Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Vad tycker ni om Blues?


Jag har personligen ganska svårt för just bluesen, men jag vill gärna ha lite tips på bra Blues.

Vad finns det blues man måste ha hört?
  • 0
Jag har ingen uppfattning av Blues faktiskt är.
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
Citerar Center of this Universe:
Jag har ingen uppfattning av Blues faktiskt är.


Den enda som jag gillar inom blues är Louis Armstrong. Det var ju trots han som gjorde det känt.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
  • Vebe
  • Vebe
Citerar AG Jati:
Den enda som jag gillar inom blues är Louis Armstrong. Det var ju trots han som gjorde det känt.


Jag trodde Louis Armstrong var en jazzmusiker?

Själv lyssnar jag inte särskilt mycket på blues. Men när jag väl gör det så blir det ofta R. L. Burnside, mest troligt för att det är en av få bluesartister jag känner till.
"We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity, and it was not meant that we should voyage far.." - H.P. Lovecraft
  • 0
Citerar Vebe:
Jag trodde Louis Armstrong var en jazzmusiker?


Jazz och blues är väl samma sak?
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar AG Jati:
Den enda som jag gillar inom blues är Louis Armstrong. Det var ju trots han som gjorde det känt.


Absolut inte.

Citerar AG Jati:
Jazz och blues är väl samma sak?


I grunden delar jazz och blues en bakgrund i den afroamerikanska folkmusiken, men skillnaden är många gånger stor. Här är en väldigt basic genomgång av ämnet, men det är egentligen bara att googla och läsa.

En annan grej som kanske försvårar frågan är att det inte bara finns en typ av jazz eller en typ av blues. Det är väldigt, väldigt breda genrer precis som t.ex. metal. När det kommer till blues (som egentligen är mitt ämne) så finns det inte bara t.ex. piano blues och elektrisk blues utan även regionella skillnader; Chicago Blues är väldigt, väldigt annorlunda från New Orleans Blues, som båda två skiljer sig från Delta Blues (nästan på "urtypen" av blues, härstammar från Mississippi Delta-området i södra USA där den sjöngs av svarta arbetare, ofta ackompanjerade av en akustisk gitarr).

För att illustrera:

Den ärketypiska delta bluesen är Robert Johnsons Crossroad Blues:
http://www.youtube.com/watch?v=Yd60nI4sa9A

New Orleans Blues är baserad på piano och blåsinstrument (ofta saxofon) och har mycket gemensamt med jazz, som också härstammar just från New Orleans. Likheter finns också med bland annat boogie-woogie och såkallad rhythm and blues, dvs en tidig typ av rock 'n' roll, inte att förväxlas med modern RnB:
http://www.youtube.com/watch?v=p-lsiDJWMsQ

Chicago är i mitt tycke världens bästa bluesstad, bland annat på grund av Chess Records som lyfte fram många svarta musiker, bland annat Muddy Waters, Howling Wolf och senare även Chuck Berry (som på alla sätt och vis är rock 'n' rollens fader). Det var på många sätt i Chicago som bluesen blev elektrisk, och utan Chicago Blues hade vi aldrig haft Rolling Stones, the Beatles, Eric Clapton eller Led Zeppelin.

Det var i Chicago som elgitarren praktiskt taget föddes (hyperbol men ändå).

Muddy Waters - Mannish Boy

Muddy Waters & Rolling Stones - Hoochie Coochie Man

Howlin' Wolf - Smokestack Lightning

Och även min absoluta favorit, en bluesgubbe som tyvärr inte fick den berömmelse han förtjänade, som tyvärr gick bort förra året, inte ens ett år efter att jag såg honom live:
Magic Slim - I'm A Bluesman
To Dare is To Do
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!