Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Apple [Officiella Tråden]


Någon som har lust att dela med sig wallpapers (helst ganska clean) för lockscreen?
www.youtube.com/TheClanIQ
  • 0
Höll verkligen på att tappa hoppet om att hitta ett lika smidigt rit/bildbehandlingsprogram som Paint.NET till Windows. GIMP var en katastrof, och det verkade inte finnas något mer vettigt gratisprogram som matchar mina behov.

Sen provade jag testversionen av Pixelmator, som går att få för en dryg hundring - vilken räddning! Riktigt vasst, köpte inom fem minuter!
Det lät bra i huvudet innan jag skrev det..
  • 0
Citerar Aaandy:
+
Rappare system. Allting går snabbare.
Det känns fräschare med alla nyheter. Notifikationscenter är bra. Messages uppdatering är riktigt bra. Anteckningar och påminnelser likadant.
Icloud överallt. Saker och ting skickas mellan alla ens enheter med Icloud. Briljant.

-
Barnsjukdomar. Vissa saker fungerar inte som det ska, bland annat klickbara bilder på många hemsidor.
Batteritiden verkar sämre. Dessutom går inte mitt batteri upp i 100%...

Mer än så kan jag inte säga ännu, bara ägt det i två dagar.


Om det inte vore för batteritiden så låter det solklart. Det är en rätt stor grej för mig, jag har alltid upplevt batteritiden på min Macbook pro som undermålig och framförallt oregelbunden.

Det där med att den inte går upp i 100% borde väl gå att lösa genom att du låter datorn stå på laddning en bit längre? Min dator laddas nämligen extremt långsamt när batteriet ligger på över 90%.
  • 0
Jag ska uppgradera till Mountain Lion i dag, har jag tänkt. Det där med skärmspegling via Apple TV är löjligt lockande. Synd att jag inte har någon sådan dosa....än.
  • 0
Bara för mig som alla sveprörelser inte fungerar 100% än? Speciellt tre fingrar åt sidan för att byta mellan fönster i helskärm som inte fungerar alla gånger..

Annars är jag mycket nöjd med Mountain Lion. Speciellt att allt går snabbare!
  • 0
Citerar Mygga:
Goder kväll. Jag har ett problem som är mycket irriterande på min MacBook Pro.

Problemet är det att någonting med datumet har slutat fungera som det ska. I listen högst uppe till höger står det korrekta datumet, men om jag klickar på det för att få ned fliken så visar den samma datum som när det slutade fungera.

Detta skapar att det visar samma datum för alla mina mail etc, då datorn inte riktigt vet vilket datum det är.

Hur skall jag gå till väga för att lösa detta, antar att jag måste in i Terminal och mixtra, men är tyvärr alldeles för okunnig. Någon som har något tips?


Någon??
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Jag ska uppgradera till Mountain Lion i dag, har jag tänkt. Det där med skärmspegling via Apple TV är löjligt lockande. Synd att jag inte har någon sådan dosa....än.


Hurdan dosa?

Citerar robot6:
Bara för mig som alla sveprörelser inte fungerar 100% än? Speciellt tre fingrar åt sidan för att byta mellan fönster i helskärm som inte fungerar alla gånger..

Annars är jag mycket nöjd med Mountain Lion. Speciellt att allt går snabbare!


Jag använder inte helskärm, men mina svepningar fungerar som de ska.
  • 0
Citerar Aaandy:
Hurdan dosa?

Jag syftade på en Apple TV. Den är så liten att jag kan kalla den för dosa.
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Citerar Aaandy:Hurdan dosa?
Jag syftade på en Apple TV. Den är så liten att jag kan kalla den för dosa.

Men du har en Mac från 2011 eller senare? :3 Tänkte så du inte köper Apple TV och grejor för den funktionen och så visar det sig att det inte stöds på datorn.
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Jag syftade på en Apple TV. Den är så liten att jag kan kalla den för dosa.


Apple TV skulle jag kalla en box.

Citerar Zenith_J_Coke:
Men du har en Mac från 2011 eller senare? :3 Tänkte så du inte köper Apple TV och grejor för den funktionen och så visar det sig att det inte stöds på datorn.


Precis. Ett riktigt surt faktum jag upptäckte efter det att jag köpt Mountain Lion.

"AirPlay-skärmdubblering kräver andra generationens Apple TV eller senare och stöds av följande Mac-modeller: iMac (mitten av 2011 eller nyare), Mac mini (mitten av 2011 eller nyare), MacBook Air (mitten av 2011 eller nyare) och MacBook Pro (tidigt 2011 eller nyare)."
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Men du har en Mac från 2011 eller senare? :3 Tänkte så du inte köper Apple TV och grejor för den funktionen och så visar det sig att det inte stöds på datorn.

Jag har våren 2011 års modell. Det ska inte vara några problem.
  • 0
Batteritiden med Mountain Lion är försämrad. Det kan jag konstatera nu efter tre dagars användande. Skit också. Jag var missnöjd med den jag hade i Lion.
  • 0
Hur fungerar Mountain Lion, ni som provat? Allokerar det mer RAM än Lion? Värt att uppgradera från Snow Leopard, på en gammal mini? Tänkte höra å farsans vägnar, då jag själv har Lion och märker att det äter betydligt mer av systemet än SL gör.
The more I learn, the smaller I become.
  • 0
  • Penn
  • Penn
Plockar ned Mountain Lion nu.

Får se hur stor skillnad det blir gentemot Lion som jag tyckte segade ned datorn en aning...

Tillagt 2012-08-10 12:54:
Skönt att Firefox infört helskärmssupport nu med!
  • 0
Citerar Penn:
Får se hur stor skillnad det blir gentemot Lion som jag tyckte segade ned datorn en aning...


Det blir bättre! Även om batteritiden är kass.
  • 0
Köpte ML nu :3 Is nice, ny soptunne-ikon och grejor! woop woop!
Notifications verkar gött mä, även fast jag inte kunnat nyttja det så mycket ännu.

Fast får urusel batteritid, precis som Aaandy.
Halv ljusstyrka på skärmen, ingen belysning på tangentbordet och 93% kvar på batteriet.

Estimerad batteritid kvar just nu: 2 timmar och 13 minuter.
Inte OK.

Tillagt 2012-08-12 19:51:
[EDIT]
Och sämre verkar det bli.
När jag började skriva mitt meddelande ovan hade jag 94% batteri.
Efter att jag postat det låg jag på 92%.
2% skillnad på säkert under 2 minuter, inte OK, som sagt.

Tillagt 2012-08-12 19:59:
[EDIT2]

Provade att kolla vad den estimerade batteritiden var på tjejens nya MacBook Air 13" som också kör ML (men som kom med Lion).
Samma inställningar, halva ljusstyrkan på skärmen och avstängt ljus på tangentbordet.
Hon fick 9 timmar och 10 minuter.

Nog för att det bara är estimerat, men det verkar åtminstone som att hon klarat sig från den sämre batteritiden iom ML. Hon har kört den på nätström 99% av tiden sedan hon fick den så har inte kunnat se hur den verkliga tiden blir dock.

Tillagt 2012-08-12 20:00:
[EDIT3]
Ligger på 86% nu och estimerat 1 timme och 39 minuter kvar nu på min MBP.
wtf Apple..
Heinz Ketchup
  • 0
Men batteritiden beror ju mycket på vad du har i gång för program. Stäng ner allt på din MBP och din estimerade tid borde vara lika bra som hennes.
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Men batteritiden beror ju mycket på vad du har i gång för program. Stäng ner allt på din MBP och din estimerade tid borde vara lika bra som hennes.

I wish. Det enda jag hade igång var Chrome med en flik uppe (för att kunna skriva inlägget), detta efter att ha startat om datorn och inte startat några andra program. :3

9 timmar kommer jag aldrig komma upp i dock på min Late 2009 MBP Men åtminstone 4 timmar är att förvänta sig. Detta medans hon hade Pixelmator och browser igång på sin. Nåja. jag provar att köra en kalibrering på batteriet, var länge sedan sist. Har kört på batteriet enbart nu för att testa och för tillfället ligger jag på 34% med 55 minuter kvar, vilket är bättre än nyligen (sett till % per minut). Den estimerade tiden är ju bara just det, estimerad och beror på vad man kör, som du skriver. Får göra ett par "real world"-test.
Heinz Ketchup
  • 0
Då väntar jag verkligen till att det är med batteritiden är fixat.
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Estimerad batteritid kvar just nu: 2 timmar och 13 minuter.
Inte OK.


Min estimerade på 92% är faktiskt prick sex timmar. Dessvärre håller den inte hälften av det, skulle jag tro. Och då har jag enbart Firefox igång.
  • 0
Hur blir de med alla ens program om man uppdaterar från snow leopard till mountain lion, fortsätter allt funka som vanligt? Jag har ju parallels som jag ibland använder för att köra både mac os och win7 samtidigt, någon som testat om de funkar efter att ha uppdaterat?
"matematik är inget man förstår, det är någonting man vänjer sig vid"
  • 0
  • Felx
  • Felx
Någon här som använder Logic Pro 9?
  • 0
Ibland är Appleprodukter för logiska. Tog mig ett bra tag att koppla hur man sorterar saker i launchpad, när polletten väl trillade ner kände jag mig inte bara lite dumt. Så självklart.

Inte första gången jag upplever detta med min MacBook. Motstridigt börjar jag gilla dessa äppelprodukter. Det tar emot att säga. Men gud vad lätt mitt liv blivit sedan jag bytte från Windows (eventuell överdrift, men det är det värt).
So the floodgates open but nothing comes out.
  • 0
Citerar Felx:
Någon här som använder Logic Pro 9?


Ja. Hur så?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!