ligger ett par knapptryck bort gör ju inte saken bättre.

Kollar man rent procentuellt skulle jag ha fått 1.8 eller 1.9 om den provdelen slopade den delen, vilket jag allvarligt tycker att man borde göra. Alltså byta ut den mot något vettigt eller åtminstonde reducera innerbörden av den, hur man har tänkt att den ska ge dubbelt så stor betydelse som någon annan provdel är helt bortom mig.

Hade 21/22 på NOG, 15/20 på ELF, 17/40 på ORD (hade 24-26 på testproven jag gjorde...) 17/20 på LÄS och 18/20 på DKT.
Where are your friends tonight?
  • 0
Citerar Deus Ex Machina:
tt det sedan är mer eller mindre onödigt att kunna specifika ovanliga ord i teknologins ålder, där svar på sådana saker endast ligger ett par knapptryck bort gör ju inte saken bättre.


Folk som läser många böcker, följer nyheterna och den allmäna debatten samt har ett intresse för kultur och historia lär sig automatiskt många ord. Det är väl sådana som de vill ska komma in på universitetet..

När jag var 19 hade jag också mindre än hälften rätt på orden. Nu hade jag så gott som alla rätt. Dett visar väl att gammal är äldst helt enkelt.
[RKR]BiLong
  • 0
Gjorde provet för första gången i helgen och det slutade i katastrof! Måste säga att jag totalt underskattade svenskan och engelskan. Innan provdagen kollade jag egentligen bara på ordförståelsen, eftersom jag har hört att det skulle vara det svåraste.

Tills nästa gång (om det nu ens blir en nästa gång) måste jag se till att förbereda mig på allt istället bara för en enda del. Lära mig lite strategier och liknande, speciellt för läsförståelsen. Är så himla van med nationella prov där man, enligt mig, får gott om tid på sig att ta sig igenom uppgifterna. Trodde inte att det var så pass tidspressat som det faktiskt var.

Usch.... Detta var förmodligen den mest värdelösa lördagen jag har haft på ett bra tag .
This is Weazel News
  • 0
Citerar ninjadaniel:
Folk som läser många böcker, följer nyheterna och den allmäna debatten samt har ett intresse för kultur och historia lär sig automatiskt många ord. Det är väl sådana som de vill ska komma in på universitetet..


Synd då bara att många följer nyheter/debatter och så vidare på engelska, då det oftast finns fler och bättre källor att hämta information ifrån med mera. Att veta vad ett mjärde eller iogopedi är känns helt enkelt inte som att det borde ge lika stor betydelse för om man ska komma in på högskolan eller inte som att kunna lösa en uppgift i någon av de andra delarna.
Where are your friends tonight?
  • 0
Nej tack, högskoleprovet orkade jag inte göra.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Var det någon som skrev HP idag?

Fick 1.6 med förra gångens normeringstabell. Väldigt nöjd. Nu gäller det att plugga i ett halvår så att man kan komma in på den där nedrans läkarlinjen!
  • 0
Citerar Galdir:
Var det någon som skrev HP idag?

Fick 1.6 med förra gångens normeringstabell. Väldigt nöjd. Nu gäller det att plugga i ett halvår så att man kan komma in på den där nedrans läkarlinjen!


Ah... jag fick 1.5 förra gången; för att vara första gången känns det inte så tokigt... ville göra det nu eftersom provet till våren tycker jag är så sent, men var borta tyvärr...

Jag tog mest poäng på ordförståelsen, det var ju faktiskt 44 poäng av 122 på den delen förra året, om jag inte minns fel.
Life is Soon.
  • 0
Öhm.. En fråga, inte för att det rör mej, då jag har långt ifrån åldern inne, men har läst att det går att kolla på gamla prov för att träna, vart kan man se dessa prov isåfall?
Skulle vara kul att se ungefär vad det är för sorts frågor.
42
  • 0
Citerar Linus Ohlsson-99:
Öhm.. En fråga, inte för att det rör mej, då jag har långt ifrån åldern inne, men har läst att det går att kolla på gamla prov för att träna, vart kan man se dessa prov isåfall?
Skulle vara kul att se ungefär vad det är för sorts frågor.


Man hittar det mesta på Studera.nu, även gamla prov:

https://www.studera.nu/studera/340.html

Life is Soon.
  • 0
Citerar Linus Ohlsson-99:
Öhm.. En fråga, inte för att det rör mej, då jag har långt ifrån åldern inne, men har läst att det går att kolla på gamla prov för att träna, vart kan man se dessa prov isåfall?
Skulle vara kul att se ungefär vad det är för sorts frågor.


http://www8.umu.se/edmeas/hprov/hp-tidg.html Träna på.
Att slåss med troll, befria prinsessor och döda varulvar, det är att leva. - Strindberg
  • 0
Citerar Linus Ohlsson-99:
Öhm.. En fråga, inte för att det rör mej, då jag har långt ifrån åldern inne, men har läst att det går att kolla på gamla prov för att träna, vart kan man se dessa prov isåfall?
Skulle vara kul att se ungefär vad det är för sorts frågor.


https://www.studera.nu/studera/339.html

Jag fick ungefär 55,7% rätt.
Det finns ingen som heter 91maan90
  • 0
Citerar Powergrace:
http://www8.umu.se/edmeas/hprov/hp-tidg.html


Oh. Shit.

Om jag börjar träna nu så kanske jag lyckas
42
  • 0
Citerar Linus Ohlsson-99:
Öhm.. En fråga, inte för att det rör mej, då jag har långt ifrån åldern inne, men har läst att det går att kolla på gamla prov för att träna, vart kan man se dessa prov isåfall?
Skulle vara kul att se ungefär vad det är för sorts frågor.


Den sidan jag använder och som har faktiskt alla tidigare högskoleprov är: http://www.provtips.com

Citerar ApollonDeux:
Ah... jag fick 1.5 förra gången; för att vara första gången känns det inte så tokigt... ville göra det nu eftersom provet till våren tycker jag är så sent, men var borta tyvärr...


Det var ju bra! Det här var min tredje gång jag skrev det. Första gången fick jag 1.0, andra 1.2. Det lönar sig verkligen att plugga! Speciellt på orddelen, då använder jag den här sidan: http://ord.relaynode.info/

Grymt bra.
  • 0
Har du ens gjort högskoleprovet?
Orddelen är inte så jävla lätt (i alla fall inte för mig) som du verkar tro. Den klara majoriteten av mina fel kommer därifrån. Medelpoängen på orddelen är väl 15 av 40 eller något (ser du, jag kan också dra siffror ur röven)

Fuck off till Hp-tråden om du vill prata hp, nu tänker jag inte prata mer om det i denna tråden.


Varför tar du så illa vid? Känsligt ämne? Jag är medveten om hur pass svår orddelen är. Men jag fann det lite konstigt att om du endast fick ett fel på resterande delar och mer än fyra fel på orddelen inte fick runt 1.9-2.0.

Tillagt 2010-03-30 22:02:
Medel på ord ligger runt 20-21.

Källa: Taget från mina egna senaste HP.
Ally's
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!