Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Rasism

Missing Avatar
Dufwan
Citerar M7Jagger:
Du får det att låta som att kvinnor vill ha slöjor på sig.

Du får det att låta som om kvinnor måste välja ett förtryck framför ett annat. Som om det vore för kvinnans skulle en berusad man slet av slöja och skrek. Som om det vore för kvinnans skull män säger:
"Du ska få klä dig hur du vill! Därför förbjuder vi att du klär dig så!"

Kom inte och säg att alla som har slöja på sig här i Sverige har det mot sin vilja.

Tillagt 2013-08-21 15:54:
Även om en kvinna bär slöja på grund av ett för oss kulturellt förtryck, är det inte nödvändigtvis så att hon lider av det eller ens anser sig vara förtryckt. Här det den "vita människan" som tar sig rätten till tolkningsföreträde, något som överlag den svenska feminismen måste lära sig hantera. Är det en mans jobb att berätta för kvinnor vad som är förtryck? Är det heterosexuellas jobb att berätta för mig vad som är förtryck? Är det vitas jobb att berätta för icke- vita?

Lider inte längre för konsten, jag bara lider
M7Jagger
M7Jagger
Citerar Dufwan:
Du får det att låta som om kvinnor måste välja ett förtryck framför ett annat.

Tror nog att om dom fick välja så skulle dom flesta avstå ifrån att bära slöja. Finns en anledning till varför slöja är mindre vanligt i länder där det inte är lag på det.

Tyckte bara det var ett konstigt exempel.

Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
Missing Avatar
Dufwan
Citerar M7Jagger:
Tyckte bara det var ett konstigt exempel.

Befinner mig i Sverige och diskuterar en svensk fråga (statisterna). I Sverige sker för många våldsbrott mot kvinnor endast på grund av att de bär slöja. Om de fick välja tror jag, tror, att de hellre slipper få stryk och glåpord än att slippa slöjan.

Att slöja är ett medel för förtryck håller jag med om. Huruvida det är mitt jobb att bestämma vilka svenska medborgare som förtrycks genom slöja? Mja

M7Jagger
M7Jagger
Citerar Dufwan:
Även om en kvinna bär slöja på grund av ett för oss kulturellt förtryck, är det inte nödvändigtvis så att hon lider av det eller ens anser sig vara förtryckt. Här det den "vita människan" som tar sig rätten till tolkningsföreträde, något som överlag den svenska feminismen måste lära sig hantera. Är det en mans jobb att berätta för kvinnor vad som är förtryck? Är det heterosexuellas jobb att berätta för mig vad som är förtryck? Är det vitas jobb att berätta för icke- vita?

Vem har sagt det är vita människors jobb? Varför hakar du upp dig på hudfärger? Vem som helst vet att om en kvinna måste bära slöja, trots att hon själv inte känner för det är förtryck.

Citerar Dufwan:
en svensk fråga

Citerar Dufwan:
vilka svenska medborgare

Jag talar inte bara om Sverige här, utan alla kvinnor i världen som tvingas bära slöja pga religion. Att skriva "rationalisera bort en kvinna som fått slöjan bortsliten." bör nästan anses som en förolämpning mot alla kvinnor som tvingas bära slöja.

Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
Lurkman
Lurkman
Citerar Dufwan:
Däremot så anser jag att människor är mer eller mindre bildade. Vissa personers känslor kan hanteras lättare än andra. Att försöka rationalisera bort statistens reaktion är enklare än att rationalisera bort en kvinna som fått slöjan bortsliten.

Ah. Då förstår jag vad du ville säga.

Tillagt 2013-08-21 17:57:
Citerar M7Jagger:
Tror nog att om dom fick välja så skulle dom flesta avstå ifrån att bära slöja.

Så är det absolut inte utifrån min erfarenhet.

Missing Avatar
Dufwan
Citerar M7Jagger:
Att skriva "rationalisera bort en kvinna som fått slöjan bortsliten." bör nästan anses som en förolämpning mot alla kvinnor som tvingas bära slöja.

Gud nej. Att > Slita Av < är inte något som på något vis har med annat än förtryck att göra.

Missing Avatar
Pardon
Citerar Dufwan:
I Sverige sker för många våldsbrott mot kvinnor endast på grund av att de bär slöja.

Skulle du påstå att det är frekvent förekommande?

Slöjan är problematisk men acceptabel. Burka, däremot, vänder jag mig starkt emot och har svårt att se hur man ska kunna fungera i arbetslivet med en sådan.

Det man inte minns tar man ingen skada av.
M7Jagger
M7Jagger
Citerar Dufwan:
Citerar M7Jagger:Att skriva "rationalisera bort en kvinna som fått slöjan bortsliten." bör nästan anses som en förolämpning mot alla kvinnor som tvingas bära slöja.

Gud nej. Att > Slita Av < är inte något som på något vis har med annat än förtryck att göra.

Det låter på dig som om det (män som sliter av muslimska kvinnors slöjor) är ett större problem än kvinnor som tvingas böra slöjor.

Williamo
Williamo
Citerar Pardon:
Slöjan är problematisk men acceptabel. Burka, däremot, vänder jag mig starkt emot och har svårt att se hur man ska kunna fungera i arbetslivet med en sådan.

Håller helt med. Ser själv inget problem med slöja. Dock när det kommer till niqab eller burka så bör det förbjudas. Hur fan kan man vilja ha på sig någonting sådant frivilligt? Har verkligen svårt att tro att det är så många som vill det.

Det är inte så roligt när man går på stan och ser 7 svartklädda spöken. Då blir man lite mörkrädd faktiskt.

"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
Vebe
Vebe
Citerar M7Jagger:
Det låter på dig som om det (män som sliter av muslimska kvinnors slöjor) är ett större problem än kvinnor som tvingas böra slöjor.

Om vi jämför slöjan med en mer västerländsk norm gällande kvinnor, exempelvis att de kan känna sig tvingade att använda smink. Skulle du anse att det var ett problem om jag drog runt med en flaska aceton, brottade ned kvinnor och tvättade deras ansikten? Eller ser du en skillnad i handlingarna, rycka av slöjor och "acetona" ansikten?

"We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity, and it was not meant that we should voyage far.." - H.P. Lovecraft
Oxenstierna
Oxenstierna
Sen måste man förstås sätta in sminket i ett kontext. Vad betyder det? Vad står det för? Är det förenligt med svensk jämställdhet och demokrati att bära smink? Och kanske framför allt; att tvinga barn att bära smink?

"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
Missing Avatar
Pardon
Citerar Williamo:
Håller helt med. Ser själv inget problem med slöja. Dock när det kommer till niqab eller burka så bör det förbjudas. Hur fan kan man vilja ha på sig någonting sådant frivilligt? Har verkligen svårt att tro att det är så många som vill det.

Jag tycker inte om slöjan eller vad den symboliserar. Däremot så täcker den inte ansiktet och försvårar därmed inte arbetssituationen direkt. Med det sagt hade jag nog tvekat att låta en kvinna i slöja vara lärarinna till mina framtida barn. En burkaklädd lärare skulle däremot aldrig fungera och burkan leder ofelbart till att en rad karriärmöjligheter försvinner. Med rätta.

M7Jagger
M7Jagger
Citerar Vebe:
Om vi jämför slöjan med en mer västerländsk norm gällande kvinnor, exempelvis att de kan känna sig tvingade att använda smink. Skulle du anse att det var ett problem om jag drog runt med en flaska aceton, brottade ned kvinnor och tvättade deras ansikten? Eller ser du en skillnad i handlingarna, rycka av slöjor och "acetona" ansikten?

Det är dock en viktig skillnad mellan att känna sig tvingad och vara tvingad.

Missing Avatar
Dufwan
Citerar M7Jagger:
Det är dock en viktig skillnad mellan att känna sig tvingad och vara tvingad.

Inte för individen. Precis som det inte är en skillnad för individen att känna sig fri eller att faktiskt vara fri. Att slita av någons slöja, eller att torka bort någons smink, mot dennes "inbillade" vilja kanske för oss ter sig att skänka frihet. För utsatt känns det bevisligen inte som annat än förtryck, som ännu ett tvång.

Citerar Williamo:
Det är inte så roligt när man går på stan och ser 7 svartklädda spöken. Då blir man lite mörkrädd faktiskt.

Besvarar xenofobi med roliga smileys

Missing Avatar
Pardon
Citerar Dufwan:
Besvarar xenofobi med roliga smileys

Jag ser inte främlingsfientligheten i att känna obehag inför helt maskerade människor man knappt ens kan få ögonkontakt med.

Missing Avatar
Dufwan
Citerar Pardon:
Jag ser inte främlingsfientligheten i att känna obehag inför helt maskerad människor man knappt ens kan få ögonkontakt med.

Xenofobi är inte direkt synonymt med fientlighet. Snarare en rädsla eller ett obehag, inte viljan att aktivt ta handling genom hat, agerande osv. Tog i lite hårt dock, alla kan ha fobier och oavsett vad de berör så är de svårhanterliga. Dock beror rädslan på något rationellt orimligt men känslomässigt överväldigande. Inget mer än tradition och uppväxt som spökar.

Missing Avatar
Pardon
Tycker överhuvudtaget det är svårt och olustigt att prata med folk vars ansiktsuttryck jag inte kan tolka. Något jag tror många med mig tycker.

TSL Luke117
TSL Luke117
Rasism är för osäkra människor. Folk som är lite för instängda i sina egna fördomar för att tänka klart.

At the end of the rainbow there's no gold. Kill yourself.
AG Jati
AG Jati
Citerar TSL Luke117:
Rasism är för osäkra människor. Folk som är lite för instängda i sina egna fördomar för att tänka klart.

Ken Ring exempelvis.
http://www.metro.se/noje/ken-ring-i-rasistattack-mot-petter/EVHm
hA!DaSK8w6LXP3V/

"För han har utnyttjat hela rapsverige för sin egen framgång..."
Här påstår Ken att Petter gjort en dålig bild av svensk hiphop. Det stämmer ju inte alls. Petter gjorde en mer positiv bild på hiphopen vilket gav resultat till mer framgång. Alla rappare väljer dessutom sina egna vägar, sen så har han gjort en hel del stora hits med andra rappare, men inte har han tagit åt sig hela äran. Vill man arbeta som grupp eller solo, det är ju ens egna val. Bara kolla på Dogge Doggelito. Inget konstigt med det.

"Han är en utnyttjare som använt oss andra rappare under hela sin karriär..."
Petter är framgångsrik och dessutom rätt hygglig av sig. Dessutom gör man ju sina egna val. Vill inte Ken vara med, så varför skiter han då inte och börja umgås med sina egna "grabbar"?

"För det var vi som byggde han utan att få en krona..."
Men, du är ju också en väldigt erfaren rappare som hållt på sedan ett sent 90-tal? Förväntar du dig att Petter ska betala så du kan sola dig i den egen glans? Skyll dig själv. I rapvärlden är allt tillåtet.

"Nu rinner det fan över för mig. Seriöst!!! Metro skrev att jag rasist hånar Petter? Är media så jävla dumma i huvudet???? Svär, hur fan fick ni ert jobb? Jude menade jag snål! Inte folket. Jag har jude vänner och jobbet med bolag som ägs av judar. Nu får ni fan skärpa er!!!!!! Jävla patetiska äckel."
Men det är ju det du gör Ken? Du tycker att han är en svikare, hasslare och ett svin som gjort hiphopen sämre? Låt oss då komma tillbaks till meningen "Jävla fucking jude". Du påstår dessutom att som en jude är man snål? Är inte alla kristna trogna och snälla mot varandra?

Riktigt fjantigt av Ken.

"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
TSL Luke117
TSL Luke117
Det var inte rasistisk då det inte grundar sig på en direkt rädsla för andra raser. Han använde bara jude som ett nedsättande uttryck. Sådan där skit bryr jag mig inte om.

At the end of the rainbow there's no gold. Kill yourself.
Swedssman
Swedssman
Äh, inte värt besväret

A government big enough to supply everything you need is big enough to take everything you have
Farre V
Farre V
Jag tycker att det är svårt att kommunicera med folk som har 7 påsar smink på ansiktet och som luktar toalettspray. Jag skulle inte låta dessa vara lärare för mina barn.

Färska grönsaker.
Missing Avatar
Havsöring
Kom inte ihåg var jag läste det någonstans. Men några unga killar på Facebook gjorde en grupp kallad för "Vit Makt". Den laddes då ner, och dem fick inga uppgifter om vad felet va.
Gruppen var då tänkt att vara lite likt "Black power" som annars annvänds i samhället. Fast vit och på svenska istället. Om det är själva ordet makt som var problemet och skulle fungera bättre med kraft så skulle jag förstå. Men annars...?

Någon som skulle vilja dela en åsikt om detta?

Ribcage
Ribcage
Citerar Havsöring:

Vit makt är starkt associerat med rasism. Inte svårare än så. Eller?

Citerar AG Jati:
Riktigt fjantigt av Ken.

Wow, vilken idiot han verkar vara. Ju mer han skriver ju värre blir det.

Gamertag: Ribcage se
Ironfist00
Ironfist00
Ken Ring är inte bara smygrasist han är dålig på texter också.

Citerar Havsöring:

Ja "White Power" har funnits långt innan facebook skapades och det är något som man skulle kunna säga i det ariska brödraskapet.

Black Power är en ideologi som försöker få det jämställt mellan svarta och vita, den rörelsen som bland annat Martin Luther King förespråkade.

White Power är en rörelse som förespråkar nationalism, rasism, homofobi, nazism, mm. Det går inte att göra om betydelsen då det blivit våldtaget för si sådär 50 år sedan.

"The sky is not the limit, it's just the view"

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!

Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy