Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Animerade serier och filmer


Håller på att se igenom Batman: The Animated Series och Superman: The Animated Series. Coola och nostalgiska grejer det där! Har börjat komma in en superhjälte fras nu, har nästan bara superhjältar i tankarna nu.

Så jag undrar alla gentlemän här, vad för tecknade superhjälte-serier/filmer skulle ni rekommendera?
"There is no such thing as coincidences in this world. There is only the inevitable."
  • 0
Citerar Super Mario 128:
Håller på att se igenom Batman: The Animated Series och Superman: The Animated Series. Coola och nostalgiska grejer det där! Har börjat komma in en superhjälte fras nu, har nästan bara superhjältar i tankarna nu.

Så jag undrar alla gentlemän här, vad för tecknade superhjälte-serier/filmer skulle ni rekommendera?


förutom dem två du tittar på (Batman - TAS är förövrigt bästa serien ever)

Så är det Spider-Man serien från samma tidpunkt. Mycket bra.
  • 0
Citerar n00b-gamer:
I så fall väljer jag nog hellre den mer konsistenta Rango.


Rango är mycket riktigt en väldigt snygg film. Det vore kul med fler filmer som satsade på en lite mer "realistisk" design.

Citerar n00b-gamer:
Den var ju inte lika bedrövlig som Cat in the Hat i varje fall.


Då kan jag känna mig lugn i mitt beslut att skippa båda dessa.

Citerar n00b-gamer:
Jag är helt övertygad att samtliga karaktärer lider av olika psykologiska åkommor, att se filmen från det perspektivet gjorde den givetvis mycket mer underhållande än den faktiskt är.


Det borde även säga någonting intressant om Christopher Robin, då alla djuren väl är figurer som han har fantiserat ihop?

Citerar Super Mario 128:
Så jag undrar alla gentlemän här, vad för tecknade superhjälte-serier/filmer skulle ni rekommendera?


Jag är långt ifrån någon expert, men:

Fleischers Superman-kortfilmer från 40-talet.
Batman: Mask of the Phantasm.
The Dark Knight Returns.
The Spectacular Spider-Man har jag hört ska vara bra.
Saturday Morning Watchmen.
Batman: The Brave and the Bold.
Young Justice gjorde många väldigt arga när den lades ner.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Citerar Super Mario 128:
Så jag undrar alla gentlemän här, vad för tecknade superhjälte-serier/filmer skulle ni rekommendera?

Efter att ha sett Batman och Superman rekommenderar jag att du även ser uppföljarnaJustice League och Justice League Unlimited

Övriga rekommendationer:

Todd McFarlane's Spawn, en snygg serie av HBO från 90-talet baserad på serien med samma namn. Mörk, våldsam och grym med Keith David i huvudrollen.

The Maxx, Bygger på serien av Sam Kieth från Image Comics. Har inte sett den själv men den är lite av en kultklassiker från 90-talet

TRON: Uprising, en prequel till TRON: Legacy och handlar om unga programmet Beck (Elijah Wood) som försöker kämpa mot de onda programmen och får hjälp av legenden (Bruce Boxleitner). Faktiskt bättre än filmen.

MEGAS XLR, Lika mycket parodi som hyllning av superhjältar, animé och andra nördigheter. En otroligt skön serie.

Motorcity, Kanske inte direkt superhjältar men handlar om en grupp hjältar som slåss mot en totalitär övermakt med snabba häftiga bilar. Snygg serie.

Harvey Birdman, Attorney at Law, Handlar om pensionerade superhjälten Birdman som nu jobbar som advokat och hjälper tecknade figurer i olika juridiska fall.

Citerar Turambar400:
The Spectacular Spider-Man har jag hört ska vara bra.

Hittills den bästa SpiderMan-serien, blev väldigt besviken när de lade ner serien efter att Disney hade köpt upp Marvel. Väldigt bra historia och manus. Samt bästa intro-låten.

Citerar Turambar400:
Batman: The Brave and the Bold.

Hittills den roligaste Batman-serien.
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
Citerar swedish_jedi:
Efter att ha sett Batman och Superman rekommenderar jag att du även ser uppföljarnaJustice League och Justice League Unlimited.


Det var planen! Var nästan hela anledningen jag börjat se Batman och Superman igen, som förberedelse inför Justice League.

Vad tycker du om Batman Beyond, Staric Shock och Zeta Project? Dem utspelar sig i samma universum som Batman och Superman vad jag har hört, så jag tänkte att jag skulle se dem först också innan Justice League.
"There is no such thing as coincidences in this world. There is only the inevitable."
  • 0
  • Ree
  • Ree
Tipsar om denna *fantastiskt* animerade OVA (?) på blott 15 minuter, då anime-tråden inte uppskattar animation lika mycket som oss. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=IaIM4OOZB_A

Bäst i full screen, på kvällen.

...Ny Star vs. idag va? Och ny Rick and Morty nästa Söndag. Senaste tyckte jag höll hög standard, men you-know-what kändes lite påtvingat, om än ett modigt val. Då var hela "alla du känner och nånsin känt förutom Rick är förmodligen döda"-grejen tyngre. (Hela "Fart"-låten finns på deras nya soundcloud-sida nu btw)

(Börjar på univ den 31:a Augusti, systemvetare. Köper ett HTC Vive VR-headset och ny dator till jul. =))
  • 0
Citerar n00b-gamer:
CineFix hade den ju på andra plats för de snyggaste animerade filmerna någonsin.


Jag såg precis den videon och jag måste säga att jag är ganska imponerad. Jag kanske inte håller med om alla filmer(eller placeringarna), men överlag så tycker jag att de gjorde ett bra jobb med att sätta ihop en varierad lista som inkluderar fin-fina exempel ifrån flera olika animationsstilar. The Thief and the Cobbler hade gärna kunnat få ett hedersomnämnande, men det är trots det en respektabel lista. Tack för tipset.


Citerar Ree:
Tipsar om denna *fantastiskt* animerade OVA (?) på blott 15 minuter, då anime-tråden inte uppskattar animation lika mycket som oss. ;)


Jag såg precis "filmen" som den OVAn kommer ifrån, Manie-Manie: Meikyuu Monogatari, och jag kan rekommendera att ge den en chans. Den första delen är småläskigt surrealistisk och den tredje kommer ifrån Akira-pappan Katsuhiro Otomo, vilket borde vara rekommendation nog. Samtliga delar är visuellt slående på sitt sätt.

Projektet är dessutom likt Memories , också ifrån Katsuhiro Otomo. Är man ett fan av animation så tycker jag att man bör ge båda två ett titt.

Som trådskapare skulle jag även vilja tillägga att jag tycker anime absolut är OK att dela med sig av ifall man känner för det. Det är inte fokuset för tråden, så diskussioner om specifika titlar kanske hittar fler deltagare i animetråden, men all animation är välkommen. Det enda undantaget jag kan komma på är MLP som det troligtvis bör talas om i den dedikerade tråden, för att undvika irritation hos de som är ointresserade.

Citerar Ree:
Och ny Rick and Morty nästa Söndag. Senaste tyckte jag höll hög standard, men you-know-what kändes lite påtvingat, om än ett modigt val.


Jag tyckte ändå att det fungerade hyfsat. Det var märkligt, men kändes förvånansvärt effektivt. Kanske för att det var så oväntat?

Citerar Ree:
(Hela "Fart"-låten finns på deras nya soundcloud-sida nu btw)


Starka Bowie-vibbar från den sången, så det är såklart positivt.

Citerar Ree:
(Börjar på univ den 31:a Augusti, systemvetare. Köper ett HTC Vive VR-headset och ny dator till jul. =))


Najs. Låt inte den virtuella verkligheten distrahera dig alltför mycket bara.

---

Jag såg igår Törnrosa för första gången på säkert tjugo år. Törnrosa själv, liksom prinsen, är totalt personlighetsbefriade och fullkomligt ointressanta, men de tre gudmödrarna är lite charmiga och Maleficent är en ganska cool skurk. Bakgrunderna är fantastiskt tjusiga och kanske de bästa ifrån någon Disneyfilm, så den förtjänar att ses i så bra kvalitet som möjligt.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Citerar Super Mario 128:
Vad tycker du om Batman Beyond, Staric Shock och Zeta Project? Dem utspelar sig i samma universum som Batman och Superman vad jag har hört, så jag tänkte att jag skulle se dem först också innan Justice League.


Batman Beyond är en riktigt bra uppföljare som vågar stå på egna ben. Vissa klagar på att den inte innehåller tillräckligt med gamla Batman-referenser men jag tycker det är en styrka.

Static Shock känner jag till Men jag har bara sett en handfull avsnitt. Oftast sånna med gästspel från andra DC-karaktärer som Harley Quinn& Poison Ivy, Green Lantern (John Stewart) och Batman Beyond. Ok serie, men inget jag tänker helt kolla på.

Zeta Project har jag inte sett men den vill jag se. Det är den enda serien i DC Animated Universe som inte ursprungligen bygger på en etablerad seriekaraktär.

Jag kan även rekommendera Green Lantern: The Animated Series. Bruce Timms senaste tv-serie och hans första med datoranimation i 3D. Svag i början men serien blir riktigt bra därefter.

Citerar Ree:
Tipsar om denna *fantastiskt* animerade OVA (?) på blott 15 minuter, då anime-tråden inte uppskattar animation lika mycket som oss. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=IaIM4OOZB_A

Bäst i full screen, på kvällen.

Imponerade animation. Jag tycker inte det är fel att även lite diskutera eller tipsa om animé-serier eller filmer här. Animation är animation, vare sig det kommer ifrån.
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Turambar400:
Jag såg precis den videon

Tack för tipset. Fick definitivt lite sug att se om några filmer där. Ugglefilmen har jag sett... men av nån anledning kommer jag ihåg animationen som medioker. XD Kanske för att det var en realistisk design som inte gav lika mycket "unf" på... tecknat-skalan? Ska se om hsh.

Waltz-filmen tyckte jag inte passade. Flash måste skötas bra. Ogillar starkt när de bara tar en textur och "smetar ut" den. Händer lyckligtvis sällan i MLP MLP MLP titta på mig jag pratar om ponnyer. =P

Citerar Turambar400:
Manie-Manie: Meikyuu Monogatari,

Ah, upplägget påminner o...
Citerar Turambar400:
Projektet är dessutom likt Memories

Are you me?

Citerar Turambar400:
Najs. Låt inte den virtuella verkligheten distrahera dig alltför mycket bara.

http://www.roadtovr.com/wp-content/uploads/2014/11/south-park-
oculus-rift-episode.jpg
  • 0
Citerar Ree:
Waltz-filmen tyckte jag inte passade. Flash måste skötas bra. Ogillar starkt när de bara tar en textur och "smetar ut" den.


Det var en av placeringarna som jag också reagerade på. Filmen är snyggt designad och "visuellt komponerad", men den tekniska biten, med tydliga drag av halvtaskig flash-animation, drar ner helhetsintrycket ganska ordentligt.

Citerar Ree:
Händer lyckligtvis sällan i MLP MLP MLP titta på mig jag pratar om ponnyer.


Jag förstår att det måste kännas tomt i din hästtråd nu när serien har tagit en tillfällig paus, men du behöver inte ta ut din avundsjuka på mig för det.

Citerar Ree:
http://www.roadtovr.com/wp-content/uploads/2014/11/south-park-
oculus-rift-episode.jpg


http://i.imgur.com/aZaqA.jpg
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Turambar400:
http://i.imgur.com/aZaqA.jpg

http://i.imgur.com/PrJbQOs.jpg

Han är svensk, har han på steam. =P

Citerar Turambar400:
Jag förstår att det måste kännas tomt i din hästtråd nu när serien har tagit en tillfällig paus

Eh, är rätt över MLP om jag ska vara ärlig. Det var trevlig, lugn slice of life-stämning de första åren, men det har försvunnit rätt mycket. Men den här tråden finns, och anime... existerar fortfarande, trots all moe. I dare say we'll be fine. <3
  • 0
Citerar Ree:
Eh, är rätt över MLP om jag ska vara ärlig. Det var trevlig, lugn slice of life-stämning de första åren, men det har försvunnit rätt mycket.


Det är fullt naturligt att vilja dra ner på takten lite när man blir äldre och det som tidigare kunde kännas avslappnande börjar slita på kroppen och stressa själen. Jag minns själv min egen gammelmorfar och hur han, efter att ha passerat 90, berättade att han helt enkelt inte orkade påta i trädgården längre. Det hela tycktes för honom märkligt och främmande, och det krävdes min mormor som förklarade att det är något som hör till att bli gammal för att han skulle acceptera sin situation.

Så du kan känna dig trygg i att du, såsom du säger, i alla fall har alternativ som du fortfarande kan avnjuta nu när du befinner dig i samma situation.

Jag ska göra mitt bästa för att hålla ställningarna i det näste av skam och mental regression som du skapade som härbärge för diskussioner grundade på åsnebaserad TV-underhållning för förskolebarn. Hästhårsmantel samt nyckeln till klubbhuseet i Eskilstuna kan du lämna bredvid
du-vet-vad när du går. Käppen kan du behålla; elfenben och mässing är lite för vräkigt för min smak.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Kollade Rick and Morty och gjorde sedan en intressant upptäckt. Dog World, ett pilotavsnitt för en animerad serie av Justin Roiland som gjorde flera år innan Rick and Morty såg dagens ljus. Kul grej att se och det märks väldigt mycket spår av vad Rick and Morty skulle bli. Intressant är det även att piloten har samma ledmotiv som Rick and Morty.

Dog World Pilot Animatic

När jag ändå håller på, jag vill rekommendera en till Adult Swim-favorit: Sealab 2021. Galen, rolig och underbar. Det som är intressant med serien är att den bygger på en äldre kortvarig Hanna Barbera-serie från 70-talet (Sealab 2020) och består främst av återanvänt material från den serien.
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
Citerar swedish_jedi:
Kollade Rick and Morty och gjorde sedan en intressant upptäckt. Dog World, ett pilotavsnitt för en animerad serie av Justin Roiland som gjorde flera år innan Rick and Morty såg dagens ljus. Kul grej att se och det märks väldigt mycket spår av vad Rick and Morty skulle bli. Intressant är det även att piloten har samma ledmotiv som Rick and Morty.


Japp, väldigt starka R&M-vibbar.

Karaktärerna känns däremot svaga och premissen låter som en idé för ett enskilt avsnitt av Rick and Morty och jag vet inte ifall det skulle hålla för en hel serie.

Citerar swedish_jedi:
När jag ändå håller på, jag vill rekommendera en till Adult Swim-favorit: Sealab 2021.


Första avsnittet var i alla fall kul, så jag kanske tar och ser fler när jag får mer tid över.

Citerar over:
Litet tips till folk
https://www.youtube.com/watch?v=nv99gj1xxWw


Härligt, alltid roligt när kanaler gör serier fritt tillgängliga online. Bravest Warriors har jag annars inte mer erfarenhet av än vetskapen att Catbug troligtvis är något utav det gulligaste som någonsin har skapats - hur står sig serien i övrigt gentemot Adventure Time?
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
  • over
  • over
Citerar Turambar400:
hur står sig serien i övrigt gentemot Adventure Time?

Då jag i princip aldrig sett AT bortsett från nått enstaka avsnitt jag kan inte riktigt svara på det men de verkar vara ganska lika.
The time you enjoy wasting is not wasted time.
  • 0
Hittade nyss en kul kuriositet, The Scooby-Doo Project . En Blair Witch-parodi med Scooby Doo gänget. Filmen producerades i samband med något jubileum tror jag. Jag minns faktisk att denna visades på Cartoon Network på svenska när jag var liten.

Citerar Turambar400:
Bravest Warriors har jag annars inte mer erfarenhet av än vetskapen att Catbug troligtvis är något utav det gulligaste som någonsin har skapats - hur står sig serien i övrigt gentemot Adventure Time?


Bravest Warriors är en bra serie men kort serie, dock klarar Adventure Time sig bättre då den har bättre budget och resurser.
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
Då har jag sett de två första säsongerna av Bravest Warriors och tänkte dela med mig av mina intryck än så länge.

Ganska bra. Överlag bra. Vilket är bra(överlag).

# Karaktärerna kändes lite platta till en början, men de börjar få lite kött på benen nu.

# Det verkar som att de kan komma undan med lite vuxnare skämt i jämförelse med Adventure Time. Vet inte vad jag tycker om det egentligen. Kanske bryr jag mig inte?

# Serien känns nästan lite som en blandning av Adventure Time och Futurama.

# Lite för mycket ödes-snack och "du-är-den-utvalda" för min smak.

# Catbug är mycket riktigt en bedårande vandrande diabetesmaskin.

# Kärleksbekymmer mellan huvudkaraktärerna redan från början känns onödigt och irriterar mest.

Citerar swedish_jedi:
Hittade nyss en kul kuriositet, The Scooby-Doo Project . En Blair Witch-parodi med Scooby Doo gänget. Filmen producerades i samband med något jubileum tror jag. Jag minns faktisk att denna visades på Cartoon Network på svenska när jag var liten.


Kul grej. Tack för tipset.

---

Här är två ganska fräna CGI-kortfilmer på cirka fem minuter vardera.

Isolated (CGI Zombie Short Film)

The Alchemist's Letter
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Sidan Culturedvultures har skrivit en artikel som spekulerar över varför barnprogram har en så stor vuxen fanskara.

Det är inte någon överdrivet djupgående text, det är uppenbart mest författaren som beskriver vad hon personligen uppskattar, men jag tänkte att det kanske finns ett intresse hos någon utav er andra att läsa den.

---

Jag tyckte förövrigt att det senaste avsnittet av Star vs. var ganska starkt överlag. Toffee visade upp sig lite mer och Stars oväntade våg av sympati var intressant. Banan-historian var riktigt rolig också(och hade ett lustigt slut). Efter det förra avsnittet, där någonting inte kändes helt rätt med timingen, så var det här ett steg uppåt.

Kul avsnitt från Rick and Morty också. Jag tänkte dra ett skämt angående hur chockerande det var att de gjorde något sånt mot en figur som har varit med sen seriens början, men det vore nog vid närmare eftertanke lite för uppenbart. Jag föredrar att vara mer oförutsägbar med min humor.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Turambar400:
varför barnprogram har en så stor vuxen fanskara

För mig så är det för att serier som Game of Thrones, The Office, A-team och vad som nu annars går på TV, helt enkelt inte lockar. Det är oftast låg budget, vilket begränsar skaparnas kreativitet. Omgivningarna är alltid densamma - nån Amerikansk stad. Och det handlar alltid om en massa tråkiga människorelationer.

Pyttsan. Ge mig flygande robotar, alternativa världar, teknologi, portaler, monster och galna karaktärer istället. Skulle TV-serier göra nått av det där skulle det bara handla om *en* sak, utspätt över ett eller flera avsnitt. I TV-serier kan folk inte ens *slåss* om de inte har pistoler för pyttsan.

Citerar Turambar400:
Jag föredrar att vara mer oförutsägbar med min humor.

Då har du högre integritet än både mig (spred ett bildalbum på lite fejkade bilder) och Notch.

"Markus Persson ‏@notch 17 aug.
What's your favorite character that's appeared in every episode since the start of Rick and Morty? Mine is Mr Poopy Butthole."

Mnåja, åter till att se igenom Code: Geass för 4-5:e gången. Påminner jag som Lelouch är det helt med avsikt.
  • 0
Citerar Ree:
Pyttsan. Ge mig flygande robotar, alternativa världar, teknologi, portaler, monster och galna karaktärer istället.


Mitt intresse är nog baserat på någonting liknande. Jag gillar det lite mer fantastiska som sällan fungerar så bra i live action-TV.

En annan sak som lockar är dock den tekniska aspekten, då jag helt enkelt är ganska fascinerad av själva hantverket.

Citerar Ree:
Då har du högre integritet än både mig (spred ett bildalbum på lite fejkade bilder) och Notch.


Jag var som sagt nära att göra detsamma, men vetskapen att många andra säkert redan har hunnit före fick min inre hipster att hålla tillbaka och inte hoppa på det tåget.

Kul att även Notch är ett fan förövrigt. Då har han och jag ännu en sak gemensamt, vad det nu kan betyda....
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Citerar Ree:
Hela Steven Universe-temat i bra kvalité!


Det var banne mig på tiden. Nästan märkligt hur länge de drog ut på tiden, men bättre sent än aldrig antar jag.

Jag har ett par synpunkter/observationer:

# Det är inte hela scenen av någon anledning, bara själva sången. Märkligt.

# Sången haltar lite stundtals. Jag kan inte tillräckligt mycket om musik för att uttrycka det bättre, men texten/antalet stavelser känns inte alltid helt synkad med melodin. Inte alltid dock, utan bara under ett kort stycke eller två.

# Deedee har fortfarande en fantastisk sångröst.

# Det är svårt att jämföra med tidigare versioner, då publiken var så högljudd, men har inte den här versionen mer sång under Yellow Diamonds introduktion? Jag föredrog en lite längre period av tystnad när hon vänder sig om, det kändes mäktigare.

# Det är nu Greg som står för "believe in"-delen. Det gillar jag.

Citerar Ree:
3 småklipp från senaste Justice League-filmen, som inte var med i filmen. Varning: 2:a är smådeprimerande.


Verkar vara tre kortfilmer som har som syfte att ge lite större insyn i filmens huvudkaraktärer och hur de skiljer såg åt från standardvarianterna. Jag gillade dem kanske mer än själva filmen. I alla fall Batmans och Supermans, som var riktigt bra.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!