Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Boktipstråden!


Lägg in dina bästa boktips för sommaren,gärna med ett motiverat betyg!
Tillbaka från Internet-bristens totala misär!
  • 0
Sunes Jul är en jätte bra bok, rekomenderas för alla
1/10
Copyright®
  • 0
Älskade Poona 8/10
Svarta sekunder 8/10
Evas öga 8/10
Bilbo 10/10
Sagan om ringen 10/10
Sagan om de två tornen 10/10
Sagan om konungens återkomst 10/10
Harry Potter och de vises sten 8/10
Harry Potter och hemligheternas kammare 9/10
Harry Potter och fången från Azkaban 10/10
Harry Potter och den flamande bägaren 10/10
Harry Potter och Fenix ordern 10/10
Ondskan 9/10
Fan vad bra du är på teater. Du ser ju fan död ut.
  • 0
Nädå jag har läst alla Sagan om ringen böckerna. Och Harry Potter böckerna är faktiskt Charmiga. Har du läst dom?
Fan vad bra du är på teater. Du ser ju fan död ut.
  • 0
Rensar lite off topic/spam tjafs från Gimli4, Lasse, Mavi.

Har själv några böcker att rekommendera.
Först har vi de 5 Harry Potter böckerna (som iofs redan nämts) som är otroligt mysiga.

Alla böcker från Terry Pratchett är också att rekommendera, finns runt 20 st tror jag så där har man lite att läsa om man nu fastnar från hans böcker.

Coraline av Neil Gaiman en ganska kort bok på engelska som är väldigt spännande och delvis skrämmande. Tror den bara är 160 sidor.

Sen så har vi en riktigt tjock bok, Liftarens guide till galaxen. Extremt roligt och knasig bok men kanske inget för dom som inte orkar läsa tjocka böcker då den är på närmare 900 sidor om jag inte minns fel.
  • 0
Det gör du rätt i. Det blev lite fel.
Fan vad bra du är på teater. Du ser ju fan död ut.
  • 0
Bibeln 10/10
Fan vad bra du är på teater. Du ser ju fan död ut.
  • 0
Sluta klaga på Harry Potter, era nördar!
Gamertag: Svamptastisk
  • 0
ondskan lätt 9/10
har aldrig läst en bok som e värd 10...
Om man ger det betyget så går dom ca inte att sluta läsa...
HP 5 är ett bra exempel på hur fort man ledsnar, läste ca 100 sidor första veckan, nu ligger den å dammar i nåt hörn.
  • 0
håller på att läsa den enda boken jag någonsin läst på egen vilja nu och det är en 600 sidor lång biografi om bob dylan. man måste ju läsa om nått man e intresserad!
Uffe me korven!
  • 0
Sagan om klanen otori böckerna e dom bästa böckerna jag har läst...........ville aldrig sluta läsa...........
  • 0
2001. 10/10. Fortfarande min favoritbok i den kategorin. Ett jävla måste.
We Are 0.00
  • 0
Böcker suger! Speciellt Harry Potter- och Sagan om ringen-böckerna.
Följ utvecklingen av mitt tv-spel: shellander.se
  • 0
Tony Hawk: Skateboarder.
En liten trevlig pocketbok som handlar om Tony Hawks liv.
En intressant bok för dom som gillar Tony Hawk.
8/10
I'm Your Boogieman
  • 0
Daedalus> Håller med om liftarens guide till galaxen, spelar ingen roll att den är lång, då kan man njuta av den längre.
Im the sculpture made of clay.
  • 0
Jag skulle kunna tipsa om Dead Famous skriven av Ben Elton. Har dock ingen aning om vad den heter på svenska, det får ni ta reda på själv om ni inte vill läsa på engelska.

Läser den just nu och är i princip klar. Den är extremt smart skriven i början men flackar lite mot slutet. Dock är den mycket annorlunda och helt klart läsvärd. En Who dunnit är det, rätt och slätt.
mammoth massacre motherfuckers
  • 0
LÄS
Sagan om klanen Otori, en Samuraibok för er alla.
Våldsam och bra
Det finns tre delar. Åldersgräns: 13-99.

Fast jag är i försig bara tio år.
PC... Det är något jag sitter och använder
  • 0
Jag tänkta bara börja med att som nykomling här på forumet säga hej, så hej allihopa!
Mitt självklara boktips blir Book one of the belgariand, eller om ni vill ha den på svenska stenens väktare av the one and only David Eddings, yeah!!!
Mitt andra (förmodligen lika självklara) tips blir The eye of the world, eller om ni fortfarande inte kan engelska farornas väg av Robert Jordan.
Det sista kanske inte lika vassa tipset, men ganska hyfsat om ni redan läst Eddings och Jordan är Sökaren v Terry goodkind, tråkiga namn, men ända en trvlig bok med spänning och bra story.
Jag ionstämmer även med WArzone här ovanför att Klanen Otori är en bra bok, lite stel, men åh andra sidan innehåller den lite smygsnusk som borde väga upp stelheten. Så en bra bok alltså, men testa i första hand Eddings eller Jordan.
Bigger than big, stronger than strong! /Gigantor, världens störste superhjälte.
  • 0
Angående Harry potter böcker böckerna måste jag tillägga att de verkligen bara blivit sämre och sämre sedan tredje bocken som i alla fall enligt mig är den bästa. Den senaste bocken, fenixordern eller vad den heter, är ju en riktig kattastrof, med en transformering till en bok om ungdommar med kärleksproblem och annat tjafs. Jag skulle inte bli förvånad om käre harry blir smygalkoholist och testar droger i nästa del.¨
Jag vill också säga att böckerna om ringen faktiskt är lite smått långtråkiga. Ska man däremot läsa något av fader Tolkien så rekomenderar jag starkt silmarilion. Den är lite svår att komma in i, men kämpar man med första avdelningen ett tag så blir det mer förståelse med tiden.
Visst är den lite udda sammansatt, men den blev ju också sammansatt av efter Tolkiens död, av hans son.
Bigger than big, stronger than strong! /Gigantor, världens störste superhjälte.
  • 0
>>>RADERAT<<<
Max / Gameractor Forumit
  • 0
Jag rekommenderar stark halo trilogin ( fall of reach, the flood och first strike)
Skiter fullständigt i om EA spel laddas ner eller ej, cmon pirates work work
  • 0
Jag rekommenderar Harry Potter-serien. Läs den helst på orginalspråket, brittisk engelska.

Harry Potter and the Philosopher's Stone är en riktigt bra introduktion, men står i kontrast till de andra böckerna som relativt svag nu. Den skulle jag betygsätta som 7/10.

Harry Potter and the Chamber of Secrets är bättre än första och är otroligt rolig, varm och smart. 9/10.

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban är ÄNNU bättre än både ettan och tvåan, och med tanke på att jag har ett skolarbete att tillgå just nu kan jag inte skriva mycket mer om den just nu. Betyget jag skulle sätta på den är dock 10/10.

Harry Potter and the Goblet of Fire blev lite rörig, men innehöll otaliga moment man kände igen och älskade. 9/10.

Harry Potter and the Order of the Phoenix är bästa boken i serien och introducerade en utveckling på i princip alla plan. Den banar även vägen för seriens lysande framtid. 10/10.

Sedan släpps sjätte boken Harry Potter and the Half-Blood Prince den 16 juli i sommar. Jag tror inte att jag haft högre förväntningar på någonting annat, någonsin, än vad jag har för nya boken.

J.K. Rowling är briljant!
  • 0
Jag rekommenderar. Sagan om drakens återkomst- av Rodert Jordan och DEN Mörka Materian trilogin av Philip Pullman.
31kb
  • 0
jag rekommenderar starkt att ni läser L.A. Confidential (eng) av James Ellroy. Alla som har sett den fantastiska filmen som bygger på denna bok vet vad det handlar om men här får vi dyka ännu djupare in i karaktärernas tankar och se orsakerna till deras handlande. De flesta karaktärerna befinner sig i en slags gråzon där ingen är helt genomgod, huvudpersonerna gör felsteg då och då och är knappast några helgon. Det är intressant att se karaktärernas utveckling i allt som händer dem, i boken finns en hel del som inte fick något utrymme på filmen.

Boken är en mörk och våldsam skildring av 50-talets Los Angelos. korruption, våld och mer våld och korruption, allt finns med.

Läs boken, se filmen och bara njut av dessa mästerverk. Boken är bra men ska jag vara helt ärlig tycker jag faktiskt att filmen är bättre.

För övrigt kan jag tillägga att enligt mig så är Harry Potter (tvingades läsa första i skolan) och Tidens Hjul (läste första boken när jag var ung och dum i sjätte klass), dessa böcker är äkta "kvalitetsskit"! Kanske för att jag inte gillar fantasy och hokus pokus överhuvud taget... men Sagan om Ringen var faktiskt okej läsning...
"Wanting people to listen, you can't just tap them on the shoulder anymore. You have to hit them with a sledgehammer, and then you'll notice you've got their strict attention."
  • 0
Jag vill rekommendera David Eddings serier Sagan om Belgarion samt fortsättningarna på den (Sagan om mallorea, Belgarath Besvärjaren och Polgara besvärjerskan) och även Sagan om Elenien.
Robinson Crusoe av Daniel Defoe är en sann klassiker alla borde läsa.

Om man vill ha något mer lättsmält är Marian Keyes böcker riktigt bra, fast de lämpar sig nog mest för kvinnor. Vattenmelonen av samma författare är superbra och får mig att brista i skratt ordentligt. Nackdelen med Miss Keyes är att hon gärna upprepar sig, varje bok handlar om en 31-årig kvinna som har en eller annan koppling till Irland men bor i London. Kan bli lite tjatigt men Vattenmelonen, När Lucy Sullivan skulle gifta sig och Sista chansen är riktigt bra.

Sen har vi Narnia och framförallt den andra delen i serien som är min favorit av de 7; Häxan och lejonet.
Som den Harry Pottermes jag är måste jag rekommendera dem också, fast det har redan rätt många gjort men ändå.

Ni har gjort mig nyfiken på en liftares guide till galaxen, jag har hört att den ska vara lite udda och det förekommer ganska underliga uttryck i den. Måste försöka läsa den nån gång.
JAG vet bäst!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!