Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Rasism


Citerar Statsknekt:
Givetvis. Det var en ytterst dråplig händelse som den där äckliga gruppen bör skämmas för. Att kalla någon neger, mongo, apa, rumpnisse eller vad det än må vara för att väcka provokation är bara en ociviliserad handling som jag hyser högsta förakt för.


Då är vi på samma plan. Så, vad pratar vi om nu?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Snälla utveckla.


Det jag skrev tidigare yttrades enbart en gång, du skrev direkt att jag var korkad. Tycker det bevisar nog att det anses som ett "socialt dödsstraff".
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Kanutus:
Det jag skrev tidigare yttrades enbart en gång, du skrev direkt att jag var korkad. Tycker det bevisar nog att det anses som ett "socialt dödsstraff".


Hur tänker du? Det enda som mitt inlägg antyder är att det du skrev var korkat, eftersom du använde dig av en grov överdrift.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
en grov överdrift.


Grov överdrift eller ej, det tog ju inte lång tid för dej att tala om för mej vad som är korkat eller inte. Då tror jag att utanför husets alla dörrar så lär resten vara nog så snabba att uttrycka sej också.
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Kanutus:
Grov överdrift eller ej, det tog ju inte lång tid för dej att tala om för mej vad som är korkat eller inte. Då tror jag att utanför husets alla dörrar så lär resten vara nog så snabba att uttrycka sej också.


Jag säger inte att saken i sig är korkad, alltså det sociala dödsstraffet. Utan jag hävdar att beteendet du tog dig an är korkat, för det är ur sådant beteende man även hittar de som tycker det är invandrarnas fel att man "inte får vara pepparkaksgubbe".
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Massmedia och etablissemanget har en väldigt skev bild av vad som är rasism tror jag. Man ska tänka sig för innan man skriker rasist, det är en fördom och ett kränkande uttryck också...
I got holes in my shoes, I play the down payment blues
  • 0
Citerar Mcgeady:
Man ska tänka sig för innan man skriker rasist, det är en fördom och ett kränkande uttryck också...


"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar NintendorRemote:
Kanske för att det är det traditionella namnet, om någon blir kränkt av negerboll har man verkligen för lite fritid. Min pappa hade en mörkhyad arbetskamrat som själv sa negerboll till exempel.


Fast det är ju jättesvårt att förstå varför människor blir kränkta av olika saker. Jag har alltid gått runt och tänkt att folk tar åt sig på tok för mycket av allt, men egentligen så är det omöjligt för mig att sätta mig in i hur en person av annan bakgrund känner när de hör ett sådant ord. Är det t.ex en person som under hela livet blivit kränkt för att han/hon har en viss hudfärg så är det inte så ologiskt att denne även skulle kunna känna sig kränkt av något så "oskyldigt" som en negerboll. Och hur stor uppoffring är det egentligen att bara säga chokladboll i stället?
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Tack så jävla mycket. Nu blev jag sugen på en neg.... Chokladboll.
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value." -Albert Einstein
  • 0
Citerar kraz:
Och hur stor uppoffring är det egentligen att bara säga chokladboll i stället?


Liknande är väl om man fått höra hela livet att man är fet. Jag skulle bli väldigt ledsen och kränkt när folk säger fetaost.
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Kanutus:
Liknande är väl om man fått höra hela livet att man är fet. Jag skulle bli väldigt ledsen och kränkt när folk säger fetaost.

Fast det är skillnad mellan att säga ne*** än fet. Du kan göra något åt att du är fet, men du kan inte hjälpa att du föds mörkhyad.
Själva ordet ne*** uppkom under slavtiden i Spanien, och användes som ett nedvärderande ord. Ser absolut ingen mening att säga det i dagsläget.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar Williamo:
Fast det är skillnad mellan att säga ne*** än fet


Det är ingen skillnad, båda är lika kränkande jämt emot varandra.

Citerar Williamo:
men du kan inte hjälpa att du föds mörkhyad.


Tror att någon Jackson gjorde sej vit, så allt går ju minsann.

Citerar Williamo:
Själva ordet ne*** uppkom under slavtiden i Spanien


Negro är ordet för Svart, färgen svart dessutom. På Spanska då, även om jag bara kan enstaka ord inom det språket.

Citerar Williamo:
Ser absolut ingen mening att säga det i dagsläget.


I sådana fall känner jag likadant att man får säga Negerboll, för om man kan säga fetaost med gott samvete istället för Getost så är det inga problem.
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Kanutus:
Det är ingen skillnad, båda är lika kränkande jämt emot varandra.

Såklart är båda kränkande, men att beskriva en person fet anser jag är mindre grovt en att benämna den som en nigger.

Citerar Kanutus:
Tror att någon Jackson gjorde sej vit, så allt går ju minsann.

Jamen oj, folk måste alltså spendera X antal KR för att slippa bli trakasserade och se fucked up ut på köpet. Du kan hjälpa att du är fet, så du kan göra något åt det. Men att spendera pengar på att färga om sig själv, kom igen det vet du själv låter orimligt.
Citerar Kanutus:
Negro är ordet för Svart, färgen svart dessutom. På Spanska då, även om jag bara kan enstaka ord inom det språket.

Ja, men man använde det då i ett nedsättande sammanhang. Och då får man acceptera att folk kan ta jävligt illa upp.

Citerar Kanutus:
I sådana fall känner jag likadant att man får säga Negerboll, för om man kan säga fetaost med gott samvete istället för Getost så är det inga problem.

Har "feta" blivit ett uttryck för att nedvärdera en grupp människor, och trakassera dom i flera hundra år? Det går inte att jämföra.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar Williamo:
Jamen oj, folk måste alltså spendera X antal KR för att slippa bli trakasserade


Du sa ju själv att det inte gick och göra något, men det gör det ju :=

Citerar Williamo:
Och då får man acceptera att folk kan ta jävligt illa upp.


Citerar Williamo:
Har "feta" blivit ett uttryck för att nedvärdera en grupp människor, och trakassera dom i flera hundra år?


Varför kan vi då inte ändra fetaost till Getost istället? För det finns ju , tydligen, inget nedvärderande i ordet.
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Kanutus:
Varför kan vi då inte ändra fetaost till Getost istället? För det finns ju , tydligen, inget nedvärderande i ordet.

Om nu folk tar det illa upp. Jag personligen har aldrig hört någon ta illa upp om det, utan det är antagligen samma kategori människor som tycker att ifall man inte får säga negerboll, ska man inte få säga vitkål eller gullök. Dom har ingen bakgrundsförståelse, utan Sverige är bara en elak DDR liknande nation.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar Williamo:
Dom har ingen bakgrundsförståelse, utan Sverige är bara en elak DDR liknande nation.


Vem ska avgöra vilka ord som inte får yttras då? Staten? Jag trodde det enda kriteriet var att någon individ - om så bara en enda grottboende, mentalsjuk norrlänning - känner sig kränkt eller förnärmad ska ett ord inte begagnas.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Kanutus:
Liknande är väl om man fått höra hela livet att man är fet. Jag skulle bli väldigt ledsen och kränkt när folk säger fetaost.


Det där är inte på något sätt en rimlig jämförelse dock ;)
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Vem ska avgöra vilka ord som inte får yttras då? Staten? Jag trodde det enda kriteriet var att någon individ - om så bara en enda grottboende mentalsjuk norrlänning - känner sig kränkt eller förnärmad ska ett ord inte begagnas.

Staten ska inte behöva censurera ord. Man kan väll allmänt acceptera att neger inte är ett speciellt klokt ord att använda. Det var det diskussionen handlade om, inte om man skulle censurera ordet.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar kraz:
rimlig jämförelse dock


Jaså, Varför?

Citerar Williamo:
inte om man skulle censurera ordet.


Glöm inte bort fetaosten!
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Williamo:
Staten ska inte behöva censurera ord. Man kan väll allmänt acceptera att neger inte är ett speciellt klokt ord att använda. Det var det diskussionen handlade om, inte om man skulle censurera ordet.


Jag förstår fortfarande inte den gränsdragning du vill göra mellan vissa ord. Räcker det med att någon (en enda individ) är kränkt för att ett ord ej ska/bör sägas? Eller ska det finnas ett mer bakomliggande resonemang? Ex. ordet fet har ju trots allt en ganska negativ, nedsättande, klang. Mer vänskapliga ord är trind och satt. Ska fetaosten byta namn till trindosten?
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Räcker det med att någon (en enda individ) är kränkt för att ett ord ej ska/bör sägas?


Så som jag uppfattar det så måste det ha varit nedsättande i mer än hundra år...
Citerar Williamo:
i flera hundra år?
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Jag förstår fortfarande inte den gränsdragning du vill göra mellan vissa ord. Räcker det med att någon (en enda individ) är kränkt för att ett ord ej ska/bör sägas? Eller ska det finnas ett mer bakomliggande resonemang? Ex. ordet fet har ju trots allt en ganska negativ, nedsättande, klang. Mer vänskapliga ord är trind och satt. Ska fetaosten byta namn till trindosten?

Det är självfallet svårt att sätta en gräns. Vart går rätt och fel? Det finns inget riktigt svar på det, utan man får sätta det på individuell nivå. Men om ett ord som just neger har en dålig klang och kan förknippas med elände ser jag ingen anledning att behöva säga det.
Varför fet inte kan jämföras med neger har jag redan förklarat.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Jag förordar att staten inrättar ett verk som till uppgift ska ha att se till att våra medborgare inte far sig med ociviliserade och kränkande ord. Förslagsvis med ett namn som Ordrådet eller liknande. På så sätt kan vi garantera att vi svenskar inte stöter oss med varandra i onödan.
  • 0
Citerar Williamo:
Varför fet inte kan jämföras med neger har jag redan förklarat.


Jag förstod inte den (den var, för övrigt, väldigt spretig) så du får gärna utveckla dina tankegångar.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Williamo:
Varför fet inte kan jämföras med neger har jag redan förklarat.


Hoppas du förstår nu då, att jag tycker det är oerhört löjligt av hela samhället att acceptera en grupp människor för vad de känner sej kränkta av, anpassa oss som bor här redan med att blunda mot andra grupper endast för att vi inte tycker synd om specifikt den gruppen.

Själv tror jag på att om vi vill få bort denna fientlighet så borde vi sluta uppmärksamma allt som är "kränkande" och "rasistiskt".
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!