Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Progressiv rock


  • Penn
  • Penn
Citerar Blawk:
OMG:

http://www.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Ftwitter.com%
2F%23!%2FMikePortnoy%2Fstatus%2F143063920440123393&h=eA
QHNBoxqAQHoL7VOa8S4PWLH5APYOJWzG1HPHg17UfBKAg

mitt band.. på portnoys twitter.....

Häftigt! Grattis!

Hur fick ni honom att upptäcka den?
  • 0
Han upptäckte på egen hand! Det blev en väldans buzz kring den förra året, och han måste ha fått nys på den då.. I fjol fick giganter som Rick Wakeman (Yes), Eddie Jobson (Jethro Tull) och Andy Partridge (XTC) reda på den och gav oss deras godkännande... Det var en oerhört häftig känsla!
  • 0
Har aldrig lyssnat på progressiv rock men känner att jag borde. Det låter som om det är annorlunda och intressant.

Förslag på något band som är bra att börja med?
Lika diskret som en vitklädd ninja inne på en UV-lampsförsedd nattklubb©
  • 0
King Crimson.

Eller Genesis om du vill ha något mer lättsmält.
  • 0
Citerar Rinzler:
Förslag på något band som är bra att börja med?


Pink Floyd är aldrig fel. Vill du lyssna på deras mer renodlade, progressiva sound så föreslår jag A Momentary Lapse of Reason.
"Har du någon gång blivit förälskad i en sten?"
  • 0
Citerar MrFUBAR:
A Momentary Lapse of Reason


Nu har jag inte hört hela det albumet; men är inte det betydligt mer pop-orienterat än flera av deras tidigare skivor?
She might think that I've forgotten her, don't tell her it isn't so.
  • 0
Citerar Att Heta Fredrik:
Nu har jag inte hört hela det albumet; men är inte det betydligt mer pop-orienterat än flera av deras tidigare skivor?


Pop vet jag väl inte om jag skulle kalla det men den är ju ganska lättsmält och helt befriat från psykedeliska influenser. Men icke desto mindre en riktigt bra platta.
"Har du någon gång blivit förälskad i en sten?"
  • 0
Det låter ungefär som ett proggigt Rage Against The Machine med The Dark Knight (Bale) som sångare....
  • 0
Ja.. Här kommer första singeln från mitt bands debut! En lugn och fin låt. Jag har själv inte medverkat på denna version. Det här är något som gitarristen och sångaren i bandet knåpat ihop för att vi ska ha någonting från den kommande skivan att visa upp. Väl på skivan kommer jag nog ha spelat in lite fint och dynamiskt visp-spel till den, men hur som helst.. Här är första officiella singeln från vårt kommande album "Magnitizdat".

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=JyPt
uj-lvtU
  • 0
  • ses
  • ses
Måste tipsa om denna facebook-sida som jag nyss startat, som helt enkelt driver med alla progrockare.

https://www.facebook.com/TheTypicalProgrockare
Reach out and touch faith!
  • 0
Pink Floyd, Genesis, King Crimson, Camel, Yes alla är fett jävla bra att det saknas motstycke. Prog är underbart, speciellt om man vill bli lugn.
  • 0
Började lyssna på prog genom Dream Theater men det var 60-70-tals banden jag blev förälskad i. Pink floyd, Genesis Yes etc. Kan knappt lyssna på Dream Theater längre utan att tycka att allt bara är instrumentmasturbation.

Nån som känner till Rx Bandits? Dom började som ett SKA band men gått mer och mer åt proghållet. Det närmaste jag kan likna dom till är väl Mars Volta. Inte lyssnat på senaste plattan så mycket men både "...And the Battle Begun" och "Mandala" är bra skivor!

Måste även nämna Hansson & Karlsson, vilka lirare!
  • 0
Pink Floyd var det bandet som fick mig att bli intresserad av progressive rock på allvar. Jag lyssnar inte lika mycket på dem nu som jag gjorde för några år sedan. Rush skulle jag nog säga att jag lyssnar på mera nu som exempel. Rush håller alltid, det är episk och mäktig musik. Efter Moving Picture var de fortfarande ett bra band som inte blev kasst. Endel progband kan ibland ge upp sin genre och gå vidare till något som inte alls låter i närheten så bra som rötterna. Yes är ett bra exempel. Nu blev Genesis inte allt för kasst med Phil Collins som sångare, men fortfarande långt ifrån tiden med Peter Gabriel som sångare i bandet.

Jag skulle nog dock säga att jag gillar Progressive Metal lite mera faktiskt. Opeth är världens bästa metalband i min bok.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!