Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Alkohol!


Citerar Artillery Force:
I förrgår kväll blev jag bjuden på lite och det smakade väldigt light för att vara vin, men som jag sa då, se där... xD


Alkholhalten var ju strax över starköl så det är väl inte så konstigt att det smakade light. Vin runt 10-11 och under brukar gå ner som vatten nästan.
  • 0
Citerar Nicklas Holm:
Är i och för sig inget som hindrar någon som är missnöjd över Systembolagets utbud att beställa från nätbutiker idag heller.


Finns väl risk att det fastnar i tullen och man måste betala skatt? Då kan det mycket väl bli dyrare än att köpa det på systemet. Och att tjafsa med tullen är nog det drygaste som finns. Kan ta flera månader innan dom kontaktar dig om något som dom tagit.

Tvivlar på att det inte kommer finnas gott om butiker med stort utbud ifall man tar bort systemet. Det finns säkert nära 1 miljon missbrukare i sverige som gärna kastar ut en massa pengar på alkohol. Det är en enorm marknad.
  • 0
Citerar Radim:
Tvivlar på att det inte kommer finnas gott om butiker med stort utbud ifall man tar bort systemet. Det finns säkert nära 1 miljon missbrukare i sverige som gärna kastar ut en massa pengar på alkohol. Det är en enorm marknad.


Och dessa missbrukare är finsmakare?

Citerar Radim:
Finns väl risk att det fastnar i tullen och man måste betala skatt? Då kan det mycket väl bli dyrare än att köpa det på systemet. Och att tjafsa med tullen är nog det drygaste som finns. Kan ta flera månader innan dom kontaktar dig om något som dom tagit.


Hela den härvan är ju dock lite pinsam. De svenska lagarna bryter väl mot EUs i den fråga?
twitter.com/nicklas_holm | twitter.com/spelpodcast
  • 0
Citerar Radim:
Finns väl risk att det fastnar i tullen och man måste betala skatt? Då kan det mycket väl bli dyrare än att köpa det på systemet. Och att tjafsa med tullen är nog det drygaste som finns. Kan ta flera månader innan dom kontaktar dig om något som dom tagit.

Sköter man det rätt så behöver det inte bli så dyrt. Du anmäler att du ska ta in sprit och betalar skatten som är 501,41 kr/liter ren sprit. Dvs ca 200 kr för 1 liter med en alkoholhalt på 40 %.

Så det blir i stort sett samma kostnader. Några kronor dyrare pga frakten möjligtvis. Literpriset på Absolut vodka på bolaget är ca 370 kr per liter. En liter i Tyskland kostar ca 150 kr. 150 + 200 = 350 kr. Inte värt att köpa något som redan finns på bolaget men vill man åt något som inte finns så blir det i stort sett samma pengar.

Tror inte det tar flera månader innan de hör av sig om du väljer att inte betala in skatten i förväg. Efter en månad så förstör de spriten. Är det en tvist däremot så kan det nog ta tid.
You are what you love, not what loves you.
  • 0
Citerar Fauve:
Tror inte det tar flera månader innan de hör av sig om du väljer att inte betala in skatten i förväg. Efter en månad så förstör de spriten. Är det en tvist däremot så kan det nog ta tid.


Mja, tullen är inte direkt kända för att vara smidiga med brev och paket de har beslagtagit.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar Fauve:
Tror inte det tar flera månader innan de hör av sig om du väljer att inte betala in skatten i förväg. Efter en månad så förstör de spriten. Är det en tvist däremot så kan det nog ta tid.


Jag kan av erfarenhet intyga att det kan ta månader innan de hör av sig, min beställning blev försenad med ett halvår när tullen tog den.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Pardon:
Mja, tullen är inte direkt kända för att vara smidiga med brev och paket de har beslagtagit.


Nope, jag väntar fortfarande. Så en liten varning för alla som tänker beställa ifrån något annat land där. Det kan ta väldigt lång tid innan ni får sakerna. Även om det går igenom tullen utan problem så brukar t.ex leverans ifrån usa ligga på 2 dagar till sverige, sedan uppmot en vecka för tullen att ge det till posten och efter det 1 dag till brevlådan.
  • 0
Ni som fått att grejerna fastnat i tullen en längre tid har ni då fyllt i formulären som ska fyllas i och betalt in skatten eller har ni bara beställt?

Inte beställt sprit ännu ifrån ett annat land. Men allt annat jag brukar beställa ifrån USA brukar ta sig fort igenom tullen, oavsett om det blir tullavgifter eller inte.
You are what you love, not what loves you.
  • 0
Citerar Fauve:
Ni som fått att grejerna fastnat i tullen en längre tid har ni då fyllt i formulären som ska fyllas i och betalt in skatten eller har ni bara beställt?


Jag fyllde inte i några formulär utan beställde bara, något jag fick ångra.
Vik hädan, troll.
  • 0
Alltså, folk verkar ju ha alkoholproblem till höger och vänster. De har ångest över vad de gjorde på fyllan, de är bakis som fan eller så spyr de ner sig på fyllan. Aldrig mer brukar de sedan säga, eller varför lär jag mig aldrig?

Jag har inte haft dessa problem. Jag spyr för det första inte på fyllan, något i mina gener eller något gör att jag snabbare i så fall däckar och blir medvetslös än att jag spyr på fyllan. Samma med mina syskon. Sedan har jag under mina allra fullaste kvällar aldrig riktigt gjort bort mig eller så. Aldrig behövt ångra mig för något. Ofta har jag istället varit med någon tjej eller vaknat upp med ett nummer till någon och sådär. Så jag har inte de där ångesthistorierna där jag fick ångra mig heller.

Sedan mår jag inte så himla dåligt efter en bra fylla. Visst kan jag ha minnesluckor när det har varit som värst och man är trött och så i kroppen. Men särskilt bakis blir jag inte.

Hur är det med er? Har ni alkoholproblem av något slag eller är ni som mig lite oförstående till hur folk lyckas säga "aldrig mer" så ofta?
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Hur är det med er? Har ni alkoholproblem av något slag eller är ni som mig lite oförstående till hur folk lyckas säga "aldrig mer" så ofta?


Nej, har inte spytt på många år. Alkohol påverkar dock folk olika. Om jag dricker för mycket spyr jag, har aldrig däckat eller fått minnesluckor (undantag 1 gång på kanske 15 minuter) även om jag har fått i mig alldeles för mycket.

Tappar aldrig omdömet. Har aldrig gjort något dumt som jag senare har ångrat.

Hur bakis jag blir beror mycket på hur mycket vätska jag har i kroppen samt vad jag har druckit. Hinkar därför alltid i mig minst 1 liter vatten om jag varit ute och druckit en del innan jag lägger mig.
:3
  • 0
Alla regerar ju olika på alkohol. Jag däckar aldrig men får jag i mig för mycket så kräks jag istället. Det händer dock väldigt sällan då jag har rätt stor koll på mig själv. Visst kommer jag på dumma idéer och gör saker jag inte skulle gjort nykter men inte så att jag ångrar mig.

Bakis blir jag ofta om jag inte ser till att hälla i mig vatten kontinuerligt under kvällen. Och även då så blir det sällan mycket gjort dagen efter.
You are what you love, not what loves you.
  • 0
Citerar Zebaroth:
Alkohol påverkar dock folk olika.
Citerar Fauve:
Alla regerar ju olika på alkohol.


Jo jo, det är inte som att jag inte förstår det. Jag undrar bara hur det är för er. Vad för slags alkoholproblem ni har.

Citerar Zebaroth:
Tappar aldrig omdömet. Har aldrig gjort något dumt som jag senare har ångrat.


Härligt det. Jag har väl gjort någon grej sådär som jag möjligtvis ångrar. Men ingen stor grej och det var länge sen nu.

Citerar Zebaroth:
Hinkar därför alltid i mig minst 1 liter vatten om jag varit ute och druckit en del innan jag lägger mig.


Fast om man är nog full resonerar man väl inte så riktigt? Bra grej annars.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Fast om man är nog full resonerar man väl inte så riktigt? Bra grej annars.


Gör man det till en vana så är det inte svårt att komma ihåg, jag har vaknat upp med enorma minnesluckor efter att ha fått i mig alldeles för mycket men ändå kommit ihåg att dricka en massa vatten när jag kom hem, trots att jag glömde betydligt mer självklara saker som att klä av sig innan man lägger sig i sängen.
Vik hädan, troll.
  • 0
Att dricka vatten går lite som en rutin för mig också. När jag kommer hem så går jag direkt till diskhon och dricker så mycket jag bara orkar. Även under kvällen om man är på fest så brukar jag av ren vana bara fylla på glaset med vatten när jag ska till köket och ta en till öl.
You are what you love, not what loves you.
  • 0
Citerar Lotus:
Jag fyllde inte i några formulär utan beställde bara, något jag fick ångra.


Hahaha! Jag varnade ju dig för Bodegashop.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Hur är det med er? Har ni alkoholproblem av något slag eller är ni som mig lite oförstående till hur folk lyckas säga "aldrig mer" så ofta?


Alkoholproblem av denna typen har jag inte ofta. Visst har jag kräkts någon gång pga alkoholen, men jag har å andra sidan aldrig heller haft några problem med att kräkas. Så det är ingenting som stör mig. Men jag blir sällan bakis eller dålig och jag gör inte heller några saker som jag ångrar på fyllan. Jag behöver stora mängder alkohol i mig för att jag ska bli full. Jag är även en sådan person som det inte märks på när jag är full så lätt. Jag kan hantera min kropp och mina känslor även i ett berusat tillstånd.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Fast om man är nog full resonerar man väl inte så riktigt?


Jopp, jag gör det.

Drack för övrigt Innis & Gunn nyligen, löjligt överskattad har jag kommit fram till. Alldeles för söt.
:3
  • 0
  • I
  • I
Citerar Zebaroth:
Nej, har inte spytt på många år. Alkohol påverkar dock folk olika. Om jag dricker för mycket spyr jag, har aldrig däckat eller fått minnesluckor (undantag 1 gång på kanske 15 minuter) även om jag har fått i mig alldeles för mycket.

Tappar aldrig omdömet. Har aldrig gjort något dumt som jag senare har ångrat.


Minnesluckor är inte roliga. Jag har fått det en gång, och då försvann nästan två timmar för mig, vilket inte alls var särskilt trevligt på morgonen. Dock har jag i alla fall aldrig tappat omdömet.
Ad finem ambulo.
  • 0
Jag kan dricka så mycket att jag är helt annorlunda till sättet, men jag får inte minnesluckor, jag kräks inte och jag blir inte aggressiv. Ganska skönt att komma ihåg hur roligt det var.

Antagligen är det för att jag har bra kondition och bättre blodcirkulation som får mig att svettas mer och transportera blodet från hjärnan fortare, men vet faktiskt inte hur jag kan må så bra dagen efter; tror det är på grund av min kondition eller starka centrala delar.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Drack Green Goblin igår. En cider från samma bryggeri som gör ölen Hobgoblin.

Kort och gott kan jag väl säga att cidern var minst lika äcklig som ölen. Det var liksom ingen cider, utan mer som ett mousserat vin med aningen för lite kolsyra. Tråkig och smaklös också!
  • 0
Jag har druckit väldigt omdömeslöst ett tag och detta med flit bara för att utöka gränserna för vad jag själv klarar av. Kompisarna har varit lika omogna och korkade dom också. Vi kallar det för att leva livet som rockstjärnor, och självklart har vi haft väldigt roligt i perioder, men det är ingenting vi klarar av ekonomiskt i längden, och min kropp har tagit otroligt mycket stryk.
Ärligt talat trodde jag att jag borde vetat bättre när jag fyllde 18, jag som gått på krogen några gånger innan som minderårig (dock inte på de "häftiga" ställena). Höll på att paja vissa ämnen i skolan genom att vara borta hemifrån i flera dagar och sova hos kompisar. Mycket filmkvällar och mycket dricka. Men ingen trygghet för fem öre.

Jag har redan varit nära att kola av alkoholförgiftning två gånger i år, så jag är jävligt mycket försiktigare med allt. Men självklart gillar jag att supa till när det gäller.
Fierce is the spirit of her waters - She creates us - Flows in us - The fool who dare enslave her beware, she wash his life away // -Native Grubb Proverb-
  • 0
Citerar Aaandy:
Green Goblin

Riktigt vidrig tycker jag, smakade mest alkohol och inget annat.
I lol'd
  • 0
Skulle tagit min fjärde fylla förra helgen men ölen jag drack var så ljum och äcklig så den gick ner så trögt så jag blev inte nästan full alls, fick kräkningsreflexer efter varje klunk . Drack karjalas "6-1 hockey vm guld" öl. som finns i Finland så ni har säkert inte smakat den.
FINLAND
  • 0
Asså vafan är det här "Jag kan kontrollera alkohol och är en duktig kille tävling"??? Drick och har jävligt kul säger jag bara!!!!
Politiker är bra, ändå tills dom gör någonting
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!