Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Tiggarna i Sverige


  • Ree
  • Ree
Citerar Lurkman:
Ja? Fattar inte vart du vill komma.

Väldigt få tiggare följer denna lag eftersom polisen inte driver igenom den. Skulle de plötsligt bli tvungna att registrera sig vid första besöket i ett land och sedan få fara hem (förmodligen med tvång) skulle det inte bli lönsamt att tigga i Sverige längre, och vi skulle få ett förbud i praktiken.

Så igen, vill du att tiggarna följer lagen? För det är samma sak som att vara för ett förbud, åtminstone 90% samma sak.

Livet är moraliskt grått!
  • 0
Citerar Ree:
Citerar Lurkman:Ja? Fattar inte vart du vill komma.
Väldigt få tiggare följer denna lag eftersom polisen inte driver igenom den. Skulle de plötsligt bli tvungna att registrera sig vid första besöket i ett land och sedan få fara hem (förmodligen med tvång) skulle det inte bli lönsamt att tigga i Sverige längre, och vi skulle få ett förbud i praktiken.

Så igen, vill du att tiggarna följer lagen? För det är samma sak som att vara för ett förbud, åtminstone 90% samma sak.

Livet är moraliskt grått!


Är två olika saker. Det du pratar om är en inskränkning av den fria rörligheten inom EU. Att tigga är en handling.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Lurkman:
inskränkning

Inte då. Den fria rörligheten innebär att man max får stanna 3 månader i ett annat EU-land. Efter det gäller jobb, vilket tiggeri inte räknas som.
  • 0
Citerar Lurkman:
Det är klart att du kan förklara för mig hur tiggeri är olönsamt nationalekonomiskt, och det tycker jag (som lekman) att du verkar ha förklarat bra, men det är en helt annan fråga än huruvida det bör tillåtas.


Jag har läst allt du skrivit och det känns som att vi inte kommer längre än såhär, bra diskussion hur som helst.
One swallow does not make a summer
  • 0
Citerar Ree:
Citerar Lurkman:inskränkning
Inte då. Den fria rörligheten innebär att man max får stanna 3 månader i ett annat EU-land. Efter det gäller jobb, vilket tiggeri inte räknas som.


Jag menar att om fri rörlighet är en relativ frihet så är 3-månadersgränsen en begränsning av denna frihet. Ointressant diskussion hur som helst. Man kan tycka att den fria rörligheten borde vara ännu mer långtgående, eller ännu mer inskränkt, etc.

Citerar antonfusk:
Citerar Lurkman et är klart att du kan förklara för mig hur tiggeri är olönsamt nationalekonomiskt, och det tycker jag (som lekman) att du verkar ha förklarat bra, men det är en helt annan fråga än huruvida det bör tillåtas.

Jag har läst allt du skrivit och det känns som att vi inte kommer längre än såhär, bra diskussion hur som helst.


Ja. Möjligt att jag drog ut på det mer än nödvändigt då jag tänkte detta i ett ganska tidigt skede men jag tyckte ändå att det var givande i slutändan. Har faktiskt inte tänkt så mycket på den ekonomiska dimensionen av detta tidigare.
  • 0
En stor del av tiggeriet är organiserat Jag har sett det själv med egna ögon hur en skåpbil släpper av tiggare runtom i området där jag bor. De personer som ger pengar gör allt för att försöka blunda för det här vilket enligt mig är rent vansinne.
  • 0
Är organiserad inget påhitt. Så är det. Bossen sitter i deras land.
  • 0
Citerar CapYx:
En stor del av tiggeriet är organiserat Jag har sett det själv med egna ögon hur en skåpbil släpper av tiggare runtom i området där jag bor. De personer som ger pengar gör allt för att försöka blunda för det här vilket enligt mig är rent vansinne.


Det har jag också sett flera gånger. Samma att folk har erbjudit en del tiggare att bjuda dem på en måltid. Då blev de bara sura och sa: Ge mig pengar istället.
Så det är ju inte direkt så att de tigger för att överleva och ha mat på bordet. Varför skulle de tacka nej till en måltid.

Och hur många svenskar tigger förresten? Hur många brukar ni se? Jag vet inte om jag ens har sett en person. Är det mycket mer synd om romerna? Ja visst, skitsamma i Svenskarna. Hjälp istället de romer som har flyttat till Sverige och ockuperar sig utanför varenda jävla affär.

Jag är så äckligt less på dessa jävla tiggare. Men alla naiva blåögda idiot svenskar fortsätter att bidra till att människor uttnyttjas. Men huvudsaken är väl att ni får sova gott på natten för att ni var så duktiga och skänkte en femma.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
  • Prey
  • Prey
Det finns väl inga direkta kopplingar till kriminell verksamhet. Inte som polisen gjort iallafall. Det utnyttjas säkert rätt hårt det här med tiggeri, men jag tror inte att någon sitter och tigger av egen fri vilja.
_-_--_---/\-_--_/\_---_--\o/_---_--_-_ Swim, swim little man, swim away from the sharks, you have to save yourself!
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Prey:
Det finns väl inga direkta kopplingar till kriminell verksamhet. Inte som polisen gjort iallafall.

Öh. De senaste 2 årens inbrottsturnéer är kopplade till tiggeriet. Sök bara på "romer inbrott" så får du fram fakta. Det beskrivs däremot som "utländska" ligor, inte "romska" ligor av media.

Det finns även kopplingar mellan människohandel och tiggeriet. Bokstavliga slavhandlare tar hit personer som de tror kan generera pengar, precis som hallickar utnyttjar kvinnor. De tar sedan alla pengar och ger dom nog för att klara livhanken, ungefär. Flera fall har uppdagats i Sverige.

Citerar Prey:
men jag tror inte att någon sitter och tigger av egen fri vilja

Rumänien är ett relativt fattigt land, med låga löner jämfört med Sverige. En tiggare kan tjäna mer än en Rumänsk läkare, och det är extremt lockande för någon som knappt kan läsa, skriva eller räkna, och aldrig fått en ordentlig lön. Även om de överlever i hemlandet skulle en 5-10-dubblad inkomst såklart locka.

Tiggarna må vara utsatta i deras hemland, men det är inte en panikartad situation såsom med invandrare från krigsdrabbade länder. Tiggeriet är i stor utsträckning ett jobb.
  • 0
Citerar Holmfrid:
Och hur många svenskar tigger förresten? Hur många brukar ni se? Jag vet inte om jag ens har sett en person.


Hur vet du om en tiggare är svensk eller inte?

Tillagt 2015-01-17 17:38:
Citerar Ree:
Öh. De senaste 2 årens inbrottsturnéer är kopplade till tiggeriet. Sök bara på "romer inbrott" så får du fram fakta. Det beskrivs däremot som "utländska" ligor, inte "romska" ligor av media.


Hittar inte faktan du pratar om.
  • 0
  • Prey
  • Prey
Citerar Ree:
Öh. De senaste 2 årens inbrottsturnéer är kopplade till tiggeriet. Sök bara på "romer inbrott" så får du fram fakta. Det beskrivs däremot som "utländska" ligor, inte "romska" ligor av media.


Att söka på 'romer inbrott' kan knappast ses som fakta. Du får väl posta en länk med trovärdiga källor.
Det är dumt att du antar att alla som tigger är ifrån Rumänien.
_-_--_---/\-_--_/\_---_--\o/_---_--_-_ Swim, swim little man, swim away from the sharks, you have to save yourself!
  • 0
Citerar Prey:
Citerar Ree:Öh. De senaste 2 årens inbrottsturnéer är kopplade till tiggeriet. Sök bara på "romer inbrott" så får du fram fakta. Det beskrivs däremot som "utländska" ligor, inte "romska" ligor av media.

Att söka på 'romer inbrott' kan knappast ses som fakta. Du får väl posta en länk med trovärdiga källor.
Det är dumt att du antar att alla som tigger är ifrån Rumänien.


Tja, iaf 9 av 10 personer är romer. Och det dyker fan upp mer och mer tiggare hela tiden. De är utanför varenda affär/köpcenter/mataffär. Jag är så jävla less på alla tiggare så det inte finns. Har flera gånger sett tiggare tacka nej till folk som erbjuder mat och istället bara vill ha pengar, samt att de blir upphämtade/avsläppta i riktigt fina bilar. Men allt är väl bara en slump?
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Holmfrid:
Har flera gånger sett tiggare tacka nej till folk som erbjuder mat och istället bara vill ha pengar, samt att de blir upphämtade/avsläppta i riktigt fina bilar. Men allt är väl bara en slump?

Det är för att de ser tiggeriet som ett väldigt välbetalt jobb. De är inte fattiga, inte *när de tigger*. Däremot blir de fattiga så fort de slutar tigga.

Det finns tiggare som äger hus och bil, och äter gott (finns många tjocka tiggare), men då bara för att de tigger och på så sätt tjänar bra med pengar ur ett rumänskt perspektiv. Här betalar de inte hyra, skatt eller el. Förutom mat går i princip 100% av förtjänsten direkt in i fickan. Och det kan handla om väldigt mycket pengar för en Rumän.

2015 kommer bli rekordåret. Norge har skrämt iväg många tiggare genom att hota med förbud, och det fanns *många* tiggare i Norge 2014. Dessa kommer hellre välja Sverige när de kommer tillbaks i vår. Räkna med fler tiggarbråk, uppgörelser, kanske tom. mord.
  • 0
Citerar Ree:
Citerar Holmfrid:Har flera gånger sett tiggare tacka nej till folk som erbjuder mat och istället bara vill ha pengar, samt att de blir upphämtade/avsläppta i riktigt fina bilar. Men allt är väl bara en slump?
Det är för att de ser tiggeriet som ett väldigt välbetalt jobb. De är inte fattiga, inte *när de tigger*. Däremot blir de fattiga så fort de slutar tigga.

Det finns tiggare som äger hus och bil, och äter gott (finns många tjocka tiggare), men då bara för att de tigger och på så sätt tjänar bra med pengar ur ett rumänskt perspektiv. Här betalar de inte hyra, skatt eller el. Förutom mat går i princip 100% av förtjänsten direkt in i fickan. Och det kan handla om väldigt mycket pengar för en Rumän.

2015 kommer bli rekordåret. Norge har skrämt iväg många tiggare genom att hota med förbud, och det fanns *många* tiggare i Norge 2014. Dessa kommer hellre välja Sverige när de kommer tillbaks i vår. Räkna med fler tiggarbråk, uppgörelser, kanske tom. mord.


Yepp, jag vet att det är därför de nekar käk och istället vill ha pengar. Ändå är folk så tröga att de fortsätter ge pengar. Det ska bli intressant att se hur det blir i Norge med tiggeriet. Jag läste något om att det dessutom kan bli straffbart att ge pengar till tiggare.
Men samtidigt kommer det bli ännu mer tiggare här... En del måste ju för fan betala för att ha sin "plats". Hur kan man vara så naiv och tro att det inte är något fuffens med detta? Jaja, när allt verkligen har gått åt helvete kanske folk vågar säga ifrån.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Folk vågar säga ifrån.... på nätet. Enligt min uppskattning är en majoritet för ett förbud, men debatten om ett eventuellt förbud har inte ens börjat än. *suck* Hallå folkvalda politiker som ska göra vad folket säger? Kan jag få lite demokrati tack?
  • 0
Om tiggeri betraktas som en sysselsättning ska det beskattas! Tiggarna skulle avkrävas f-skattesedel, kvittoutgivning, ordnade räkenskaper, betala arbetsgivaravgifter och en massa annat. Det är djupt inkonsekvent att betrakta det som en legitim sysselsättning utan att ställa ovanstående krav på verksamheten! Faktum är att det ju är en berömvärd verksamhet som borde prisas, aldrig förr har så många miljöförstörande, cyniska, självbelåtna och egoistiska människor fått chansen att för en spottstyver köpa sig ett upplevt godare samvete!
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
finns det fackförfund för tiggare?
  • 0
Nej, det vore ju organiserat tiggeri.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Åtminstone här i Norrköping finns det flertalet svenska, eller i varje fall ickeromska, tiggare. Men då rör det sig nästan uteslutande om män, medelålders eller äldre. Ex-knarkare och -alkisar kanske.
And then Snoken was a pumpkin.
  • 0
Med tanke på att man enkelt kan hitta sig en KK via internet i dagens läge så har det blivit svårare att vara prostituerad. Så tiggeriet har blivit det nya gatu yrket nu. Med andra ord är tiggeriet orginiserat, och nånstans så har alla tiggare en hallick som gömmer sig. Tycker det är lustigt att man ser alla tiggare mera vinterklädd än mig i skinjacka på vintrarna.
En medveten tv-spelmissbrukare.
  • 0
Antalet tiggare har (minst) fördubblats på ett år. De uppskattar att det tidigare var 2000, nu över 4000st. Och det är bara en uppskattning. Till och med nyheterna vågar erkänna att de flesta är romer som tigger.

Ger ni pengar till dem? Jag gör absolut inte det. För vad spelar det för roll om jag så ger massor av pengar dagligen till samma tiggare. Han/hon kommer likväl sitta utanför samma affär varenda jävla dag med sin "hej hej" catchfrase. Jag bor i de norra delarna av landet. Här kunde vi kanske ha en tiggare per år. Och det var bara några månader under sommaren, sen drog han. Han spelade dessutom dragspel istället för att sitta på gatan och upprepa HEJHEJ.
Nu sitter det en, ibland två, utanför varenda matvaruaffär. Till och med i förorterna. Och då är det fan illa alltså. De finns i varenda liten jävla skitstad i Sverige.


Nä, jag skulle aldrig ge ett jävla öre till en tiggare. Däremot välgörenhet ger jag gärna till Amnesty, Röda Korset, Frälsningsarmén eller vad fan som helst.

Citerar Navil:
Med tanke på att man enkelt kan hitta sig en KK via internet i dagens läge så har det blivit svårare att vara prostituerad. Så tiggeriet har blivit det nya gatu yrket nu. Med andra ord är tiggeriet orginiserat, och nånstans så har alla tiggare en hallick som gömmer sig. Tycker det är lustigt att man ser alla tiggare mera vinterklädd än mig i skinjacka på vintrarna.


Haha ja precis!
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Citerar AG Jati:
This. Tycker att man inte ta hela ämnet på så stort allvar heller. Sverige är ett av världens rikaste land och kan nog komma på med en metod som slår hela världen med häpnad. Frågan är bara när vi ska göra det.


Hur kan man inte ta detta ämne på allvar? Skiter du i tiggarna eller? Äh skitsamma, låt dem sitta och frysa på gatorna. Det finns ju Ebola och ISIS..
Nu har polisen konfirmerat att tiggeriet är organiserat. T o m DN säger att man inte ska ge pengar till tiggarna. Men nej då, det är väl bara en ondskefull konspiration mot de stackars zige..romerna. Så vad säger ni nu då?
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Citerar Holmfrid:
Nu har polisen konfirmerat att tiggeriet är organiserat. T o m DN säger att man inte ska ge pengar till tiggarna. Men nej då, det är väl bara en ondskefull konspiration mot de stackars zige..romerna. Så vad säger ni nu då?

Det är en lögn och alla som håller med dem är rasister, nazister och allting annat som har med farliga ismer och göra.

But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Holmfrid:
Citerar AG Jati:This. Tycker att man inte ta hela ämnet på så stort allvar heller. Sverige är ett av världens rikaste land och kan nog komma på med en metod som slår hela världen med häpnad. Frågan är bara när vi ska göra det.

Hur kan man inte ta detta ämne på allvar? Skiter du i tiggarna eller? Äh skitsamma, låt dem sitta och frysa på gatorna. Det finns ju Ebola och ISIS..
Nu har polisen konfirmerat att tiggeriet är organiserat. T o m DN säger att man inte ska ge pengar till tiggarna. Men nej då, det är väl bara en ondskefull konspiration mot de stackars zige..romerna. Så vad säger ni nu då?


Källa på det? Tiggeri måste vara den sämsta organiserade brottsligheten i så fall, vad tjänar en tiggare om dagen, 100 kr? Känns som att det finns mer lönsamma kriminella verksamheter.

Det är väl inte DN som säger att man inte ska skänka, det är Regeringens utredare Martin Valfridsson, som menar att stöd ska sättas in i hemländerna istället.
"Answer: There are a lot of politicians on Coruscant, Master. I could spend decades slaughtering them and still not make a dent." ―HK-47
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!