Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Mode-tråden


Blev lite förvånad över att det inte fanns någon modetråd här (i och för sig, man borde väl inte förvänta sig att det ska finnas på en spelsajt) så jag tänkte skapa en tråd där man kan diskutera om allt inom mode.

Designers? Det som är inne och som ni kanske tycker är fult/snyggt? Favoritplagg? Modenyheter? Tja... allt!
"Själv så kan jag ju snickra, skruva, meka, fixa trixa, slakta, rensa och samtidigt städa, tvätta, laga mat, sy etc Så antingen är jag en hermafrodit eller så förbereder jag mig för ett forever alone liv" - Noire
  • 0
Bra initiativ! När man har en såpass stillasittande hobby som kille är det alltid bra att ha lite modeintresse för att boosta sin appeal.

Favoritmärket just nu måste vara Acne, men även Our Legacy och American Apparel gör många snygga plagg. Hösten/vinterns favoritplagg är utan tvekan collegetröjan, gärna modell "boxig". Fruktansvärt lättburet och funkar utmärkt med skjorta när man vill vara lite mer uppklädd. Måste även säga att jag älskar trenden med mönstrade skjortor. Allt från blommiga till andra heltäckande mönster, så jävla snyggt och får en verkligen att sticka ut.

Martin Margiela har alltid varit en favorit i modevärlden.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Mode är i grunden ganska enkelt. Man frågar sig själv: "skulle det här gått att bära på vänskapssamkväm på 50-talet? Skulle det gått på 80-talet?" Om svaret är ja på båda frågorna då är det bärbart.

Det enklaste är ett köra på enfärgad jumper med OCBD under. Vid riktigt informella tillfällen kan en fair-isle vara lämplig.

Självklart undviks kläder med synliga symboler. Man är väl ingen vandrande reklampelare.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Självklart undviks kläder med synliga symboler. Man är väl ingen vandrande reklampelare.


Instämmer, alla märken som märker sina tröjor på något annat sätt än väldigt subtilt går fetbort.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Oj, mode är jag inget snille på. Handlar väl egentligen mest på second hand och handlar i affärer när jag blir tvingad.

Men om vi ska klaga lite så tycker jag dessa fullkomligt asfula pälsvästar borde förbjudas som alla jävla Housemänniskor springer runt i nu. Helvete vad blä.

Och uggs också, död åt uggs.
oh ho the ratlin bog - Franck
  • 0
Citerar Pardon:
Bra initiativ! När man har en såpass stillasittande hobby som kille är det alltid bra att ha lite modeintresse för att boosta sin appeal.


Ja, självklart! Vi brudar ser det bara som ett stort plus ;)

Citerar Pardon:
Favoritmärket just nu måste vara Acne, men även Our Legacy och American Apparel gör många snygga plagg. Hösten/vinterns favoritplagg är utan tvekan collegetröjan, gärna modell "boxig". Fruktansvärt lättburet och funkar utmärkt med skjorta när man vill vara lite mer uppklädd. Måste även säga att jag älskar trenden med mönstrade skjortor. Allt från blommiga till andra heltäckande mönster, så jävla snyggt och får en verkligen att sticka ut.


Jag köpte mig faktiskt en collegetröja i somras, hade velat ha det i ett tag och hittade äntligen en som passade mig! Jag tycker de ser riktig snygga ut med ett par tajta byxor med klackar. Snackar inte Jeffrey Cambpell-klackar, utan lite lagom höga klackar med min collegetröja för att få den feminina looken att framhävas mer så att säga.

Mönstrade skjortor kan se jävla fräcka ut på en del faktiskt Like it!

Men nu när du var inne på märken kom jag att tänka på parfymer för någon anledning.
Escada-parfymer har alltid varit en favorit och just nu har jag Escadas Magnetism. Skulle vilja ha Marine Groove! Annars brukar jag gilla Ralph Laurens och Valentinos! Får försöka hitta mig en Valentino ifall priset inte är för sjukt


Citerar Oxenstierna:
Vid riktigt informella tillfällen kan en fair-isle vara lämplig.


Tycker det ibland, på en del, att det kan se rätt lantligt ut. Men kanske är det looken man är efter ibland...

Tillagt 2013-12-10 18:49:
Citerar Inkvoterad:
Och uggs också, död åt uggs.


Uggs är fult, men crocks tar hem priset!
"Själv så kan jag ju snickra, skruva, meka, fixa trixa, slakta, rensa och samtidigt städa, tvätta, laga mat, sy etc Så antingen är jag en hermafrodit eller så förbereder jag mig för ett forever alone liv" - Noire
  • 0
Mönstrade skjortor är super, men funkar dock inte så bra med hänglsen IMO. Där ska det vara enfärgad, helst svart skjorta. Alltid knäppt också, annars fy.

Har ni någon speciell klädsel ni använder när ni är ganska slappa? Nu pratar jag inte slapp klädsel när man hänger med polare utan något som verkligen är lite skämmigt men åghud så jävla bekvämt ibland.
Jag brukar gå runt och skämmas i tröjor som visar så mycket kroppsbehåring som möjligt. Det blandat med mina tantiga loafers jag köpte på second hand, joggingbyxor och en skepparjacka. Ser helt fruktansvärd ut när jag går till affären, men helvete så mysigt.
oh ho the ratlin bog - Franck
  • 0
Väntava. Är det inte bara nazister som bär hängslen år 2013?

Citerar De La Music:
Tycker det ibland, på en del, att det kan se rätt lantligt ut. Men kanske är det looken man är efter ibland...


Jag tycker inte att det rent principiellt är fel att se litet lantlig ut. Tvärtom, i många fall!
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Jag tycker om Jeans, gärna slitna och det är tyvärr så att det oftast då Blir antingen G-Star's Loose Fit 3d jeans eller AH's.

Jag föredrar looken som är lite rockig, slitna jeans, urringad tröja, Bombermodell på luvjacka, skinnjacka med tillhörande luvtröja, mössa. Svarta läderkängor etc. Rock fungerar alltid, och med tillhörande stubb så ger det otrolig mystik, föredrar den looken före många andra, få som kan bära upp den dock,

Favoritmärke: På jeans är det G-Star, men annars så är det Scotch & Soda (otroligt snygga tröjor), Replay, Tiger Of Sweden etc.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
En gång i tiden försökte jag följa det där med mode; blev en dyr historia att inhandla Acne, Lyle & Scott och WESC som en snorig 14-åring. Var med andra ord länge sedan jag följde någon trend är jag rädd, så vi får se vad jag kan komma att bidra med.

Trenden som innebär att kvinnor klär sig i en glansig, "veckad" dunjacka och löper runt på stan som nypolerade Michelin-jäntor har jag jävligt svårt för. Likväl pälsvästarna som redan har gnällts lite på. Andra styggelser som går fetbort är färgglada sneakers med konstiga sulor för fotbollshuliganer, lesbiska skinnkepsar, UGG-folket och utspejsade grek-jeans.

Mina favoritplagg här hemma är en svart kostymväst, en tajt överrock, gubbkepsen och ett par kobåjs-boots. Brukar köra enfärgade skjortor och hänglsen stundtals och fler än en gång har det ju blivit skinheadvarning så att det står härligt till, vilket enbart är positivt. Hade jag modet och lusten skulle jag raka skallen direkt.

Var länge sedan jag hade korpgluggarna på något märke men brittiska underground-dwellers som Delusion och Religion har en hel del schyssta och originella prylar.

Får vi se lite bilder på hur våra medlemmar ser ut då - fullt påpälsade i sina favoritpaltor?
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Är det inte bara nazister som bär hängslen år 2013?


Tja, man kan väl ha den uppfattningen om man aldrig lämnat sitt slott i Stockholm.
oh ho the ratlin bog - Franck
  • 0
Citerar Inkvoterad:
Tja, man kan väl ha den uppfattningen om man aldrig lämnat sitt slott i Stockholm.


Såg inga på Rotaryklubbens årsmöte i alla fall. Men i sak kan du ha rätt! Tycker dock att de är överrepresenterade på SvP-samlingar.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Älskar mode och skulle väldigt gärna designa själv i framtiden när man har tid och pengar över, men inget som är högst upp på prioriteringslistan.

Jag har länge försökt hitta stilen som var jag, men det blev alltid det ena eller det andra. I år så har jag hittat den som känns mest jag, den som jag tycker frambringar mig på rätt sätt och ger mig mest frihet. Nu känner jag mig verkligen som mig i mina kläder och har i princip refreshat hela garderoben, vilket är skönt. Det enda som saknas nu är jackorna, men det är även de som kostar mest. För en gångs skull vet jag dock exakt vad jag vill ha denna vinter, gäller bara att hitta...

Tillagt 2013-12-10 20:15:
Citerar Moose:
Får vi se lite bilder på hur våra medlemmar ser ut då - fullt påpälsade i sina favoritpaltor?

Ja, det skulle vara intressant. Skulle nog själv kunna tänka mig det nångång när jag har tid och ork.
You give me a time and a place, I give you a five-minute window. Anything happens in that five minutes and I'm yours. No matter what. Anything happens a minute either side of that and you're on your own.
  • 0
Bra initiativ med denna tråd! Jag måste erkänna att mode är ett guilty pleasure, och att jag gärna diskuterar det över nätet, jag skulle till och med kunna tänka mig att lägga upp lite bilder.

Citerar Pardon:
Favoritmärket just nu måste vara Acne, men även Our Legacy och American Apparel gör många snygga plagg. Hösten/vinterns favoritplagg är utan tvekan collegetröjan, gärna modell "boxig". Fruktansvärt lättburet och funkar utmärkt med skjorta när man vill vara lite mer uppklädd. Måste även säga att jag älskar trenden med mönstrade skjortor. Allt från blommiga till andra heltäckande mönster, så jävla snyggt och får en verkligen att sticka ut.


Pro för Our Legacy, men jag måste säga att jag finner Acne fruktansvärt överskattat och att deras kläder besitter alldeles för dyra prislappar.

Citerar Ironfist00:
Jag tycker om Jeans, gärna slitna och det är tyvärr så att det oftast då Blir antingen G-Star's Loose Fit 3d jeans eller AH's.

Jag föredrar looken som är lite rockig, slitna jeans, urringad tröja, Bombermodell på luvjacka, skinnjacka med tillhörande luvtröja, mössa. Svarta läderkängor etc. Rock fungerar alltid, och med tillhörande stubb så ger det otrolig mystik, föredrar den looken före många andra, få som kan bära upp den dock,

Favoritmärke: På jeans är det G-Star, men annars så är det Scotch & Soda (otroligt snygga tröjor), Replay, Tiger Of Sweden etc.


Nu ska jag fortsätta att gnälla och låta negativ: Jag får nog säga att jag avskyr den stilen med slitna, slappa jeans. Ska jeansen vara slitna ska man slita dem själv. Det ser mycket bättre ut och är betydligt roligare.

Tyvärr tycker jag också att G-Star är ett riktigt kasst märke. Det är ganska dyrt och har fula, stora logos. Detta är samtidigt hyckleri från min sida då jag under vintern bär en G-Starjacka som jag (utan bättre vetande) köpte för fyra år sedan. Jag kan inte förmå mig att lägga undan den då den kostade 2200 kr(!)...

Som avslut tänkte jag fortsätta att vara subjektiv och beskriva min smak. Jag försöker klä mig med "klassiska" och enklare kläder, fast med lite moderna snitt, såsom passform,material och textur. Funkar sådär. Jag är dock betydligt mer självsäker i kläderna nu än för några år sedan, vilket jag ändå får se som en framgång.
PAINIS WEAKNESS, LEAVING THE BODY.
  • 0
Citerar BBQCumber:
Nu ska jag fortsätta att gnälla och låta negativ: Jag får nog säga att jag avskyr den stilen med slitna, slappa jeans. Ska jeansen vara slitna ska man slita dem själv. Det ser mycket bättre ut och är betydligt roligare.


Jag kan hålla med att stilen med de slappa jeansen blivit våldtagen av generationen 95-97, men G-Star är de enda märket som gör 3d effekten på jeans, att de kurvar sig vid knäna. Jag använder dock inte den stilen kombinerat med fjortistecken som snapback-keps långt bak och en stor jacka med stora bokstäver på. Min G-Star jacka har ett futtigt "G" på sig och är en down-modell, syns bara att det är g-star för detaljrikedomen, även fast det kommer från deras "Correct Line" som är lite mer "Clean".

Slita jeansen själv är svårt för mig, har otroligt kraftiga lår och de flesta jeansen som är mer "Loose fit" är slitna eller har blekningar.

Citerar BBQCumber:
Tyvärr tycker jag också att G-Star är ett riktigt kasst märke. Det är ganska dyrt och har fula, stora logos. Detta är samtidigt hyckleri från min sida då jag under vintern bär en G-Starjacka som jag (utan bättre vetande) köpte för fyra år sedan. Jag kan inte förmå mig att lägga undan den då den kostade 2200 kr(!)...


Jag håller med dig om att G-Star är ett uselt märke, tycker inte heller om dem. Det är bara jeansen som tilltalar mig, inget annat. Deras v-ringade t-shirts med stor text är det fulaste jag vet, och blir genast sur på personer som bär dem av någon anledning
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Citerar BBQCumber:
Jag får nog säga att jag avskyr den stilen med slitna, slappa jeans. Ska jeansen vara slitna ska man slita dem själv. Det ser mycket bättre ut och är betydligt roligare.

Tyvärr tycker jag också att G-Star är ett riktigt kasst märke. Det är ganska dyrt och har fula, stora logos.

Måste ta och hålla med. Inte alla kanske, men just Adrian Hammond, G-Star och Jack & Jones är märken som jag har väldigt svårt för.

Citerar BBQCumber:
Som avslut tänkte jag fortsätta att vara subjektiv och beskriva min smak. Jag försöker klä mig med "klassiska" och enklare kläder, fast med lite moderna snitt, såsom passform,material och textur.

Hur klassiskt då? Vad kör du för byxor?
You give me a time and a place, I give you a five-minute window. Anything happens in that five minutes and I'm yours. No matter what. Anything happens a minute either side of that and you're on your own.
  • 0
Oj oj oj! Ser att tråden är i gång nu! Full fart! Göttigt! Får också ta och visa några bilder kanske

För att beskriva min stil:

Försöker hålla mig uppdaterad och samtidigt klä mig efter det jag tycker klär mig bäst... Ibland kan man väl klä sig enkelt ifall man har en dag där man är trött/orkar inte eller helt enkelt tappat lusten för dagen.

Mina inspirationer får jag väl från de jag anser har coolast klädstil helt enkelt. Men i kändisvärlden blir det väl Sienna Miller, Lauren Conrad och Sara Carbonero (vars man är min crush haha).

Anywhooo, parfymer är någonting jag älskar! För mig är det en ganska viktig del då man blir mycket mer attraktiv, tycker jag då... Förutsatt att man inte tagit överdrivet mycket.
"Själv så kan jag ju snickra, skruva, meka, fixa trixa, slakta, rensa och samtidigt städa, tvätta, laga mat, sy etc Så antingen är jag en hermafrodit eller så förbereder jag mig för ett forever alone liv" - Noire
  • 0
Citerar The Vision:
Tyvärr tycker jag också att G-Star är ett riktigt kasst märke. Det är ganska dyrt och har fula, stora logos.
Måste ta och hålla med. Inte alla kanske, men just Adrian Hammond, G-Star och Jack & Jones är märken som jag har väldigt svårt för.


Kan hålla med om att Jack & Jones är skit, men jag tror många stör sig på G-Star och AH för att de märkena blivit våldtagna av den yngre generationen. Om en 30 årig man skulle bära upp kläderna skulle ingen bry sig om han mixade lite. Dock om en 96:a från östermalm går runt med enbart ett märke från topp till tå så undrar man... så jag tycker om kläderna, men inte hur populärt det blivit av de yngre, som lagt AH på samma nivå som 96-jeansen eller svea-mössan.

Tillagt 2013-12-10 22:15:
Citerar De La Music:
Anywhooo, parfymer är någonting jag älskar! För mig är det en ganska viktig del då man blir mycket mer attraktiv, tycker jag då... Förutsatt att man inte tagit överdrivet mycket.


Det där stämmer så otroligt bra! Om du sitter på pendeln, är i skolan eller är ute och någon går förbi med en doft av en bra parfym, så blir du attraherad av den personen på något sätt. Låter ju sjukt, men luktsinnet kan göra mycket.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Citerar Ironfist00:
Kan hålla med om att Jack & Jones är skit, men jag tror många stör sig på G-Star och AH för att de märkena blivit våldtagna av den yngre generationen. Om en 30 årig man skulle bära upp kläderna skulle ingen bry sig om han mixade lite. Dock om en 96:a från östermalm går runt med enbart ett märke från topp till tå så undrar man... så jag tycker om kläderna, men inte hur populärt det blivit av de yngre, som lagt AH på samma nivå som 96-jeansen eller svea-mössan.

Det har du ju rätt i, men samtidigt ifall jag går in i deras butiker så är det max 10% som jag ens kan tänka mig att prova. Sen vet jag själv att det finns några snygga plagg från AH, men som jag ändå stör mig på så fort jag ser loggan. Och det har ju med det du säger att göra. Märket har förstörts för mig av majoriteten som bär det.

Citerar De La Music:
Anywhooo, parfymer är någonting jag älskar! För mig är det en ganska viktig del då man blir mycket mer attraktiv, tycker jag då... Förutsatt att man inte tagit överdrivet mycket.

Mmhm. Tycker det är svårt att hitta en parfym som man vill bli förknippad med dock. Har provat några nu. Det är inte särskilt kul att byta lukt, men samtidigt så känner jag mig aldrig riktigt nöjd.
You give me a time and a place, I give you a five-minute window. Anything happens in that five minutes and I'm yours. No matter what. Anything happens a minute either side of that and you're on your own.
  • 0
Citerar The Vision:
Det har du ju rätt i, men samtidigt ifall jag går in i deras butiker så är det max 10% som jag ens kan tänka mig att prova. Sen vet jag själv att det finns några snygga plagg från AH, men som jag ändå stör mig på så fort jag ser loggan. Och det har ju med det du säger att göra. Märket har förstörts för mig av majoriteten som bär det.


Nu så älskar jag som sagt bara G-Stars Jeans, det är kronjuvelen av G-Star, det andra är inte så snyggt. AH gör snygga stickade tröjor, har ett par snygga botts från dem. Tycker dock deras t-shirts är riktigt kassa ibland, speciellt just de som skriker AH, men AH gör snygga tröjor, några par snygga jeans.

Om jag ska nämna ett märke jag inte gillar är det Humör, tycker det är riktigt fula kläder, överhypeat märke med skrikig design, som inte tilltalar mig någonting. Deras byxor där grenen går ned till knäna är ju bedrövliga, och alla deras kläder går ut på att visa ordet "humör" på ett eller annat sätt. Deras t-shirts är alla saliga blandningar mellan mönster och färger.

Fred Perry, DC och Lyle & Scott är inte heller roliga kläder, enligt mig ännu mer våldtaget märke fast en epok bakåt.

Ett märke som jag vill ge ett pluspoäng för är ColourWear som är ett svenskt märke med inriktning Street och Snowboard. Använder inte deras kläder och skulle aldrig göra det, men jag finner faktiskt charm hos deras Snowboardutrustning, då de lyckats göra det färgglada mer ok hos sitt märke.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Citerar Ironfist00:
Fred Perry, DC och Lyle & Scott är inte heller roliga kläder, enligt mig ännu mer våldtaget märke fast en epok bakåt.

Kan även hålla med där. Tycker att märken som bl.a. Fred Perry, Tommy Hilfiger, J.Lindeberg och Hugo Boss är oerhört tråkiga. Hugo Boss Orange (om det nu är så de heter, minns inte riktigt) kan dock ha lite intressant ibland, men sällan värt prislappen.
You give me a time and a place, I give you a five-minute window. Anything happens in that five minutes and I'm yours. No matter what. Anything happens a minute either side of that and you're on your own.
  • 0
Tommy Hilfiger är jag inte så mycket för, även fast de gör snygga t-shirts. J.Lindeberg är inget speciellt märke det heller, tycker inte illa om det men finner inte heller det speciellt intressant, men precis som Hugo Boss så har båda ganska snygga jackor. Hugo Boss Orange är de som gör snyggast kläder och har några plagg från dem, men Hugo Boss Green är lite värre, var inne och kollade på kollektionerna från Green på Åhlens i Stockholm och det såg inte så bra ut.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Citerar De La Music:
Sara Carbonero (vars man är min crush haha).


Kär i Iker Casillas alltså, där ser man.

Kul initiativ med tråden! Jag klär mig oftast väldigt stilrent. Jag avgudar kostymer och hade säkert ägt hur många som helst om plånboken hade tillåtit. Får nöja mig med två par för tillfället, en gråblå från Tiger och en marinblå från Boss. Är på jakt efter en ljusgrå till våren.

Kan givetvis inte knalla omkring i skolan med kostym, där blir det oftast skjorta, ett par chinos eller ett par jeans. Nudie är mitt go to märke för jeans. Skor varierar givetvis efter väder, har ett par bruna läderboots från Scorett för tillfället, blir det torrare och varmare åker ett par sneakers gärna på. Jackor är något jag verkligen dyrkar. Har en blå trenchcoat från Brothers, ett av mina absolut favoritplagg. När det blir lite kallare blir det en svart Boss kappa.

Citerar The Vision:
Mmhm. Tycker det är svårt att hitta en parfym som man vill bli förknippad med dock. Har provat några nu. Det är inte särskilt kul att byta lukt, men samtidigt så känner jag mig aldrig riktigt nöjd.


Instämmer. Har en mängd olika, men vill ha en som är "min." Den jag oftast får komplimanger för är Diesels "Fuel for life." Tror jag ska köra på bara den ett tag.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Kul tråd!
Är kanske ingen höjdare på att följa modet. Köper enbart sånt som tilltalar mig. Om det råkar följa modet, toppen! Om inte, sak samma.

Ett favoritplagg till överkroppen är polotröjan (även om jag inte äger många). Älskar känslan av att ha halsen "skyddad".
Favoritplagg till underkroppen: shorts!
  • 0
Citerar De La Music:
Ja, självklart! Vi brudar ser det bara som ett stort plus ;)


Misstänkte det.

Citerar De La Music:
Jag köpte mig faktiskt en collegetröja i somras, hade velat ha det i ett tag och hittade äntligen en som passade mig! Jag tycker de ser riktig snygga ut med ett par tajta byxor med klackar. Snackar inte Jeffrey Cambpell-klackar, utan lite lagom höga klackar med min collegetröja för att få den feminina looken att framhävas mer så att säga.


Låter riktigt snyggt! Avgudar unisex och är en sucker för hipsterbrudar. Dr. Martens är annars det bästa jag vet när det gäller skor.

Citerar De La Music:
Men nu när du var inne på märken kom jag att tänka på parfymer för någon anledning.


Jean Paul Gaultier är ett måste för alla män. Vanilj eller kokos är väldigt attraktivt på tjejer.

Citerar BBQCumber:
men jag måste säga att jag finner Acne fruktansvärt överskattat och att deras kläder besitter alldeles för dyra prislappar.


Acne är perfekt om man har samma kroppsbyggnad som modellerna. Kvalitén är även bra, så tycker prislappen ibland kan vara befogad.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!