Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Progressiv rock


Citerar Andolini:
Citerar korvkioscar:GENESIS, DÄR HAR VI RIKTIGT PROGG.

Nej. Nationalteatern är riktig progg. Genesis är riktig prog.


Genesis är bättre riktig progg. Bara tanken på Phils trummkunskaper/sång får mig att bli knävsag
  • 0
Citerar korvkioscar:
Genesis är bättre riktig progg


Nej. Det är en skillnad mellan prog och progg, vettu.
Prying open my third eye.
  • 0
  • ses
  • ses
Citerar korvkioscar:
Det är frågan, snäppet bättre kan jag hålla med om!


Nu har jag dock lyssnat lite för mycket på Pink Floyd, och sådär lagom på Genesis, så vi får se vad jag tycker om ett par månader.
Reach out and touch faith!
  • 0
Citerar Progrock:
Citerar ses j jävlar, lär ju fylla minst ett år det där! Fast det är väl det minsta man kan förvänta sig när Progrock börjar rekommendera progskivor.

Tror jag börjar med the Kindness of Strangers och The Light. Priset hade dock höjts från 99 till 159 kronor styck på CDON.


Förresten... Bojkotta CDON. De har blivit värdelösa den senaste tiden. Jag rekommenderar progintresserade att stötta butiker som Record Heaven och Mellotronen. Beställer man dessutom innan klockan 12:00 hos Record Heaven, får man varan dagen efter. Excellent!

Ps. Korvkioscar, prog och progg är inte samma sak. Progg är svensk vänstermusik, oftast med ett budskap, ibland punkig i attityden, ibland mer ambitiös, men ändå inte samma sak som prog, vilket är förkortningen på progressiv rock.

Progg = vänstermusik av varierande teknisk kvalitet, t.ex. Hoola Bandoola Band
Prog = progressiv rock, t.ex. Genesis


Är det så? Trodde inte "g;et" hade så stor betydelse

Kul att veta
  • 0
Citerar Progrock:
Record Heaven


Tackar för det tipset. De hade precis vad jag har sökt efter.
You've been left on your own - Like a Rainbow in the Dark
  • 0
  • ses
  • ses
Citerar Progrock:
Förresten... Bojkotta CDON. De har blivit värdelösa den senaste tiden. Jag rekommenderar progintresserade att stötta butiker som Record Heaven och Mellotronen. Beställer man dessutom innan klockan 12:00 hos Record Heaven, får man varan dagen efter. Excellent!


Det lät ju fett najs!
Reach out and touch faith!
  • 0
Citerar Progrock:
Record Heaven är fett najs!


Kollade runt där och hittade massvis med skivor jag sökt efter. Lite väl dyrt att beställa till Finland dock, men det blir nog att ta en ordentlig beställning därifrån snart.
  • 0
Fanken vad överraskad jag blev över hur sinnessjukt bra King Crimson är! Har hittills bara lyssnat igenom en skiva (Court of the Crimson King) men nu är jag fast!
Tufft ju.
  • 0
  • ses
  • ses
Citerar Tecrom:
Fanken vad överraskad jag blev över hur sinnessjukt bra King Crimson är! Har hittills bara lyssnat igenom en skiva (Court of the Crimson King) men nu är jag fast!


En av världens typ 10 bästa skivor. Titelspåret är så magiskt att det saknas ord, även 21st Century Schizoid Man och Moonchild är hur bra som helst.
Reach out and touch faith!
  • 0
Citerar Progrock:
Hellre att man betalar lite mer och stöttar butiker som har obskyrt material, än föder gigantiska mainstreambolag som CDON.


Utan tvekan.
  • 0
  • ses
  • ses
Citerar Progrock:
Hellre att man betalar lite mer och stöttar butiker som har obskyrt material, än föder gigantiska mainstreambolag som CDON.


...
Reach out and touch faith!
  • 0
CDON är den bästa skivhandeln på nätet. Dock fick jag min Supertrampskiva trasig.
En gång är ingen skada skedd. Den går att spela i alla fall^^
Rihanna <3
  • 0
Citerar Dragonforce:
CDON är den bästa skivhandeln på nätet.


Haha kul.
  • 0
Längesedan jag hörde King Crimson nu. Har bara Court Of THe Crimson King.
Hört att de blev sämre inpå 80 talet.

Tillagt 2010-05-28 15:01:
Citerar Shadow Gallery:
Citerar Dragonforce:
CDON är den bästa skivhandeln på nätet.


Haha kul.

? CDON kan man lita på. Än så länge har de inte varit försenade och att skivor går sönder är inte deras fel.
Rihanna <3
  • 0
  • ses
  • ses
Citerar Shadow Gallery:
Haha kul.


De har visserligen bliit sämre med leveranstiderna sedan de bytte lager (Vilket väl var för 2-3 månader sedan?), men priserna och andra aspekter tycker jag verkkligen inte att det är något fel på.

Dock har jag inte handlat skivor på andra sajter, men jag har själv inte hittat bättre priser än på CDON, du får gärna ge ett par tips på bättre sidor när det kommer till att köpa skivor!
Reach out and touch faith!
  • 0
Ginza?

-

Gentle Gaint är mysiga. Gillar deras musik, asgo hippie/flum band.
Rihanna <3
  • 0
  • ses
  • ses
Citerar Dragonforce:
Ginza?


Ginza har jag faktiskt inte handlat på, värt att notera är dock att jag varit helt ointresserad av musik innan Augusti 2009, och jag har inte haft något problem med CDON förrän med de två senaste beställningarna (Som tagit lite väl med tid).

Citerar Dragonforce:
Gentle Gaint är mysiga. Gillar deras musik, asgo hippie/flum band.


Deras debut är hur bra som helst.
Reach out and touch faith!
  • 0
Citerar ses:
En av världens typ 10 bästa skivor. Titelspåret är så magiskt att det saknas ord, även 21st Century Schizoid Man och Moonchild är hur bra som helst.


Åh! Jag för tamejtusan rysningar när jag lyssnar på Court of the Crimson King! Det var just den låten som gjorde mig intresserad av prog, men också de andra låtarna som du nämnde är helt fantastiska. I synnerhet 21st Century Schizoid Man - Trumspelet samt solot mot slutet är helt galet!
Tufft ju.
  • 0
  • ses
  • ses
Citerar Tecrom:
Åh! Jag för tamejtusan rysningar när jag lyssnar på Court of the Crimson King!


Du har en till här.

Citerar Tecrom:
I synnerhet 21st Century Schizoid Man - Trumspelet samt solot mot slutet är helt galet!


Jag älskar verkligen hur låten går ifrån den aggresiva första halvan till ett intrumentalt parti, för att sedan avslutas med versen igen, och som du nämner, solot mot slutet är verkligen helt befriat från konventioner!

Nu när du har fastnat för klassisk progressiv rock måste jag rekommendera Pink Floyd till dig, det var bandet som fick mig intresserad av musik, och är fortfarande mitt absoluta favoritband.

Ett smakprov
Reach out and touch faith!
  • 0
Citerar ses:
Ginza har jag faktiskt inte handlat på, värt att notera är dock att jag varit helt ointresserad av musik innan Augusti 2009, och jag har inte haft något problem med CDON förrän med de två senaste beställningarna (Som tagit lite väl med tid).


Jag brukar handla via Ginza och de levererar skivorna dagen efter att du har beställt.
You've been left on your own - Like a Rainbow in the Dark
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!