Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Studera i hemstaden eller flytta?


Till våren kommer jag börja plugga Byggingenjör, men har extremt svårt för att bestämma mig om jag ska plugga i min hemort Växjö eller ge mig av till en annan stad och allt vad det innebär. Jag har funderat fram och tillbaka på det här i ett antal månader nu men blir inte klokare för det. Jag ber därför er om hjälp med att bestämma ordningen på universiteten som jag bör söka.

Det enda riktigt kända universitet som jag vet är väldigt duktiga inom bygg och har bra status är Chalmers, men för att komma in på det behöver jag minst 1.3 på hp vilket jag inte riktigt kan räkna med att få vid nästa provtillfälle (även om jag givetvis kommer försöka).

Min fråga till er är alltså om jag bör ta Växjö som andraval (Chalmers kommer förmodligen bli mitt förstaval) eller om jag bör söka några andra universitet före Växjö. Ända anledningen till att ta Växjö är förstås ur ett ekonomiskt perspektiv då jag kan bo hemma ett tag till.
  • 0
Det är nog ett beslut du måste fatta själv i slutändan. Jag trivdes inte på Uppsala universitet på Civ ingenjör utbildningen, och studerar nu på min hemort istället, och trivs mycket bättre. Man får känna av, titta på sina förutsättningar och välja det som känns bäst och kanske fungerar bäst helt enkelt. Oavsett vad du väljer så lycka till med studierna.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Jag flydde en hemsk tillvaro hemifrån och skaffade egen lägenhet och studentrum första gången. Nackdelen är förstås att jag dras med ett lån. Men fick en väldigt bra start in i vuxenlivet och jag växte mycket av att bo själv.

Som jag ser det finns det fyra bra orsaker att leva hemma medan man studerar:
1: Inga studielån
2: Umgås med familjen, om det är din grej. Snylta på dom om man inte har problem med det.
3: Umgås med gamla vänner om de inte flyttat.
4: Utbildningen på hemorten är den bättre av dom
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
Flytta hemifrån. Jag ser egentligen inga nackdelar med att flytta och får nya intryck och få chansen att för första gången i livet stå på helt egna ben. Man utvecklas väldigt mycket som människa när man gör det, om man vill. Jag våndades själv en del när jag flyttade som 19-åring för jag är ganska hemmakär, men det är verkligen inget jag ångrar. Att flytta i samband med plugg är nästan helt perfekt då så gott som alla andra man kommer stöta på har gjort samma sak och befinner sig i samma sits.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Jag lider av extrem hemlängtan, mår riktigt dåligt över det. Sovit dåligt, hamnat lite efter med plugget och ätit som en gris. Jag har även inte engagerat mig för att skaffa några nya vänner och det nog den ensamheten som tagit på mig värst.

Men i slutändan så tror jag att det är värt det, jag kommer förhoppningsvis växa som människa och det är nog värt att ha studerat på ett bättre universitet. 1.3 på högskoleprovet fixar du utan problem om du faktiskt pluggar på det. Högskoleprovet handlar bara om att kunna regler, det kan vem som helst lära sig. Jag pluggade väl 20 timmar på det och fick 1.35. HPGUIDEN ska tydligen vara bra, testa det.
One swallow does not make a summer
  • 0
Funderar också på att flytta för att läsa till sommaren. Enda jag oroas över är studielånet.
"Who the hell do you think I am?"
  • 0
Citerar ZchmeKko:
Funderar också på att flytta för att läsa till sommaren. Enda jag oroas över är studielånet.


Inget att oroa sig över egentligen. Ett av de bästa lån man kan ha i och med den låga räntan. Har själv just nu lån för ca 3,5 års studier och betalar drygt 600 kr i månaden. En helt klart värd investering med den lön som jag nu får.

Visst, tråkigt att veta att man är skyldig något men, men.
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
Är en bra investering och värt det i slutändan. Man får ett bra jobb och en bra lön.
  • 0
Jag flyttade när jag var 18, och det var ett måste då det inte fanns ett riktigt alternativ till min utbildning i min hemstad. Första året var jag lite avundsjuk på de kompisar jag pluggade med som kunde bo hemma hos päronen samtidigt, men inte nu längre. Det är extremt skönt att ha en egen lägenhet och helt bestämma över ditt egna liv, och med största sannolikhet kommer du växa mer som person.

Studielån är som CotU skrev inget att oroa sig över om du verkligen vill bli byggingenjör. Jag tror du har runt 25 år att betala tillbaka det. Räntan är låg så det är inte mycket du betalar varje kvartal. Så som jag ser det så har jag tagit pengar från framtida jag, en person som nog kommer ha en hög lön, för att kunna leva självständigt och ganska bra i 5 år.
Do you have any good old ham?
  • 0
Citerar antonfusk:
Jag lider av extrem hemlängtan, mår riktigt dåligt över det. Sovit dåligt, hamnat lite efter med plugget och ätit som en gris. Jag har även inte engagerat mig för att skaffa några nya vänner och det nog den ensamheten som tagit på mig värst.


Försök göra det lite hemtrevligt där du bor och koncentrera dig på studierna. Ett gott dagsverke är den bästa huvudkudden
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!