Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Yttrandefrihet


Hur tycker ni det står till med yttrandefriheten på diverse nätforum?

Eftersom i princip alla nätforum har en eller flera privata ägare är det i praktiken de som definierar vad som får sägas, vad som får tyckas och vad som är "opassande", "rimligt" och liknande. Medlemmarna och folket fostras därefter - en mycket tänkvärd detalj.

Den svenska grundlagen om yttrandefrihet är således tandlös på nätforum. Ta Facebook till exempel som är världens största nätforum. De har sina egna lagar som de kallar för "regler" eller "avtal". Eftersom alla forum skapar sina egna lagar, som oftast ser nästan exakt likadana ut ("vi förbehåller oss rätten att ta bort vad som helst, utan förvarning och utan vidare diskussion", med andra ord: ren och skär diktatur), blir den svenska lagen om vad som är OK att tycka och säga verkningslös.

Självklart måste man ha regler på ett forum för att undvika spam och rent olagliga handlingar. Men det jag pratar om är inga olagliga handlingar, utan särskilda forumlagar som sätter sig på den svenska lagen om yttrandefrihet och gör den betydelselös.

Finns det några forum som inte har egna lagar, utan som bara följer de svenska? Och vad tycker ni om yttrandefriheten på nätforum? Bör sajt- och serverägare ta större ansvar för yttrandefriheten så som den formuleras i Sveriges grundlag, eller är det rätt att alla forum kör med paragrafen "vi förbehåller oss rätten att ta bort vad som helst utan vidare diskussion"?
  • 0
Citerar blackflower97:
Bör sajt- och serverägare ta större ansvar för yttrandefriheten så som den formuleras i Sveriges grundlag


Nej, det har de inget som helst ansvar att göra tycker jag. Sen kan jag personligen tycka att det är larvigt att banna folk för att de har vissa åsikter istället för att uppmuntra diskussion (men kan vara förståeligt för ett forum som gamereactor som drivs av reklam), men att koppla det till lagen om yttrandefrihet tycker jag är långsökt. Yttrandefrihet betyder inte att du kan tvinga alla att lyssna på dig var som helst. Om du hade gjort ett eget forum där "opassande" åsikter spreds, och domänen hade tagits bort av staten eller något, det hade varit begränsning av yttrandefrihet.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Hydra:
Citerar blackflower97:Bör sajt- och serverägare ta större ansvar för yttrandefriheten så som den formuleras i Sveriges grundlag

Nej, det har de inget som helst ansvar att göra tycker jag. Sen kan jag personligen tycka att det är larvigt att banna folk för att de har vissa åsikter istället för att uppmuntra diskussion (men kan vara förståeligt för ett forum som gamereactor som drivs av reklam), men att koppla det till lagen om yttrandefrihet tycker jag är långsökt. Yttrandefrihet betyder inte att du kan tvinga alla att lyssna på dig var som helst. Om du hade gjort ett eget forum där "opassande" åsikter spreds, och domänen hade tagits bort av staten eller något, det hade varit begränsning av yttrandefrihet.


OK.

Problemet är ju att bolag man köper domäner av även de har regelverk som sätter sig ovanpå den svenska lagen. Skapar du en egen hemsida med "fel" innehåll kommer bolaget som tillhandahåller den (de som sitter på servrarna alltså) att radera den.

Enda lösningen är att köpa och driva sin egen server, och ärligt talat, hur många har pengar och kunskap till det?

Var kan man njuta av yttrandefriheten då, enligt Sveriges lag? Berätta.
  • 0
Citerar blackflower97:
Finns det några forum som inte har egna lagar, utan som bara följer de svenska? Och vad tycker ni om yttrandefriheten på nätforum? Bör sajt- och serverägare ta större ansvar för yttrandefriheten så som den formuleras i Sveriges grundlag, eller är det rätt att alla forum kör med paragrafen "vi förbehåller oss rätten att ta bort vad som helst utan vidare diskussion"?


Jag tycker det är upp till forumets ägare vad denne vill ha på sitt forum. Det är inte direkt som om det överlag på internet är särskilt svårt att spy ur sig åsikter, oavsett vad de må vara.

Vad det gäller andra forum vet jag inte precis vad du menar, men alla har väl regler om spam och så. Annars är väl Flashback ett populärt val; de har rätt högt i tak.
  • 0
Citerar marten1000:
Citerar blackflower97:Finns det några forum som inte har egna lagar, utan som bara följer de svenska? Och vad tycker ni om yttrandefriheten på nätforum? Bör sajt- och serverägare ta större ansvar för yttrandefriheten så som den formuleras i Sveriges grundlag, eller är det rätt att alla forum kör med paragrafen "vi förbehåller oss rätten att ta bort vad som helst utan vidare diskussion"?

Jag tycker det är upp till forumets ägare vad denne vill ha på sitt forum. Det är inte direkt som om det överlag på internet är särskilt svårt att spy ur sig åsikter, oavsett vad de må vara.

Vad det gäller andra forum vet jag inte precis vad du menar, men alla har väl regler om spam och så. Annars är väl Flashback ett populärt val; de har rätt högt i tak.


Jo, det är det faktiskt. Det blir svårare och svårare att säga det man tycker på nätet, för varenda sajt eller mötesplats har massor av egna regler som är betydligt strängare än svenska lagen. Förutom Flashback känner jag inte till ett enda svenskt forum (Flashback har ju sina servrar i USA, men det är ju ändå "svenskt") där det råder yttrandefrihet på riktigt.

Om jag har en väldigt kontroversiell åsikt som jag står för och kan argumentera för, var får jag uttrycka den?
  • 0
Så vilket forum är det du har blivit bannad ifrån, och varför?
  • 0
Citerar Zaito:
Så vilket forum är det du har blivit bannad ifrån, och varför?


Jag förstår att du tror att jag är bitter och vill skriva av mig, men så är inte fallet.

Jag märker bara hur yttrandefriheten trycks tillbaka mer och mer av en gemensam åsiktselit som dikterar vad som är OK att tycka och skriva.

Att sajt- och serverägare inte har mer respekt för yttrandefriheten ser jag som ett problem - det borde vara deras ansvar att vårda den istället för att skadeskjuta den.
  • 0
Citerar blackflower97:
Skapar du en egen hemsida med "fel" innehåll kommer bolaget som tillhandahåller den (de som sitter på servrarna alltså) att radera den.


Fair enough, om detta stämmer är det ju en annan sak. Samtidigt så ser jag ingen lösning på det, då jag ändå anser att företag måste få bestämma själva över sina egna servrar.

Citerar blackflower97:
Att sajt- och serverägare inte har mer respekt för yttrandefriheten ser jag som ett problem - det borde vara deras ansvar att vårda den istället för att skadeskjuta den.


Jag håller med om att det hade varit önskvärt om det var mer ok att vara kontroversiell generellt sätt. Vet inte riktigt hur man ska lösa det dock som sagt.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Hydra:
Citerar blackflower97 kapar du en egen hemsida med "fel" innehåll kommer bolaget som tillhandahåller den (de som sitter på servrarna alltså) att radera den.

Fair enough, om detta stämmer är det ju en annan sak. Samtidigt så ser jag ingen lösning på det, då jag ändå anser att företag måste få bestämma själva över sina egna servrar.

Citerar blackflower97:Att sajt- och serverägare inte har mer respekt för yttrandefriheten ser jag som ett problem - det borde vara deras ansvar att vårda den istället för att skadeskjuta den.

Jag håller med om att det hade varit önskvärt om det var mer ok att vara kontroversiell generellt sätt. Vet inte riktigt hur man ska lösa det dock som sagt.


Är man stor måste man vara snäll heter det. Är man en mäktig serverägare borde man ta mer ansvar för yttrandefriheten. Det i princip alla gör nu är att skapa sitt eget lilla universum där oliktänkande tystas ned med motiveringar som "du tillför inte forumet något" eller "det där passar sig inte här, gå någon annanstans".

Problemet är bara att det inte finns någon annanstans att gå. Alla forum har samma typ av paragrafer i sina avtal, det enda som skiljer är hur ägarna tolkar ord som "passande", "rimligt" och "lämpligt".

Man ska inte behöva gå till Flashback för att få uttrycka sakliga, kontroversiella åsikter som inte strider mot svensk lag.
  • 0
Tja, flashback är väl det enda stället. Inte får du ju kommentera alla artiklar på tidningssajterna, och här på GR får du ju inte heller snacka om vissa grejer.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!