Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Anime


Citerar Turambar400:
Det finns ingen serie över huvud taget som LotGH behöver ta sig i röven för...


Baah, överskattat Sci-Fi som mellan alla försök att imponera med avancerad krigsförning och realistiskt skildrad politik helt glömmer bort att underhålla publiken.
Det är dock inte mycket LotGH behöver ta sig i röven, Silver Fang hamnade bara tre placeringar över i min topplista.

Citerar Avolion:
Jodå, det är jag medveten om och jag syftade inte på gemensamheterna mellan serierna när jag skrev texten utan snarare likheterna, båda serierna är blodiga ecchi animes som du redan vet.


Jo, men ändå. Jag ser inte varför någon som gillade HotD skulle gilla Kore wa Zombie desu ka. Visst kan båda beskrivas som blodiga ecchi animes, men där stannar likheterna. Stilen, utförandet, temat, storyn, karaktärerna och känslan överlag är ju så olika de kan bli. Den ena skildrar ett allvarligt och mörkt zombieapokalyps på samma sätt som många västerländska zombiefilmer och den andra en ensam zombies (läs: vanlig människa med superkrafter) flummiga vardag där han tillsammans med sitt övernaturliga harem spöar skiten ur flygande blåvalar och gigantiska kräftor iförda kostymer.

Jag skulle aldrig komma på tanken att rekommendera t.ex Bokusatsu Tenshi Dokuro-chan till någon som gillade Elfen Lied bara för att båda är blodiga ecchis eller Fortune Arterial till någon som gillade Hellsing för att båda är vampyr-anime. De är alldeles för olika helt enkelt.
Det finns 10 typer av människor, de som förstår binära tal och de som inte gör det....
  • 0
Citerar n00b-gamer:
Baah, överskattat Sci-Fi


Hur vågar du! Hur många avsnytt såg du innan du kom fram till ditt påstående?
It's time for PS VITA!!!
  • 0
Citerar n00b-gamer:
Baah, överskattat Sci-Fi som mellan alla försök att imponera med avancerad krigsförning och realistiskt skildrad politik helt glömmer bort att underhålla publiken.


Om det nu inte är just avancerad krigsförning och realistiskt skildrad politik som är tänkt att underhålla publiken.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Citerar daniel_1995:
Hur vågar du! Hur många avsnytt såg du innan du kom fram till ditt påstående?


Hela serien, samtliga filmer och båda ova-serierna. Det är nu i efterhand som jag kom fram till detta. Medan jag såg serien försökte jag hela tiden intala mig själv att det var min smak det var fel på, men nu har jag en annan uppfattning.

Legend of the Galactic Heroes är i min mening en serie med hjärna men utan hjärta. Den känns mest som en uppvisning av skaparens kunnighet inom krigspolitik. På pappret funkar serien jättebra, men utförandet lever inte upp till skaparens ambitiösa idé. Den är segare än sirap, dramaturgiskt trasig, ofta oengagerade och funkar inte för fem öre på det känslomässiga planet (att se Reinhard kasta sitt glas i golvet när han är arg cirka 200 gånger är knappast vad jag kallar fungerande dramatik) Karaktärerna är knappast dåliga, men jag kan inte direkt påstå att jag faktiskt brydde mig om dem. Striderna var ytterst primitiva då man bara fick se en massa skepp skjuta på varandra och sen se formationerna på dem som trianglar via skärmar, på grund av detta hade jag svårt att låta mig sugas in i illusionen av att det faktiskt pågår ett krig. Dessutom tycker jag inte att taktikerna de använder är så väldans intelligenta eller genomtänkta, bara "flera lager av pappers-taktiken" imponerade på mig. Sen har vi ju uppenbara saker som tillhör seriens ålder som förstör upplevelsen också, kass ljud- och bildkvalitet bland annat.

Det enda i LotGH som verkligen förtjänar alla hyllningar i min mening är runt avsnitt 70 till 80, Spoiler:kriget där Yang Wenli dör. Den delen var fantastisk. Här visade LotGH sin fulla potential genom att utöver vara sådär realistisk och intelligent även fungera på de punkter jag nämnde tidigare. Det var engagerande, jag brydde mig verkligen och ville hela tiden se vad som händer sen. Dramaturgin fungerade både på ett strukturellt och känslomässigt plan och tempot passade bra. Men det räcker inte på långa vägar för råda bot på resten av serien.

I slutändan handlar det väl mest om ifall man, som Turambar säger, blir imponerad av seriens intelligens för att fullt uppskatta den. Jag, till skillnad från de flesta andra, blev inte imponerad. Enbart hög intelligens räcker inte ett dugg för att imponera på mig, och tyvärr är det det ända LotGH har att erbjuda (undantag de tio avsnitten).
Fast nu är det ju inte en fråga om jag tycker serien är dålig eller inte, jag gav den en välförtjänt 8/10 trots allt. Men 10/10 som de flesta andra gett den? Nej. Överskattat.
Det finns 10 typer av människor, de som förstår binära tal och de som inte gör det....
  • 0
Citerar n00b-gamer:
Den är segare än sirap, dramaturgiskt trasig, ofta oengagerade och funkar inte för fem öre på det känslomässiga planet
Citerar n00b-gamer:
Karaktärerna är knappast dåliga, men jag kan inte direkt påstå att jag faktiskt brydde mig om dem. Striderna var ytterst primitiva då man bara fick se en massa skepp skjuta på varandra och sen se formationerna på dem som trianglar via skärmar, på grund av detta hade jag svårt att låta mig sugas in i illusionen av att det faktiskt pågår ett krig.
Citerar n00b-gamer:
Sen har vi ju uppenbara saker som tillhör seriens ålder som förstör upplevelsen också, kass ljud- och bildkvalitet bland annat.
Citerar n00b-gamer:
Enbart hög intelligens räcker inte ett dugg för att imponera på mig, och tyvärr är det det ända LotGH har att erbjuda (undantag de tio avsnitten).


Tycker nog ungefär precis motsatsen till allting här.

Sen tycker jag inte att den är SÅ intelligent egentligen, tycker det är precis lagom djup. Så att det är enkelt att hänga med, men så att den ändå tar upp intressanta frågor osv.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Hydra:
Sen tycker jag inte att den är SÅ intelligent egentligen, tycker det är precis lagom djup. Så att det är enkelt att hänga med, men så att den ändå tar upp intressanta frågor osv.


Ungefär vad jag tycker. Jag älskar inte serien för att jag på något sätt är imponerad av den intellektuella nivån, då är det snarare just karaktärerna som roar. I LotGH har folk faktiskt riktiga personligheter istället för att vara designade efter typiska mallar och stereotyper. Inte alla kanske, men de allra flesta.

Att man dessutom direkt kan skilja de hundratals karaktärerna åt med endast en snabb blick är ett tecken på grym karaktärsdesign. I stort sett varenda person i serien har ett unikt ansikte, inte bara andra kläder eller annan frisyr/hårfärg.

Sen är det också samspelet mellan dessa karaktärer, hur de platsar in i världen, hur de agerar och utvecklas med tiden osv. Jag minns hur jag blev helt fnittrig när Yang var på väg för att träffa Reinhard för första gången; blotta tanken på att ha dem i samma rum var hur spännande som helst.

Men jag kan ändå förstå kritiken mot serien, den är långt ifrån felfri. Det handlar nog i slutändan om att folk uppskattar olika aspekter olika mycket, och stör sig olika mycket på något som andra kanske inte ens skulle klassa som en brist.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Citerar Hydra:
Tycker nog ungefär precis motsatsen till allting här.


....

Citerar Turambar400:
Det handlar nog i slutändan om att folk uppskattar olika aspekter olika mycket, och stör sig olika mycket på något som andra kanske inte ens skulle klassa som en brist.


Sant, jag stör mig inte alls på om karaktärerna är stereotyper så länge de är välgjorda. Jag har även lite som filosofi att det inte spelar någon roll ifall karaktärerna är unika om de ändå inte är välgjorda/intressanta osv.
Karaktärerna i LotGH är välgjorda, helt klart, både utseendemässigt och till beteende. Jag fann dem dock inte särskilt intressanta, 500 varianter av formella stroppar från överklassen (okej, elak beskrivning, men att de flesta kommer från samma samhällsklass märks) blir rätt tröttsamt. Dialogen blir jämt så formell, formell, formell. Det var nog bara Wenli och Reinhard som jag fann intressanta på grund av det.
Det finns 10 typer av människor, de som förstår binära tal och de som inte gör det....
  • 0
Citerar n00b-gamer:
Dialogen blir jämt så formell, formell, formell. Det var nog bara Wenli och Reinhard som jag fann intressanta på grund av det.


Även om Yang var min favorit så var jag riktigt förtjust i den superformella stilen som många körde med. Det är bara så coolt att kunna säga åt någon att dra åt helvete men ändå framstå som en gentleman.

Badass-aristokrater rockar helt enkelt.

"It seems that the smell of one's own blood is something one gets tired of after about five minutes or so." - Oskar von Reuenthal
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Har börjat läsa Hajime no Ippo, eller börjat, jag är på kapitlet 145 efter några dagar. Det är sjukt lätt att bara läsa vidare, inga irritationsmoment som gör att man slutar. Längtar tills jag läst klart den så jag kan ta upp den nya Hajime no Ippo säsongen som sänds.

Fast det är långt dit.

Damn, man är taggad på att köpa Fight Night Champion efter all reklam på citen nu.
  • 0
stumbla fram denna sidan:
http://www.rightstuf.com/rssite/main/

tänkte "ok jag söker väl på bleach då.."

såg sedan att de har
http://www.rightstuf.com/cgi-bin/catalogmgr/6fkdqXm7mJvMMug92
U/browse/item/74445/4/0/0

skulle köpt en direkt om det inte vore för att de är tillfälligt slut =/
Ett spel är inte Next-Gen förrens det har Realtime Shadows, ps. jag diggar verkligen inte nya GR.
  • 0
Har spenderat morgonen med en riktigt härlig film, Welcome to the Space Show (Uchuu Show e Youkoso). En relativt ny barnfilm från 2010 som nyligen blivit subbad. Handlar om fem barn och en utomjordisk hund som hamnar i äventyr ute i rymden. Den var riktigt bra och rekommenderas varmt ifall man vill se något charmigt, underhållande och delvis spännande.
Det finns 10 typer av människor, de som förstår binära tal och de som inte gör det....
  • 0
Jag är väldigt förväntansfull inför nästa arc i Fairy Tail.



Visst, Oracion Seis arcen var i vissa avsnitt inte alls vad jag tänkt mig, men det mesta var över mina förväntningar. Plus så blir ju soundtracket bara bättre och bättre.



Spoiler:Undrar vilken seiyuu dom kommer att låta få göra rösten till Gildarts, en av mina absoluta favoriter i hela mangan. Jag har en liten känsla av att någon som Akio Ohtsuka kommer bli den utvalde.
Life experience is an important ingredient. Curiosity. Nerves. Dare to make a fool of itself, be naked. Constantly exposing themselves to danger and artistic: Never say now I'm ready.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Jag måste ta mig i kragen och se klart Cowboy Bebop. Började asbra och jag har hört att slutet ska vara asbra också. Men nu är jag typ 7 avsnitt in och tycker att det är lite småsegt.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Håller på att se om Beck. De engelska sångerna är fortfarande lika komiska.
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
  • 0
Inte undra på varför Berserk slutade med en grov cliffhanger, bara ett kapitel (mangan) kommer var tredje månad, och som bäst så är det cirka 20 sidor.

Jag tror att författaren kommer hinna att dö innan han blir klar med mangan
It's time for PS VITA!!!
  • 0
Citerar daniel_1995:
Inte undra på varför Berserk slutade med en grov cliffhanger, bara ett kapitel (mangan) kommer var tredje månad, och som bäst så är det cirka 20 sidor.

Jag tror att författaren kommer hinna att dö innan han blir klar med mangan



Men man måste ju tänka på att orsaken varför det tar sådan tid är ju för att Miura-san lägger ner VÄLDIGT mycket jobb i sina kapitel. Jämför hans bilder med dem i manga's som kommer ut varje vecka och du ser hur lång tid det kan ta att rita Berserk.
Life experience is an important ingredient. Curiosity. Nerves. Dare to make a fool of itself, be naked. Constantly exposing themselves to danger and artistic: Never say now I'm ready.
  • 0
Serien har hållt på i 20 år och knappt hälften av storyn har man kommit fram till. Visst så är mangan bra, men det är bara tortyr för dom som följer mangan och väntar efter varje kapitel.
It's time for PS VITA!!!
  • 0
Ooh, Berserk min absoluta favorit animé.

Kommer ju en ny anime på den, vet ej om de kommer ta serien från början eller fortsätta efter episod 25.
Men någonting jag hoppas är att de håller stilen från original animen, alltså inte för mycket komik inte för mycket magi och att de klipper bort löjliga karaktärer som förstör/drar ner den (exempel den manliga älvan).

Det var det jag gillade med animén, äntligen en medeltids/fantasy där karaktärerna i den är näst in till ovetande om magi och magiska figurer.
Ett spel är inte Next-Gen förrens det har Realtime Shadows, ps. jag diggar verkligen inte nya GR.
  • 0
Golden Boy äger all anime!
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar daniel_1995:
Serien har hållt på i 20 år och knappt hälften av storyn har man kommit fram till. Visst så är mangan bra, men det är bara tortyr för dom som följer mangan och väntar efter varje kapitel.




Vill du hellre ha ett stressat ritat hafsverk eller ett kapitel som det har lagts ner mycket jobb och tid i?

Jag vet vad jag vill ha.

Men visst, jag förstår vad du menar, jag blir själv rätt irriterad på hur lång tid det tar mellan utsläppen, men jag tror att i slutändan så är det värt det.

En liknande manga är Black Lagoon, den är en av mina favoriter, men herregud vilken tid han tar på sig att rita kapitlen, dock så har ju han slutat ett tag på grund av att dem måste fokusera på OVA'n. Så det är ju därför det inte kommer komma ut ett Black Lagoon kapitel på ett tag. Men av vad jag hört så kommer han börja rita igen snart.
Life experience is an important ingredient. Curiosity. Nerves. Dare to make a fool of itself, be naked. Constantly exposing themselves to danger and artistic: Never say now I'm ready.
  • 0
Citerar luddeking:
Vill du hellre ha ett stressat ritat hafsverk eller ett kapitel som det har lagts ner mycket jobb och tid i?

Jag vet vad jag vill ha.


Vid den här takten som det är nu, så kommer det bli 80 kapitel på tjugo år

Det är FÖR segt, hur du än vänder och vrider på det. Så antingen måste han snabba upp sig nu (som han gjorde tidigare under sin karriär) eller så kommer inte serien någonsin bli klar. Det handlar bara om motivation, och eftersom Miura är rik som ett troll så behöver han inte göra klart serien precis..
It's time for PS VITA!!!
  • 0
Citerar Black and White:
Men någonting jag hoppas är att de håller stilen från original animen, alltså inte för mycket komik inte för mycket magi och att de klipper bort löjliga karaktärer som förstör/drar ner den (exempel den manliga älvan).

Det var det jag gillade med animén, äntligen en medeltids/fantasy där karaktärerna i den är näst in till ovetande om magi och magiska figurer.


Fast det vore ju inte en särskilt trogen adaption av originalet. Då är det bättre ifall du får en ny, egen serie som uppfyller dina önskemål, och vi som gillar mangan får en ordentlig Berserk-anime.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
Citerar Turambar400:
Fast det vore ju inte en särskilt trogen adaption av originalet. Då är det bättre ifall du får en ny, egen serie som uppfyller dina önskemål, och vi som gillar mangan får en ordentlig Berserk-anime.


Vet inte riktigt vad jag ska svara här nu men, jag gör ett försök.
Jag gillar mangan och animén, men gillar animén mer.

Tanke_1:
Om vi säger Hellsing som exempel (original serien på 13 delar).
En riktigt bra animé, som också tydligen var så populär att de ritade om den så den såg snyggare ut och följde mangan mer.
Fast de OVA avsnitten var sämre än original serien var.
Just på grund av att de följde mangan tajtare än förut.

Tanke_2:
Berserk Är en ordentlig animé.
Återstår bara att se ifall de kan fixa det denna gång också och inte förlöjligar den.

Tanke_3:
Hade Peter Jackson's LotR trilogi blivit bättre om man tagit med allt från böckerna?
Nej, det hade blivit för mycket och allt passar inte på film.


ja, tre tankar, funderade på att ta bort nån av dem men du kanske förstår lite bättre hur jag tänker när jag skrev det såhär.
Ett spel är inte Next-Gen förrens det har Realtime Shadows, ps. jag diggar verkligen inte nya GR.
  • 0
Citerar M7Jagger:
Golden Boy äger all anime!


Har du sett Great Teacher Onizuka? Om inte så bör du kolla in den. Ungefär samma känsla om än kanske aningen mindre pervers.
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!