Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Lucida drömmar


Citerar Wrench:
Som jag skrev på förra sidan så är det bara att ignorera obehagskänslorna och slappna av. I mitt fall har det alltid varit så att jag börjat sväva upp från sängen och vidare genom rummet och igenom väggar tills jag till slut landat på min fötter någonstans = jag är i drömmen med ett fullt vaket medvetande. Busenkelt, just därför är det skönt med sömnförlamning om man vill klardrömma. : )


Nu var det ett par månader sedan min senaste paralys, men jag ska komma ihåg att ge det där ytterligare ett försök!
  • 0
Har faktiskt lyckats med lucida drömmar två nätter under de senaste sju dagarna, dock så har jag ingen aning om hur jag burit mig åt... Vad är det bästa man kan göra innan sängdax för att uppnå luciditet?
Twitter : Oskarlarssson
  • 0
Det var länge sedan någon skrev här, men what the hell.
Jag hamnade i en lucid dröm när jag var yngre, det var underbart.
Jag var mitt ute i ingenstans men mina kompisar på något sorts konstigt lekland, med hus som var cirka ½ meter breda med glasrutor eller studsmattor i mellan, glasrutorna och studsmattorna hängde då över svarta hå som var tusentals meter djupa.

Drömmen fortgick som så att jag sprang runt och hade kul, tills jag halkade och ramlade ner i mellanrummet mellan några hus och föll då rakt ner, innan jag "landade i min riktiga kropp". (Alltså, medan jag föll såg jag mitt hus under mig och jag smälte igenom taket och "bromsades in" in landade i min kropp, varpå jag vaknade)
Alla nya studsmattor och dylikt "skapade jag" under tiden som jag drömde.
Drömmen var helt enkelt underbar, tills jag föll, det var extremt skrämmande och realistiskt.

Sedan vill jag även ge en varning till folk som kan tänka sig att pröva att framkalla lucida drömmar:

Då du hamnar i sömnparalys kan du inget göra för att vakna upp, du kan se och höra men inte röra dig eller ropa. Därför är det extremt vanligt att man hallucinerar och ser sina värsta mardrömmar flåsa dig i ansiktet, just detta fick mig att överge att försöka framkalla lucida drömmar.

För er som vill veta, vad som hände var att jag "vaknade" (hamnade i sömparalys och öppnade ögonen) varpå jag såg en enorm svart tusenfoting börja krypa upp på mitt ben jag had eutanför täcket, upp under täcket och upp i mitt ansikte.
Jag har extremt svårt för stora insekter, speciellt om de har många ben och är "slemmiga". Detta var alltså då i stort sett det värsta som kunde hända mig.

Men, tolka det inte fel. När man väl upplever lucida drömmar så är det underbart, men var medveten om riskerna. Ser du något hemskt i din sömnparalys är det sannolikt det du är allra mest rädd för.
Glory to Arstotzka!
  • 0
Citerar Gamer 94:
Sedan vill jag även ge en varning till folk som kan tänka sig att pröva att framkalla lucida drömmar:

Då du hamnar i sömnparalys kan du inget göra för att vakna upp, du kan se och höra men inte röra dig eller ropa. Därför är det extremt vanligt att man hallucinerar och ser sina värsta mardrömmar flåsa dig i ansiktet, just detta fick mig att överge att försöka framkalla lucida drömmar.

För er som vill veta, vad som hände var att jag "vaknade" (hamnade i sömparalys och öppnade ögonen) varpå jag såg en enorm svart tusenfoting börja krypa upp på mitt ben jag had eutanför täcket, upp under täcket och upp i mitt ansikte.
Jag har extremt svårt för stora insekter, speciellt om de har många ben och är "slemmiga". Detta var alltså då i stort sett det värsta som kunde hända mig.


I perioder har jag fått flera paralyser i veckan. Precis som exemplet du beskriver kan det verkligen bli fasansfullt. Den enda gången jag verkligen lyckats "acceptera" paralysen och gå in i en klardröm var samtidigt som jag hade migrän och var mer eller mindre avslagen.
  • 0
Citerar Lurkman:
I perioder har jag fått flera paralyser i veckan. Precis som exemplet du beskriver kan det verkligen bli fasansfullt. Den enda gången jag verkligen lyckats "acceptera" paralysen och gå in i en klardröm var samtidigt som jag hade migrän och var mer eller mindre avslagen.


Ja, har också framkallat lucida drömmar bäst som mer eller mindre utmattad.
Men som sagt försöker jag helst inte längre, då jag upplevt flera sådana här händelser. På senare tid har jag börjat hallucinera och se figurer jag tyckt mig ha sett nätter i mitt hus för flera år sedan, det är inte vidare behagligt.
Glory to Arstotzka!
  • 0
Det här låter riktigt intressant och skrämmande på samma gång. Tror aldrig jag upplevt något liknande som de flesta av er skriver om. Däremot brukar jag ofta kunna tänka i drömmen: 'Äh, det är bara en dröm, det gör ingenting', sen vaknar jag.
  • 0
Citerar Braff:
Det här låter riktigt intressant och skrämmande på samma gång. Tror aldrig jag upplevt något liknande som de flesta av er skriver om. Däremot brukar jag ofta kunna tänka i drömmen: 'Äh, det är bara en dröm, det gör ingenting', sen vaknar jag.


Samma för mig. Den typen av drömmar har jag haft så länge jag kan minnas. Låter som något ganska skrämmande att hålla på och experimentera med dock; som något som skulle kunna föra med sig biverkningar, och när det gäller psyket är det inget jag vill leka med direkt.
  • 0
Citerar Homer S:
Samma för mig. Den typen av drömmar har jag haft så länge jag kan minnas. Låter som något ganska skrämmande att hålla på och experimentera med dock; som något som skulle kunna föra med sig biverkningar, och när det gäller psyket är det inget jag vill leka med direkt.


Nej, har du redan så satt du drömmer mardrömmar på normal basis är det inte att rekommendera.
Glory to Arstotzka!
  • 0
  • Bohm
  • Bohm
Citerar Gamer 94:
Nej, har du redan så satt du drömmer mardrömmar på normal basis är det inte att rekommendera.


Fast klardrömmar gör det ju möjligt att förändra mardrömmar till det bättre. Det finns inga vetenskapliga bevis för att klardrömmande skulle ha några bieffekter.
I dont need to "get a life". I'm a gamer, I have lots of lives!
  • 0
Klardrömde för första gången på månader inatt, via en sömnparalys. Har aldrig blivit paralyserad när jag legat på mage förut, men i vilket fall så far jag runt i rummet sedan drömde jag rätt som det var. Jag lyckades inte uppnå något särskilt förutom en rätt... märklig grej. Sedan försökte jag trolla fram lite saker, men det fungerade inte. Då vaknade jag i en annan dröm, så trodde jag förstås på det och glömde därigenom bort att jag var i en klardröm.
  • 0
Citerar Gamer 94:
Nej, har du redan så satt du drömmer mardrömmar på normal basis är det inte att rekommendera.


Har inte ofta mardrömmar, nej. Däremot så upplever jag "Det måste vara en dröm"-känslan ibland när jag drömmer. Brukar dock sällan komma ihåg mina drömmar när jag är stressad. Önskar att jag kunde komma ihåg vad jag drömt jämt.
  • 0
Jag har inte haft en ordentlig dröm (varken vanlig eller mardröm) som jag kunde minnas när jag vaknade på jag vet inte hur länge. Skulle vilja uppleva en lucid dröm någon gång dock.
We own your fucking dreams!
  • 0
Vad ska man göra för att uppleva sömnparalys, tycker att det verkar intressant. Om inget annat får jag en obehaglig upplevelse men även det kan vara intressant.
  • 0
Citerar crywars:
Vad ska man göra för att uppleva sömnparalys, tycker att det verkar intressant. Om inget annat får jag en obehaglig upplevelse men även det kan vara intressant.


Ligg på rygg så brukar det vara enklare, sen slappnar du bara av och håller dig fokuserad så att du inte råkar somna samtidigt som kroppen gör det.

Citerar Gamer 94:
Då du hamnar i sömnparalys kan du inget göra för att vakna upp, du kan se och höra men inte röra dig eller ropa. Därför är det extremt vanligt att man hallucinerar och ser sina värsta mardrömmar flåsa dig i ansiktet, just detta fick mig att överge att försöka framkalla lucida drömmar.


Jorå, slappnar man bara av så avtar paralyseringen, och oftast så brukar man därefter ha mycket lätt för att gå direkt in i en klardröm. När man upplever sömnförlaming så brukar det bara bli värre ju mer man stretar emot. Sen brukar det också fungera att bara börja vicka på tårna, då brukar rörligheten sprida sig ganska fort.
  • 0
Vill verkligen kunna klardrömma, men jag har inte disciplinen för att skriva ner drömmarna på morgonen...

Hur länge kan det ta innan man är redo för att klardrömma, är man redo om man tydligt kommer ihåg vanliga drömmar man får?
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Citerar Axxorz:
Vill verkligen kunna klardrömma, men jag har inte disciplinen för att skriva ner drömmarna på morgonen...

Hur länge kan det ta innan man är redo för att klardrömma, är man redo om man tydligt kommer ihåg vanliga drömmar man får?


Du behöver inte skriva ner dina drömmar, det är bara en teknik för att göra det lite enklare. Finns gott om andra tips, bara att kolla igenom tråden lite för olika metoder. : )
  • 0
Skulle gärna vilja kunna drömma och veta att jag faktiskt drömmer, men att vakna mitt i natten och vara paralyserad låter mindre kul. Någon som vet om man skulle drömma lucida drömmar, men utan att vakna upp innan kroppen gör det?
"Who's the more foolish...the fool or the fool who follows him?" - Ben Kenobi
  • 0
Klart man kan klardrömma utan att hamna i sömnparalys, förstår inte varför folk verkar ha fått för sig att det ena innebär det andra. Sömnförlaming är bara en väldigt bra metod till att klardrömma.
  • 0
Citerar Axxorz:
Hur länge kan det ta innan man är redo för att klardrömma, är man redo om man tydligt kommer ihåg vanliga drömmar man får?

Det mest grundläggande förutsättningen för att kunna klardrömma är att du vet när du drömmer. För vissa kommer detta naturligt, andra behöver träning och teknik.

Men det räcker inte att bara veta att du drömmer, du vill ju helst kunna kontrollera drömmen också. Även detta kommer naturligt för vissa, andra behöver ofta använda små trick.

Och sist men inte minst så måste du ju också kunna komma ihåg dina drömmar. Lite snopet om du kan ha världens coolaste klardrömmar om du inte ens kommer ihåg att du haft dem... Därför är detta den naturliga startpunkten för nybörjare.

Så i förhand så kan du omöjligt veta "om du är redo", det är bara att testa och se vad som händer.


Citerar Wrench:
Klart man kan klardrömma utan att hamna i sömnparalys, förstår inte varför folk verkar ha fått för sig att det ena innebär det andra. Sömnförlaming är bara en väldigt bra metod till att klardrömma.

Mja, de flesta av de aktiva metoderna för att inducera klardrömmar bär risken för försätta dig i sömnförlamning, vare sig detta är metodens avsikt eller ej.
Sömnförlamning kan även hända dem som inte har någon aning om vad klardrömmande är för något... Det är en känd bugg i människans vakna/somna-rutin. Sedan att några klyfta personer kommit på att detta kan utnyttjas till våran fördel är inget annat än positivt.

Vill också passa på att förtydliga att sömnförlamning inte bara kan kicka in när man vaknar, utan även när man somnar (vilket är målet med WILD-metoden).


Om ni är intresserade av att klardrömma, så låt er inte rädslan för sömnförlamning hindra er. Se det som en utmaning och ett tillfälle att komma över extrem rädsla/panik.


EDIT:
Någon mod borde förresten ändra trådens titel. Det borde antingen vara "Lucid Dreaming" eller "Klardrömmande", jag röstar för förstnämnda.
Krax.
  • 0
hade varit nice att ha en klardröm/lucid dream
"My hat is my friend, it helps me relax"
  • 0
Vad händer om man hamnar i en klardröm och börjar tänka på läskiga grejer? Kan man typ dö av en hjärtattack då?
Svenskarna följer tydligen en klubb som heter Zlatan.
  • 0
Tror jag hamnade i en sömnparalys i morse. Vaknade nämligen och allt jag gjorde var att stirra upp i taket, kunde liksom inte röra mig alls. Hörde dock inga konstiga ljud som en del säger att de upplever.
Svenskarna följer tydligen en klubb som heter Zlatan.
  • 0
Har skummat igenom aktuell sida och upptäcker att många menar att en sömnparalys kan vara porten till en klardröm, något jag inte alls tänker tvivla på när många här verkar vara långt mer pålästa än jag själv.
Jag undrar nu lite snällt hur man försätter sig i sömnparalys; känner ni till en teknik som ska fungera eller har ni det bara ovanligt lätt för att "vakna upp" i en sömnparalys?
Inhemska hemskheter födda i vildmarken?
  • 0
Här är en sjukt bra guide för att lära sig klardrömma:

https://www.flashback.org/t1192282

Citerar cawialm:
Jag undrar nu lite snällt hur man försätter sig i sömnparalys; känner ni till en teknik som ska fungera eller har ni det bara ovanligt lätt för att "vakna upp" i en sömnparalys?



Jag la mig på rygg igår och koncentrerade mig djupt på att jag endast skulle drömma och att detta inte är verklighet. Somnade kring elva och vaknade upp runt halv fyra och bara stirrade upp i taket. Tog ett tag innan jag kunde (eller ville?) röra mig, var väldigt underligt. Veine om det var en sömnparalys eller något annat skumt. Kolla guiden jag länkade, den har ett par tips och ideer som skulle kunna funka.
Svenskarna följer tydligen en klubb som heter Zlatan.
  • 0
vet nån om binural beats kan vara hjälpsamt?
"My hat is my friend, it helps me relax"
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!