Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Har du rökt/snusat?


Citerar matlen:
Men visst är det mycket som tyder på att cannabis har ett överdrivet negativt rykte. Vid oralt intagande då, ej vid rökning, då inandning av de substanser som bildas vid förbränning är oerhört farligt vid långvarigt och regelbundet bruk. Håller du med, eller anser du att rökning är ofarligt?

Har aldrig hört talas om att det ska vara farligt att just röka cannabis. Anledningen till att röka cigaretter är så ohälsosamt trodde jag var på grund av all tjära och skit i ciggen.
Jävla vildar..
  • 0
Citerar Vanilla Thunder:
Citerar matlen:
Men visst är det mycket som tyder på att cannabis har ett överdrivet negativt rykte. Vid oralt intagande då, ej vid rökning, då inandning av de substanser som bildas vid förbränning är oerhört farligt vid långvarigt och regelbundet bruk. Håller du med, eller anser du att rökning är ofarligt?

Har aldrig hört talas om att det ska vara farligt att just röka cannabis. Anledningen till att röka cigaretter är så ohälsosamt trodde jag var på grund av all tjära och skit i ciggen.


Tjära (komplext begrepp, då det innehåller oerhört massa skit) bildas vid förbränning. Allt farligt som bildas under cigarettrökning är nästan uteslutande pga av detta (det som skadar dig rejält). Sen kan ju olika typer av biologiska material bilda mer eller mindre av detta möjligen, med då alla levande växter består av liknande organiska ämnen så borde skillnaderna vara negligerbara. Tror därför inte att cannabis skiljer sig märkbart mot tobak i detta avseende, det som skiljer är mestadels de aktiva substanserna.

Hurvida de aktiva (narkotiska) substanserna i cannabis är farligt lämnar jag till andra att bedöma.

Debatten kring cannabis verkar ju dessutom uteslutande handla om de aktiva substanserna, dvs hur farliga/ofarliga dessa är, inte själva rökningen av växten som är bärare av dem.
PSN: Schylen
  • 0
Har aldrig ångrat snusandet, men varenda cigarett jag rökt är en enda lång ångest...
Tur jag slutade snabbt.
  • 0
Citerar matlen:
Debatten kring cannabis verkar ju dessutom uteslutande handla om de aktiva substanserna, dvs hur farliga/ofarliga dessa är, inte själva rökningen av växten som är bärare av dem.


Finns jättemånga studier som handlar om just skador mot lungorna ifall det är vad du menar.
  • 0
Citerar Radim:
Citerar matlen:
Debatten kring cannabis verkar ju dessutom uteslutande handla om de aktiva substanserna, dvs hur farliga/ofarliga dessa är, inte själva rökningen av växten som är bärare av dem.


Finns jättemånga studier som handlar om just skador mot lungorna ifall det är vad du menar.


Ja, det är det nog, om det innefattar rökning, men det är ju mycket mer än bara lungorna som skadas av rökning. Hur ofarligt är det att röka cannabis?

Tycker du väljer vilka frågor du besvarar väl mycket. Känns som att jag skrivit om hur farligt rökning är sedan mitt första inlägg, detta har jag fortfarande inte fått ett advekat svar på. Det är dessutom det enda jag påstått, resten är min magkänsla och tro.
PSN: Schylen
  • 0
Citerar matlen:
Känns som att jag skrivit om hur farligt rökning är sedan mitt första inlägg, detta har jag fortfarande inte fått ett advekat svar på. Det är dessutom det enda jag påstått, resten är min magkänsla och tro.


Du tror på något som vetenskapligt motbevisats och därför orkar jag inte diskutera med dig när jag dessutom sagt att jag inte vill. Jag påstår inte att det är ofarligt att röka. Man skadar t.ex halsen och andra delar än lungorna, javisst, men det är fakta, och inget som man ska argumentera om. Att argumentera om fakta är bara dumt för det leder ingen vart. Oavsett vad någon säger så är det samma sak som gäller. Rökning skadar delar av kroppen. Men allting förstör inte kroppen och ger lungsjukdomar som cigaretter.
  • 0
Citerar Radim:
Men allting förstör inte kroppen och ger lungsjukdomar som cigaretter.


Varför skulle rökning av cannabis ge mindre rökrelaterade sjukdomar än rökning av cigaretter? Vad är det som gör att det som bildas vid förbränning av cannabis är mindre farligt än det som bildas vid förbränning av tobak?

Jag har heller aldrig ansett att Cannabis är farligare än nikotin (men det tror jag dock), men rökning av alla typer av växter från naturen lär garanterat vara det. Så länge jag inte får anledning att tro att det bildas mindre farliga substanser vid förbränning av Cannabis än vid förbränning av tobak, så lär jag utgå från att det är minst lika farligt. Sunt förnuft, eller hur?

Men om du kan ge mig svar på VARFÖR det inte är snarlik farlighetsgrad mellan olika växter som förbränns, så är jag villig att lyssna. De artiklar du länkat vidrör inte detta ämne alls, så vad ger DIG anledning att tro att röken från cannabis är mindre farlig?

Så jag antar att vi är överens om att rökning av cannabis är ungefär lika farligt som cigarettrökning, då detta är fakta enligt dig, eller?

Citerar Radim:
Du tror på något som vetenskapligt motbevisats och därför orkar jag inte diskutera med dig när jag dessutom sagt att jag inte vill.


Du behöver inte diskutera med mig om du inte vill, det är bara att låta bli att svara.

Att de artiklar som du länkat skulle ha en sådan hög status att de kan räknas som vetenskapligt bevis, det skulle inte jag våga ta gift på. Hade så varit fallet så hade det blivit allmänt känt att cannabis inte är farligt för dig. Varför skulle någon vilja förbjuda cannabis då? Detta är även anledningen till att cancervarningen togs bort från snusdosorna för ett gäng år sedan; det går än så länge inte bevisa att det orsakar cancer. Att förbränningsgaser (rök) orsakar cancer och andra rökrelaterade sjukdomar är en vedertagen sanning. Det ÄR vetenskapligt bevisat.
PSN: Schylen
  • 0
Inget svar.
  • 0
Är bara 12 år så för mig är det
"Im the Operator with my Pocket Calculator" - Kraftwerk
  • 0
Har nog gått och blivit en snusare nu, fantastiskt gött och avkopplande är det. Men när jag skaffar flickvän tror jag att jag lägger av.
  • 0
Feströkare tills jag träffade tjejen, helt slut sedan dess; det bästa jag någonsin gjort. Luktar illa, är snuskigt dyrt och innebär enbart problem.

Har snusat tidigare, men slutade tillsammans med tjejen för ungefär en och en halv månad sedan. Visst, suget på snus slår fortfarande till ibland, skoningslöst, men det bästa med att sluta tillsammans med någon annan (som betyder något för en) är att det helt plötsligt handlar om mer än bara stolthet. Börjar jag så kan hon börja igen utan att må dåligt över det och då är det helt plötsligt mitt fel att hon har börjat snusa igen. Och tvärtom. Logiken är inte alltid logiskt (jag borde väl egentligen sluta snusa för min egen skull, ingen annans), men så ligger det till.

Sen kan jag väl även klargöra att jag slutade snusa mest av ekonomisk anledning. Har fått så sprida grepp beträffande artiklar om hur snus påverkar ens hälsa. Känns som att konkreta skaderapporter á la rökning borde funnits i överflöd om det verkligen var livsfarligt.

Och givetvis har jag sett bilder på storsnusares tandkött som frätits sönder och samman genom åren, men allt är relativt, det går att snusa lagom.
So the floodgates open but nothing comes out.
  • 0
Vi tillåter inte att ni diskuterar narkotika på forumet så sluta nu. Ja, nu var det ett tag sedan ni diskuterade det, men kom ihåg att fortsätta inte diskutera.
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
Citerar Janis_Joplin:
Feströkare tills jag träffade tjejen, helt slut sedan dess; det bästa jag någonsin gjort. Luktar illa, är snuskigt dyrt och innebär enbart problem.

Har snusat tidigare, men slutade tillsammans med tjejen för ungefär en och en halv månad sedan. Visst, suget på snus slår fortfarande till ibland, skoningslöst, men det bästa med att sluta tillsammans med någon annan (som betyder något för en) är att det helt plötsligt handlar om mer än bara stolthet. Börjar jag så kan hon börja igen utan att må dåligt över det och då är det helt plötsligt mitt fel att hon har börjat snusa igen. Och tvärtom. Logiken är inte alltid logiskt (jag borde väl egentligen sluta snusa för min egen skull, ingen annans), men så ligger det till.

Sen kan jag väl även klargöra att jag slutade snusa mest av ekonomisk anledning. Har fått så sprida grepp beträffande artiklar om hur snus påverkar ens hälsa. Känns som att konkreta skaderapporter á la rökning borde funnits i överflöd om det verkligen var livsfarligt.

Och givetvis har jag sett bilder på storsnusares tandkött som frätits sönder och samman genom åren, men allt är relativt, det går att snusa lagom.


Vilken tur att du, Janis, inte framstår som världens toffel. Eller är det bara att du fortfarande kanske är lite nykär? .

Hur som... kanske ska bidra med lite synder till stacken. 3 dosor kronan portion, 1-2paket cigaretter i veckan och krydda det med mängder av kaffe, där är jag i ett nötskal.
I don't need drugs. Life is already tragic enough
  • 0
  • Phip
  • Phip
Citerar loppaa80:
Är bara 18 år så för mig är det

"In this world, nothing is certain but death and taxes."
  • 0
är 17 år räker bara vatenpipa
  • 0
Hur smakar räkorna då?

Är inte vattenpipa enligt ny forskning mycket farligare än vad man trott tidigare förresten?
  • 0
Citerar Junansou:
Är inte vattenpipa enligt ny forskning mycket farligare än vad man trott tidigare förresten?


Jo
The World Is Yours
  • 0
Har faktiskt aldrig testat att röka eller snusat än. Är riktigt stolt. Alkohol är en annan historia dock.
Even if one's head were to be suddenly cut off, he should be able to do one more action with certainty - Ghost Dog
  • 0
Jag röker inte, jag snusar inte och jag dricker inte alkohol.

Jag är snart 20 år gammal och kan garantera att jag aldrig kommer börja göra något av de tre ovanstående. Snus är onödigt och äckligt. Rökning är att andas in brandrök i lungorna, frivilligt. Alkohol är ett nervgift som verkar på hjärnan och som dessutom leder till trafikolyckor, våldtäkter och krossade familjer.
Mr. Rubik, Mr. Rubik...
  • 0
Citerar Cubefreak:
våldtäkter och krossade familjer.


Jävla vildar..
  • 0
  • V
  • V
Citerar Vanilla Thunder:


Våldtäkter där någon är full är väl inte så pass ovanligt?
YAWP!
  • 0
Citerar V:
Våldtäkter där någon är full är väl inte så pass ovanligt?


Inte utan alkohol heller. Att skylla på alkoholen är så jävla sinnessjukt idiotiskt att det knappt finns ord för det.
Jävla vildar..
  • 0
Mor lät mig ta ett bloss från hennes cigarett när jag var sju-åtta. Sen dess har jag aldrig varken rökt eller haft planer på att någonsin göra det igen.

Man kan väl säga att det funkade.
To Dare is To Do
  • 0
Citerar Junansou:
Är inte vattenpipa enligt ny forskning mycket farligare än vad man trott tidigare förresten?


Oavsett vad den är laddad med?
http://psnprofiles.com/Jakkal_SWE
  • 0
Citerar Jakkal:
Oavsett vad den är laddad med?


Det är ju dumt att röka något annat än tobak i dem eller?
Felstavningar skylles på Iphone, alkohol, droger, Aids, amputerade fingrar och Jan Guillou
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!