Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Högskoleprovet


Personligen så bojkottar jag provet. Matten är för enkel för att jag ska ha nytta av det, utdöda svenska ord hjälper mig inte heller och de engelska orden jag sysslar med går inte att slå upp i en vanlig ordbok. Det där provet säger mig inget om mina chanser att lyckas inom det jag studerar och jag tycker antagningssystemet överlag är riktigt kasst.
You are what you love, not what loves you.
  • 0
Citerar Fauve:
Personligen så bojkottar jag provet. Matten är för enkel för att jag ska ha nytta av det, utdöda svenska ord hjälper mig inte heller och de engelska orden jag sysslar med går inte att slå upp i en vanlig ordbok. Det där provet säger mig inget om mina chanser att lyckas inom det jag studerar och jag tycker antagningssystemet överlag är riktigt kasst.


Det är ju det som är det fina. Man kan komma in lättare på attraktiva linjer, utan att göra ett skit...
"MOO" because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Fauve:
Personligen så bojkottar jag provet. Matten är för enkel för att jag ska ha nytta av det, utdöda svenska ord hjälper mig inte heller och de engelska orden jag sysslar med går inte att slå upp i en vanlig ordbok. Det där provet säger mig inget om mina chanser att lyckas inom det jag studerar och jag tycker antagningssystemet överlag är riktigt kasst.


Stämmer helt och hållet, tyvärr.

Citerar Freddas:
Det är ju det som är det fina. Man kan komma in lättare på attraktiva linjer, utan att göra ett skit...


Det komiska är ju dock att det nödvändigtvis inte behöver vara lättare. Sure, matten är nog sjukt simpel för de som kan det med exempelvis svenska ordförståelsen är stundtals riktigt klurig. Knappast de ord man använder sig av i sin vardagliga svenska
So the floodgates open but nothing comes out.
  • 0
Citerar Janis_Joplin:
Det komiska är ju dock att det nödvändigtvis inte behöver vara lättare. Sure, matten är nog sjukt simpel för de som kan det med exempelvis svenska ordförståelsen är stundtals riktigt klurig. Knappast de ord man använder sig av i sin vardagliga svenska


Grejen är ju det att de allra flesta brukar få ett betyg på högskoleprovet som i praktiken är bättre än deras betyg.
"MOO" because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Stämmer inte helt och hållet, men du har fortfarande en poäng. I princip alla kan lyckas jobba till sig ett resultat i högskoleprovet som är bättre än deras betyg, men i grunden så är det inte en självklarhet att man får bra resultat bara för att man är bra i skolan. Men precis som Fauve säger så är systemet idiotiskt eftersom man, precis som du klargör, utan problem kan arbete sig till ett resultat som inte stämmer överens med ens kompetens.

Exempelvis, om två personer gör högskoleprovet varav en är betydligt smartare (utan att vara ett geni), men inte förbereder sig för det hela, så kan helt klart den andra (som har pluggat in det aktuella) få ett bättre resultat. Idioti enligt mig och jag tillhör tyvärr det första exemplet för tillfället. Lär inte få extremt bra resultat, hoppas jag kan lyckas få 1.5 (eller säger man 15?).
So the floodgates open but nothing comes out.
  • 0
Citerar Janis_Joplin:
Exempelvis, om två personer gör högskoleprovet varav en är betydligt smartare (utan att vara ett geni), men inte förbereder sig för det hela, så kan helt klart den andra (som har pluggat in det aktuella) få ett bättre resultat. Idioti enligt mig och jag tillhör tyvärr det första exemplet för tillfället. Lär inte få extremt bra resultat, hoppas jag kan lyckas få 1.5 (eller säger man 15?).


Fast samtidigt är det inte så lätt att plugga in och om man faktiskt lyckas så anser jag att man utan tvekan är kompetent. Vad ska man göra? Plugga in Nationalencyklopedin?
"MOO" because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Freddas:
Fast samtidigt är det inte så lätt att plugga in och om man faktiskt lyckas så anser jag att man utan tvekan är kompetent. Vad ska man göra? Plugga in Nationalencyklopedin?


Finns helt klart sätt att plugga in det på. Exempelvis matten kan jag absolut ingenting om (intresse = noll) men skulle helt klart kunna plugga in grunderna om jag verkligen satte in mig i det. Visst, ca en timme efter provet skulle allt vara borta igen, men då skulle jag inte vara i behov av skiten längre. Sen kan man utan problem studera in svenska ords genom att läsa speciella böcker som hjälper en att förstå ord grundstenar och hur allt byggs upp.

Men visst, du har en poäng i att man måste vara relativt kompetent för att kunna göra det, men samtidigt tycker jag inte att högskoleprovet är ett bra måttband på ens kompetens. Känns i grunden som om mattedelen är relativt oviktig (enligt mig, beror dock helt på vad man vill bli) samtidigt som ordförståelsen är onödigt komplicerad. Tycker att man ska börja göra speciella antagningsprov till olika program. Vill man bli läkare ska man kunna svenska, engelska, grundläggande naturkunskap m.m. medans någon som vill bli ekonom ska specialicera sig på just matte, samhällskunskap och språk. Förstår för all världen inte varför jag, som vill bli sjukgymnast, ska kunna läsa av alla sorters olika diagram (som dock är den simplaste delen på provet) samt kunna räkna ut femtioelva andragradsekvationer.
So the floodgates open but nothing comes out.
  • 0
Citerar Janis_Joplin:
Finns helt klart sätt att plugga in det på. Exempelvis matten kan jag absolut ingenting om (intresse = noll) men skulle helt klart kunna plugga in grunderna om jag verkligen satte in mig i det. Visst, ca en timme efter provet skulle allt vara borta igen, men då skulle jag inte vara i behov av skiten längre. Sen kan man utan problem studera in svenska ords genom att läsa speciella böcker som hjälper en att förstå ord grundstenar och hur allt byggs upp.


Matteuppgifterna är mer logiskt uppbyggda än på rent kunnande. Om man inte har det nödvändiga sättet att tänka på så klarar du det inte särskilt bra. Det är svårare att träna till matten än till svenskan och engelskan.

Tillagt 2008-04-02 13:44:
Citerar Janis_Joplin:
Men visst, du har en poäng i att man måste vara relativt kompetent för att kunna göra det, men samtidigt tycker jag inte att högskoleprovet är ett bra måttband på ens kompetens. Känns i grunden som om mattedelen är relativt oviktig (enligt mig, beror dock helt på vad man vill bli) samtidigt som ordförståelsen är onödigt komplicerad. Tycker att man ska börja göra speciella antagningsprov till olika program. Vill man bli läkare ska man kunna svenska, engelska, grundläggande naturkunskap m.m. medans någon som vill bli ekonom ska specialicera sig på just matte, samhällskunskap och språk. Förstår för all världen inte varför jag, som vill bli sjukgymnast, ska kunna läsa av alla sorters olika diagram (som dock är den simplaste delen på provet) samt kunna räkna ut femtioelva andragradsekvationer.


Visst antagningsprov är något jag skulle gilla.
"MOO" because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Freddas:
Matteuppgifterna är mer logiskt uppbyggda än på rent kunnande. Om man inte har det nödvändiga sättet att tänka på så klarar du det inte särskilt bra. Det är svårare att träna till matten än till svenskan och engelskan.


Så kan mycket väl vara fallet, har aldrig haft svårt för språk och har därför aldrig behövt studera dem speciellt aktivt. Matte däremot hatar jag otroligt mycket och har därför aldrig satt mig in i dess logik och uppbyggnad. Jag har dock lyckats skriva VG på båda nationella proven (A och B kurserna, och jag vet att A bara är repetition) efter att enbart ha pluggat in det hela två dagar före proven.

Enligt mig är matte enkelt att lära sig, men svårt att förså. Kan med andra ord säga att det är logiskt, men tråkigt som fan.

Tillagt 2008-04-02 13:48:
Citerar Freddas:
Visst antagningsprov är något jag skulle gilla.


Skulle helt klart mest rättvist, läste någonstans att läkarlinjen kanske skulle införa något i den stilen, vilket jag tycker är helt rätt.
So the floodgates open but nothing comes out.
  • 0
Citerar Janis_Joplin:
Så kan mycket väl vara fallet, har aldrig haft svårt för språk och har därför aldrig behövt studera dem speciellt aktivt. Matte däremot hatar jag otroligt mycket och har därför aldrig satt mig in i dess logik och uppbyggnad. Jag har dock lyckats skriva VG på båda nationella proven (A och B kurserna, och jag vet att A bara är repetition) efter att enbart ha pluggat in det hela två dagar före proven.


Jag är tvärtom... Skitbra på matte och logik, men urkass på språk.

Citerar Janis_Joplin:
Enligt mig är matte enkelt att lära sig, men svårt att förså. Kan med andra ord säga att det är logiskt, men tråkigt som fan.


Matte är olika svårt att lära sig beroende på hur man tänker. Om man bara pluggar in formler som man inte förstår så kommer man ha riktigt svårt. Om man istället förstår hur formlerna är uppbyggda och vad man får ut, så behöver man inte lära sig formler längre. Då kan man arbeta mycket friare och det är ungefär så jag alltid försöker göra.
"MOO" because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Freddas:
Jag är tvärtom... Skitbra på matte och logik, men urkass på språk.


Nu är du allt lite hård mot dig själv, jag har ingen aning om hur du är som människa. Du kanske stammar och har allmänt svårt att uttrycka dig bra, men när det kommer till skriftspråket så är du allt annat än usel.

Citerar Freddas:
Matte är olika svårt att lära sig beroende på hur man tänker. Om man bara pluggar in formler som man inte förstår så kommer man ha riktigt svårt.


Det är precis så jag gör, och det funkar till prov som exempelvis högskoleprovet. Det är det som gör mig förbannad eftersom det i grunden inte visar mina kunskaper i ämnet (ett ämne som jag dock inte behöver kunna) utan bara visar vad jag kunde just då. Det är till och med 20 % chans att svara rätt även om man inte förstår någonting och med hjälp av ytterst lite logik kan man med lätthet bättra på de oddsen avsevärt.

Citerar Freddas:
Då kan man arbeta mycket friare och det är ungefär så jag alltid försöker göra.


Smart, och du borde belönas för det. Om du skulle vilja bli något som har med matte att göra så borde du få visa upp dina färdigheter inom ämnet. Jag däremot, som inte kommer att ha ett uns värde av skiten, borde inte behöva låtsas att jag kan det.
So the floodgates open but nothing comes out.
  • 0
Den svenska ordkunskapen är ju ett helvete. Resten är inte särskilt svårt, speciellt inte engelska läsförståelse.
:3
  • 0
Nej, det är just ordkunskapen och matten (som jag inte orkar sätta mig in i) som blir lite intressant att bita in i (ehhh...inte matten dock...bara trist..).
So the floodgates open but nothing comes out.
  • 0
Citerar Janis_Joplin:
Det är precis så jag gör, och det funkar till prov som exempelvis högskoleprovet. Det är det som gör mig förbannad eftersom det i grunden inte visar mina kunskaper i ämnet (ett ämne som jag dock inte behöver kunna) utan bara visar vad jag kunde just då. Det är till och med 20 % chans att svara rätt även om man inte förstår någonting och med hjälp av ytterst lite logik kan man med lätthet bättra på de oddsen avsevärt.


Det fungerar inte till prov som högskoleprovet, tro mig.
"MOO" because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Freddas:
Det fungerar inte till prov som högskoleprovet, tro mig.


Hade jag orkat så hade jag kunna förbättra mitt resultat med minst 50 % (på mattedelen) genom att studera hårt under två/tre dagar, tro mig. Har kollat på gamla prov och är medveten ungefär vad som kommer.
So the floodgates open but nothing comes out.
  • 0
Citerar Janis_Joplin:
Hade jag orkat så hade jag kunna förbättra mitt resultat med minst 50 % (på mattedelen) genom att studera hårt under två/tre dagar, tro mig. Har kollat på gamla prov och är medveten ungefär vad som kommer.


Okej då... För mig var det aldrig något problem med matten... Kanske är därför jag tycker som jag tycker. Tror jag missade en grej när jag gjorde det.
"MOO" because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Trevligt för dig, du kan inte komma ner till Umeå, smita ner i min ryggsäck och sedan byta plats med mig under matematikdelen?

So the floodgates open but nothing comes out.
  • 0
Citerar Janis_Joplin:
Trevligt för dig, du kan inte komma ner till Umeå, smita ner i min ryggsäck och sedan byta plats med mig under matematikdelen?


Om du gör samma sak åt mig på svenskadelarna.
"MOO" because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Självklart, även om jag tror att du klarar de utan större problem
So the floodgates open but nothing comes out.
  • 0
Citerar Janis_Joplin:
Självklart, även om jag tror att du klarar de utan större problem


Hade typ medelbetyg på dem (vilket jag anser vara ganska dåligt)... Däremot engelskan gick skapligt och på matten och tabellerna hade jag nästan alla rätt.

Fick 1,4 i snitt som jag inte var särskilt nöjd med, men det är svenskan som sänker mig.
"MOO" because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Får jag 1.4 blir jag nog besviken också, vill gärna ha 1.6, nöjer mig dock med 1.5 eftersom det kan räcka för mig.
So the floodgates open but nothing comes out.
  • 0
Tjena! Idag så gjorde jag Högskoleprovet och så klart där jag bor, i Falun på Haraldsbo Gymnasiet. Fy Fan! Vad jobbigt det var och min rumpa säger Aj! Aj! Heheh. Men det gick faktiskt rätt bra, första gången också som jag gör det.

Men gud det roligaste var när man fick göra engelska delen det såg jag fram emot hela tiden!
Lämnat GR.
  • 0
Första gången jag gjorde det också, faktiskt överraskande trevligt

Dock funderar jag lite över vilket prov som bara var ett "test" och inte gills i den slutliga beräkningen, hoppas verkligen att det var det andra av de båda engelska/svenska ord-proven

Facit kommer upp om typ tio minuter, ska bli spännande, även om jag tror att jag kommer att bli besviken


I övrigt vill jag bara tacka Iqaros för hans underbara pepp i MNC, riktigt inspirerande, motiverande och taggande..

Tillagt 2008-04-05 17:34:
Har räknar ut mitt ungefärliga snitt nu och skulle tippa på att jag hamnar kring 1.2. Att säga att jag är besviken vore en underdrift, men samtidigt så kändes det inte speciellt bra efter det andra Engelska/svenska ord-provet (som visade sig vara det som gällde). Hade det första varit det riktiga hade jag nog kunna höjt mig två punkter, men allt i allt så gjorde jag lite för mycket slarvfel (buhu me).

Känns lite drygt så här i efterhand, speciellt eftersom matten och LtK:n visade sig vara det enklaste. Håhåjaja, nu kommer jag inte in på högskoleprovbetyget iaf, vad fan ska jag göra av mitt liv nu? Utbilda mig till journalist och fira min stundande arbetslöshet? Fy fan..
So the floodgates open but nothing comes out.
  • 0
1.1 tror jag det blir, cirkus. Nöjd då det var aningen bättre än förra och första försöket. Dock lite typiskt att block 2 skulle vara "falskt" när det gick bättre än när jag gjorde tabeller/diagram andra gången. Nåja, får duga.

Vad hade du för förväntningar innan provet, Janis, om 1.2 var en besvikelse?
  • 0
Citerar Durden:
Dock lite typiskt att block 2 skulle vara "falskt" när det gick bättre än när jag gjorde tabeller/diagram andra gången. Nåja, får duga


För oss var Engelskan/svenska-orden de falska blocken, samma besvikelse här eftersom den första gick betydligt bättre.

Citerar Durden:
Vad hade du för förväntningar innan provet, Janis, om 1.2 var en besvikelse?


Förväntningar låg, innerst inne, på ungefär 1.2, men jag hade förhoppningar om 1.5. Just den engelska/svenska ord-delen gick dock relativt dåligt och jag slarvade även lite på den svenska läsförståelsen. Lite mer skärpt, och med lite tur, så hade jag kanske klarat 1.5
So the floodgates open but nothing comes out.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!