Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Rasism


Jag vet garanterat vad jag ska rösta på 2010.
  • 0
Nej till racism! Jag gillar alla faktist ärlig talat!
  • 0
Citerar Ryprus:
Vi är alla mer eller mindre rasister. Inget fel eftersom det är ett mänskligt beteende. Inget som går att "utrota"


Så, enligt dig, är alla aktivister är hycklare?
  • 0
Citerar Aesop Rock:
Så, enligt dig, så är alla aktivister är hycklare.


Människan är ett intelligent djur. Dock betyder det inte att hon alltid förstår sig på sig själv.
Gamers may debate what is a "feature" and what is a "bug", but to programmers the difference is obvious. A "bug" is a feature you can revert, while a "feature" is a bug you can't fix.
  • 0
Citerar Brute:
Om det är något jag stör mig på hos rasister så är det att de är helt strålande bra på att generalisera.


Detta. ^ Plus så stör jag mig på ursäkten såsom att alla är automatisk rasister bara för att få eller flera ignoranta människor är det.

Om det är något som kan klå rasism så är det urkorkat generalisering.
  • 0
Jag är helt emot rasism.



Dock så kan och är ju en av dem stora anledningarna varför rasism fortfarande finns kvar i världen för att konceptet '' ras '' finns.

Ta bort konceptet ras och allt vi är är människor.

Jag ser människor som människor, inte som olika raser.


Kanske lite sent att skriva i tråden nu, men jag ville få det här sagt. Adjö.
Life experience is an important ingredient. Curiosity. Nerves. Dare to make a fool of itself, be naked. Constantly exposing themselves to danger and artistic: Never say now I'm ready.
  • 0
Citerar luddeking:
Jag är helt emot rasism.



Dock så kan och är ju en av dem stora anledningarna varför rasism fortfarande finns kvar i världen för att konceptet '' ras '' finns.

Ta bort konceptet ras och allt vi är är människor.

Jag ser människor som människor, inte som olika raser.


Kanske lite sent att skriva i tråden nu, men jag ville få det här sagt. Adjö.

Enligt Wikipedia definieras ras som följande:

"In biology, races are distinct genetically divergent populations within the same species with relatively small morphological and genetic differences." - Wikipedia

Frågan är dock hur pass stor skillnad "relatively small" egentligen innebär. Jag förstår dock inte vad det spelar för roll. Jag låter då inte det faktum att människan delas in i olika raser, eller inte, påverka mitt sätt att tänka.
  • 0
Citerar Denati:
Dessutom så tror jag att de nog kommer att få över 4% nästa val.


Citerar Caleb:
Om SD får 4% i nästa val så är det något fel med visst folk i Sverige.


^^
Fierce is the spirit of her waters - She creates us - Flows in us - The fool who dare enslave her beware, she wash his life away // -Native Grubb Proverb-
  • 0
Citerar Liquid Lion:
"In biology, races are distinct genetically divergent populations within the same species with relatively small morphological and genetic differences." - Wikipedia

Frågan är dock hur pass stor skillnad "relatively small" egentligen innebär. Jag förstår dock inte vad det spelar för roll. Jag låter då inte det faktum att människan delas in i olika raser, eller inte, påverka mitt sätt att tänka.


Läser man dock längre ner på samma wiki-sida konstateras det att människor inte kan delas in i biologiska raser.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Jag är halvsvensk, därför är det ganska svårt för mig att få den felaktiga synen på utlänningar som rasister har. Anledningen till att en del är rasister är för att de inte vet om att alla människor har lika värde. Man som människa ska älska alla människor.

Ställ denna fråga till dig själv. Vad är jag för en varelse?

Jag svarar: DU är en människa! Liksom mig, Andra Bullar, Artillery Force och alla andra människor!

Att hata andra människor, vad tjänar det till? Det tjänar inte till någonting!
Att vara? Eller icke vara? Det är frågan!
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Läser man dock längre ner på samma wiki-sida konstateras det att människor inte kan delas in i biologiska raser.


Var läser egentligen du?

Tillagt 2010-09-28 17:18:
Citerar Darthinator:
Man som människa ska älska alla människor.


Varför skulle man vara tvingad till det?
  • 0
Citerar Darthinator:
Man som människa ska älska alla människor.


Lol. Tror du ens på det själv?
  • 0
Citerar Darthinator:
Man som människa ska älska alla människor.


Tvärt om, alla borde hata alla.
  • 0
Citerar thording:
Citerar Darthinator:
Man som människa ska älska alla människor.


Lol. Tror du ens på det själv?


Jag tror på att man som människa ska älska alla människor.
Att vara? Eller icke vara? Det är frågan!
  • 0
Kan man, eller kan man inte, dela in människor i raser?
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar Darthinator:
Jag tror på att man som människa ska älska alla människor.


Tanken är ju väldigt fin men jag tvivlar starkt på att du älskar alla människor. Jag gör inte det i alla fall.
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Läser man dock längre ner på samma wiki-sida konstateras det att människor inte kan delas in i biologiska raser.

Som sagt spelar det inte någon roll för mig. Hur vi än väljer att definiera saker och ting så är världen densamma. Människan skulle kunna delas in i olika arter, min grundläggande respekt för alla individer skulle inte försvinna för det.
  • 0
Så du älskar dom invandrarna som kastar sten på Polisen och våldtar unga tjejer, cuttar folk me kniv o rånar folk på mobiler o cash? jag med
  • 0
Citerar Sepultura:
Så du älskar dom invandrarna som kastar sten på Polisen och våldtar unga tjejer, cuttar folk me kniv o rånar folk på mobiler o cash? jag med


Det vore väl rätt skönt om man kunde älska dessa invandrare, men tyvärr. Jag tycker inte om att bli varken misshandlad, rånad eller knivskuren.

Är rädd att jag har mina fördomar mot invandrare. Andra dagen i sexan på min nya skola blev jag fälld av en arab (förtjänade det dock, men det tänkte jag inte då)
Min kompis blev nerslagen på toaletten av en två år äldre iranier som fått för sig att min kompis sagt typ "den där ****** luktar", fast han inte gjort det. Härdomdagen när jag gick ner till centrum stod två iranier utanför den enas hus och betraktade mig. Går den vägen varje dag jag ska till skolan och hem, och ibland spanar dom efter en. I tunneln vid stationen hör jag den där jävla arabmusiken som låter "jallshallablaaaaah" och två blattar möter mig. Dom kastar inte en blick på mig men pratar snabbt och högljutt på arabiska samtidigt som dom spelar arabmusik med mobilen så det hörs i halva Sverige.

Jag vet att man inte ska dra alla över en kant, men har man gått i skolan har alltid snacke gått om hur "farliga" och "äckliga" alla halvterrorister till invandrare är. Sen har mina erfarenheter inte varit dom bästa heller. Har man haft en galen kurd i klassen lär man sig ett och annat.

Samtidigt så är invandrarna som har videobutiken i centrum jättesnälla och trevliga. Är stamkund där och får ofta rabatt, morsan känner ägarens mamma osv.

Fierce is the spirit of her waters - She creates us - Flows in us - The fool who dare enslave her beware, she wash his life away // -Native Grubb Proverb-
  • 0
Rasismen är bara cruel! Med tiden blir det bara mer och mer och jag har helt enkelt tröttnat. Alla personer är lika mycket värda! Bara för att du är från Irland eller är svart betyder inte att du är sämre än andra personer. Jag vill att alla ska respektera varandra och inte skapa hat mot olika saker och religioner. Men det är såklart lättare sagt än gjort eftersom inte alla tycker samma.

Vad ska man göra? Hur kommer det sluta?
A Man Chooses. I Chose The Impossible!
  • 0
Citerar marten1000:
Var läser egentligen du?


Oj, menade i artikeln Race (classification of humans) där det står:

"Race, however, has no official biological taxonomic significance - all humans belong to the same hominid subspecies, Homo sapiens sapiens.[7][8] Nor is there scientific basis for any racial or ethnic hierarchy.[9][10]"

Det råder numera ganska vetenskapligt konsensus om att människan är så pass homogen att denne inte kan rasindelas på samma sätt som de flesta djur, särskilt i och med att alla skillnader mellan folkgrupper är så kontinuerliga och inte diskreta.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Jag tycker vi bör bevara rasismen då detta är en av de största källorna till humor.
Samla länspumparna Scorpion-8 är här!
  • 0
Om det va krig i Sverige och du ville till något fritt och bra ställe, där allt var okej och det inte var krig. Hur fan skulle det då kännas om alla i det landet du flydde till är små jävla skithögar för att du har flytt till ett bättre ställe där du ska kunna känna dig trygg och säker. Så till er rasister tänk er att ni är i invandrarnas ställning innan ni agerar mot dom. Däremot är jag helt emot "gäng" som inte uppskattar och för med otrygghet till landet efter allt vi har erbjudit dom.
erm...
  • 0
  • kano
  • kano
Inte har jag någon anledning att hata folk pågrund av ursprung. Dock så avskyr jag när invandrare går runt och kallar folk för "jävla svennar". Och likaså blöjnazzar och liknande pack som går runt och säger "jävla blattar" och viftar hejvilt med högernäven. Och jag hatar arabmusik lika mycket som jag hatar Pluton Svea.
"Utan pengar hade vi alla varit rika"
  • 0
Citerar Pardon:
Kan man, eller kan man inte, dela in människor i raser?


Nej det tycker jag nog inte, skillnaderna är så pass små mellan folk runt om i världen, så ett begrepp som ras känns alldeles för kraftigt. Dessutom är begreppet ju bara opraktiskt och det är inte särskilt många som tycker att det är att föredra. Att kategorisera in människor i etniciteter är betydligt vanligare, och bättre. Enligt mig då.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!