Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Högskoleprovet


Citerar kraz:
Måste ändå säga att det gick hyfsat för att vara första gången. Den allra första delen gick dåligt men den plockades ju som tur var bort. Jag fick åtminstone mer än hälften på alla delar och det var väl det jag siktade på. Hade hoppats på ännu mer på de verbal delarna dock men jag tappade en del på orden och stressade lite :/ men men, det går bättre nästa gång!


Jo precis, bara testgång nu liksom!
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Första gången jag skrev idag. Fick 65 av 160. Är nöjd och stolt över mig själv! Trodde på lägre för jag var så sjukt nervös och trött. Har inte heller rört nån studiebok eller så sen jag tog studenten för 5 år sen, så matte och sånt är ju inte färskt i minnet direkt

Tills i höst ska jag förbereda mig betydligt bättre och andra gången man skriver brukar ju gå bättre har jag hört då man inte är lika nervös och vet hur det går till och så.
En signatur är inte alltid en signatur.
  • 0
Citerar The Frostexx:
Då var det gjort också, hur gick det för er allesammans?


Hur gick det för dig?

Antar dock på förhand att du briljerade.

För mig gick det ganska dåligt. Sänker mig definitivt.
  • 0
Citerar Lurkman:
Hur gick det för dig?

Antar dock på förhand att du briljerade.

För mig gick det ganska dåligt. Sänker mig definitivt.


Haha, för att vara första gången gick det bra får jag väl säga. Har du rättat?
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar The Frostexx:
Haha, för att vara första gången gick det bra får jag väl säga. Har du rättat?


Härligt! Nej, jag brukar aldrig anteckna svaren. Försökte faktiskt idag, men slutade efter andra provdelen. Grattis förresten, fick du provpengarna till födelsedagspresent?
  • 0
Andra kvantitativa delen och den första verbala delen var pissjobbiga, men de sista två proven gick nog ganska bra. Orkade dock inte fylla i det gula pappret så jag får gott vänta på resultatet.
One swallow does not make a summer
  • 0
Fick ca 125 av 160. Är nöjd, men kunde nog ha presterat bättre på svenskan. Ska bli kul att se vad man får.
  • 0
Blir så sjukt sugen på att skriva när jag läser allt sånt här. Och med tanke på att mitt förra prov blir ogiltigt i år borde jag ju skriva om HP. Så, så dumt av mig att inte ha skrivit nu på våren, för att ha ett prov med det nya systemet avklarat inför hösten. Oh well...
  • 0
Gjorde det igår mest bara för att. Får se hur det går. Orkade inte anteckna svaren. Men tror att jag bommade på matten rejält. Suger på ekvationer. Men en erfarenhet rikare.
  • 0
Enligt förra normeringstabellen skulle jag få 0,7, vilket är värdelöst pinsamt...
Kan ju hoppas att alla skrev lika värdelöst som mig så kraven för högre poäng blir lättare än tidigare år, men jag tvivlar på det haha

Satte typ ingen matte, läs och ord är ju lika tragisk, och engelskan 100%.
Matten kan jag dock läsa på inför nästa prov, har inte läst på nästan 2 år så tappat allt. Ville mest testa för att få en uppfattning om hur det är att skriva, jag är inte i behov av det om man säger så, men var kul att skriva.
Man kände sig jävligt nöjd efter, oavsett då man visste att man gjort skit.
Och jag tror det kan skapas ett beroende att skriva provet, även då man sätter bra poäng och kommer in på vad man vill, tror jag kommer fortsätta skriva varje år då jag tyckte det var jäkligt kul (är jag helt ensam om det?..)

Förstår dock inte varför det är så otroligt mycket matte på provet, det täcker ju 50%.
Jag kan ju personligen tycka att man hade behövt mer engelska t.ex. än all den matten, som jag förstått det är det mycket undervisning på engelska på högre utbildningar.
Tycker det saknar lite balans, någon som är grym på matte och sätter 100% på matten, kan ju vara halvkass på svenska ord och texterna, och värdelös på engelska men samtidigt få bra poäng pågrund av matten. Funkar ju inte riktigt på andra hållet.
"If you don't say what you think then you kill your unborn self."
  • 0
Citerar hebbe94:
Enligt förra normeringstabellen skulle jag få 0,7, vilket är värdelöst pinsamt...
Kan ju hoppas att alla skrev lika värdelöst som mig så kraven för högre poäng blir lättare än tidigare år, men jag tvivlar på det haha

Värdelöst pinsamt tycker jag inte. Däremot är det väl ganska nära genomsnittet.
  • 0
Citerar hebbe94:
Förstår dock inte varför det är så otroligt mycket matte på provet, det täcker ju 50%.


Många utbildningar innehåller förhållandevis mycket matte ändå. Särskilt om man ser till civil- och högskoleingenjör.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar The Frostexx:
Jo precis, bara testgång nu liksom!


Jag tror jag får nånstans kring 1,0-1,2 om jag rättat rätt. Efter förra årets normering då. Måste ändå känna mig nöjd med det. Grämar mig bara lite över att den första verbala delen inte gick bättre, den andra verbala delen gick skitbra.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Hur gick det för er?
  • 0
  • kraz
  • kraz
1,2 räcker för systemvetare men jag gör det nog igen nästa år för att se om jag inte kan få bättre resultat ändå.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
2,0 på matten. Svenskan ska vi inte tala om... 1,6 totalt i alla fall. Ska försöka läsa två-tre böcker varje månad fram till nästa provtillfälle.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Overlorddd:
2,0 på matten. Svenskan ska vi inte tala om... 1,6 totalt i alla fall. Ska försöka läsa två-tre böcker varje månad fram till nästa provtillfälle.


Duktigt! För mig var det tvärtom, fick högt på språkdelarna men matten drog ner det för mig.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
1.5, samma som förra gången jag skrev. Att plugga hjälpte inte mig alls uppenbarligen haha
Ser PIL som sista ljuset nu för drömutbildningen!
Why is there silverware in the Pancake-drawer?
  • 0
Konstigt att jag alltid fick 1.8
Oavsett om jag var pigg eller trött, hade tränat eller inte. En gång missade jag en hel sida med tio frågor, och fick ändå samma?
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Jag hatar verkligen högskoleprovet, och fick 1.15 förra året... Lite surt när det krävs 1.3 för civilekonom i Linköping, jag är alltså några få poäng ifrån att förändra mitt liv. Har pluggat en del nu och hoppas att jag kan få de där 7-10 extra poängen som krävs för att komma in, men jag är nervös som få.
One swallow does not make a summer
  • 0
Citerar antonfusk:
Jag hatar verkligen högskoleprovet, och fick 1.15 förra året... Lite surt när det krävs 1.3 för civilekonom i Linköping, jag är alltså några få poäng ifrån att förändra mitt liv. Har pluggat en del nu och hoppas att jag kan få de där 7-10 extra poängen som krävs för att komma in, men jag är nervös som få.


Det lönar sig att plugga inför högskoleprovet.
  • 0
Citerar Lurkman:
Det lönar sig att plugga inför högskoleprovet.


Höjde mig med 20 poäng förra provet, utan att plugga någonting, helt plötsligt så hade jag blivit bättre på både svenska, engelska och matematik. Går igenom sånt jag är dålig på nu, och ifall jag hamnar på poängen ifrån att komma in så blir jag förvtivlad, då vet jag inte vad jag gör, kommer jag in blir jag överlycklig. Lite löjligt när man tänker på det, vilken effekt ett litet prov kan ha.
One swallow does not make a summer
  • 0
Citerar antonfusk:
Citerar Lurkman et lönar sig att plugga inför högskoleprovet.

Höjde mig med 20 poäng förra provet, utan att plugga någonting, helt plötsligt så hade jag blivit bättre på både svenska, engelska och matematik. Går igenom sånt jag är dålig på nu, och ifall jag hamnar på poängen ifrån att komma in så blir jag förvtivlad, då vet jag inte vad jag gör, kommer jag in blir jag överlycklig. Lite löjligt när man tänker på det, vilken effekt ett litet prov kan ha.


Jag har också höjt mig utan någon vettig anledning. Ta inte det här provet så hårt. Det är en chans. Du kan alltid skriva igen. Jag vet en kille som gjorde det gång på gång tills han kom in på psykolog.
  • 0
Citerar Lurkman:
Jag har också höjt mig utan någon vettig anledning. Ta inte det här provet så hårt. Det är en chans. Du kan alltid skriva igen. Jag vet en kille som gjorde det gång på gång tills han kom in på psykolog.


Jag kommer in i växjö utan problem, men vill jag plugga där? nej, vill jag vänta ett år till? nej... Känns som att linköping är det enda jag vill, men man kanske kan söka i vår ifall det går åt helvete, det ska väl starta program då också...
One swallow does not make a summer
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!