Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Rasism


Citerar Oxenstierna:
Jag förstod inte den (den var, för övrigt, väldigt spretig) så du får gärna utveckla dina tankegångar.

Ordet har använts genom historien som ett nedvärderande uttryck.
Under kolonisationen, till 60-talet och idag. När man säger neger så är det klart att folk reagerar. Och oftast använder man uttrycket som ett nedvärderande ord.
-Jävla neger!
Det har man hört ett antal gånger.
Citerar Kanutus:
Hoppas du förstår nu då, att jag tycker det är oerhört löjligt av hela samhället att acceptera en grupp människor för vad de känner sej kränkta av, anpassa oss som bor här redan med att blunda mot andra grupper endast för att vi inte tycker synd om specifikt den gruppen.

Fast det är väll mer eller mindre så att vardera medborgare undviker att säga ordet, då kan man väll lika gärna ha det så?
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar Williamo:
Ordet har använts genom historien som ett nedvärderande uttryck.
Under kolonisationen, till 60-talet och idag. När man säger neger så är det klart att folk reagerar. Och oftast använder man uttrycket som ett nedvärderande ord.
-Jävla neger!
Det har man hört ett antal gånger.


Så, summa summarum, ett ord ska ha varit nedvärderande under en väldigt lång tidsperiod (oklart hur lång) för att det inte ska vara helt okej (till skillnad från fet, som ex. var ett gott omen på 1800-talet eftersom det bara var förmägna borgare som hade råd att vara satta).

Detta innebär alltså att om ett helt nytt ord skulle uppstå och bli extremt utbrett men samtidigt kränka, låt säga, alla asiater. Då skulle det vara okej att säga det ordet i en 200 år eller så?
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Detta innebär alltså att om ett helt nytt ord skulle uppstå och bli extremt utbrett men samtidigt kränka, låt säga, alla asiater. Då skulle det vara okej att säga det ordet i en 200 år eller så?

Det beror absolut på samhällets reaktion till ordet. Om det är allmänt accepterat så ser jag absolut inget problem med att säga ordet. Men om nu ordet neger ger kalla kårar så kan man avstå från att använda sig av ordet. För mig är det så enkelt.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar Williamo:
Det beror absolut på samhällets reaktion till ordet. Om det är allmänt accepterat så ser jag absolut inget problem med att säga ordet. Men om nu ordet neger ger kalla kårar så kan man avstå från att använda sig av ordet. För mig är det så enkelt.


Nu förvirrar du mig igen. Det här går ju stick i stäv mot din hållning att ett ord ska ha en långvarigt nedvärderande innebörd (vilket inte fet har, enligt dig). Nu får du det att låta som att det, återigen, räcker med att någon är kränkt. Borde då inte ordet fet sluta användas (de allra, allra flesta är nog överens om dess nedvärderande klang)?
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Blev ofta kallad "fläskberg" i lågstadiet. Förbannat ord det där! Ordrådet skulle aldrig tillåta ett sådant hemskt ord.
  • 0
Citerar Statsknekt:
Blev ofta kallad "fläskberg" i lågstadiet. Förbannat ord det där! Ordrådet skulle aldrig tillåta ett sådant hemskt ord.


Fast du är väl en vit man? Du kan, givetvis, inte kränkas. Det är bara fjantigt.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Nu förvirrar du mig igen. Det här går ju stick i stäv mot din hållning att ett ord ska ha en långvarigt nedvärderande innebörd (vilket inte fet har, enligt dig). Nu får du det att låta som att det, återigen, räcker med att någon är kränkt. Borde då inte ordet fet sluta användas (de allra, allra flesta är nog överens om dess nedvärderande klang)?

Fast, då tar jag igen upp den historiska innebörden av ordet, jag tror inte tiden läker såret, som har skapat. Det handlar inte om att någon blir kränkt. Du kan inte påstå att neger inte ger en dålig klang, och att man oftast inte använder det som ett nedvärderande ord i dagsläget? (tjugotalister uträknade.)
Fet är såklart ett nedvärderande ord. Men som jag sagt, du kan hjälpa att du är fet. Du kan inte ro för över att du föddes svart. Men ska man sätta ord mot ord så ja, neger/nigger är som att säga svartskalle, och jag tycker inte alls att ordet har samma innebörd som fet. Det tror jag inte dom flesta häller tycker.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Fast du är väl en vit man? Du kan, givetvis, inte kränkas. Det är bara fjantigt.


Ha! Där gick du allt bet min herre! En avlägsen släkting har svart i hyn och således så bör jag i alla fall delvis betraktas som en sådan.
  • 0
Citerar Statsknekt:
En avlägsen släkting har svart i hyn och således så bör jag i alla fall delvis betraktas som en sådan.
'
One-drop rule.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Kanutus:
Jaså, Varför?


För att fetaost inte använts som skällsord i den bemärkelse som neger gjort. Så att jämföra orden känns långsökt.

Däremot ska jag ändå tillägga att jag inte tycker att det här ska vara en diskussion om specifika ord, utan snarare om vad som kan uppfattas som kränkande och i vilket sammanhang. Det bör ju om inte annat finnas en dialog mellan den som säger negerboll, utan att kanske för den delen mena något illa med det, och den som känner sig kränkt av det. I stället för att kasta det åt sidan som något löjligt bara för att man själv inte förstår eller kan sätta sig in den andre personens situation.

Citerar Kanutus:
Hoppas du förstår nu då, att jag tycker det är oerhört löjligt av hela samhället att acceptera en grupp människor för vad de känner sej kränkta av, anpassa oss som bor här redan med att blunda mot andra grupper endast för att vi inte tycker synd om specifikt den gruppen.


Ah, din respekt och medmänsklighet är som en varm filt i vintermörkret...
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Det vi gör nu är viktigt. Vi pratar. Här får vi intryck från två poler och tillåts acceptera varandras olikheter. Jag blir alldeles varm inombords. Kan för övrigt rekommendera twitter-hashtagen #prataomdet. Det är mycket viktigt att vi bygger upp en förståelse för andra individers tänkande.
  • 0
Citerar Williamo:
Ordet har använts genom historien som ett nedvärderande uttryck.
Under kolonisationen, till 60-talet och idag. När man säger neger så är det klart att folk reagerar. Och oftast använder man uttrycket som ett nedvärderande ord.
-Jävla neger!
Det har man hört ett antal gånger.


Jag tycker ändå att det finns en viss skillnad mellan "neger" och "nigger". I Sverige har vi inte haft någon utbredd apartheidliknande kultur när det kommer till mörhyade (kanske i avsaknad av mörhyade medborgare), medan "nigger" är mer eller mindre direkt associeras till mörhyades status som slavar och senare mindre värda medborgare. Så att "neger" historiskt skulle ha en utbredd, nervärderande betydelse vet jag inte om jag köper. Man har så klart haft en skev bild av mörkhyade, men inte så att ordets historiska bakgrund påverkar allvarlighetsgraden på ett relevant vis. Tycker jag då.

Det som gör "neger" problematiskt är helt enkelt att det ofta uppfattas som kränkande. Det behöver man inte ha någon historisk förståelse för att begripa.
  • 0
Citerar Lurkman:
Det som gör "neger" problematiskt är helt enkelt att det ofta uppfattas som kränkande. Det behöver man inte ha någon historisk förståelse för att begripa.

Kanske för att ordet oftast används väldigt ofta i negativa sammanhang. Jag har svårt att se någon som slår foten i något skriker ut:Jävla viting balle.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar Williamo:
Kanske för att ordet oftast används väldigt ofta i negativa sammanhang. Jag har svårt att se någon som slår foten i något skriker ut:Jävla viting balle.


Ja. Det spelar ingen egentligen roll varför. Men jag tycker inte att det historiska gör det problematiskt, utan det räcker med att det uppfattas som kränkande. Viting är också problematiskt om åhöraren kränks av det.
  • 0
Citerar kraz:
Ah, din respekt och medmänsklighet är som en varm filt i vintermörkret...


Respekt ger jag åt folk som förtjänar tbh. Medmänsklighet, menar du då att jag har mindre enbart för att jag inte tycker lika mycket synd om en folkgrupp? Eller för att jag faktiskt bryr mej om resterande människor som också har problem?
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Kanutus:
Respekt ger jag åt folk som förtjänar tbh. Medmänsklighet, menar du då att jag har mindre enbart för att jag inte tycker lika mycket synd om en folkgrupp? Eller för att jag faktiskt bryr mej om resterande människor som också har problem?


De som känner sig kränkta av saker du anser är löjliga förtjänar då inte din respekt I guess? Och nej det handlar inte om att tycka synd om någon, det handlar om att vara öppen och förstående.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
De som känner sig kränkta av saker du anser är löjliga förtjänar då inte din respekt I guess?


När har jag sagt detta? Att jag tycker folk är löjliga innebär ju inte att jag har respekt för dem eller ej.

Citerar kraz:
Och nej det handlar inte om att tycka synd om någon, det handlar om att vara öppen och förstående.


Då tycker jag att de kan vara öppna och förstående till varför vissa saker heter "speciella" namn och innebär inte att man kränker dem, eller hur?
Att det kallas negerboll får ju dem faktiskt ta och leva med, precis som asiater gör med gullöken och vi gör med vitlöken och allt vad saker heter.
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
  • Räv
  • Räv
Citerar Kanutus:
Då tycker jag att de kan vara öppna och förstående till varför vissa saker heter "speciella" namn och innebär inte att man kränker dem, eller hur?


Varför heter det negerboll, dock? De är ju inte ens svarta, snarare bruna med vit kokos på. Ett jävla dumt namn, alltså. En vitlök är ändå vit, vilket vi svenskar ju ärligt inte är. Snarare en svagt rosa nyans.

På samma vis som asiater inte är gula, men gul lök är det. Har svårt att förstå varför folk ska ta illa upp av gul eller vit lök, men har all förståelse för att folk reagerar negativt på negerboll, eftersom ordet är och alltid har varit negativt laddat, och det inte ens beskriver objektet det namngett.
"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."
  • 0
Citerar Trocadero:
Världen är full av rasism, Sverige är full av rasism, Skolorna är fulla av rasism och t.o.m. i detta forum finns det rasism.

Vad tycker ni är rasism? Vad tycker ni om invandrare?

Nästan alla svenskar, eller nya generationen åtminstonde har en farmor en farfar en morfar en mormor en mormors mor en morfars mor, Och listan fortsätter. Jag t.ex. är kvarts grek. Räknas jag då som invandrar? Eller räknas min Pappa som är halv grek som invandrare?Egentligen är ju Invandrare sånna som tagit sig in i sverige från ett annat land. Jag är ju t.ex. född i sverige min Pappa med och vi pratar båda ren svenska. Min Pappa har mörkbrunt hår och jag har ljusbrunt skulle ni räkna oss som invandrare?
Själv ser jag varken mig själv eller min Pappa som invandrare.


Invandrare blir de som kommit från ett land till ett annat. Kanske utlänning hade passat bättre att skriva. Men jag är inte säker på om "utlänning" är ett finare ord för "invandrare" haha.
''If you want 100 italians to be quiet, shoot one. If you want 100 albanians to be quiet, shoot ninety-nine'' - Lord George Byron (UK)
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Citerar NintendorRemote:Vad ska man säga då? jag skriver inte det på forumet men om jag pratar med mina kompisat säger jag det. Bara man inte skriker n-ordet sätter en svordom framför eller använder det i nedsättande syfte så spelar det väl ingen roll.

Men herregud. Då antar jag att du inte har någon aning om vad ordet neger (används endast i utbildande syfte, dont ban pls) härstammar från? Ordet använde man förr, i kränkande syfte, gentemot svarta. Följande är klippt från wikipedia;

Neger, femininum: negress (tidigare även negrinna), är en numera föråldrad och kontroversiell benämning som kan uppfattas nedsättande och kränkande[1][2][3] för personer från vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och Nordamerika samt i äldre källor ibland även södra Asien och Oceanien.

I USA är nigger ett av de mest rasistiskt kränkande orden,[10] [...]

Sen är också frågan varför det är viktigt för dig att få säga det ordet? Om folk tar illa upp, lägg av med att säga det. Det är samma med negerboll. Varför är alla så besatta av att säga negerboll?


Dessutom blir inte neger, nigger på engelska utan det blir negro som betyder svart.
  • 0
Kom över en nyhet som fick mig att relatera till den diskussion som bedrivits här. Här, i tråden, tycker några att ord/uttryck som andra blir kränkta av inte ska användas. Läs detta:
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article16128764.ab

Om man ska vara konsekvent i sin hållning, vilket kan vara fördelaktigt, innebär det väl, enligt mig, att en del som diskuterat här i tråden inte tycker det är okej att skämta om att statister äter stora mängder bullar. Statisterna tar illa upp, de känner sig förnedrade - kränkta.

Skulle vara intressant att höra era resonemang.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
^Klart vem som helst kan bli kränkt. Det är en känsla som förutsätter att någon känner sig just det; kränkt; och känslan är inte fix. Det är dock svårt att påstå att "kränkt" är något lika hemskt för alla. Faktum är att känslan i sig inte är särskilt farlig: man blir inte passiv utan snarare arg och passionerad. Ingen människa som blir sparkad på som redan ligger ner försöker slå tillbaka, men den kränkta människan slår fan helt vilt omkring sig.
-
Neger är ett ord som fått sin stämpel efter hundratals år av systematisk rasism. Det är inte bara diskriminering: Alla kan bli diskriminerande men hela västervärlden har gjort det svårt att inte diskriminera just svarta. Rasism är inte enskild diskriminering utan när förtryckt sker per automatik av ett helt samhälle.
-
När senast blev statister förtryckta på ett sådant sätt? Existerar det något allmänt förakt? Eller är det bara tal om en enskild händelse, ett enskilt skämt, som någon med alldeles för få riktiga problem råkade ta åt sig av? Kränkt ja. Värd att ta på allvar? Tveksamt.
Lider inte längre för konsten, jag bara lider
  • 0
Citerar Dufwan:
När senast blev statister förtryckta på ett sådant sätt? Existerar det något allmänt förakt? Eller är det bara tal om en enskild händelse, ett enskilt skämt, som någon med alldeles för få riktiga problem råkade ta åt sig av? Kränkt ja. Värd att ta på allvar? Tveksamt.


Menar du att det är tveksamt därför att reaktionen var osannolik? Annars så ser jag inte hur det allmänna föraktet är relevant. Jag tycker tvärt om att det väsentliga är hur individen upplever det. Samhällsperspektivet är enbart väsentligt i avseendet att man kan få en fingervisning om hur kränkningen uppfattas (eller snarare huruvida kränkningen är en kränkning) och har uppfattats tidigare.
  • 0
Citerar Lurkman:
Menar du att det är tveksamt därför att reaktionen var osannolik? Annars så ser jag inte hur det allmänna föraktet är relevant. Jag tycker tvärt om att det väsentliga är hur individen upplever det. Samhällsperspektivet är enbart väsentligt i avseendet att man kan få en fingervisning om hur kränkningen uppfattas (eller snarare huruvida kränkningen är en kränkning) och har uppfattats tidigare.


Jag säger inte att känslan är mindre värd, eller inte lika stark, som hos ex en svart människa som blir kränkt. Känslor är omöjliga att jämföra. En homofobs hat och rädsla är inte svagare eller mindre värd än den homosexuelles gentemot homofoben.

Däremot så anser jag att människor är mer eller mindre bildade. Vissa personers känslor kan hanteras lättare än andra. Att försöka rationalisera bort statistens reaktion är enklare än att rationalisera bort en kvinna som fått slöjan bortsliten.
Lider inte längre för konsten, jag bara lider
  • 0
Citerar Dufwan:
en kvinna som fått slöjan bortsliten.


Du får det att låta som att kvinnor vill ha slöjor på sig.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!