Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Skolavslutning i kyrkan


Citerar chrillen:
Man tackar.


Varsågod, det är alltid kul att ge komplimanger till folk som förtjänar det.

Citerar chrillen:
Tyvärr kan jag inte säga detsamma.


Jag förstår det, eftersom vi är på internet, så du kan kanske skriva det?
!quote- Forever
  • 0
Citerar zombiegamer:
Om man tror att avslutningen i kyrkan är Sverige-exklusiv måste man vara litet bakom flötet. Vissa här får det att verka som om det är en väldigt viktig tradition i Sverige, fullständigt unik och en som vi måste behålla för att vår svenska identitet ska återstå. I lol'd.
Vi som är bakom flötet kanske fräckt nog ser det hela som ytterligare ett steg bort från svensk kultur eftersom argumentet är att det nu råder mångkultur och finns många muslimer i skolorna. En svensk tradition behöver inte vara någon som endast görs i Sverige.

Heter det fortfarande jullov förresten? Och varför står det God Helg överallt i det julpyntade Stockholm, är det en anpassning till icke firande nysvenskar?
  • 0
Citerar robocop87:
Heter det fortfarande jullov förresten? Och varför står det God Helg överallt i det julpyntade Stockholm, är det en anpassning till icke firande nysvenskar?


Nu är jag riktigt oroad...
  • 0
Jag går i gymnasiet och slipper gå till kyrkan på tragiska skolavslutningar
In the name of all that is holy, blow his fucking head off!
  • 0
Citerar Iqaros:
De flesta ämnen jag har läst eller läser har jag valt frivilligt. Att man sedan tvingas läsa Matte, Engelska, Svenska och liknande ser jag ingen likhet med religionen. Min åsikt är ju som sagt att man ska hålla stat/skola och kyrka isär.


I grundskolan väljer du ingenting. Det blir religion vare sig du vill eller inte.
Veteran of a Thousand Forum Wars.
  • 0
Citerar TemplarPaladin:
I grundskolan väljer du ingenting. Det blir religion vare sig du vill eller inte.

Men nu pratade jag inte om grundskolan heller. Sedan skrev jag som sagt att jag inte ser någon likhet mellan de två punkterna. Att läsa religion i lärande syfte har ingen som helst likhet med att tvingas sitta i en kyrka medan någon predikar, utan att det ska vara i lärande syfte.

Tror du behöver sluta hoppa över det argumentet.
  • 0
Jag gick på en av Sundsvalls allra första friskolor vid namn Kristna Skolan Oasen. Under dess "storhetstid" när skolan styrdes med järnhand av rektor Karl-Erik Lundin. Vi hade aldrig skolavslutning på kyrkan. Istället körde man det mysigt och enkelt med en stor fest vid skolans ikoniska äng. Dock så körde man precis som andra friskolor föreläsning om Bibeln.

Jag tycker att allt detta hat friskolor generellt fått är en smula överdrivet. Det är ingen kult. Kort och gott vad man försöker göra är att göra det lättare för familjer med mindre inkomst genom att erbjuda en "gratis" skola. Tror också att mobbningssiffran är betydligt lägre på dessa än i "vanliga skolor".

Inte så konstigt att det svenska skolsystemet är lite puckat i dagsläget. Man har börjat hata friskolorna.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!